Masentunut koululainen

Masentuneen mummo

Miten voi isovanhempi auttaa poikaa, joka masentuu koulunkäynnistään.
Muuten hyvä oppilas, mutta matikka nelosessa.
Opettajakin oli sitä mieltä, että kannattaa ajatella muuta kuin lukiota.

Millaisia ehdotuksia teillä olisi vastaavassa? On tukiopetusta ja muuta apua, mutta poika on ihan lukossa, eikä pysty ilmeisestii uskomaan, että matikan voi oppia.

On siis uskottava, että pitää suuntautua jollekin käytännön alalle, mutta ei isovanhemmalla ole ajantasaista tietoa.
Kurjaa sanoa lapselle, että en tiedä, en voi auttaa, en voi ehdottaa mitään.

Ei toista pysty auttamaan, jos ei apu tunnu menevän perille. Kukaan perheesstä ei syyttele tai motkota, kaikki kannustavat ja vannovat, että hän oppii kyllä, kun jokin lukko avautuu. Yritämme sanoa, että jonain päivänä....mutta poika on surkeana ja uskoo olevansa maailman tyhmin matikassa.

Minkäs teet!

8

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä teille!

      Ennen saattoi ottaa tunteja yksityisesti - sehän voi olla, että hänelle ei avaudu matikka jossain kohtaan. Joku aivan matematiikkaan perehtynyt voi huomata asian paremmin kuin tukiopettaja (eikös heillä ole useita oppilaita samaan aikaan opetettavana).

      Nuorempi veljeni oli 'matikkanero' ja hän neuvoi ja opasti minua matikassa - en muuten olisi päässyt lukiota läpi (minulla oli pelottava matikanopettaja ja menin aivan lukkoon algebran tunneilla). Ja itse taas lukiolaisena opetin erästä nuorempaa serkkuani, kun hän sai ehdot ja muutaman viikon junttaamisen tuloksena hän sai ne läpi.

      Samoin minun tyttäreni opetti paria kaveriaan ja sai mukavasti taskurahaakin siitä ja kaverit menestyivät sitten ihan oivallisesti. Käyhän moni lapsi esim yksityisesti piano- tai muulla soittotunnilla - samahan se on jos harjoittaa matikantuntejakin.

      Eli otapa selvää, onko lähipiirissäsi matikan taitajaa, joka pystyisi perehtymään
      lapsenlapsesi matikkaongelmaan!

    • mummo neljälle

      Riippuu paljon lapsen iästäkin. Jospa voisit vilkaista koulukirjaa minkälaisesta matematiikasta on kyse ja auttaa itse tätä lasta.

    • .........

      Kuka lapsen depressiiviseksi on diagnosoinut??

      • Masentuneen mummo

        Eikö ihminen voi tuntea masennusta, jollei sitä ole dignotisoitu sairaudeksi?

        Pelkkä koulukirjaan vilkaisu ei riitä, kun oppilas kaipaa perustietoonsa tukea.
        Kyllä siihen tarvitaan ammattitaitoinen ihminen.
        Koulunkäyntikin on muuttunut niin paljon omista kouluajoistani, että on viisainta vain seurata sivusta.


      • yx äiti/isoäiti
        Masentuneen mummo kirjoitti:

        Eikö ihminen voi tuntea masennusta, jollei sitä ole dignotisoitu sairaudeksi?

        Pelkkä koulukirjaan vilkaisu ei riitä, kun oppilas kaipaa perustietoonsa tukea.
        Kyllä siihen tarvitaan ammattitaitoinen ihminen.
        Koulunkäyntikin on muuttunut niin paljon omista kouluajoistani, että on viisainta vain seurata sivusta.

        Oikeastaan tuo avaajan asia on pojan ja hänen vanhempiensa asia ratkaista.
        Isovanhemmat voivat toki neuvoa myös poikaa auttamalla häntä hoksaamaan itse, minkälainen apu matematiikkaan auttaisi.

        Mutta edelleen kyllä suosittelen jonkun hyvän matikkapään omaavaa opastajaa pojalle , joko yksityistunteja tai sitten sellaista sukulaista, joka osaa myös opettaa nykyajan koulumatematiikkaa vastaavalla tavalla.

        Kaikilla ei ole matikkapäätä luonnostaan - perusteet voi kyllä opiskella. Lastenlapsesi on varmasti etevä jossain muussa lajissa , joten kannattaa kannustaa häntä monipuolisesti.


    • Turoo__

      Tosiaan, jos lähipiiristä ei löydy L:n tai Eximian laajasta matikasta lähiaikoina kirjoittanutta tai ihan yliopistossa / tekussa pää- / sivuaineena matikkaa opiskelevaa, niin kannattaa sellainen etsiä.. Itselle esim. avaruusgeometria "valkeni" vasta n. 10 vuotta lukion jälkeen tietokone-ohjelmoinnin opiskelun kautta, sekä myös trigonometrian käytännön sovellutus esim. metallin sahauksessa... Nimimerkki en olisi päässyt lukion laajasta matikasta läpi ekalla yrittämällä ilman kavereiden apua.. Itselle sanalliset tehtävät ja ns. todistukset oli vaikeimpia..

    • Katso, kuuntele.
      • Tutustu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe