Spondylodiskiitti

Kahdesti sairastanut

Olisin kysellyt onko kukaan sairastanut spondylodiskiittiä ja kuinka olette siitä selvinneet? Itse sairastin kyseisen taudin loppuvuodesta 2009 ja relapsin 2010. Minulla kovat neuropaattisetkivut ja selän jäykistyminen kipuineen vaivaa edelleen.
Lääkärit eivät osaa antaa ennusteita, koska kyseessä suhteellisen harvinainen tauti. Jonkin tutkimuksen mukaan Ruotsissa ilmaantuvuus 0,4/100000 vuodessa.
Tietoa en ole liioin löytänyt eikä vastaan ole tullut ketään, joka samasta taudista olisi kärsinyt.
Kysellään nyt, sitten näin löytyykö ketään kohtalotoveria.

14

9033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M312

      Yksi kohtalotoveri on täällä. Itse sairastin kyseisen taudin kesällä 2013. Osastolla olin kuukauden ja toisen kuukauden päälle kotona rollaattorilla. Toipuminen on vielä kesken mutta töissä olen ollut normaalisti tuo kahden kuukauden jälkeen. Kipuja on edelleen mutta hiljalleen nekin ovat vähentyneet. Lääkkeitä en kipuihin syö mutta välillä joudun ottamaan lihaksen rentuittajaa selän jäykistymisen hoitamiseen.

      Taudin diagnoosin suhteen kävi tuuri, koska sairastuin välilevyleikkauksen jälkeen. Diagnoosin saanti ei pitkittynyt kohtuuttomasti, koska lääkärit yrittivät oikeasti selvittää vaivani ja sain muutenkin erinomaista hoitoa lääkäreiltä ja sairaanhoitajilta. Dianoosin sain 3-4vk oireiden alkamisesta jonka pitäisi antaa hyvä ennuste toipumisen suhteen.

      Tauti hoidettiin kohdallani 3kk antibioottihoidolla joka taitaa olla aika vakio. Kipuihin sain: lyrica, triptyl, tarqiniq, oxynorm, panacod. Lyrica toimi kohdallani erinomaisesti mutta siitä oli myös vaikea päästä eroon.

    • elämän toveri

      Vihdoin löytyi ketju jossa on kohtalon tovereita. Mieheini sairastui keuhkokuumeeseen ja septikseen siitä bakteeri levisi selkänikamaan. Oli 2 viikkoa sairaalassa tiputuksessa, ja sitten 3pv kotona hakien 3 x antibioottia suoneen.
      Taasen nousi kuume ja tulehdusarvot, oli 2vk keskussairaalassa, antibioottia suoneen 3 x pv ja epiduraaliasbessiin laitettiin dreenit. Vasen puoli tyhjeni äkkiä, koska paise oli pieni, oikealta puolen tyhjennettiin 2vk, ja se oli kutistunut, mutta vasemmalta puolen paise kasvanut uudelleen isommaksi. Viikko on annettu antibioottia 5 x vrk tiputuksella.
      Viikon loppuna hävisi oikea jalka alta, ei ollut tunnoton, mutta voimaton.
      Tänään vietiin ouluun puhdistettavaksi selkänikama ja ilmeisesti myös vasemman puolen asbessi. Nikamat selästä jäykistetään.
      Onko tietoa että kuinka suuri riski on halvaantua, joskin senhän se tekee jos makaisi sairaalassakin.

    • M312

      Itselläni palautui voimat jalkoihin muutaman kuukauden jälkeen leikkauksesta. Itse tulehdus ei kohdallani aiheuttanut mainittavia hermo-oireita järjettömän kivun lisäksi. Tulehdus sijaitsi onnekseni nikaman vatsan puoleisella reunalla jolloin kipu heijastui ainakin kohdallani lähinnä vatsaan/lantioon/kylkeen.

      En ole asiantuntija mitä tulee herojen palautumiseen, mutta uskoisin, että jos yhteys jalkoihin on edes jotenkin kunnossa niin toimintakyky pitäisi palautua. Itselläni jalkojen voima lähes identtinen. Ainoa pysyvä? vaiva on oikean jalan pohkeen ja jalkaterän osittainen tunnottomuus joka sekin saattaa vielä parantua.

    • elämän toveri

      Kiitos M312. Täällä tilanne ei ole ollenkaan hallussa. Oulussa ei puhdistettu eikä jäykistetty nikamaa.
      Mieheni edelleen käy antibioottitiputuksessa 1 x vrk. Pääsi kotiin sairaalasta jouluksi, ja kävi taasen viikon keskussairaalassa ottamassa vauhtia. Nyt uusi aika leikkaushoitoon ensi viikolla, nyt olikin pitempi aika peräti 3 viikkoa kotona. Selkä oli parempi 3-4 päivää kunnes ei asiaakaan ylös sängystä, ilman vahvaa lääkistystä.
      MRI kuvissa II/III ja III/IV selvät muutokset ja levinnyt II/III väliin. Että sillai, milloin tuo "mätäneminen" pysähtyy, vai jatkuukohan niin kauan että nikamavälit loppuu, vai palaakohan takaisin samaa reittiä. Lyrica lääkkeenä hän lopetti, verenkierto heikkeni ja suonet kutistui siihen malliin, että ei enää meinannut saada kanuulia vaihdettua.

    • 14 vuotias poika

      Joo sairastan juuri nyt tai olen päässyt sairaalasta jo pois ja syönyt antibiotin ja odottelen magneetti kuvaa. Luin sen verran taudista että huumeiden käyttähille ja leikkauksista tulleille voi tulla tää mutt en ole leikkauksissa ollut enkä myös narkkari ole. Mutta oloni on paljon parempi kun makasin viikon sairaalassa. Minun tauti löydettiinki 4 viikkoa puhkeamisen jälkeen :)

    • selkävaivainen

      Minulla todettiin spondylodiskiitti marraskuussa 2013. Tulehdusarvot olivat korkeat.
      Tulehdukset saatiin antibiooteille normaaleiksi, mutta selkä on edelleen etenkin
      aamuyöstä jäykkä ja sitä särkee. Juuri äsken tilasin ajan lääkärille.

    • 10ja11nikamat

      Mieheni sarastui syksyllä 2009 sepsikseen -> spondylodiskiittiin, joka tuhosi 10-11 nikamat. Alkuun hoidettiin normaalina alaselkäkipuna ja määrättiin vaan kipulääkkeitä, lopulta 5 eri kipulääkettä oli yhtäaikaa. Viimeiselle lääkärikäynnille vein mieheni pyörätuolissa eikä silloinkaan tk-lääkärille tullut mieleen, että kyseessä voisi olla jokin vakavampikin sairaus, ei määrännyt labrakokeita.
      Sitten saatiin aika ortopedille, joka heti määräsi labrat mm. CRP, joka lähenteli 300 ja siitä paikasta ambulanssilla Töölöön. Sairaalajaksoja oli useita kuukausia ja antibiootti hoitoa 10 kk.

      Tänään tilanne se, että mieheni on työkyvytön, kovat kivut ja sen myötä kova kipulääkitys, sauvojen kanssa voi kävellä n. 50 m, rollaattorin kanssa vähän enemmän, mutta mies on vasta 52 v eikä kehtaa käyttää rollaattoria! Olen kyllä kannustanut rollin käyttöön, mutta ymmärrän toisaalta että on iso kynnys alkaa sitä käyttämään. Spinaalipuudutuksesta saanut muutaman kerran hetken helpotusta kipuihin.

      Kelan mielestä sekä vakuutusyhtiön mielestä mieheni on työkuntoinen, joten saa vain osakuntoutustukea - valitus asiasta on vireillä. Eli jatkuvaa taistelua eläkeasioiden ja siis toimeentulon kanssa.

      Nykyisin asutaan Keski-Suomessa ja täällä ei lääkäreillä ole kunnon tietoa sairaudesta, joka entisestään hankaloittaa asioita.

    • 8leikkausta

      Hei, täällä myös kohtalotoveri. Sairastuin välilevypullistumaan joka hoidettiin leikkauksella kovien kipujen ym takia. osoittautui, ettei kyseessä ollut "helppohoitoinen" vaan jouduin ikävien tapahtumasarjojen takia useampaan leikkaukseen. Seurauksena siitä todettiin noin 4 kk myöhemmin spondylodiskiitti. Tämä hoidettiin aluksi 1 vk tiputushoitona 5 krt/pvä osastolla, tämän jälkeen kotona tiputushoita kahdesti päivässä noin 1 kk ja sitten vielä suun kautta tosi vahvaa antibioottia. Minulla oli crp arvot melko alhaiset n. 50 mutta hemoglobiiniarvot oli koko ajan matalat, alle 90. Infektiolääkärin mukaan joillakin potilailla infektio / spondylodiskiitti oireilee näin. Spondylodiskiitti vaikutti siten, että selkärangassa murtui 3-4 nikamat ja n. 1 vuosi leikkausta tehtiin jossa luudutettiin yhteensä 5 nikamaa. Kuljen kyynärsauvoilla, ilmeisesti en pysty kuntoutumaan takaisin työelämään. Selkäkivut hoidetaan vahvoilla lääkkeillä, nyt on kipustimulaattorista ollut puhe. Tänään sain tietää, että muutoksia n. 6kk otetuissa kuvissa näkyy siten, että luudutusalueen alla oleva nikama on luhistunut. Vielä en tiedä mistä tämä johtuu mutta tietysti on melko suuri huoli siitä että taas tulee ikäviä uutisia. asiaan kuuluu, että edellisen leikkauksen yhteydessä myös löydettiin bakteereita joka piti hoitaa tiputushoidolla noin 2 vk ja tämän jälkeen 3 kk suun kautta menevällä antibiooteilla.
      10ja11 kirjoittajalle haluan vaan todeta, että rollaattori on aikas epämukava laite, itse koin että sen käyttö oli hankala kun oli tarkoitus pysyä pystyssä ja rollaattorin rakenne melkein "pakottaa" nojaamaan eteenpäin jottei lyö jalkojaan kun kävelee. Kyynärsauvojen avulla aloin melko nopeasti kulkea, pystyn niiden avulla kulkemaan helpommin ovista ym kun ei ole ketään avaamassa.

    • 1023

      Nimimerkki "selkävaivainen (11.12.2014): Olen tullut toimeen päivisin suhteellisen hyvin, kun liikun kovasti, mutta aamuyöstä herään edelleen selkäkipuihin. Olen käyttänyt kipulaastaria puolen vuoden ajan. Siitä ei ole ollut merkittävää apua.

      • Turhautunut1980

        Itse sairastin spondylodiskiitin vuonna 2010, olin 30v miehen alku silloin. Vielä tänä päivänäkin taistelen selkäkipujen kanssa mitkä jäi taudista, selästä leikattu 2xvälilevytyrä 2016 ja 2017 ja jatkuvaa särkyä ollut nyt yli 8v. Särkylääkkeinä norspan kipulaastari, lyrica ja panacod. En ole ikinä piikittänyt huumeita itseeni, eikä kukaan muukaan. Kiva kuulla että on kohtalon tovereita, vaikka en tälläistä tautia toivo kenellekkään.


      • Anonyymi

        Nimimerkki selkävaivainen: Vaiva on jatkunut yli 9 vuotta noin 5 vuoden ajan alaraajat ovat olleet puutuneet ja voimattomat. Lonkkanivel vaihdettiin 2019, mutta lonkat ovat edelleen kipeät. Ortopeditkehottavat kovasti liikkumaan, mutta se on todella vaikeaa. Selkä jäykistyy yölla makuuasennossa ja on todella kovat kivut, joihin en ole saanut apua,


    • Anonyymi

      Minä sairastuin kyseiseen tautiin. Huhtikuussa2021 3 selän pullistuma leikkauksen jälkeen ja sit sain vielä sepsiksen(verenmyrkytys) vielä kävely huonoa kipu säteilee molempiin jalkoihin vai makuuasento helpottaa.

      • Anonyymi

        Olen 38 vuotias nainen.
        Toukokuun alussa käsi-hartiasärky alkoi niin kovana että muutamassa tunnissa, autolla ajo ei enää onnistunut. Yöllä hirveiden kipujen takia kävin mieheni kans ensiavussa mutta eivät ottaneet vastaan kun ei ollut puutumisoireita. Seuraavana aamuna tk:n lääkäri sanoi että noidan nuoli ja antoi lääkkeitä. Seuraava yö oli taas hirveä, aamulla heti tilasin ajan yksityiselle ortopedille. Lääkäri tutki ja epäili kaularangassa välilevynpullistumaa. Määräsi lääkkeitä ja liikkumista kivun mukaan.
        Seuraavana yönä kipu meni niin sietämättömäksi että meinasin pyörtyä. Mieheni vei minun keskussairaalan ensiapuun.
        Oireiden alusta kaksi ja puoli vuorokautta meni kun minulla todetaan sepsis ja kaulankangassa 5-6,6-7 nikamien alueella tulehdusta ja 1cm kokoinen epiduraalinen abskessi. Abskessille ei tehty mitään vaan lääkäreiden mukaan se on niin pieni että kutistuu ajan myötä.
        Olin puoltoista viikkoa sairaalassa, siitä 1kk antibioottipumpun turvin kotona ja suun kautta vielä 2viikkoa antibiootteja.
        Kipulääkkeitä menee vielä ja olen edelleen sairaslomalla. Käsi ja hartiakipu niinkin on kadonnut, käsi ei ole enää turra.
        Selkään jäi kivut, joskin ne ovat vähän alempana nyt.
        Pahinta kipu on aamulla kun herää joka osittain helpottuu iltapäivän aikana. Ympäri vuorokauden kipuja on. Selkä on jäykkä ja olen alitajuisesti ilmeisesti kipujen takia luonut jännitysselän. Lihakset on ihan tönkissä, fysioterapeuttien sanoin olen luonut itselleni panssarin selkään.
        Olen nyt 4 kk ollut puolikuntoinen ja odottelen fysiatrialle aikaa. Fysiterapeutilla olen kuljenut nyt kuukauden verran kerran viikossa, emmekä ole edenneet asiassa mitenkään kun selkäni ei anna myöden.
        Sairastan vaikeaa atooppista ihoa ja kyllä pelkään että tämä uusii kun ihoni on aina jostain kohin auki.
        Tulevaisuus mietittyy ku jokainen lääkäri jonka luona olen käynyt. on sanonut että emme sinua kivuttomaksi täysin saa vaan pyrimme viemään niistä terävimmän kärjen.
        Hirveän vähän löytyy tietoa spindylodiskiitistä tai paremminkin se ennusteista.


    • Anonyymi

      Olen sairastanut 2018 vuonna 30 vuotiaana naisena. Kipu alkoi hiljalleen ja sairaalaan mentiin välillä lanssilla ja välillä kyydittiin ennenku pääsin magneettikuviin. Pariviikkoa meni sairaalassa ja pari viikkoa kävi kotona antamassa suoneen antibioottia 3 krt päivässä, koska en suostunut enää olemaan osastolla.
      Kipu oli elämäni kamalin kokemus ja mikään asento ei ollut hyvä. Eeva teline oli hyvä kotona että vähän pääsi liikkumaan.
      Toivuin kuitenkin hyvin muutamassa kuukaudessa, mutta jätti kovat traumat (sitä kipua ei voi edes kuvailla ). Syytä ei ikinä löydetty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe