Jos joku tulee liittymästä moottoritielle, niin miksi alat väisteleen tätä siirtymällä ohituskaistalle?
Kyllä se on tämän tielle tulevan asia suhteuttaa nopeutensa niin että pääsee liittymään turvallisesti moottoritien liikenteeseen mukaan.
Haistakoot tässä yhteydessä pitkä vittu tämä Nurmijärveläisen kuljetusliikkeen jakelukuskiHOMO joka tuossa äsken tällaisen tempun teki lahden moottoritiellä kun olin tätä pässiä ohittamassa.
Ei kun eteen, kun tulee joku liittymästä ja sitten kaivetaan persettä rinnakkain 70 lasissa moottoritiellä kun yllätys yllätys, tämä liittymästä tullut ajeleekin yhtä lujaa.
Vittu mitä idiootteja tuolla kuljetusliikkeillä on palkkalistoilla.
Miksi väistelet?
59
443
Vastaukset
- tienomistaja..
Joo, kirjoitat ihan asiasta, ne turhaan tilaa tekevät ja jos
vielä tehdään tilaa jonkun toisen kustannuksella kuten sun kohdalla
että ajaa eteen niin ei mene kyllä ihan oikein.- Tietä ei voi omistaa
Rampista tulijan tehtävä on todella sovittaa tulonsa niin että pääsee mukaan.
Päätietä ajava helpottaa tätä parhaiten kun ei tee yhtään mitään. Pitää nopeuden, pitää kaistan ja on tarkkana sitä varten jos joutuu jostain syystä väistämään. Osa tulijoista kun vain on niin sokeita, että tulevat suoraan kylkeen. Sitten toivotaan että sivulla tai takana oli tilaa.
- joustavaa ajoa
Menkääpäs Ruattiin oppiin ei tarte mennä edemmäs, niin näette oikeaa ajotyyliä, Suomalaisten kanssa ei kannata viisastella omista eduistaan.
- kaistat kuriin
Enpä ole kertaakaan nähnyt ruotsalaisten väistävän rampissa ohituskaistalle, kyllä iellä säännöt osataan.
- ....,,,,
Kohteliaisuus on pahasta, itsekkyys on hyve.
Ei periksi tippaakaan, ei autossa, ei muuallakaan.- ,,,,,.....
Ja sitten kun olet ymmärtänyt tämän puheena olevan asian kokonaan ja oikein niin huomaat, että itsekkyys ja kohteliaisuus ei juurikaan siihen liity. Voi tosin mennä tovi.
- Ennakointia
Periaate on luonnollisesti se että kolmion takaa rampilta tuleva västää ja sovittaa vauhtinsa liikennevirtaan.
Mutta joskus tulee lähdettyä hieman ennakoivasti ohitukseen kun hitaampi ajoneuvo tulee rampista.- Periaatteessa oikein
Voihan toki tulla tilanteita jossa on pakko väistää vasemmalla ettei paukahda. On toki usein tilanne se että vasenta kaistaa paahetaan yli suurimman sallitun ja sinne ei siinä tilanteessa sitten voikkaan väistää koska talaa tuullaan ja lujaa. Tässä siis jälleen yksi esimerkki siitä että ylinopeutta ajavat ovat vaarantekijöitä.
- joustavuutta
Ei minua se häiritese että joku väistää toiselle kaistalle kun tulen rampista, usein palaa sieltä taakseni, koska autoni kiihtyvyys on kunnossa.
Itsekkin tulee joskus väistettyä toiselle kaistalle kun rampista tulee autoja. Ennakoiva oihitukseen lähtö lisää liikenteen sujuvuutta.
Mutta ne ottaa päähän jotka tunkee rampista tielle sillä oletuksella että kyllä siellä väistetään. Mihinkäs väistät jos joka puolella on autoja?- ..Auto-Antero
Ainoa ongelma tullessani alas rampilta on edessäni nysväävät vatipäät. Keskimäärin nopeuteni motarille liittyessä on siinä 150-180km/h, etten vahingossakaan tulisi kenenkään eteen jarruttelemaan. Usenmiten onnistun tulemaan motarille joutumatta jarruttelemaan, koska kyrvät miehittävät puskuri puskurissa ohituskaistan. Oikealla on AINA tilaa!
- astramies
Kyllä se alkaa sinuakin häiritsemään kun olet lähtenyt tätä väistelijää ohittamaan joka ajaa huomattavasti hitaammin kuin sinä ja tökkää eteesi ohituskaistalle kun sinulla on vauhtia se 30 km/h enemmän ja vielä kun tienpinta on kivasti jäinen.
Ihme on jos ei häiritse, minua ainakin aamulla häiritsi. - en väistä ...
Sitä vartenhan pitkät rampit ovat olemassa, että rampilta tulija voi sovittaa nopeutensa moottoritien liikenteeseen. Rampilta tulijalla on yksiselitteinen väistämisvelvollisuus, eikä sen noudattaminen ole kuin viitseliäisyydestä kiinni.
Turha kohteliaisuus moottoritiellä vain opettaa nämä välinpitämättömät vaarallisille tavoille. Vilkku päälle vain ja siihen luottaen sekaan muista välittämättä.
Porvoon moottoritiellä noihin "törmää" jatkuvasti, kun vilkun kanssa kiilataan rampista eteen vaikka toinen auto on ohituskaistalla toisella puolella rinnalla. Näin, vaikka muuta liikennettä ei olisi moottoritiellä juuri ollenkaan. - Joustavuutta
astramies kirjoitti:
Kyllä se alkaa sinuakin häiritsemään kun olet lähtenyt tätä väistelijää ohittamaan joka ajaa huomattavasti hitaammin kuin sinä ja tökkää eteesi ohituskaistalle kun sinulla on vauhtia se 30 km/h enemmän ja vielä kun tienpinta on kivasti jäinen.
Ihme on jos ei häiritse, minua ainakin aamulla häiritsi.Tarkastelin asiaa lähinnä väistäjän ja rampista tulijan näkövinkkelistä.
Takaa tulevan nopeamman liikenteen näkökulmasta asia tietysti aivan kuten sanoit, eikä silloin pidä väistää rampista tulijaa nopeamman eteen. Tosin otin jo kantaa siihen että aina ei voi väistää ja tuohan on juuri sellainen tilanne.
Mutta minä en yleensä ole vasemmalla kaistalla nussuttamassa muulloin kuin ohittaessa ja palaan sen jälkeen taikaisin oikealle kaistalle, vaikka siinä ei kovin pitkään voisikaan ajaa ennen uutta ohitusta. - hyvä näin
..Auto-Antero kirjoitti:
Ainoa ongelma tullessani alas rampilta on edessäni nysväävät vatipäät. Keskimäärin nopeuteni motarille liittyessä on siinä 150-180km/h, etten vahingossakaan tulisi kenenkään eteen jarruttelemaan. Usenmiten onnistun tulemaan motarille joutumatta jarruttelemaan, koska kyrvät miehittävät puskuri puskurissa ohituskaistan. Oikealla on AINA tilaa!
Tuo on kyllä totta että oikealla kaistalla on yleensä tilaa, koska tappintumahomot ajaa yleensä vasemmalla kaistalla.
- > Quju <
..Auto-Antero kirjoitti:
Ainoa ongelma tullessani alas rampilta on edessäni nysväävät vatipäät. Keskimäärin nopeuteni motarille liittyessä on siinä 150-180km/h, etten vahingossakaan tulisi kenenkään eteen jarruttelemaan. Usenmiten onnistun tulemaan motarille joutumatta jarruttelemaan, koska kyrvät miehittävät puskuri puskurissa ohituskaistan. Oikealla on AINA tilaa!
*RUAHAHAAA*............*RUAHAHAAA*........ Vittu mitä packaa Paskakuula taas suoltaa perceestään. 150 - 180...........*HAHAAA*....... Packa-Anteron Corollalla saa kyseisiä vauhteja koettua vain ilmapudotuksessa viidestä kilometristä. Heheh. On se Packakuula-Antero vaan sellainen satusetä ettei mitään määrää!!
..Auto-Antero kirjoitti:
Ainoa ongelma tullessani alas rampilta on edessäni nysväävät vatipäät. Keskimäärin nopeuteni motarille liittyessä on siinä 150-180km/h, etten vahingossakaan tulisi kenenkään eteen jarruttelemaan. Usenmiten onnistun tulemaan motarille joutumatta jarruttelemaan, koska kyrvät miehittävät puskuri puskurissa ohituskaistan. Oikealla on AINA tilaa!
Tässä on yksi idiootti muiden joukossa, jotka ajelevat kuin mitkäkin herrat kuvitellen olevansa ari vatasia... Jollet kykene ajaa asiallisesti mene bussilla ja leikkaa se korttisi kahtia.. mitä sillä edes teet, jollet osaa ajaa fiksusti. >:/
- :-o
KandyKing kirjoitti:
Tässä on yksi idiootti muiden joukossa, jotka ajelevat kuin mitkäkin herrat kuvitellen olevansa ari vatasia... Jollet kykene ajaa asiallisesti mene bussilla ja leikkaa se korttisi kahtia.. mitä sillä edes teet, jollet osaa ajaa fiksusti. >:/
Taidat olla _tosi_ uusi palstalla.
Tuo Auto-Antero on tunnettu pelle täällä. Sen verran paljon kirjoitellut tuota skeidaa että aikoinaan käytössä olleet vähänkin tuon suuntaiset nimimerkit on kaikki bannattu ja siksi nuo pisteet alussa...
- koiranleuat louskutt
Suomalaisten tyhmyys paistaa liikenteesä kuin muusakin, on oma pieni hyve etualalla ja sen takaamiseksi tehdään kaikki tyhmyydet, aina oltu muitten holhouksessa eikä päästä tästä näyttämisvimmasta, kyykytetään jos mahdollista toista , kun ei nähdä asioitten kokonaisuuksia, koiranleuatkin loksuttelee kun järki ei piisaa neumaan tuosta asiasta.
- Mielenkiintoinen ilm
Sitten on niitä jotka ei lähde ohitukseen juuri siksi että eivät halua antaa rampista tulijalle tilaa.
Eli jos moottoritiellä menee vaikka kolmen auton jono ja lähestytään liityntä ramppia. Samaan aikaan takaa tulee oikeaa kaistaa neljäs auto jok saavuttaa tuota kolmen auton jonoa ja rampista on tulossa auto joka sovittaa nopeuttaan tuon kolmen auton jonon hännille.
Niin todella usein käy niin että tämä neljäs jonoa saavuttava auto HIDASTAA ja jättäytyy tahallaan jonon hännille ja tekee rampista liittyjän tilanteen vähän hankalammaksi. Ilman tuota rampista tulevaa autoa tämä neljäs auto olisi jo hyvissä ajoin siirtynyt vasemmalle kaistalle ohittamaan tuota kolen auton jonoa.
Ja kun rampista tulija onnistuu kuitenkin liittymään tämän neljännen auton taakse ja siirtyy saman tien vasemmalle ohittamaan koko letkan, niin siinä vaiheessa tämä neljäs autoilija löytää kaasupolikmen ja liimautuu rampista tuleen ja ohittamaan lähteneen auton perään ja alkaa vilkutella valoja. - melkein säälittää
Ei tämä voi olla mikään ongelma kenellekään. Kerropa nyt, että mikä se oikein ahdistaa? Onko työtilanne hyvä, ja ovatko sosiaaliset suhteet kunnossa?
- eivät kasva aikuisik
Eit käi näitä mikään muu likenteesä ahista, kuin tuo oma lapsellinen keuliva asenne.
- ööröm
ompa ääliömäinen aloittaja ja aloitus...tietenki akka jättämässä,tms...no onhan tuo yksi tapa purkautua täällä sitten...
- Olipa HIRVEÄ rikos!!
Miten olit ajatellut periellepäästyäsi käyttäväsi ne ehkä kymmenen sekunttia kun tuon jakoauton takana ajaessasi aikaa menetit?? Oiskohan sullakin lopulta kyse vaan siitä että olet niitä sarvipääkujettajia joiden eteen EI KUKAAN SAA TULLA,HEIDÄN MATKANTEKOAA EI KUKAAN SAA HIDASTAA jne?! Onhan se ihan hirveää että sekunniksi tai pariksi joutuu kaasua nostamaan. Juu ihan hirveät menetyksethän siitä tulee.
Eipä silti nerokas kaveri ilman muuta kuitenkin olet kun heti huomasit mikä on jakeluauton kuljettajan seksuaalinen suuntautuminen. Sitä ei kaikki osaa huomata.- astramies
Tännehän taisi tulla itse nurmijärven kusipää purkautumaan. Olisitko itse voinut jarrutella ja päästää sen kolleegasi tielle ilman kaistan vaihtoja?
Se on kuule turvallista touhua alkaa polkemaan jarruja jäisellä tiellä satasen vauhdissa kun joku idiootti vetäisee ohittamassa olevan auton eteen paljon hiljaisemmalla vauhdilla.
No ettehän te liikenteen vaarantajat näitä asioita ymmärrä joten se siitä. - Olipa HIRVEÄ rikos!
astramies kirjoitti:
Tännehän taisi tulla itse nurmijärven kusipää purkautumaan. Olisitko itse voinut jarrutella ja päästää sen kolleegasi tielle ilman kaistan vaihtoja?
Se on kuule turvallista touhua alkaa polkemaan jarruja jäisellä tiellä satasen vauhdissa kun joku idiootti vetäisee ohittamassa olevan auton eteen paljon hiljaisemmalla vauhdilla.
No ettehän te liikenteen vaarantajat näitä asioita ymmärrä joten se siitä.Enpä ole Nurmijärvellä käynyt viiteentoista vuoteen. Mutta kaltaisiasi maanteiden omistajia joiden elämä menee pilalle jos muutaman sekunnin ajan joutuu vauhtiaan hidastamaan ja muiden ajamista auttamaan. On se niin hirveää,on se! Kun itsellä on vain oikeuksia ja muilla vain velvollisuuksia ei ole ihme että maassamme sarvipäät sauhuavat liiketeessä peltikoppiensa suojissa. Autossa kun pieni hiirikin voi esittää olevansa jotain. Tiellä millä sinäkin ajat kuuluu ilmeisesti mielestäsi vain ja ainoastaan sinulle joten muilla ei ole oikeuksia sinun etenemistäsi hidastaa,ei vaikka hidastaminen olisikin vain sekunttien luokkaa. Toivottavasti joudut kohtaamaan tulevaisuudessa pikkasen sinua hitaammin ajavia ja ehkä jopa pikkuisen eteesikin tulevia autoilijoita sillä onhan se aivan kauheaa jos vuosittain menetettyjen sekunttien yhteen laskettu määrä ylittää parikin minuuttia niin on siinä sinun elämästsäi mennyt hirveä määrä aikaa hukkaan. Mitähän niilläkin minuuteilla olisit vuodessa ehtinyt tekemään sen sijaan että joudut kaasupoljinta nostamaan ja vauhtiasi pudottamaan ehkä jopa 10:kin prosenttia.
- Sisälukutaito
Olipa HIRVEÄ rikos! kirjoitti:
Enpä ole Nurmijärvellä käynyt viiteentoista vuoteen. Mutta kaltaisiasi maanteiden omistajia joiden elämä menee pilalle jos muutaman sekunnin ajan joutuu vauhtiaan hidastamaan ja muiden ajamista auttamaan. On se niin hirveää,on se! Kun itsellä on vain oikeuksia ja muilla vain velvollisuuksia ei ole ihme että maassamme sarvipäät sauhuavat liiketeessä peltikoppiensa suojissa. Autossa kun pieni hiirikin voi esittää olevansa jotain. Tiellä millä sinäkin ajat kuuluu ilmeisesti mielestäsi vain ja ainoastaan sinulle joten muilla ei ole oikeuksia sinun etenemistäsi hidastaa,ei vaikka hidastaminen olisikin vain sekunttien luokkaa. Toivottavasti joudut kohtaamaan tulevaisuudessa pikkasen sinua hitaammin ajavia ja ehkä jopa pikkuisen eteesikin tulevia autoilijoita sillä onhan se aivan kauheaa jos vuosittain menetettyjen sekunttien yhteen laskettu määrä ylittää parikin minuuttia niin on siinä sinun elämästsäi mennyt hirveä määrä aikaa hukkaan. Mitähän niilläkin minuuteilla olisit vuodessa ehtinyt tekemään sen sijaan että joudut kaasupoljinta nostamaan ja vauhtiasi pudottamaan ehkä jopa 10:kin prosenttia.
Lue mistä tässä on kysymys. Kyse on siitä, että yhtäkkiä eteen putkahtaa huomattavasti hitaampaa nopeutta ajava ajoneuvo. Tämä luonnollisesti pakottaa jarruttamaan äkillisesti. Äkilliset auton kulkusuuntaan ja nopeuteen vaikuttavat toimenpiteet taas eivä edistä liikenneturvallisuutta.
Kiitos kuitenkin ajonopeusvalistuksesta. - Ghkjlpn
Sisälukutaito kirjoitti:
Lue mistä tässä on kysymys. Kyse on siitä, että yhtäkkiä eteen putkahtaa huomattavasti hitaampaa nopeutta ajava ajoneuvo. Tämä luonnollisesti pakottaa jarruttamaan äkillisesti. Äkilliset auton kulkusuuntaan ja nopeuteen vaikuttavat toimenpiteet taas eivä edistä liikenneturvallisuutta.
Kiitos kuitenkin ajonopeusvalistuksesta.Kysymys on siitä, että autosi ratin ja penkin välissä on virhe.
- diipadaii
Joo, nämä haamuväistelijät ajaa sit tyhjällä kaistalla varmuuden vuoksi kilometrikaupalla kun eivät kehtaa tulla takaisin omalle kaistalleen.
Monesti ramppi jatkuu seuraavaan ramppiin asti ja tällöinkin nuo pöllöt väistää vaikkei rampilta tulevalla ole edes vilkkua päällä eli hän ei edes aio siirtyä ko kaistalle. - kaahauskaista
Todella paljon kaistoja. On tyhjää kaistaa, vasenta kaistaa, ohituskaistaa, oikeaa kaistaa. Luulisi kaikkien mahtuvan tuollaiselle tiellä.
Joskus rampista tulee tiivis letka, eli perusautoilijalta puuttuu liikennesilmä. Vetoketjua ajatellen pitäisi jättää välejä. Ja koska rampista tuleva ei näytä hakevan sopivaa paikkaa voi olla turvallisempaa väistää kuin ajaa liian lähellä.
Oikeastihan vasenta kaistaa saa ajaa (ei ohituspakkoa) jos oikeanpuoleinen kaista ei ole vapaa. Isompi rötös on piittamattomuus turvaetäisyydestä, tai ylinopeus. Ohituskaista ei ole mikään virallinen nimi, vaan se voisi yhtä hyvin olla ylinopeuskaista.Hyvä nimi.
Siis tuo ylinopeuskaista.
Karkeastihan se oikeasti menee niin, että moottoritien vasenta kaistaa tulisi ajaa vähintään nopeusrajoituksen mukaista nopeutta, ja oikeaa sitten korkeintaan (siis jonoutuneessa tilanteessa). Heti alkaa tilanne tökkimään, kun vasemmalle tulee joku, joka ei aja edelläolevaa tyhjää tilaa kiinni (syystä tai toisesta). Aika usein (lähes päivittäin) näkee niitäkin, jotka ajelevat vasenta kaistaa 20 km/h alle rajoituksen, vaikka edessä olisi tyhjää tilaa useita satoja metrejä.
Kannatan nimityksen ylinopeuskaista käyttöönottoa. Ihmiset ymmärtäisivät, että kyseisellä kaistalla on tarkoitus ajaa, ei tehdä ristipistotöitä, tai mitä nuo hidastelijat sitten tekevätkään.- urpoja olette...
The_Rat kirjoitti:
Hyvä nimi.
Siis tuo ylinopeuskaista.
Karkeastihan se oikeasti menee niin, että moottoritien vasenta kaistaa tulisi ajaa vähintään nopeusrajoituksen mukaista nopeutta, ja oikeaa sitten korkeintaan (siis jonoutuneessa tilanteessa). Heti alkaa tilanne tökkimään, kun vasemmalle tulee joku, joka ei aja edelläolevaa tyhjää tilaa kiinni (syystä tai toisesta). Aika usein (lähes päivittäin) näkee niitäkin, jotka ajelevat vasenta kaistaa 20 km/h alle rajoituksen, vaikka edessä olisi tyhjää tilaa useita satoja metrejä.
Kannatan nimityksen ylinopeuskaista käyttöönottoa. Ihmiset ymmärtäisivät, että kyseisellä kaistalla on tarkoitus ajaa, ei tehdä ristipistotöitä, tai mitä nuo hidastelijat sitten tekevätkään.Missä noin sanotaan, että Suurin Sallittu Nopeus on ylitettävä. Ihme vatipää olet.
urpoja olette... kirjoitti:
Missä noin sanotaan, että Suurin Sallittu Nopeus on ylitettävä. Ihme vatipää olet.
Tässä lainaus kohdasta, jossa se, noin suurin piirtein, sanotaan:
> moottoritien vasenta kaistaa tulisi ajaa vähintään
> nopeusrajoituksen mukaista nopeutta
Oliko muuta, jossa voin auttaa?- Trollinruokkija
urpoja olette... kirjoitti:
Missä noin sanotaan, että Suurin Sallittu Nopeus on ylitettävä. Ihme vatipää olet.
Rotan maailmassa. Älä sotke sitä tähän maailmaan.
- ;-)
The_Rat kirjoitti:
Hyvä nimi.
Siis tuo ylinopeuskaista.
Karkeastihan se oikeasti menee niin, että moottoritien vasenta kaistaa tulisi ajaa vähintään nopeusrajoituksen mukaista nopeutta, ja oikeaa sitten korkeintaan (siis jonoutuneessa tilanteessa). Heti alkaa tilanne tökkimään, kun vasemmalle tulee joku, joka ei aja edelläolevaa tyhjää tilaa kiinni (syystä tai toisesta). Aika usein (lähes päivittäin) näkee niitäkin, jotka ajelevat vasenta kaistaa 20 km/h alle rajoituksen, vaikka edessä olisi tyhjää tilaa useita satoja metrejä.
Kannatan nimityksen ylinopeuskaista käyttöönottoa. Ihmiset ymmärtäisivät, että kyseisellä kaistalla on tarkoitus ajaa, ei tehdä ristipistotöitä, tai mitä nuo hidastelijat sitten tekevätkään.Karkeastihan se oikeasti menee niin, että moottoritien vasenta kaistaa tulisi ajaa vähintään nopeusrajoituksen mukaista nopeutta, ja oikeaa sitten korkeintaan (siis jonoutuneessa tilanteessa).
Hienojakoisesti ottaen se oikeasti menee niin että suurinta sallittua ei saa koskaan ylittää, oli kaista mikä tahansa. Sen mukaan minä ajan ja minun lisäksi moni muu.
- ajan väistäjää päin
Pitäisi olla jokaiselle aivan selvä asia että sitä liittymästä tulevaa EI lähdetä väistelmään sinne ohituskaistalle.
Mutta se vaan valitettavasti käytännössä ei ole selvä asia monellekaan vatipäälle. - urpot....
Aivan oikein. Minustakin on parasta, että jäät kiltisti siihen perään. Kyllä siihen on tilaa jarrutella.
- hihihihiih
Tykkäät jos joku on, öh, perässäsi....
- urpot...
hihihihiih kirjoitti:
Tykkäät jos joku on, öh, perässäsi....
En pidä siitä, mutta voit imeä Anteron persettä.
- Varmasti muistat mut
urpot... kirjoitti:
En pidä siitä, mutta voit imeä Anteron persettä.
Kyllä sä vielä viime viikolla sanoit että tykkäät. Ja näytit ja tunnuitkin siltä...
- ...
No siksi, kun niistä rampista tulevista ei koskaan voi varmuudella sanoa, mihin rakoon ne tunkevat.
En halua joutua tilanteeseen jossa joudun iskemään jarrut pohjaan kun rampista tulija tuuppaa muutaman metrin päähän eteeni hitaammalla nopeudella.
Asiaa ei muuta se, että kyseinen rampista tulija on lain mukaan väistämisvelvollinen. En halua törmäystä moottoritiellä, en edellä ajavaan enkä takaa tulevaan vaikka olisinkin etuajo-oikeutettu. - Joustavuutta
Eli olit ohittamassa, vai ratsastit ohituskaistaa etkä palannut oikealle vaikka sielä tilaa olisi ollut????
Nämä ohituskaistaa käyttävät on ongelma moottoritiellä sillä hehän ovat kokoajan ohittamassa vaikka siihen ei olisi tarvetta.
Eli ajaist oikeaakaistaa motarilla ja jos sieltä liittymästä joku tulee ja nostaa nopeutensa sallittuun niin sinä sielä takana nostat jalan kaasupolkimelta, etkä paina sitä niin joustavuus ja turvallisuus on taattu.
Tosin suosittelisin sinua ajamaan Hämeenlinnanväylää niin oppisit olemaan polttamatta pinnaa sillä sielä kun bussitkin tulevat väkisin pysäkiltä eteen joten turvallisinta on väistää kun jarruttaa jolloin ketjukolari on väistämätön. - perehdy lakiin....
"Miksi väistelet"? No, älä väistä!!!! laki on suoraan moottoritiellä ajavan puolella, Ei rampilta tulevan puolella......Jos rytisee, niin artisti maksaa.....
- .....
Entä jos menee henki? Mitä minä niistä korvauksista silloin hyödyn?
- Tapahtuipi kerran...
Eillen oli tilanne jossa ajoin letkan ensimmäisenä suurinta sallittua ja pari autoa tuli liittymästä hitaampaa vauhtia eteeni. Yritin siirtyä vasemmalle kaistalle mutta sielläpä tuli taaempaa yksi asennevammainen lujaa vauhtia joten väistö vasemmalle kaistalle ei ollut mahdollista. Lopputulos oli se että oikean kaistan liikenne alkoi tökkiä tämän yhden ylinopeutta vasenta kaistaa ajavan takia kun ei pystynyt väistämään näitä hitaampia liittyjiä.
Tietenkin liittyjät aiheuttivat myös tökkimisen mutta oli ylinopeutta ajavalla myös osuutensa. Tästä näkee hyvin miten jotkut eivät kykene ottamaan omassa ajossaan kokonaisuutta huomioon, vaan ajattelevat itsekkäästi vain omaa etenemistään. Pirun kiire, ei minnekkään.- sujuvuutta
Ongelmia ei synny, jos oikeaa kaistaa ajavat pitävät riittävän pitkiä turvavälejä, jolloin liittyjät pääsevät tunkematta liikenteen sekaan. Ruuhka-aikoina vetoketjuperiaatetta käyttäen liikenne ei myöskään takkuile. Jos liittymästä on tulossa selvästi nopeusrajotteinen kulkuneuvo, kuten esimerkiksi rekka, kannattaa ohittaminen aloittaa ajoissa siirtymällä ohituskaistalle jo hyvissä ajoin, tietenkin ohituskaistan liikennettä häiritsemättä.
- Muistakaa tämäkin
sujuvuutta kirjoitti:
Ongelmia ei synny, jos oikeaa kaistaa ajavat pitävät riittävän pitkiä turvavälejä, jolloin liittyjät pääsevät tunkematta liikenteen sekaan. Ruuhka-aikoina vetoketjuperiaatetta käyttäen liikenne ei myöskään takkuile. Jos liittymästä on tulossa selvästi nopeusrajotteinen kulkuneuvo, kuten esimerkiksi rekka, kannattaa ohittaminen aloittaa ajoissa siirtymällä ohituskaistalle jo hyvissä ajoin, tietenkin ohituskaistan liikennettä häiritsemättä.
Ja ohituskaistan liikenne ei saa häiritä muuta liikennettä ajamalla ylinopeutta.
- ohi vaan
Onko ohittaminen kielletty liittymän kohdalla? Itse ohitan aina hitaammat enkä jää perään roikkumaan. Mikä tässä on väärin?
- Se nopeus
Väärin on se jos nopeus nousee yli suurimman sallitun nopeuden.
- takavedolla luisutA
en väistä ketään vedän vaan pienemmän vaihteen silmään ja kiihdytän ohi parasta on ku jengi vetää herneet nenää jos ne väistää vasemmanpuoleiselle kaistalle eikä tajua et mun tehokkaampi auto tulee rampista alas nii kiihdytän niitten rinnalla sit oikealla kaistalla ja vaihdan vasemmalle suoraan eteen hörhöt.
- Ei väistetä!!!
Ei kai kukaan ole niin pässi että väistää jotain rampilta motarille tulevia? Sehän pitäisi olla rangaistava teko.
Taitaa olla samaa porukkaa jotka pysähtelevät päästämään jalankulkijoita suojatien yli, ja siten aiheuttavat peräänajo-vaaratilanteita ja tukkivat liikennettä.- sujuvuutta
Jos turvavälit ovat riittävät, ei kenenkään tarvitse väistellä rampeilta tulevia. Jos taasen jo hyvissä ajoin näkee, että rampilta on tulossa eteen selvästi hitaampi ajoneuvo, niin turhaa on sen perään jäädä roikkumaan, kun voi jo ajoissa siirtyä ohituskaistalle nopeuttaan laskematta. Se ei ole rangaistava teko, mutta jalankulkijoiden suojatien käytön estäminen on rangaistavaa.
- fakta homma
Et ole koskaan ajanut motarilla.
> Ei kai kukaan ole niin pässi että väistää jotain rampilta motarille
> tulevia? Sehän pitäisi olla rangaistava teko.
Se on, jos väistää kaistaa vaihtamalla.
Ei sen puoleen. Tätäkin lakia minä rikon jos:
a) liittymästä tulee auto joka selvästikään ei pysty kiihdyttämään tavoitenopeuteen (esim. rekka) ja
b) takaa ei tule nopeampaa
Henkilöautoja ei yleensä väistellä, ne voivat oikein hyvin itse katsoa välin johon mahtuvat.
- jotta sillee
Turha kaistan vaihto on muuten sakon arvoinen asia.Et muuten pääse inssiäkään läpi jos väistät yhden kerran motarille tulevaa.Hylky tulee heti.Ja ohituskaistalla olevan ei tarvitse väistää nopeampaa autoa varsinkin jos itsekkin ajaa ylinopeutta.
- fakta homma
Et osaa edes kirjoittaa ja luulet tietäväsi, että miten inssistä pääsee läpi.
- ----
Jos ajat tasan suurinta sallittua (ihan todellista nopeutta), niin vasemmalle kaistalle voi siirtyä ihan rauhassa kenen tahansa sieltä lujempaa tulevan eteen (hälytysajoneuvot pois lukien). Näin minä teen aina. Kenelläkään ei ole oikeutta ajaa yli suurimman sallitun joten minä en heitä väistä.
- Nolo Sika
Koskakohan joku tulee kertomaan tarinaa, että X on saanut sakon, kun vaihtioi turhaan kaistaa... suomi24 legendaa nääs
- Se on
sitä paljon puhuttua joustavuutta liikenteessä, joka on jo sivistyneessä maailmassa arkipäivää ja viimein rantautumassa suomeen, tosin kaltaistesi mulkkujen takia hitaasti
- sujuvuutta
Tyypillinen suomalainen moottoritiekäytäntö toimii siten, että rampilta tullaan "turvallisella" eli siis selvästi oikean kaistan nopeutta hitaammalla nopeudella, ja työnnytään ensimmäiseen koloon, mihin nyt autonsa saa mahtumaan. Osittain tämä johtuu liian lyhyistä kiihdytyskaistoista, mutta vikaa on asenteissakin. Toinen ongelma seuraa oikeanpuoleisen kaistan aivan liian pienistä turvaväleistä, jolloin rampeilta tulevat joutuvat tunkemaan itsensä aina jonkun eteen, joka sitten joutuu joko jarruttamaan aiheuttaen ongelmia takana tuleville, tai siirtyy pahemmin varoittelematta ohituskaistalle. Kolmas ongelmatilanne syntyy, kun oikeanpuoleisen kaistan hitaasti liikkuvasta jonosta joku kyllästynyt päättää pahemmin taakseen katsomatta ja vilkkua käyttämättä siirtyä ohituskaistalle. Oman ongelmansa muodostavat sitten nämä kuljettajat, jotka syystä tai toisesta ovat päättäneet, että vasemmalla kaistalla on mukava ajella omaa nopeuttaan, kun edessä ei ole ketään, ja takaa tulevista ei nyt ole niin väliä. Tällöin taakse alkaa kertyä kiukkuisten kuskien jono, jossa jokainen yrittää työntää edellään ajavaa siirtymään oikealle kaistalle, ja turvaväleistä ei ole enää tietoakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1461248Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli391003Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi48890Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva170858Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus73850Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e36805- 54741
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy191715Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali141709Ootko sä oikeasti sinkku?
Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥42706