Asun 40 vuotta vanhassa kerrostalossa ja tuntuu siltä, että putkistojen kuntoa selvitellään. Taitaa olla lopullinen muutto edessä.
Onko talossanne tehty putkiremontti ?
50
1713
Vastaukset
- Minä asustan 2000-l
rakennetussa talossa, joten ei.
- Rivari 2007
minä asun rivitalossa, jossa putket kulkee yläpohjassa.
Viemäri- ja käyttövesiputkistot sekä julkisivu on rempattu viimeisen 2:n vuoden aikana.
Talo on valmistunut 1963.
Valurautaviemäreiden ka. ikä on noin 50v.
Viemäriremppa toteutettiin kevyellä ja halvemmalla pinnoitus- / sukitusmenetelmällä.
Oli ohi viikossa.
Käyttövesiputkien uusinta ei juurikaan aiheuttanut häiriöitä.
Julkisivuun sisältyi lämpöeristyksen lisäys, parvekkeiden lasitus sekä autotallien ja ulko-ovien uusinta.
Oma osuutemme 74m2 asunnossa oli noin 40000€.
Toinen kaupunkiasuntomme oli käytännössä asumiskelvoton puoli vuotta.
Perinteisin menetelmin tehdyn viemärirempan ( uusi putkisto ) lisäksi uusittiin kylppärit täydellisesti.
Tuokin tapahtui reilu 50-vuotta valmistumista ja muutamaa vasivahinkoa myöhemmin.
Jos tarkoitat muutolla asunnon myyntiä niin tee se jos löydät maksavan ostajan!- Kaupunkilainen
Kyllä putkiremonttia odottavan asunnonkin saa myydyksi, jos muut ominaisuudet (muu kunto, sijainti, hinta) ovat kohdallaan.
Me muutimme vajaa vuosi sitten putkiremontin alta. Asunnosta olisi ehkä voinut saada 20.000 € enemmän, jos remontti olisi jo tehty tai jos siitä ei olisi vielä puhuttu (kumma kyllä, monet ihmiset eivät tule ajatelleeksi, että yli 50-vuotiaissa taloissa putkiremontti on automaattisesti edessä lähivuosina, vaikkei siitä vielä päätöstä olisikaan).
Tulimme siihen tulokseen, että remontti voi maksaa pääkaupunkiseudulla niin paljon (jopa 1.000 €/neliö), että myydessä ei kuitenkaan saa siihen sijoitettuja rahoja takaisin, joten asunto kannattaa myydä ennen remonttia.
Meillä asunnon sijainti (tärkein ostoperuste) oli onneksi niin hyvä, että asunto olisi mennyt kaupaksi missä kunnossa tahansa. Teetimme siihen kuitenkin pintaremontin (seinien maalaus lattiapäällysteen uusiminen) houkuttelevuuden lisäämiseksi.
Yksi myyntiä edistävä tekijä saattoi olla, että asuntoa myyvä välittäjä asui samassa rapussa. Välittäjät tuntevat alueensa asuntotilanteen eivätkä varmasti itselleen valitse huonoa asuntoa huonosta talosta huonolta alueelta. Kaupunkilainen kirjoitti:
Kyllä putkiremonttia odottavan asunnonkin saa myydyksi, jos muut ominaisuudet (muu kunto, sijainti, hinta) ovat kohdallaan.
Me muutimme vajaa vuosi sitten putkiremontin alta. Asunnosta olisi ehkä voinut saada 20.000 € enemmän, jos remontti olisi jo tehty tai jos siitä ei olisi vielä puhuttu (kumma kyllä, monet ihmiset eivät tule ajatelleeksi, että yli 50-vuotiaissa taloissa putkiremontti on automaattisesti edessä lähivuosina, vaikkei siitä vielä päätöstä olisikaan).
Tulimme siihen tulokseen, että remontti voi maksaa pääkaupunkiseudulla niin paljon (jopa 1.000 €/neliö), että myydessä ei kuitenkaan saa siihen sijoitettuja rahoja takaisin, joten asunto kannattaa myydä ennen remonttia.
Meillä asunnon sijainti (tärkein ostoperuste) oli onneksi niin hyvä, että asunto olisi mennyt kaupaksi missä kunnossa tahansa. Teetimme siihen kuitenkin pintaremontin (seinien maalaus lattiapäällysteen uusiminen) houkuttelevuuden lisäämiseksi.
Yksi myyntiä edistävä tekijä saattoi olla, että asuntoa myyvä välittäjä asui samassa rapussa. Välittäjät tuntevat alueensa asuntotilanteen eivätkä varmasti itselleen valitse huonoa asuntoa huonosta talosta huonolta alueelta.Mummeleiden tärkeysjärjestys.
Muuttaessamme asuntoomme 9-vuotta sitten, yritin valmistella osakkaita viemäriremontin tuloon.
Mummelit eivät ymmärtäneet lainkaan ja muutaman sijoitusasunnon omistaja halusi aikaa päästäkseen eroon omistuksistaan mahdollisimman hyvään hintaan.
Edes vuotava vesikate ei huolestuttanut mummeleita mutta pihapäällysteen pienet halkeamat ne vasta olivat tärkeitä.
Kahden paskavesivahingon jälkeen alkoi olla pakko edessä.
Kaikki kustannukset ehtivät nousemaan rajusti riitelyvuosien aikana.
Nyt on mummeleiden suut sahanterällä kustannusten vuoksi.
Saman tyyppinen tilanne oli kakkosasuntomme remonttien suhteen. Siirretään västämätöntä ja sitten teetätetään vaikeimman ja kalleimman mukaan.- ...
Sukitus joo.
Ajattele positiivisesti, kestää varmaan tarpeeksi pitkään. Ite en niinkään odottele putkiremonttia muuten, paitsi viemäreille, ja silloinhan ne muutkin putket uusitaan.
Savimaa, viemärit elää, eikä pasha juokse ylämäkeen. Naapurikerrostalossa tekivät sen, kaks kertaa, ei vetänyt ekalla yrittämällä. Joo pli nurtsit ja uudet istutukset jne, talven jälkeen kaivinkone taas paikalle. En tiedä, kenen piikkiin meni, oletus jonkin vakuutuksen, mutta kuitenkin.
Samoilla linjoilla myymisen suhteen. Remontoitu voi rahassa maksaa enenpi, kuin remontoimaton, mutta net ei välttämättä ole hinnan takia niin kalliita, joten suhteellinen hinta voi olla halvempi. Kalliit yhtiövelat saattavat karkottaa ostajia.
=DW= - L - L
... kirjoitti:
Sukitus joo.
Ajattele positiivisesti, kestää varmaan tarpeeksi pitkään. Ite en niinkään odottele putkiremonttia muuten, paitsi viemäreille, ja silloinhan ne muutkin putket uusitaan.
Savimaa, viemärit elää, eikä pasha juokse ylämäkeen. Naapurikerrostalossa tekivät sen, kaks kertaa, ei vetänyt ekalla yrittämällä. Joo pli nurtsit ja uudet istutukset jne, talven jälkeen kaivinkone taas paikalle. En tiedä, kenen piikkiin meni, oletus jonkin vakuutuksen, mutta kuitenkin.
Samoilla linjoilla myymisen suhteen. Remontoitu voi rahassa maksaa enenpi, kuin remontoimaton, mutta net ei välttämättä ole hinnan takia niin kalliita, joten suhteellinen hinta voi olla halvempi. Kalliit yhtiövelat saattavat karkottaa ostajia.
=DW=Kalliit yhtiövelat?
Ei ole remonteista yhtiövelkaa jos on maksanut oman osuutensa.
Tosin, tällä hetkellä, 9:n vuoden takainen ostohinta remonttien maksu käteisenä on enemmän kuin suorassa kaupassa saisi mutta ei tule tappiota kun ei ole myymässä.
Ostajallehan tämä olisi edullinen, jos olisi myynnissä. - L - L
Kaupunkilainen kirjoitti:
Yksi myyntiä edistävä tekijä saattoi olla, että asuntoa myyvä välittäjä asui samassa rapussa. Välittäjät tuntevat alueensa asuntotilanteen eivätkä varmasti itselleen valitse huonoa asuntoa huonosta talosta huonolta alueelta.Maksavalla ostajalla tarkoitan siedettävää hintaa!
Kaikkihan käy kaupaksi kun riittävän halvalla myy.
Myös meiilä oli asunnon sijainti yhdessä koon ja pohjaratkaisun kanssa tärkeimmät perusteet.
Kakkosasunnon kokemusten perusteella tiesimme viemärirempan olevan väistämättä edessä.
Mummelit jarruttivat sitä takarajalle ja kahteen paskavesivahinkoon saakka. - ...
L - L kirjoitti:
Kalliit yhtiövelat?
Ei ole remonteista yhtiövelkaa jos on maksanut oman osuutensa.
Tosin, tällä hetkellä, 9:n vuoden takainen ostohinta remonttien maksu käteisenä on enemmän kuin suorassa kaupassa saisi mutta ei tule tappiota kun ei ole myymässä.
Ostajallehan tämä olisi edullinen, jos olisi myynnissä.Se ja sama. Jotkut maksaa, harvempi pystyy. Jotkut joutuu muuttamaan tosiaan pois, kun budjetti ei kestä mitään remontteilainoja. Yhtiövelka näkyy sitten vastikkeessa ja se on paha asia, kun nopeasti vertailee asuntoja. EIKÄ putkiremontti nosta asunnonhintaa ollenkaan välttämättä sillä rahalla, mitä remonttiin meni.
Kaikki riippuu kaikesta, mutta iso vastike aina pahasta myyntitilanteessa.
=DW= L - L kirjoitti:
Maksavalla ostajalla tarkoitan siedettävää hintaa!
Kaikkihan käy kaupaksi kun riittävän halvalla myy.
Myös meiilä oli asunnon sijainti yhdessä koon ja pohjaratkaisun kanssa tärkeimmät perusteet.
Kakkosasunnon kokemusten perusteella tiesimme viemärirempan olevan väistämättä edessä.
Mummelit jarruttivat sitä takarajalle ja kahteen paskavesivahinkoon saakka.Möin asuntoni ennen taloyhtiön suunnittelemaa putkiremppaa. Sain sopivan lähes pyytämäni hinnan, eikä putkiremppa vaikuttanut ostajaan, sillä hän tykkäsi asunnon sijainnista ja pohjaratkaisusta.
Olen seurannut asuntojen hintoja, samoja hintoja pyytävät vieläkin kuin itse pyysin keväällä 2009.
Minua arvelutti remontin kulut siis se, että pystyisinkö maksamaan rempan kulut. Sain asunnosta yli 20 000 ekua enempi mitä siihen satsasin vuonna 2002.
Nyt asun vuokralla. Talon putkistot on kartoitettu, on ajan kysymys milloin alkaa putkiremontti. Toivottavasti silloin kun olen pois maasta tai kesällä kun asun mökillä ; )- L - L
... kirjoitti:
Se ja sama. Jotkut maksaa, harvempi pystyy. Jotkut joutuu muuttamaan tosiaan pois, kun budjetti ei kestä mitään remontteilainoja. Yhtiövelka näkyy sitten vastikkeessa ja se on paha asia, kun nopeasti vertailee asuntoja. EIKÄ putkiremontti nosta asunnonhintaa ollenkaan välttämättä sillä rahalla, mitä remonttiin meni.
Kaikki riippuu kaikesta, mutta iso vastike aina pahasta myyntitilanteessa.
=DW=Putkirempan hintaa ei taatusti saa myynnissä lyhyellä tähtäyksellä.
Pitempikin aikajänne saattaa vaatia laskennassa mielikuvitusta.
Maksaessani pois koko höskän ajattelin lähinnä vaihtoehtona tilannetta vaimon leskeytyessä.
Jos hän aikoisi jatkaa tässä asumista niin osuus taloyhtiön veloista nostaisi vastikkeen tolkuttomaksi.
Jos taas realisointi olisi vaihtoehtona niin olisi kai helpompi myydän velattomana vaikka remonttikustannuksia ei täysimittaisina saisikaan takaisin.
Jatkaessamme nykyisellään niin velan sisältävä vastike vituttaisi minua kerran vuodessa, syöttäessäni vuoden vastikkeita koneelle.
Paikka on meille erinomainen ja asunto miellyttävä.
- ...
Suosittelen myyntiä.
Remontin jälkeen saat oletuksena piemmän summan käteen itse. Saahan niitä toki suunnitella, yhtiökokouksessa oltava viisivuotis suunnitelma. Ihan hyvä, jos kuntotarkastus on tehty siihen mennessä. Voi olla, että remontti tulee, tai ei tule. Jokatapauksessa joskus tulee.
Sinällään, jos asunto mieluisa, mukavalla paikalla jne, kannattaa miettiä tarkkaan, saako myyntirahoilla yhtä hyvää asuntoa. JA naapureitaanhan ei voi valita.
Meillä -78 rivari. Putket ainakin toistaiseksi ok, tarkastettu muutama vuosi sitten. Mutta, ikkunat, ovet, katot, julkisivut jne, tässä ollut melkoisen monta vuotta remonttirumbaa, oikeastaa enää putket tekemättä. Rivariin toki helpompi tehdä.
Asuinnoilla elinkaarensa, kuten ihmisilläkin. Tässä alkuperäisillä asukkailla leuat loksahti, jost olivat saaneet velat maksetuiksi ja parhaat eläkkeellä, sitten alkoikin remonttirumba. Osa muutti, ei kaikki. Noihin remontteihin saa kyllä ihan edullisesti yhtiölainaa. Ja pankithan mieluusti antaa lainaa, asuntoa vastaan. Siinä oli jokin systeemi, että lainaa ei tarvi ite maksaa, pankki ottaa omansa sitten kun asukas kuolee ja kämppä myydään, en muista tarkemmin, kattele googlesta.
Sellanen juttu, remontti voi kestää ja oletuksena pois pitää muuttaa sen ajaksi.
=DW= - 1943
Luin juuri aamun lehdestä, että putkiremontit tehdään yleensä liian myöhään. Helsingin asunnossamme (rak. 1962) tehtiin remontti 2011 ja siellä ei voinut asua 4 kuukauteen. Kyllähän se maksoi, mutta nämä remontit ovat välttämättömiä. Tässä omassa rivitaloyhtiössä ( rak.1984) tehtiin tänä vuonna kylpyhuoneremontii. Olin evakossa parisen kuukautta. Yhtiökokouksessa jotkut vastustavat kaikenlaisia remontteja, mutta onhan niitä tehtävä,jotta talojen kunto säilyisi. Nyt tuntuu ihan mukavalta, kun sauna ja kylpyhuone ovat kuin uudet. Ostimme Helsingin asunnon ennen putkiremonttia ja seurailin asuntojen hintoja. Jos oli edullisempi, niin putkiremontti oli yleensä edessä. Ei kai asuntoa myydä kannata, jos viihtyy siellä. Vuokraa vaikka maaseudulta asunto remontin ajaksi, miellä, että olet lomalla.
- ...
Kylppäriremppa 2 kk ?
EI HEMMETTI. Kuka tahansa töissäkäyväkin tekee sen iltasella nopeammin töitten jälkeen, vaikka ois enenpikin tekemistä.
Siinä olen täsmälleen samaa mieltä, että remontit pitää tehdä aikonaan, säästyy rahaa, ehkä paljonkin.
=DW= - 1943
... kirjoitti:
Kylppäriremppa 2 kk ?
EI HEMMETTI. Kuka tahansa töissäkäyväkin tekee sen iltasella nopeammin töitten jälkeen, vaikka ois enenpikin tekemistä.
Siinä olen täsmälleen samaa mieltä, että remontit pitää tehdä aikonaan, säästyy rahaa, ehkä paljonkin.
=DW=Täällä oli jokin rakennevika ja piti kuivatella pohjia. Eli oltiin myöhässä. Itse en paljon muista evakkoajastani, en edes sen pituutta, koska sille ajalle osui miesystäväni kuolema. Asuin hänen luonaan. Nuo mieheni kuoleman ja miesystäväni kuoleman ajan jaksot ovat vain himmeinä mielessäni. Yksityiskohtia en muista. Samoin on sen jakson aika, kun mieheni oli syöpäleikkauksessa. Kai sitä jotenkin vain puski eteenpäin.
- ...
1943 kirjoitti:
Täällä oli jokin rakennevika ja piti kuivatella pohjia. Eli oltiin myöhässä. Itse en paljon muista evakkoajastani, en edes sen pituutta, koska sille ajalle osui miesystäväni kuolema. Asuin hänen luonaan. Nuo mieheni kuoleman ja miesystäväni kuoleman ajan jaksot ovat vain himmeinä mielessäni. Yksityiskohtia en muista. Samoin on sen jakson aika, kun mieheni oli syöpäleikkauksessa. Kai sitä jotenkin vain puski eteenpäin.
Just joo, sortsi.
=DW= - Kaupunkilainen
... kirjoitti:
Kylppäriremppa 2 kk ?
=DW="Kuka tahansa töissäkäyvä" ei vain saa kylppäriremonttia tehdä ainakaan kokonaan itse. Putki- ja sähkötöihin tarvitaan ammattilainen, niitä ei saa itse tehdä, vaikka osaisikin.
Vai sanoisinko, että luulisi osaavansa. Nykyisessä asunnossa olemme törmänneet outoihin ratkaisuihin, jotka käsittääksemme ovat amatööri-remonttireiskojen jäljiltä. Osa niistä on vain huvittavia, sähkötöissä tehdyt voivat olla suorastaan vaarallisia.
Meillä teetettiin kylppäriremontti joitakin vuosia sitten. Itse remonttiin meni kolme viikkoa, jonka asuimme evakossa tilapäisessä vuokra-asunnossa. Tekijöiltä vain unohtui pari pikkujuttua, joita perättiin jälkeenpäin. En enää muista, mitä ne olivat, mutta olivat sen verran pieniä, etteivät tilan käyttöä estäneet. Kun ne kuitenkin kuuluivat sopimukseen, pitihän ne tehdä. - ...
"Kuka tahansa töissäkäyvä" ei vain saa kylppäriremonttia tehdä ainakaan kokonaan itse. Putki- ja sähkötöihin tarvitaan ammattilainen, niitä ei saa itse tehdä, vaikka osaisikin.
Vai sanoisinko, että luulisi osaavansa. Nykyisessä asunnossa olemme törmänneet outoihin ratkaisuihin, jotka käsittääksemme ovat amatööri-remonttireiskojen jäljiltä. Osa niistä on vain huvittavia, sähkötöissä tehdyt voivat olla suorastaan vaarallisia.
Meillä teetettiin kylppäriremontti joitakin vuosia sitten. Itse remonttiin meni kolme viikkoa, jonka asuimme evakossa tilapäisessä vuokra-asunnossa. Tekijöiltä vain unohtui pari pikkujuttua, joita perättiin jälkeenpäin. En enää muista, mitä ne olivat, mutta olivat sen verran pieniä, etteivät tilan käyttöä estäneet. Kun ne kuitenkin kuuluivat sopimukseen, pitihän ne tehdä.Iteasiassa.
Vesieristykseen asti kaikki kuuluu taloyhtiölle. Sähköihin pitää olla ammattimies. Valvoja valvoo. Putkimiehet ja muutkin höpisee sertifikaateistaan. Jokin yhtiön järjestyssääntö tms voi määrätä palkkaamaan ulkopuolisen, mutta lain mukaan mun tietääkseni ei. Ja se järjestyssääntö on yleensä isännöitsijä, jonka veljellä putki- ja laatoitusliike.
Kolme viikkoa kuulostaa järkevältä ajalta.
=DW= - 1943
"Kuka tahansa töissäkäyvä" ei vain saa kylppäriremonttia tehdä ainakaan kokonaan itse. Putki- ja sähkötöihin tarvitaan ammattilainen, niitä ei saa itse tehdä, vaikka osaisikin.
Meillä teetettiin kylppäriremontti joitakin vuosia sitten. Itse remonttiin meni kolme viikkoa, jonka asuimme evakossa tilapäisessä vuokra-asunnossa. Tekijöiltä vain unohtui pari pikkujuttua, joita perättiin jälkeenpäin. En enää muista, mitä ne olivat, mutta olivat sen verran pieniä, etteivät tilan käyttöä estäneet. Kun ne kuitenkin kuuluivat sopimukseen, pitihän ne tehdä.Täällä tehtiin remontti koko 20 asunnon rivitaloyhtiössä. Oli kuivatus, putkimies, remonttimies ja sähkömies. Remonttimies oli koko ajan jossakin asunnossa, mutta muilla oli tietenkin muita hommia. Limittäin ja lomittain toimittiin. Naapuriapua annettiin. Itsekin yövyin joskus naapurissa, kun täällä käväisin.
- YksMies'
... kirjoitti:
Iteasiassa.
Vesieristykseen asti kaikki kuuluu taloyhtiölle. Sähköihin pitää olla ammattimies. Valvoja valvoo. Putkimiehet ja muutkin höpisee sertifikaateistaan. Jokin yhtiön järjestyssääntö tms voi määrätä palkkaamaan ulkopuolisen, mutta lain mukaan mun tietääkseni ei. Ja se järjestyssääntö on yleensä isännöitsijä, jonka veljellä putki- ja laatoitusliike.
=DW=Kolme viikkoa ja 10000 euroa maksua.
Kylppäri ja sauna uusiksi.
Meidän yhtiössä jokainen maksaa omansa. Mutta valvonta on tarkkaa ja tekijät syynätään. - ...
YksMies' kirjoitti:
Kolme viikkoa ja 10000 euroa maksua.
Kylppäri ja sauna uusiksi.
Meidän yhtiössä jokainen maksaa omansa. Mutta valvonta on tarkkaa ja tekijät syynätään.Joop.
"Standardi taso". Meillä oli tyypillinen tilanne, kitupiikit ei olleet tehneet remontteja, osa oli. Tilanne oli se, että kun suurimpaan osaan oli pakko tehdä remppa, tehtiin sitten kaikkiin kimpassa. No joo, jotkut isommat lapsiperheet taas onnistuneet kuluttamaan kylppärinsä loppuun, niissä omaan piikkiin jo neljäs kylppäri menossa :DD
Tässä juttu, mistä lapsiperheet koittaa järjestelmällisesti vaieta. Kaks samanlaista asuntoa, toisessa, ehä yks leskimummeli, toisessa nelihenkinen perhe. Kummassa kylppäri pesukoneineen kovemmassa käytössä?
Ja ketkä muuten eniten vastustaa asuntokohtaisia vesimittareita? Niinpä lapsiperheet. Peseskelevät farmatriautojaan taloyhtiön vedellä, kaikki hankkii itselleen lapsille kahluualtaat, taloyhtiön vedellä. Sitten kaikki jaetaan asukasluvun mukaan. Mä kerran ilmoitin yhtiökokouksessa laittavani suurimman mahdollisen kylpytynnyrin pihalleni. Ketkäkö vastusti eniten, no lapsiperheet :D
Asuntokohtaiset vesimittarit muuten kaikissa uusissa asunnoissa ja pakollisia laittaa putkiremontin yhteydessä. Alkaa autonpesut ja uima-altaat ihmeesti väheneen.
=DW= - 1943
... kirjoitti:
Joop.
"Standardi taso". Meillä oli tyypillinen tilanne, kitupiikit ei olleet tehneet remontteja, osa oli. Tilanne oli se, että kun suurimpaan osaan oli pakko tehdä remppa, tehtiin sitten kaikkiin kimpassa. No joo, jotkut isommat lapsiperheet taas onnistuneet kuluttamaan kylppärinsä loppuun, niissä omaan piikkiin jo neljäs kylppäri menossa :DD
Tässä juttu, mistä lapsiperheet koittaa järjestelmällisesti vaieta. Kaks samanlaista asuntoa, toisessa, ehä yks leskimummeli, toisessa nelihenkinen perhe. Kummassa kylppäri pesukoneineen kovemmassa käytössä?
Ja ketkä muuten eniten vastustaa asuntokohtaisia vesimittareita? Niinpä lapsiperheet. Peseskelevät farmatriautojaan taloyhtiön vedellä, kaikki hankkii itselleen lapsille kahluualtaat, taloyhtiön vedellä. Sitten kaikki jaetaan asukasluvun mukaan. Mä kerran ilmoitin yhtiökokouksessa laittavani suurimman mahdollisen kylpytynnyrin pihalleni. Ketkäkö vastusti eniten, no lapsiperheet :D
Asuntokohtaiset vesimittarit muuten kaikissa uusissa asunnoissa ja pakollisia laittaa putkiremontin yhteydessä. Alkaa autonpesut ja uima-altaat ihmeesti väheneen.
=DW=Tämä rivitalo on maalla ja rakennettu 1984. Siinä on alusta asti ollut huoneistokohtainen vesimittari. Työpaikalla nauroivat minulle, kun kerroin asiasta. Kun ei kuulemma Hesassakaan ollut, eihän maalla voi olla!
... kirjoitti:
Kylppäriremppa 2 kk ?
=DW==DW=
Yläpuolellani on (kuka tahansa) tehnyt remppaa jo yli puoli vuotta ja tullut kerran piikkauskoneellaan wc:n kattoni läpi.... kirjoitti:
Iteasiassa.
=DW=Se kait menee niin, että firmassa on oltava joku, jolla on sertifikaatti vesieristyksiin, mut käytännössä kukaan ei valvo, tekeekö työt just se hemmo jolla se on.
- ...
korppis kirjoitti:
=DW=
Yläpuolellani on (kuka tahansa) tehnyt remppaa jo yli puoli vuotta ja tullut kerran piikkauskoneellaan wc:n kattoni läpi.Hehee :D
Kuka tahansa voi olla myös huippuunsa sertifioitu ja amisviiksinen apupoika, todennäköisimmin kotoisin, mistä lie :DDD
=DW=
- Pirre*
Minkähän hintainen, suunnilleen, on käyttövesiputkiston uusiminen per neliö, tietääkö joku?
- Pirre*
P.s. kyseleepi hän, koska vanhempiemme asunnossa sellainen asia on kuulemma edessä parin vuoden sisällä..omamme on valmistunut 2006.eli muutaman vuoden saa kai asu huoletta..
- L - L
Meille se maksoi viime vuonna 162€/m2.
Putket rakenteita rikkomatta pinta-asennuksina kaikkialle.
Ml. asuntokohtaiset mittarit ja putkien kotelointi.
Urakkaan sisältyi talon yhteiset putket sekä autotallit.
- Pirre*
Kiitos vastauksestasi L_L, - en tiedä kuinka remontti, noin teknisesti, aiotaan toteuttaa, ei ole vielä kai suunnitelmaakaan...asunto on -84 rakennettu, saunallinen rivari kaksio.
Kuulemma 84 ollu huonoa kuparia, siitä syystä näin nopeasti jo remonttitarvetta.- Jm-50....
Pirre*
Se on siinä ja siinä, putket voi olla vedetty ns. pintavetoina.
No viemärit menee uusiksi joskus 2024,luulisin, jos sittenkään.
Pintavedot on tosi halpaa ja nopeasti tehtävää työtä.
Ja pintaanhan ne uudet vedetään jokatapauksessa.
Pelkistäen : ei hään päivää ! - ...
Jm-50.... kirjoitti:
Pirre*
Pelkistäen : ei hään päivää !Ei jokatapauksessa.
Poikkeustapauksessa, ei oikein vastaa nykyajan standardeja ja jos vanhat seinän sisässä, sinne ne uudetkin menee, koska vanhat nyt puretaan pois, kun seiniä pitää kosteuskuttujen takia muutenkin aukoa.
Nykyään käytetään mieluusti muoviputkia, ne helppo ujutella seinämn sisään, kupari kallista ja kun pitää olla kromattua ja siistitsti tehtyä, ei se niin edullista ole.
Ite tein putket mökille pintaan tavallisesta kupariputkesta, oli helpoin ja halvin, mutta ei kaunein, etenkään mun taivutuksilla :DDD - 1943
... kirjoitti:
Ei jokatapauksessa.
Poikkeustapauksessa, ei oikein vastaa nykyajan standardeja ja jos vanhat seinän sisässä, sinne ne uudetkin menee, koska vanhat nyt puretaan pois, kun seiniä pitää kosteuskuttujen takia muutenkin aukoa.
Nykyään käytetään mieluusti muoviputkia, ne helppo ujutella seinämn sisään, kupari kallista ja kun pitää olla kromattua ja siistitsti tehtyä, ei se niin edullista ole.
Ite tein putket mökille pintaan tavallisesta kupariputkesta, oli helpoin ja halvin, mutta ei kaunein, etenkään mun taivutuksilla :DDDIhailen henkilöitä, jotka pystyvät tekemään kaikenlaista. Minun putkiin liittyvät toiminnot ovat hyvin yksinkertaisia. Lapsuuskodissani saunalle ei ollut vesijohtoa ja kesällä osasin pujottaa muoviletkun kaivoon ja vetää sen mäen alla olevaan saunaan. Sitten imettiin putkeen vettä kunnes se alkoi vapaasti valua alaspäin. Toinen juttu liittyy kasvien kasteluun. Osaan panna muoviletkun kiinni hanaan, kiristää liittimellä, johtaa letkun ulos ja alkaa kastella, jopa säädellä suihkun laajuutta.
- Pirre*
Jm-50.... kirjoitti:
Pirre*
Pelkistäen : ei hään päivää !Ai..ei vai, sittenhän tuon asunnon luulisi menevän kaupaksi, vaan aika tikkusta tuntuu olevan ostajan löytyminen..
- 17,
1943 kirjoitti:
Ihailen henkilöitä, jotka pystyvät tekemään kaikenlaista. Minun putkiin liittyvät toiminnot ovat hyvin yksinkertaisia. Lapsuuskodissani saunalle ei ollut vesijohtoa ja kesällä osasin pujottaa muoviletkun kaivoon ja vetää sen mäen alla olevaan saunaan. Sitten imettiin putkeen vettä kunnes se alkoi vapaasti valua alaspäin. Toinen juttu liittyy kasvien kasteluun. Osaan panna muoviletkun kiinni hanaan, kiristää liittimellä, johtaa letkun ulos ja alkaa kastella, jopa säädellä suihkun laajuutta.
Oliko silloin muoviletkuja?
- SAS*
Meillä uusittiin käyttövesiputket omakotitaloon, maksoi noin 6000€. Tehtiin komposiittiputkilla ja siistiä tuli.
- Tyytyväinen asukas
1970-luvulla rakennetussa kerrostalossamme putkiremontti valmistui juuri. Ei tarvinnut muuttaa karkuun, eikä häirinnyt asumista, kun asennettiin uusi käyttövesiputkisto ja muoviset viemäriputket huuhdeltiin. Uudet putket vedettiin osittain koteloissa ja osittain näkyvissä. Vanhan hormin läpi vedettiin pienestä reiästä uudet putket keittiön, kylpyhuoneen ja wc:n välisten seinien läpi. Muutamana päivänä vedet oli poikki työpäivän ajan ja muutaman kerran muutamia tunteja.
Meillä tutkittiin monenlaisia vaihtoehtoja ja olen tyytyväinen valittuun menetelmään. Pelkäsin, että yhtiökokous päätyy sukitukseen, koska se olisi ollut vähän halvempi. Nyt ei tarvitse pelätä putkivahinkoja tms.
Kun nykyisin saa pitkiä lainoja, remontin vaikutus vastikkeessa on varsin pieni. Remontin hinta taisi olla jotain reilut 20 tonnia oman asuntoni osalta. Aion maksaa sen pois ja ottaa oman lainan pankista.- Viime viikolla
Mutta kun kaikki ei saa pankkilainaa. Pieneläkeläiset.
" Sulla ei ole takaisinmaksukykyä", sanottiin pankissa.
Laskivat kaikki menot
vastike
asuntolaina
vesimaksi
autokulut
vakuutukset
ruoka - SAS*
Mielestäni oli kallis, jos yhtä huoneistoa kohti oli yli 20 tonnia.
6 tonnia olikin halpa ok talon remontin hinnaksi. - Laina lainaa
Viime viikolla kirjoitti:
Mutta kun kaikki ei saa pankkilainaa. Pieneläkeläiset.
" Sulla ei ole takaisinmaksukykyä", sanottiin pankissa.
Laskivat kaikki menot
vastike
asuntolaina
vesimaksi
autokulut
vakuutukset
ruokaVäliäkö sillä enää on, vaikka maksaisi 20 - 30 vuoden lainasta vain korkoja. Ehkä kannattaisi kysyä useammista pankeista, jos on vakuuksia tarjota. Itse sain neljästä pankista kielteisen ja kahdesta myönteisen vastauksen lainakyselyyni. Edullisimman sain "omasta" pankista.
Markkinatalous toimii. Tuottoa pankille ja pienemmät perintöverot perillisille. - Jos korot nousevat, tilannetta voi harkita uudelleen. - 1943
Meillä oli oli jotain 30000 euroa Helsingin asunnossa. Täällä 8000 euroa. Kyllä juuri nyt pistää talouden tiukalle. Helsingin tapauksessa otin pankkilainaa ja tämän omani panin pääomavastikkeeseen. Tuo Helsingin juttu valittiin vuoden putkiremonttikohteeksi, tiedä häntä sitten. Noissa summissa on vähän muitakin töitä.
- Riippuu, riippuu
SAS* kirjoitti:
Mielestäni oli kallis, jos yhtä huoneistoa kohti oli yli 20 tonnia.
6 tonnia olikin halpa ok talon remontin hinnaksi.Riippuu siitä, mitä putkiremontissa tehdään ja miten. Jossain pistetään talo uusiksi ja toisessa sukitetaan putkia ja kaikkea siltä väliltä.
- 36,
1943 kirjoitti:
Meillä oli oli jotain 30000 euroa Helsingin asunnossa. Täällä 8000 euroa. Kyllä juuri nyt pistää talouden tiukalle. Helsingin tapauksessa otin pankkilainaa ja tämän omani panin pääomavastikkeeseen. Tuo Helsingin juttu valittiin vuoden putkiremonttikohteeksi, tiedä häntä sitten. Noissa summissa on vähän muitakin töitä.
Etkös asunut vuokralla?Eikö nykyinen ole perikunnan asunto?
- 1943
36, kirjoitti:
Etkös asunut vuokralla?Eikö nykyinen ole perikunnan asunto?
Enpä nyt ala näitä selvittelemään, kun elämäni niin kiinnostaa. asuin 37 v vuokralla, en Helsingissä. Tai oikeastaan sielläkin 60-luvulla, vuokralla, 8 vuotta.
- SAS*
Riippuu, riippuu kirjoitti:
Riippuu siitä, mitä putkiremontissa tehdään ja miten. Jossain pistetään talo uusiksi ja toisessa sukitetaan putkia ja kaikkea siltä väliltä.
Meillä laitettiin uudet putket pinnalle, osa kotelon alle.
- Aina omassa
1943 kirjoitti:
Enpä nyt ala näitä selvittelemään, kun elämäni niin kiinnostaa. asuin 37 v vuokralla, en Helsingissä. Tai oikeastaan sielläkin 60-luvulla, vuokralla, 8 vuotta.
1943
Varsin erikoista. - Viime viikolla
Laina lainaa kirjoitti:
Väliäkö sillä enää on, vaikka maksaisi 20 - 30 vuoden lainasta vain korkoja. Ehkä kannattaisi kysyä useammista pankeista, jos on vakuuksia tarjota. Itse sain neljästä pankista kielteisen ja kahdesta myönteisen vastauksen lainakyselyyni. Edullisimman sain "omasta" pankista.
Markkinatalous toimii. Tuottoa pankille ja pienemmät perintöverot perillisille. - Jos korot nousevat, tilannetta voi harkita uudelleen.Sanon vielä kerran : vakuuksia on .vaikka muille jakaa, mutta ei TAKAISINMAKSUKYKYÄ.
Eläke käteen 980€
Kävin kolmessa eri pankissa.
- Lisätietolinkkejä
http://www.kiinteistoliitto.fi/40125.aspx
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2010/11/16/putkiremonttien-hinnat-nousseet-rajusti-helsingissa/201015923/310
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/112924-rankka-vaite-putkiremonteista-–-”hatusta-vedetty”
http://www.korjaustieto.fi/component/content/1340/1138.html
http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/talous/29963.html - Rakmest Evp
800€ /m2 ei ole mikään harvinaisuus . Varautukaa.
Somalaisen työn laadusta.
Viemäriheput olivat mallikelpoisia. Hyvät, paikkansa pitäneeet ennakkotiedotteet.
Aikataulussa pysyminen.
Asiallinen käytös.
Jne.
Julkisivutyypit. Ajoitus miten sattui. Työn suunnittelu vaikutti suunnittelemattomalta.
Parvekkeen lasitus päin honkia.
Yhden sivun lasin sai auki vain vääntämällä puukolla yläreunasta.
Korjauksen jälkeen riittää alareunasta vääntäminen.
Lasielementtien raot o -> 10mm.
Asiasta on reklamoitu.
Parvekkeen oven hela oli jätetty löysälle. On korjattu.
Käyttövesiputket.
Eteisen kotelointi estää yläkaappien käytön. Jätkät eivät viitsineet kokeilla kertaakaan.
Kylppärin puolen läpiviennit törkeitä.
Molemmista on reklamoitu.
Ihmettelen sitä eivätkö meikäläiset "ammattimiehet" tunne vähäisintäkään vastuuta tekemisistään?
Kun parvekeukot kerran hälytettiin korjaamaan jälkiään niin en osannut ottaa huomioon sitä etteivät he tee silloinkaan työtään valmiiksi.
Yhtään muukalaista en havainnut porukoissa.
Olisi varmaan pitänyt vaatia viroraisia tekemään.
Saa nähdä miten loppukorjausten kanssa käy.
Ps. Maksoin taloyhtölle kaikki osaurakat etukäteen isännöitsijän mainitseman kassavirran vuoksi.- Kaipaan sinne perkel
Rivitalon ikkunaremontti. Suurinpiirteinen samaa tasoa. Miehet ulkomailta, firma Suomalainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852