Mitä eroa on masennuksella ja ahdistuksella ?

kuuppainva

Masennuksesta kärsinyt ainakin 20v mut ahdistusta en osaa erottaa :(

29

2346

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahdistus ...,

No ahdistushan voi ilmetä niin että alat hikoilemaan, sydämen tykytys kiihtyy, tunne siitä että et saa kunnolla hengitettyä, myös se että rintaa painaa, ja käsien (ja muun kehon) täriseminen, vähän sellainen shokkimainen tila.

Se voi ilmetä eritavoilla eri ihmisillä.

• kaiken tietävä

nimim.ahdistus..
      tuo mitä kuvailit on paniikkihäiriö
      ahdistuksessa ihmisen toiminta kyky huononee.
      on paha olla,jos ei mene ohi,on otettava yhteys lääkäriin.usein on ahdistusta vaikeassa masennuksessa,kuuluu deprioon.
      jos ahdistusta silloin tällöin ,menee ohitse ,jos jokin asia painaa mieltä,puhuminen auttaa,ulkoilu.toiminta ,älä jää suremaan asioita.
      vaikea ahdistus voitaan verrata masennukseen ,kumpikin on vaarallinen yhdistelmä.
      jatkuva ahdistus ei mene ilman lääkitystä ohi,sitäkin on käytettävä riittävän kauan.
      ahdistuksen hoitaminen on myös masennusta vähentämään.

• Helppo määritellä

Masennus - mikään ei vaan tunnu miltään ja mikään ei kiinnosta, mihinkään ei ole energiaa. Pohjimmiltaan aika levollinen yhdentekevyyden tunne. Elämänhalun puute.

Ahdistus - Vittumainen jatkuva levottomuus ja jäytävä paha olo, joka saa tekemään spontaaneja ja vaarallisiakin asioita, jotta olo rauhoittuisi.

• ahdistusmasennus

No ei ole helppo määritellä eikä erotella, kun masennus usein on täynnä ahdistusta. Ja usein ahdistus taas ensimmäisenä diagnosoidaan masennukseksi.

Eivät nyt silti ihan samoja asioita ole, tai ei tulisi ymmärtää siten. Psyykkisesti terveetkin ihmiset kokevat ahdistusta; vaikkapa nyt kuoleman edessä. Mielestäni hyvä olisi lähteä siitä, että masennus on sairaus (tai vastaava "poikkeustila"), kun taas ahdistus on sellaisenaan elämään ylipäätään kuuluva tekijä (tietysti sekin voi olla myös sairaalloista).

• Ahdistunut vm1945

Olen kärsinyt mas. ja ahdistuksesta jo n.25 ja ollut hoidossakin.
      Tälläkin hetkellä ottaa päähän,ettei tiedä mitä tekis.Toivottavasti en mitään tyhmyyksiä?Jos menee liian tiukalle niin pitää mennä tutulle psykiatrille.Sieltä olen saanut avun tahänkin saakka.Kerran oli niin tikoilla,että aioin itsarin.
      Jolloi jouduin hoitolaitokseen.Kun paineet kertyy liian suureksi ,eikä ole kelle keretoa.Nopein tapa on on eräälle tutulle papille hehän ovat vaitolovelvollisia.

• Juttuseuraa vailla

Olen ollut aina ujohko vieraiden henkilöiden seurassa,paitsi pikku tai isommas sievässä. Siispä omistankin nykyään rasvamaksan. Täysin tuntematon joka tulee keskustelee noin vaan asiasta kuin asiasta voi juttu luistaa kauankin. Päälle päin monesti näytänkin muka niin rempseältä ja se tuntuu kivalta kun saa jutella ilman kyyneleitä. Ennen olin alalla jossa mummot tykkäs keskustella juuri minun kanssa,mut mitenkähän nykyään ois.

• +++++++++++++

Joskus koulussa luennoitsija (psykiatri) kysyi: "Mitä eroa on ahdistuksella ja ahdistuksella?" Vastaus on ahdistus voi olla oire tai jo itsessään diagnoosiin oikeuttava sairaus (esim yleistynyt ahdistuneisuushäiriö).

Masennuksessa voi olla oireena ahdistusta, tosin ei aina. Syvimmässä masennuksessa ei kai koskaan. Silloin kai mieli on jo ratkaissut ahdistavat ajatukset lamaantumalla.

Ahdistus voi olla pelkoa, jännittyneisyyttä, murehtimista, huolehtimista, paniikkia jne. Miksi ap kysyy tuota?

• psykiatristi

Masennus on elämänenergian puutostila, ahdistus kompensoi masennusta yrittäen saada masennukseen liikettä eli pois sen ihmisestä ehdottamalla sille kanavaa purkautua.

• F41.1.

Mielestäni nimimerkin "psykiatristi" lyhyeen mutta sitäkin ytimekkäämpään lauseeseen masennuksen ja ahdistuksen eroista kiteytyy juuri kaikki se mikä ero noilla tiloilla on. Kirjoittajalla todennäköisesti on jo hieman pidempi historia noista häiriötiloista - noin osuvaa kuvausta olisi muussa tapauksessa hyvin vaikea saada laadituksi noin äkkiseltään.

• 34gf53gg534

Masennus on sitä itsesääliruikutusta ja itsensä vähättelyä. Mä oon ollu ahistunut 10-15 vuotta, mutta kertaakaan en oo pitäny ihteäni ketään huonompana. Päin vastoin. En ole masentunut, mutta dg. keskivaikea masennus, koska kusetin testissä, koska luulin että saan näin helpoiten rauhoittavia ahdistukseeni. ;)
      Toisin kävi, mutta rauhoittavat kuitenkin sitten lopulta sain ja auttaa kummasti ahdistukseen. Masareita syötiin miljoonaa erilaista, eikä niistä ollu mitään hyötyä. Pahensivat vaan ahdistusta ja paniikkihäiriökin äityi niin pahaksi, että ei meinannu enää missää voida liikkua ilman pyörtymisen pelkoa.

• Tukea ja apua.

• huom!
        Tukea ja apua. kirjoitti:

Suomen Mielenterveysyhdistykseööä on tukiouhelimia ja vertaistukiryhmiä eri puolilla Suomea.

Tutustu sivustoon ja ota uhteyttä tarvittaessa.

http://www.mielenterveysseura.fi/tukea_ja_apua
        ------------

Pyydä soittamaan takaisin, 010-alkuisiin yritysnumeroihin soittamissta voi tulla kallis lasku.

• nm. kokemusta on

Kiinnostaisi tietää, että miksi vaivauduit valehtelemaan testeissä että saisit lääkettä? Ihmiset jotka kärsivät näistä eivät mielestäni ala valehtelemaan lääkärille, sitä paitsi jos useille mielialalääkkeiden vaikutukselle on huono vastaavuus, niin olisiko kyse silloin enmmänkin persoonallisuuden häiriöstä tms. ?

• 19+17

Silloin kun on masentunut niin masentaa ja kun on ahdistunut niin ahdistaa (ahistaa, savoksi)

• jhkjhkjhl

Ahdistus on ehkä aktiivisempi tila kuin masennus. Masentunut ihminen on lamaantunut, ajatus kulkee hitaasti ja asioiden aloittaminen tuntuu mahdottomalta. Ei halua mitään, eikä oikeastaan pysty mihinkään. Ahdistuneena ajatus juoksee nopeampaa, joskus liiankin nopeasti. Kaikki asiat huolestuttavat sata kertaa enemmän kuin niiden pitäisi. Usein on selvä tunne että jokin ahdistaa, mutta kuitenkaan ei saa kiinni siitä, mitä se voisi olla. Minulla ainoa ahdistuksen fyysinen oire on puristava tunne rinnassa sekä pitempään jatkuessaan loputon väsymys. Usein auttaa kun ajattelen jotain oikein surullista. Suru on niin vahva tunne että se peittää ahdistuksen alleen, mutta kuitenkin helpompi kestää kun tietää minkä vuoksi suree. Usein ahdistus tulee kun olen liian pitkään pakannut pahaa oloa sisälleni.

• hermo247

Tuo on totta ja osuvasti kuvattu.

Jos ajatellaan hermoston toiminnan kannalta, niin ahdistunut käy nimenomaan "ylikierroksilla", kun taas masentunut voi olla pahimmillaan täysin lamaantunut.

Itse ajattelen niin että ahdistus on terve merkki siitä että kaikki ei ole kunnossa, että on huonossa ympäristössä. Ahdistus usein lieveneekin kun "äänestää jaloillaan". Jos ei pysty toimimaan, vaan kokee olevansa "selkä seinää vasten", silloin ahdistus kasvaa ja voi joutua jopa paniikkiin.

Esim. kiusaaminen aiheuttaa ensin juuri ahdistusoireita, joita tässä ketjussa on moni hyvin listannut.

• ei enää ahista...
        hermo247 kirjoitti:

Tuo on totta ja osuvasti kuvattu.

Jos ajatellaan hermoston toiminnan kannalta, niin ahdistunut käy nimenomaan "ylikierroksilla", kun taas masentunut voi olla pahimmillaan täysin lamaantunut.

Itse ajattelen niin että ahdistus on terve merkki siitä että kaikki ei ole kunnossa, että on huonossa ympäristössä. Ahdistus usein lieveneekin kun "äänestää jaloillaan". Jos ei pysty toimimaan, vaan kokee olevansa "selkä seinää vasten", silloin ahdistus kasvaa ja voi joutua jopa paniikkiin.

Esim. kiusaaminen aiheuttaa ensin juuri ahdistusoireita, joita tässä ketjussa on moni hyvin listannut.

Terve ahdistus onkin terve merkki, mutta sairas ahdistus ei. Siinä ihminen on kuin "vereslihalla", elimistö on hälytystilassa koko ajan. Ymmärtääkseni täällä puhutaan juuri siitä "sairaasta ahdistuksesta"?

Olen itse käynyt ahdistuneisuushäiriön vuoksi yksilö- ja ryhmäterapiassa. Tuo ryhmäterapia oli todella hyvä kokemus, vaikka alkuun sinne meneminen tuntui mahdottomalta ajatukselta.

Kannustan kaikkia ahdistuksesta kärsiviä hakemaan apua, kaikki ahdistus ei ole tervettä ja siihen voi oikeasti saada apua. Jatkuva ahdistus on jo elimistöllekin vaativaa. Ahdistusherkkyyteen vaikuttaa myös meidän jokaisen perimä jossain määrin.

• hermo247
        ei enää ahista... kirjoitti:

Terve ahdistus onkin terve merkki, mutta sairas ahdistus ei. Siinä ihminen on kuin "vereslihalla", elimistö on hälytystilassa koko ajan. Ymmärtääkseni täällä puhutaan juuri siitä "sairaasta ahdistuksesta"?

Olen itse käynyt ahdistuneisuushäiriön vuoksi yksilö- ja ryhmäterapiassa. Tuo ryhmäterapia oli todella hyvä kokemus, vaikka alkuun sinne meneminen tuntui mahdottomalta ajatukselta.

Kannustan kaikkia ahdistuksesta kärsiviä hakemaan apua, kaikki ahdistus ei ole tervettä ja siihen voi oikeasti saada apua. Jatkuva ahdistus on jo elimistöllekin vaativaa. Ahdistusherkkyyteen vaikuttaa myös meidän jokaisen perimä jossain määrin.

Aivan: jos on liian ahdistunut, on kysymys häiriöstä. Kaikessa ahdistuksessa on kuitenkin kyse samasta sympaattisen hermoston toiminnasta, häiriötilassa sitä vain on liikaa. Ja raja on häilyvä sekä yksilötasolla että kulttuurisesti. Monia asioita joille nykyään annetaan tautiluokitus, ei ennen noteerattu lainkaan.

Eli siis ei ole "sairasta ja tervettä" vaan jatkumo enemmän herkästä vähemmän herkkään, aivan niin kuin on lyhyitä ja pitkiä ja kaikkia siltä väliltä.

PS. On minullakin sama diagnoosi kuin sinulla. En ole ehkä käynyt yhtä syvällä ahdistuksessa kuin joku muu, mutta F-tunnus löytyy.

• nm. kokemusta on

Itse kuvailen masennuksen epämääräiseksi alakuloisuudeksi, joka ei lähde poppaskonsteilla pois. Ahdistus taas yhdistyy usein johonkin selkeästi ulkoiseen objektiin; stressaavaan tilanteeseen, työhön, vaikeaan ihmissuhteeseen, henkiseen kiusaamiseen yms. Masennus on ehkä enemmän kokonaisvaltainen olotila ja ahdistus on mielestäni selkeämmin havaittavissa oleva "piikki". Itselläni ahdistukseen liittyy myös selkeästi jonkin pelkääminen tai epämääräinen häpeä tai syyllisyys, joka voi olla ulkoisen ympäristön aikaansaamaa. Käsittääkseni ahdistus ja masennus ovat eri asiat, esim. masennuksen ja ahdistuksen lievittämiseen on olemassa eri lääkkeet.

• hermo247

^"Käsittääkseni ahdistus ja masennus ovat eri asiat, esim. masennuksen ja ahdistuksen lievittämiseen on olemassa eri lääkkeet. "

Juuri näin. Ahdistuneen hermosto käy ylikierroksilla => määrätään rauhoittavia.

Masentunutta taasen pyritään aktivoimaan SSRI-lääkkeillä, jotka lisäävät serotoniinipitoisuutta synapsiraossa tjsp...
        Masari ei siis rauhoita, vaan voi jopa laukaista manian siihen alttiilla.

• Ööli.

Ahdistus on enempi tietoisen ajattelun, masennus taas alitajunnan tasolla. Eli päässä pyörivät turhat ajatukset paineistavat tietoista ajattelua ja tuottavat ahdistusta. Masennus on taas näköalattomuutta jos elämältä puuttuu tarkoitus ja masennus juontaa usein juurensa pitkäaikaisesta ahdistukseta. Kun ahdistaa, usko omaan tekemiseen laskee ja siitä seuraa uskon ja elämän näköalan sammuminen ja masennus.

• ahdistunut aikoinaan

Joku määritteli masennuksen niin, että ihminen ei osaa NIMETÄ mitään järkevää, konkreettista syytä tai asiaa, mikä aiheuttaa sen pahan olon, lamaantumisen, tyhjyyden tunteen ym.
        Ja jos poistetaan ne tekijät, jotka henkilön mielestä aiheuttavat masennusta, olotila ei kuitenkaan parane.

Ahditus on taas tila tai tilanne, missä voi aika selkeästi nimetä sen mikä aiheuttaa ahdistusta ja jos tämä poistetaan, olotila helpottuu.

Liian usein ahdistus tulkitaan masennukseksi, koska ihminen ainakin ulospäin saattaa käyttäytyä samankaltaisesti, eli ei ole kovin jäsennelty. ja kun elää siinä tilanteessa, ei myöskään osaa olla kovin järkevä.

Ehkä juuri tuolla aiemmin kuvattu, että masennuksessa ei saa aikaiseksi oikein mitään ja mikään ei tunnu miltään.
        Ahdistuksessa on vähän kuin ylikierroksilla, erittäin toimelias.

Mutta on helpompaa määritellä joku masennus, kuin että joku ulkopuolinen tajuaisi, että kyseessä on elämäntilanteen aiheuttama ahdistus. Ja että tilanne ei poistu sillä, että keskustelee jonkun kanssa plpaaplaa loputtomiin, vaan sillä, että se ahdistusta aiheuttava elämäntilanne korjataan tai poistetaan.

• shjkkgss
        ahdistunut aikoinaan kirjoitti:

Joku määritteli masennuksen niin, että ihminen ei osaa NIMETÄ mitään järkevää, konkreettista syytä tai asiaa, mikä aiheuttaa sen pahan olon, lamaantumisen, tyhjyyden tunteen ym.
        Ja jos poistetaan ne tekijät, jotka henkilön mielestä aiheuttavat masennusta, olotila ei kuitenkaan parane.

Ahditus on taas tila tai tilanne, missä voi aika selkeästi nimetä sen mikä aiheuttaa ahdistusta ja jos tämä poistetaan, olotila helpottuu.

Liian usein ahdistus tulkitaan masennukseksi, koska ihminen ainakin ulospäin saattaa käyttäytyä samankaltaisesti, eli ei ole kovin jäsennelty. ja kun elää siinä tilanteessa, ei myöskään osaa olla kovin järkevä.

Ehkä juuri tuolla aiemmin kuvattu, että masennuksessa ei saa aikaiseksi oikein mitään ja mikään ei tunnu miltään.
        Ahdistuksessa on vähän kuin ylikierroksilla, erittäin toimelias.

Mutta on helpompaa määritellä joku masennus, kuin että joku ulkopuolinen tajuaisi, että kyseessä on elämäntilanteen aiheuttama ahdistus. Ja että tilanne ei poistu sillä, että keskustelee jonkun kanssa plpaaplaa loputtomiin, vaan sillä, että se ahdistusta aiheuttava elämäntilanne korjataan tai poistetaan.

Noin varmaan usein (elämäntilanteen tms korjaaminen -> ahdistus hellittää), mutta monilla ahdistuneilla myös niin, että on "herkistynyt ahdistumaan": ahdistumisen syitä ja pelkoja löytyy koko ajan. Se on ikään kuin uskoa siihen, että jotain pahaa vielä tulee tapahtumaan ja aina pelkää pahinta. Mieli synnyttää uusia pelkoja ja ahdistuksen aiheita kuin liukuhihnalla. Varmaankin joku lapsuuden perusturvallisuuteen liittyvä juttu taustalla...

• esa_62

ahdistus ja masennus kulkevat käsi kädessä, olen itse erittäin ahdistunut ja aamut ovat pahimpia kun herää unilääke tokkurasta, ensin miettii mikä päivä on, heti tulee kamala tressi pitikö tehdä jotain, sitten pilleripurkille rauhottavia naamariin, jos on lähtö johonkin niin tuplataan pillerit, tämän takia olen puoliksi erakoitunut, enkä käy juuri missään. Kun ole juonut pari kuppia kahvia, ja polttanut viisi tupakkaa, herännyt ja tajuan missä tilassa olen silloin iskee valtava masennus, kysytään joko näkyy valoa, onko olo helpottunut, jotkut jopa pitävät tätä lomana. olen joutunut vastaamaan, siellä synkässä pimeydessä missä olen, ei näy valoa, pimeys vain pahenee.

• Anonyymi

Masennus on se tunne joka tulee esimerkiksi silloin, kun on onnellisesti naimisissa ja yhtäkkiä puoliso jättää.
      Ahdistus on sellainen tunne, joka tulee kun huomaa, että tilillä ei ole tarpeeksi rahaa vuokran maksamiseen eikä ole mitään tietoa siitä, mistä saisi lisää rahaa.

Ihminen voi olla yhtä aikaa masentunut ja ahdistunut. Toisaalta voi olla niin masentunut, ettei jaksa ahdistua mistään.

• Anonyymi

Ei masennukseen tarvita parisuhdetta ja eroa . Eikä ahdistukseen rajahuolia. Noi on aika räikeitä esimerkkejä. Uusia ihmissuhteita tulee ja menee ja omaan taloudelliseen tilanteeseen on hyvä varautua. Ja kelasta voi hakea toimeentulotukea jos ne ehdot täyttää. Noihin molempiin löytyy helpommin ratkaisu. Jos ei ole varaa vuokraan niin sitten on muutettava halvempaan asuntoon.

• Anonyymi

Ahdistuneisuus on ulkoinen uhka,ja perusturvallisuuden puutetta. Masennus on oman mielen lohdutonta tyhjyyttä, hajoamista ja elämän mielekkyyden puutetta. Molempia kokee sama henkilö yhtäaikaa tai niiden voimakkuuksien vaihdellessa.

Konkreettisesti, esimerkiksi työllisyystoimet aiheuttavat ahdistuneisuutta henkilöille jotka ovat jo enemmän tai vähemmän masentuneita työttömyyden, talousongelmien, perhesuhteidensa tai yksinöisyytensä vuoksi.

• Anonyymi

Eksytys on väkevä ja välinpitämättömyys tulee varkain. Tämä sivustahuomautuksena. Älkää uskoko.

• Anonyymi

Ahdistukset ja masennukset paranee kun menee töihin. Mielenterveys ongelmat ovat vain syy laiskotella. Minun ystävä on lääkäri ja sanoi että masennus lääkkeet ovat vain vehnäjauhoista puristettuja. Koska masennus on vain ihan huuhaata. Kuten on kaikki hengellinen huuhaata kaikki tyynni. Miksi nykyään vielä joku uskoo näihin satuihin. Ihmiset paranisivat jos he menisivät töihin ja lopettaisivat laiskottelun

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4165
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2293
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      989
    4. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      861
    5. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      854
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      850
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      821
    8. 36
      776
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      775
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    Aihe