Minä hämmästyin tietämättömyyttäni.
Poistitko Joulukranssin ?
38
334
Vastaukset
- maarina1 ejk
En tiennyt minäkään, että ovikranssi kuuluu kiellettyihin.
Sen kyllä tiesin, et kaikenlaisen tavaran pito rappukäytävässä on kielletty. Joulukranssia en ole vielä laittanut...- äklöä
Missä niin on sanottu ettei kranssia saa pitää ovessa?
- äklöä
Pidätkö meitä ajatustenlukijoina?
- 4 vuosi ilman
" äklöä"
Älä heittäydy hölmöksi. Jos laki kieltää ja on kieltänyt vuosikaudet kyseisen koristeen pitämisen kerrostalohuoneistosi ulko-ovessa, niin tottakai sinäkin
lakia noudatat. - äklöä
4 vuosi ilman kirjoitti:
" äklöä"
Älä heittäydy hölmöksi. Jos laki kieltää ja on kieltänyt vuosikaudet kyseisen koristeen pitämisen kerrostalohuoneistosi ulko-ovessa, niin tottakai sinäkin
lakia noudatat.Kuka on sanonut että asun kerrostalossa?
- ilman/4
äklöä kirjoitti:
Kuka on sanonut että asun kerrostalossa?
nimimerkistä päättelin, että ähl#mit asuu kerrostalossa.
- ihan kohta
mistä? enhän vielä ole edes laittanut, ensimmäisenä adventtina vasta ripustan kranssit
- virva-tuulia***
Laitan kaikki joulukoristeet vasta sitten kun olen joulusiivouksen tehnyt, eli muutamaa päivää ennen joulua.
- 1943
Ilmeisesti jossain on määrätty, ettei kerrostaloissa saa pitää ovikransseja. Itse asun rivitalossa ja joka jouluksi olen itse tehnyt kranssini puolukan- ja mustikanvarvuista. Tänä syksynä olen tehnyt kransseja arpajaisvoitoiksi ja kolmelle haudalle, mutta oma kranssini vielä odottelee. Saas nähdä pitäkö lumen alta kaivella aineksia.
- Lorena*
Asun kerrostalossa ja ovessa on Anu Pentik´n suunnittelema teräslankainen kranssi.
Naapuri väsäsi oveensa luonnosta kerätystä materiaaleista kranssin ja pian oli vaikka mitä ötököitä tasanteella. Pehmyt karhunsammal on hyvä lepopaikka talven ajaksi kangistua unosille ja herätä sitteen lämpimään.
- Vastakarvaan
Kranssin laitan takuuvarmasti, jos se on lain rikkomista niin ainakin sitten sieltä pienimmästä päästä. Herran ketaleet rikkovat paljon suurempia lakeja eivätkä joudu mihinkään vastuuseen.
- kyllä naurattaa taas
olen ikäni asunu kerrostalossa, enkä ikinä ole kuullu lakia joka kieltää ovi koristeet,
itsekki istunu taloyhtiön hallituksessa , eikä ikinä ole toommosta kieltoa kukaan kuullu,,, eikä lakialotustakaan,,,
juttu on täyttä höpinää,,
voi olla talokohtaista kiellot, mutta EI yleisellä tasolla,
alottaja taitaa höpistä omiaan,,
kuten sanoin voi olla vain talokohtaisia päätöksiä,,,- ,,,,,,,,,,,
Iltasanomat kertoo
Ovessa kranssit ovat poistumisreitillä eli uloskäytävällä, eikä siellä saa säilyttää palavaa materiaalia. Siinä on riski, että ne voivat houkutella ilkivaltaan, ja siitä voi syntyä isokin katastrofi, valvontapäällikkö Veli-Pekka Laaksonen Satakunnan pelastuslaitokselta kertoo Yle Satakunnalle. - metallia vaan?
Tosiaan. Miksi tieto nyt kansalle, kun laki ollut vuosia? Kranssiyrittäjille koittaa tappiota.
Mistä aineesta tekisi kranssin jos ei metallista ole, eikä moni osaa tehdä? Onko muovi kiellettyä? - että tälleen
,,,,,,,,,,, kirjoitti:
Iltasanomat kertoo
Ovessa kranssit ovat poistumisreitillä eli uloskäytävällä, eikä siellä saa säilyttää palavaa materiaalia. Siinä on riski, että ne voivat houkutella ilkivaltaan, ja siitä voi syntyä isokin katastrofi, valvontapäällikkö Veli-Pekka Laaksonen Satakunnan pelastuslaitokselta kertoo Yle Satakunnalle.Jos jollain ihmisellä on aikeita tulla kerrostalon oveen laitetun ovikranssin sytytyspuuhaan, niin sellaiselle ihmiselle on ihan sama, vaikka ovikranssia ei olisikaan oven ulkopuolella, vaan hän voinee postiluukun kautta työntää vaikkapa millaisen palavan jutun tarkoituksenaan järjetön vahingon aiheuttaminen, ja sellainen ihminen ei ole enää yhteiskunnassamme vapaana kulkevaa ainesta vaan hänet täytynee toimittaa jonnekin hoitoon tai säilöön.
Laki ei kiellä ovikoristeen laittamista kerrostalon oven ulkopuolelle.
Kuinkahan kauan siitä on, kun silloisessa mediassa, telkkaria ja lehtiä myöten, nousi esiin tuo kranssien rakentelu, 30-40V. ?
Jostain ulkomailta, tai muilta mailtamme ja mannuiltamme, se levisi kerrostaloihinkin, ilmeisesti maaltamuuttajien mukana. Kertokoon joku, joka muistaa paremmin.
Jossain vaiheessa oli epidemia, jossa ystävälliseniloiseksi itsensä juoneet naapurit tuikkasivat niitä tuleen, pilvin pimein, jostain noilta ajoilta ne siirtyivät kieltolain piiriin.
Harmi! Usein ne olivat kauniita katsella, varsinkin polttamattomina.
Karjalaisillahan oli niitä luutia ovenpönkkinä? :)
Metlaksko hyö niitä kutsuivat?
Miunki katjuusain se siellä.
Nykyään poltellaan lastenvaunuja rappukäytävissä.
H.- Pirre*
Aioin laittaa, mutta empä sitten laitakaan, kun kuuntelin tämän aamun uutiset, etteivät ne ole paloturvallisuus syista laillisia..pitää laittaa kranssi parvekkeen oveen, - tai auton oveen..:)
"Pirre"
Hyvä sie. Aina kannattaa lukea uutiset, ennekuin hyökkää asiantuntijana palstalle. :)
H.- Pirre*
hunksz kirjoitti:
"Pirre"
Hyvä sie. Aina kannattaa lukea uutiset, ennekuin hyökkää asiantuntijana palstalle. :)
H.Uskon kun sanotaan ja lakiin vedoten joku asia kielletään, - en halua olla maksajan paikalla mahdollisen vahingon satuttua, eli jos joku keksii sytyttää kranssin tuleen ja 40:n ihmisen henki on vaarassa, tai on mennyt...
Eläkä inise joka asiassa..ja jokaiselle..
- kranssi*
Mulla on kranssi koko vuoden ovessa ja asun kerrostalossa. Jouluksi vaihdan aina toisen kranssin. Ovat kauniita ja hillittyjä.
Jotenkin se kranssi korostaa persoonallisuutta omalla tavallaan. Siis sen ripustajan makua ja mieltymyksiä. Kyllä tehään paljon pahempiakin rikoksia täällä maailmassa.- kranssi*
hunksz kirjoitti:
"kranssi*"
Kaukana olet aloituksen aiheesta.
H.Haitaanneko tuokaan mittään valamiissa mualimassa. :)))))))
En poista, enkä vaadi muidenkaan poistamaan, sieviä ne ovat, eikä taida olla tilastollista faktaa niiden vaarallisuudesta.
- Johan on kerpeles
Saatan poistaakin sitten kun postiluukuista törröttövät postiniput ovat myös kielletty ja poistettu porraskäytävistä. Ne ovat paljon kransseja "vaarallisempia". Ohan kerspeletta, että pitää säätää lakeja joidenkin harvojen ilkivallantekijöiden mukaan.
Eikö pitäisi säätä lakeja ilkivallantekijöiden toimimsen estämiseksi?Rikollisilla on lain suoja ja he osaavat lakipykälät paremmin kuin me omaksi ja naapuruston iloksi kransseja taiteilevat naisihmiset. Niin ja palolaitoksen tarkastajat taitavat olla miehiä ja miehillä on tunnetusti putkiaivot. He ymmärtävät yhden asian kerrallaan. Mainoslehtinippu postiluukussa ei saa sitä huomiota kuin kaunis katseenvangitsija ovessa.
Thank you, alankin uusimaan tuota syksykoristelua joulusempaan, jopa tuli hyvä mieli, kiitos ; ))
- 10,2+7
Naapurissa asuvan mu*l1min takia poistan.
- ranssila.
Hitto!
Just kerkesin polttamaan omani.
No, häätyy laittaa uusi. - ...
Alkuperäinen idea hukassa.
En ole asiaan perehtynyt enenpiä, Mun käsitys:
Pöndellä tapana jouluna ruokkia lintujakin, siis maanläheinen meininki. Lyhde jne, ihan normaaleja. Oveen vauraammissa taloissaq jopa pikkuinen vehnäkranssi. Kivahan se on katellaa akkunasta, kun pikkuliniutkin lentelee akkunan takana.
Kerrostalon rapussa muoviset oveen laitetut koristeet on vain ja ainoastaan paloturvallisuus riskiNiettä porukalla ostaan jonkun satkun kranssi ulko-ovelle- Tosin terveysviranomaiset se poistattaa, se kerää tipilintusten lisäkis rottia jne. j>a mun käsittääkeseni kaikissa kaupungeissa lintujen ruokinta on killettt järjestyssäännössä
Laita tarra oveen, se on laillista, mutta jos ei sovi taloyhtiölle, laita se sisäpuolelle.
=DW= - puu-puutteelliset
Laittakaa minun puolestani oveen vaikka 365 laskiaispullaa, onpa hiirille syötävää.
Itse laitan omiin ulko-oviini vaikka ankkastokat, ei kukaan kiellä.
Kaikesta sitä jaksetaankin jankata, paremman puutteessa.- ankkavc
Aivan hyvin voit tehdä vedestä, vehnäjauhoista ja suolasta, lakata tai maalata. Letitä granssin muotoon!
- Korjaus tulkintaan!!
ww.ksml.fi/uutiset/kotimaa/joulukranssia-saakin-pitaa-ovessa/1274748
- meeriamanda
Ihanaiset punaiset kellot ovat havurusetissa olleet vuosia ovessani, ja ovat tänäkin jouluna... ihan sama mitä siitä sanottaisiin. Joutaviahan saa höperehtiä ;))
Tänään sen laitoin oveen, punainen, joulun kelloin ym.
- mimmimummi
Minulla on ollut monta vuotta sellainen pajusydän ovessa...olen kyllä tietoinen että kovin isoja kransseja ei saa pitää ovessa .kun niitä on sytytetty tuleen. Aika ääliömäistä touhua.
Mulla ei oo kranssia ovessa, vaan siinä on jouluna poro ja joulupukki muorineen jotka ovat kotiutuneet reissultaan ovat hiprakassa ja ketarat pystyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6916