VP tuntimittari

M.D.

Aloitan vielä uuden keskustelun aiheesta. Maailmalla yleisesti tiedossa oleva vika on Volvo Pentan digitaalisten tuntimittarien pimeneminen ennemmin tai myöhemmin. Yleensä kai viimeistään viiden vuoden iässä. Tunnit kertyvät mittariin, mutta näyttö toimii vain satunnaisesti. Meillä (vm. 2000) toimi viime kesänä yhteensä n. yhden tunnin ajan, vaikka mittari oli päällä arviolta 100 tuntia. Kyseessä on siis Volvon ohjauspaneeleissa oleva VDO:n valmistama kierroslukumittarin yhteydessä olevan digitaalinen tuntinäyttö. Minulla on nyt mittari purettuna pöydällä, ja yllätyksekseni liitokset eivät juurikaan ole hapettuneet tai muutenkaan kärsineet, eikä mittarin sisällä ollut yhtään kosteutta. Mitään silmämääräistä vikaa ei siis ole nähtävissä. Mittari purettunakaan sen oleiltua lämpimässä varastossa ei tuntinäyttö toimi. Onko kukaan yrittänyt korjata tätä? Onko siellä joku tietty komponentti piirilevyllä, joka vikaantuu?

Samassa paneelissa on myös keskimmäisissä varoitusvaloissa (öljynpaine ja lataus) ongelmaa: palavat todella himmeästi. Polttimoiden pinnassa olikin reilusti kosteutta, eli täällä vika on selvästi hapettumisesta johtuva. Ilmeisesti Volvon valojen päällä olevan merkkikuviokalvo ei ole kunnolla veden pitävä. Nähtäväksi jää auttaako tuohon kontaktien puhdistus, polttimoiden vaihto sekä merkkikuviokalvon uudelleenliimaus.

32

3769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on kone Volvo D1-30 vm2006, jossa on sama näyttöongelma.
      Otan koko ohajainyksikön talveksi lämpimään, keväällä se sitten toimii 1 -2 viikkoa.

      Oon tutkinut itse mittaria, jos jonkin komponentin vaihtamalla asia korjaantuisi.
      Ongelma vain on, että kierroslukumittari ja tuntimittari on yhdessä kiinteässä kotelossa, jota ei auki saamatta saa.

      Oliko sinulla tuntimittari ja kierroslukumittari erillään ?

      • M.D.

        Tuntimittarin näyttö on kierroslukumittarin kotelon sisällä, mutta mittarin saa purettua osiin muutaman ruuvin avaamalla. Kierroslukumittarin piirilevystä lähtee irroitettavan johtoliittimen kautta johtonippu tuntinäyttöön. Itse tuntinäytön toimintaa ohjaavat komponentit ovat piirilevyllä. En tiedä onko vika itse näytössä vai jossain piirilevyn komponentissa, ja osaamiseni loppuu tähän. Silmämääräisesti kaikki on kuivaa ja siistiä. Itse näyttöpaneeliin en uskalla koskea...


    • pelkkä tuntimittari

      Kannattaisko harkita erillisen käyttötuntimittarin hankkimista? Sellaisen kytkentä on helppo (voi yhdistää moottorin virtakytkimeen) eikä investointi ole iso.

    • Häikkä saattaisi olla LCD-näytön kontakteissa. Nehän eivät ole juotetut vaan ainoastaan kosketuksella, vaikeata se lasipintaan olisikin. Aikoinaan sain myötäänsä purkaa ja kasata ruåtsalaistaustaista kännykkääni ko. vian takia. En sitten tiedä onko näyttöjen tekniikka muuttunut niistä ajoista, itse olen jo tippunut kehityksen kyydistä.

    • Kokemuksia

      Merkkikuviokalvo ei ole kiinni kuin muutamalla liimatipalla. Kannattaa ottaa kokonaan irti, puhdistaa kunnolla ja liimata epoksiliimalla takaisin asiallisesti.

      Tuntimittarin ongelma tuskin on kontakteissa, vaan luultavasti koko liitoskaapeli hapettuu nopeasti pilalle. Itse ajattelin vaihtaa koko kaapelin, jahka löydän sopivan.

      • 407

        Näihin varmaan löytyy osia ja ratkaisuja, kunhan niitä ei etsitä Pencentrasta tai Volvolta. Minulla kävi vuosia sitten niinkin hassusti, että fendari kaatui ja rikkoi kierroslukumittarin lasin. Yritin kysellä silloiselta Pencentralta ratkaisua (nykyään varmaan toinen nimi firmalla, mutta sama paska se on!). Olisi pitänyt ostaa koko mittaripaneeli! Viritin sitten jonkin mittarilasin suojaksi ja myöhemmin sain muualta ostettua uuden kierrolukumittarin. Tämä ikäänkuin asiaa hipoen...


      • Ei merkkihuoltoon
        407 kirjoitti:

        Näihin varmaan löytyy osia ja ratkaisuja, kunhan niitä ei etsitä Pencentrasta tai Volvolta. Minulla kävi vuosia sitten niinkin hassusti, että fendari kaatui ja rikkoi kierroslukumittarin lasin. Yritin kysellä silloiselta Pencentralta ratkaisua (nykyään varmaan toinen nimi firmalla, mutta sama paska se on!). Olisi pitänyt ostaa koko mittaripaneeli! Viritin sitten jonkin mittarilasin suojaksi ja myöhemmin sain muualta ostettua uuden kierrolukumittarin. Tämä ikäänkuin asiaa hipoen...

        Allekirjoitan huonot arviot Pencentrasta.

        Pari omakohtaista kokemusta tältä vuodelta heidän osaamisestaan ja palvelustaan. Ette uskoisi, jos kertoisin. En kerro, koska en halua tulla tunnistetuksi.

        Toisaalta sama peli monella muullakin Volvon "merkkihuollolla" sekä Suomessa että maailmalla. Hyvin tuntuu huijattavia asiakkaita riittävän.

        Mikä neuvoksi?

        Varaosat kannattaa tilata netistä ja kone kannattaa opetella huoltamaan itse. Merkkihuolto ei korjaa mitään, ainoastaan vaihtaa osia. Osien vaihtamisen osaa kuka tahansa ja kaikkien Volvo Pentan merimoottoreiden yksityiskohtaiset huoltamokäsikirjat löytyvät aika helposti netistä.

        Esimerkki: vuotava merivesipumppu korjataan irrottamalla pumppu ja vaihtamalla tiivisteet. Ei tarvita erikoistyökaluja eikä juuri mitään osaamista. Kestää noin tunnin, tiivisteet maksavat yhteensä noin 15 euroa.

        Volvon merkkihuolto korjaa vuotavan pumpun vaihtamalla sen. Pumppu maksaa noin 750 euroa, työt pari sataa päälle.


    • lompakolla äänestin.

      Yhdyn edellisiin arvioihin Pencentran palvelun laadusta. Vakuutusyhtion valtuuttaman telakan alihankkijana yrittivät tehdä jotain. Kaksi kertaa korjaamassa samaa asiaa päin helvettiä. Jouduin kieltämään koskaan tulemasta lähellekkään venettäni.Joka mutteri piti kuitenkin tarkistaa itse. TopBoatista ja Tapimerista pelkkää hyvää sanottavana.

      • 407

        KL-vene! Tästä yksi kokemus sen paskacentran jälkeen. Laitoin kyllä numeron talteen...


    • sdfgsdh sdfg s

      Sama ongelma. Kone tosin on Kubota Beta mutta VDO:n mittari siinäkin.

      Veneakseliston avustuksella VDO:lta saatu vastaus oli suurinpiirtein, että sitä voi koitella kuivattaa ja jos ei auta niin uusti mittari.

      Että harrastamisen ilosta sitä voi yrittää korjata, mutta jos vain haluaa mittarin kuntoon, niin ostaa uuden vaan samantien.

      • minor700

        Paras ratkaisu on se että ostaa Bilteman h-mittari, poraa reijän jossain, asentaa mittarin ja kytkee sen virtalukkoon. Ennen sitä se on ajettava oikeaan h-määrään, se menee helposti sillä että pitää mittarin kytkettynä 12 Volttiin tarvittava aikaa.
        Näin meilläpäin koska kaikki Volvon mittarit reistailevat.


      • M.D.

        Irroitin juuri eilen LCD-näytön liittimen piirilevystä. Kontaktit näyttivät siistiltä, joten en tehnyt niille mitään. Edelleenkään tuo ei toimi. Tämän luettuani täytyy nyt varuiksi ehkä koittaa sitten puhdistella niitä.


    • kukaties zebra

      Tuo VDO:n näyttö ei ole ollenkaan tuttu, mutta koitanpa heittää arvauksen yleisellä tasolla. Hyvin tavallinen tapa LCD-näytöissä on käyttää zebra-liitintä, jossa on pinottuna vuorotellen kumikerroksia ja johtavia kerroksia. Se on siis mitoiltaan suunnilleen kuin pätkä kumilenkkiä ja puristettuna piirilevyn ja lasisen näytön väliin sen pitäisi johtaa sähköt näytölle. Kerrokset ovat poikittaisina viipaleina siinä nauhassa.

      Mahdolliset korjaustoimet voikin jo tuosta arvata, Hiemankin kiinnityksen periksi antaessa tai piirilevyn taipuessa tuhannesosamillin, loppuu yhteys piirilevyn ja näytön väliltä. Lasista näyttöä ei suurella voimalla voi painella, mutta kontaktipinnat voi ensin puhdistaa ja sitten hellävaraisesti lisätä painetta. Ei ole liian helppoa se puhdistuskaan, jälkeen ei saa jäädä minkäänlaisia jäämiä kalvona tai kuituina.

    • D2 55

      Oma ratkaisuni tähän samaan "ongelmaan" on olla tekemättä siitä ongelmaa, vaan yksinkertaisesti kirjata konetunnit tunnollisesti lokikirjaan. Tuntimittarin satunnaisesti sitten näyttäessä saldonsa olen tarkistanut missä mennään. Toistaiseksi lokikirjan virhe on ollut alle pari tuntia per kausi konetuntien vaihdellessa n. 50-150 välillä, reissuista ja tuuliolosuhteista riippuen.

      Muut pikkuviat ja kulumiset veneessäni korjaan tai korjautan niiden ilmaantuessa, mutta tuota tuntimittaria en viitsi räplätä koska se kuitenkin varsin pian on taas epäkunnossa. Eikä sitä ei oikeasti tarvita mihinkään. Rannekello, lokikirja ja lyijykynä riittävät.

      • M.D.

        Jos joku nyt haluaa tämän kanssa enemmän askarrella, löytyy oheisen linkin takaa ohje miten tuntimittari ohitetaan ja vaihdetaan "geneeriseen" malliin entisen näytön paikalle. Kyseiset juotokset onnistunevat amatööriltäkin.
        http://www.bavariayacht.info/downloads/Replace Volvo Penta Hours LCD.pdf


    • Power man

      Ongelma on lcd näytössä, johtokalvo jne on useimmiten aina kunnossa. Osta toinen VDO mittari, vaikka VP mallinen ebaysta jenkeistä, vaihda vain se läpinäkyvä muoviosa jossa se LCD on ja avot se toimii taas 4-5 vuotta, alkuperäisillä tunneilla.
      Nimimerkki koorjattu näin, kokeiltu eri tavoilla. Itse LCD näyttöä ei saa irti, se on valettu paikoilleen.
      Seebrajohdinta tässä ei ole, ongelmana vain kosteus LCD näytön sisällä.

      • M.D.

        Kiitos vinkeistä. Joakimin vinkkaama liittimen puhdistus ja kuivatus ei minun tapauksessani auttanut kuin ei myöskään näytön kuivatus. Luovutin... Mittari on taas kasassa ja näyttö pimeänä.


    • thatinen
      • Mittaripimeenä

        Mitä mahtaa tuntimittarin korjaus kustantaa?


      • Joakim1
        Mittaripimeenä kirjoitti:

        Mitä mahtaa tuntimittarin korjaus kustantaa?

        Itse tehtynä helppo homma. Osan saa täältä Suomeen kuljetettuna n. 65 €: http://www.boatstuff.se/display-timraknare.html

        Tein korjauksen kuukausi sitten. Toivottavasti osa on pitkäikäisempi kuin VDO:n alkuperäinen. Osa ei ole aivan identtinen.


      • Mittaripimeenä

        Kiitos, vaikutti simppeliltä hommalta. Laitan tilauksen vetämään.


    • ariel371

      Tässä on kertomus siitä että lattakaapelin kiinnityksessä on ilmennyt kylmäjuotoksia. Uudelleen kolvaamalla ne on mittari saatu toimimaan. Kylmäjuotos erottuu onnistuneesta siinä että juotostipan pinta ei kiillä, vaan on mattamaisen harmaa.
      Kylmäjuotos on myrkkyä instrumentille joka altistuu koneesta veneen runkoon ja mittaripaneeliin johtuvalle tärinälle. Tärinä irrottaa kontaktin pätkittäin ja tuloksena on häivähtelevä näyttö.

      No replacement parts were required as the fault was traced to dry joints on the tachometer circuit board. My tachometer had a hour display that would fade and sometimes dropout altogether. A fresh battery improved it for a short while but eventually failed. I purchased a new hour display as detailed above but found it was not required when I found the dry joints.The fault was found where the ribbon connector terminals pass through the circuit board. There are six connections which should be de-soldered and then very carefully re-soldered. You will need a fine soldering iron but once re- soldered my hour meter came back to life together with the correct hour reading. Cost would have been nil if I hadn’t read the earlier repair paragraph. Well worth the time spent as a replacement tachometer is mega bucks.

      • Joakim1

        Vika on tosiaan siinä lattakaapelin kiinnityksessä, mutta ei sitä kyllä tinalla ole juotettu paikalleen. Sehän on kiinni lasissa jonkinlaisella johtavalla massalla. Ehkä sitäkin voi yrittää kolvilla painella. Itse yritin kuumailmapuhaltimella (juotostöihin tarkoitettu), mutta toimi vain kotona ei enää muutaman päivän päästä veneessä.


      • Erillinenmittari

        Minä ratkaisin rikkinäisen tuntimittarin ongelman asentamalla erillisen tuntimittarin sisälle navigointitauluun. Volvon koneen ohjauspaneelissa on liitäntä, jossa on jännite vain koneen käydessä, eli siitä saa luotettavan signaalin tuntimittarille.


    • Juurain

      Itse korjautin omat kaksi mittariani paikallisessa SP-Systems .tietokonefirmassa. Toiminut moitteettomasti tähän asti ja sain vuoden takuun.

    • Ratkaisu ongelmaan on helppo ja halpa.

      http://www.vikingyachting.se/Webshop/Motorer-tillbehör/LCD-display-för-VDO-varvtalsinstrument

      Itse varaosan hinta runsaat 40 €. Lisäksi tarvitset 6 mm hylsyn tai kiintoavaimen ja ruuvarin. Koko hommaan menee tumpeloltakin alle tunti ja lopputulemana näkyy moottorin todelliset kokonaiskäyttötunnit.

    • Anonyymi

      Moi

      Tiedustelin Top-boatilta kyseistä ongelmmaa ja vastsasivat että vaihtavat näyttömodulin hintaan 120€ jonka jälkeen näyttö taas pelaa.

      Teemu

    • Anonyymi

      Kakku pöytään, ketju täyttää 10 vuotta!

      • Anonyymi

        Mikä mahtaa olla tuon postauksesi takana? Tämä ketju nyt on kuitenkin sellainen, joka koskettaa monia muitakin, joten tämän hengissä pitäminen on melkeinpä kulttuuriteko.
        veedeeoo


    • Anonyymi

      Käsitykseni mukaan moottorin mittari ei vikaannu, jos se pysyy kuivana. Itse laitoin Betan mittariston suojakoteloon, jossa se on turvassa iskuilta, sateelta ja painepesurilta: http://www.seaworthygoods.com/panelvisor.html

      Tuli postissa muutamassa päivässä, ystävällisen saatekirjeen kanssa.
      Uppoasennuskoteloitakin eri konetauluille on, mutta sellainen ei mun pieneen kippooni kunnolla olisi mahtunut.

      • Anonyymi

        Se alkuperäinen VDO:n LCD-tuntinäyttö oli tosi herkkä pakkaselle ja hajos pelkästään siitä. Korjausosina saatavat uudet LCD-tuntinäytöt voivat olla kestävämpiä, mutta paras keino on ottaa se mittari irti talveksi ja viedä kotiin lämpimään ennemmin kuin jättää talveksi veneeseen joka on pakkasessa ulkona.

        Tämä on hyvä ketju pitää hereillä aina silloin tällöin koska edelleen näkyy myytävän veneitä joissa mainitaan "tunnit on arvio" tai "tuntimittari on vaihdettu". Täysin turhaa koska parilla kympillä saa sen uuden LCD:n ja itse tunnit on tallessa siellä mittarin piirikortilla joka toisin kuin näyttö kestää pakkasta hyvin.

        Itse olen ostanut aikoinaan veneen jossa tuo LCD oli hajonnut ja vene myytiin arviotunneilla. Laitoin uuden LCD:n tuntimittariin ja todelliset tunnit olivat vähemmän kuin arviotunnit ostaessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1864
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1441
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1409
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1362
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1277
    7. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      93
      1277
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1087
    Aihe