Punktiossa todettiin, ettei rakkulan sisällä ollut munasolua?

Maarutti74

Hei, kertoisitteko, onko teille muille käynyt näin, että stimuloinnilla saadaan aikaiseksi vain yksi tai kaksi rakkulaa, joista usein vain toinen kasvaa riittävästi ja sitten ilmenee punktiossa, ettei senkään sisällä edes ollut munasolua...? Minulla oli juuri toinen ivf, ja tulos oli siis nolla :( Ensimmäisessä saatiin samalla tavalla yksi vain, mutta silloin päästiin siirtoon, mutta ei raskautta.

Meillä on suvussa vaihdevuodet alkaneet 40-45, ja mä oon 38-v. Nyt mua huolettaa, tarkoittaako tämä munasolun puuttuminen sitä, että vaihdevuodet ovat nyt alkamassa? Lääkäri sanoi vain, että ei voi olla varma. Kuulisin siis mielelläni, onko muilla käynyt useinkin niin, ettei löydy yhtään munasolua stimuloinnista huolimatta! Lääkitys oli jo maksimimäärillä 300 joka päivä menopur suprecur, edellisellä kerralla 300 puregon synarela. Nyt todettiin, että kerran yritetään vielä keväällä ja samoilla lääkkeillä kuin ekalla kerralla...

Mietin myös sitä, että pitäisikö alkaa tehdä ovulaatiotestejä...mutta eihän niilläkään saa selville, onko rakkulan sisällä munasolua. Voisi kuitenkin yrittää tehokkaammin. Jotenkin alan olla sitä mieltä, että mun keho toimii omillaan, eikä reagoi noihin stimulointeihin.

13

6300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mollu2010

Hei Maarutti. Itse ihmettelen täällä vähän samanlaisia asioita. Itsellä nyt ensimmäinen IVF meneillään ja seurannassa on todettu, että vain yksi follikkeli on kehittynyt riittävän isoksi. Se kuitenkin punkteerataan, ja perjantaina sitten nähdään oliko sisällä solu vai ei. Lääkityksenä mulla on ollut synarela puregon, aluksi 200 ja sitten 300 - pitkällä kaavalla mennään.

Lääkäri pohti, että ennen seuraavaa IVFää pitäisi mitata AMH-arvo (? olikohan se noin...), kertoo ilmeisesti jotain munasoluvarannoista. Itse olen siis 35v. - eli hivenen karmaisee, että ovatko vaihdevuodet jo hiipimässä seuraksi.

Tsemppiä sinulle tuohon tulevaan hoitoon. Itse yritän tässä ajatella, että vain yksi munasolu tarvitaan... mutta varsin ristiriitaisin ja valmiiksi pessimistisin fiiliksin mennään.

• Maarutti74

Hei Mollu2010
      Mulla oli ekassa IVF:ssä myös vain yks, ja siitä päästiin tosiaan tekemään jopa alkion siirto TOP-alkiolla ja toiveet olivat kovat. Nyt sitten ei ollut tosiaan munasolua rakkuloissa... Mutta kuulemma jokaisessa rakkulassa ei ole munasolua... En tiedä, onko sitten kuitenkin syytä huoleen, jos stimuloituna ei munasolua tule... Minulta otettiin jotain verikokeita silloin ihan alussa, en muista, oliko niissä AMH. Mikähän se on. Minulle lääkäri sanoi punktiossa, ettei voi sanoa onko vai eikö, mutta suosittelihan tuo kuitenkin yrittämään uudelleen...

Painoa pudotan taas tuohon kolmanteen IVF:ään, kun sitä se suositteli. Onko sulla ylipainoa? Onko sulle suositeltu laihduttamista? Toinen lääkäri sanoi kesällä, ettei painoa juuri nyt kannata ajatella eikä pudottaa. Toinen tuntuu sanovan toista. Kyllä painolla on merkitystä hormonituotantoon, sehän on selvä. Kuitenkin minusta tuntuu, että mun rakkulat noissa kahdessa IVF:ssä olis tullu ilmankin stimulointia, siis että olivat normaalituotantoa...ehkä se paino vaikuttaa siihen, että sitä hormonia pitäis pistää norsun annoksia, että auttais ja eihän ne Suomessa anna... Laihdutetaan nyt sitten ;)

Tsemppiä sullekin!!!! :)

• Mollu2010

Moi Maarutti. Tuo AMH mittaa tietääkseni munasolureserveiä eli sitä potentiaalia mikä on vielä munasarjoissa jäljellä. On ilmeisesti sellanen, joka mitataan vasta jos simuloiti ei onnistu ja ikää on. Tämän enempää en tiedä. Lääkäri vain totesi, että se olisi syytä tarkistaa, jos tässä hoidossa ei tärpää.

Mäkin kyselin lääkäriltä, että voiko toi mun rakkula olla tyhjä, ja hän totesi siihen, että todennäköisemmin siellä on solu kuin että ei. Vielä tässä toki itse elättelen toiveita, että muutama 10mm olisi lähtenyt vielä kasvuun mukaan. No perjantaina sitten selviää... Ollaan kyllä vähän asennoiuttu, että siirtoon ei päästä, mutta ainahan sitä toivoo. Yritetään jo suunnata ajatuksia ensivuoteen ja uuteen kierrokseen. Meillä tosin on jo yksi lapsi (2v luomulapsi) - eli kai tässä kuitenkin jotain mahkuja on.

Mitä hedelmöitystä sulla käytettiin tossa ekassa hoidossa? Mentiinkö ihan perinteisesti vai tehtiinkö mikrohedelmöitys? Meille lääkäri sanoi, että labra viimekädessä päättää (ollaan siis TAYSissa hoidossa). Tietysti toivoisin mikrohedelmöitystä, jos niitä soluja on vain ainokainen - kainet se mahdollisukksia hedelmöitykseen jonkin verran parantaa.

Mulle ei ole painosta mitään sanottu, vaikka BMIn mukaan laihdutettavaa olisi sellaiset 8 kiloa. Eli lievää ylipainoa on, mutta kerran lääkäri jo totetsi, että painon ei ainakaan pitäisi olla ongelma. Mulla keskeisin diagnoosi on endometrioosi, ja lääkärin mukaan sekin voi vaikuttaa siten, että vastetta on vaikeampi saada. Toisaalta toinen lääkäri pohti myös, että reagoiko mun kroppa vaan herkemmin noihin jarruihin eli synarelaan.

• Maarutti74

Siis mulle tehtiin punktion jälkeen alkionsiirto, silloin kuin se top-alkio saatiin aikaiseksi...se tehtiin perus-ivf:llä, ei icsi. Mulla oli ongelmia lutinuksen kanssa, joten hiukan mietin, eikö saanu tukea tarpeeksi kiinnityäkseen...mut nyt sit ei ollu edes munasolua, että ois päässy kokeileen...

Mulle sanottiin, ettei rakkulasta voi nähdä ennen kuin punktiossa, onko sisällä munasolua.

Hei, jos me päästiin siirtoon ekassa sillä yhdellä munasolulla, ja saatiin vielä top-alkio, niin on teilläkin mahkut!!!

Toivotaan, että mekin onnistuttais maaliskuussa, koska sitten loppuu rahat, enkä tiiä, mitä sit... :(

• Mollu2010

Ajattelin ihan sulle Maarutti päivittää tilannetta... Eli mekin sitten päästiin kuitenkin siirtoon sillä yhdellä vaivaisella solulla. Sille oli tehty varmuuden vuoksi ICSI ja se oli 8-soluinen top-alkio. Nyt sitten vaan jännäillään. Mulla on tukena käytössä luget - en oo kokenu niitä kovin hankaliks. Kiitos tsempistä! :) Testipäivä olis sitten jouluaatto. Onneksi on jo jatko tiedossa, joten jos tulee nega, niin voi ruveta tähyämään jo tulevaisuuteen...

Ja mä pidän myös teille peukkuja, että maaliskuussa toimii ja saatte kaivatun plussan !!!

• sekundääri
        Mollu2010 kirjoitti:

Ajattelin ihan sulle Maarutti päivittää tilannetta... Eli mekin sitten päästiin kuitenkin siirtoon sillä yhdellä vaivaisella solulla. Sille oli tehty varmuuden vuoksi ICSI ja se oli 8-soluinen top-alkio. Nyt sitten vaan jännäillään. Mulla on tukena käytössä luget - en oo kokenu niitä kovin hankaliks. Kiitos tsempistä! :) Testipäivä olis sitten jouluaatto. Onneksi on jo jatko tiedossa, joten jos tulee nega, niin voi ruveta tähyämään jo tulevaisuuteen...

Ja mä pidän myös teille peukkuja, että maaliskuussa toimii ja saatte kaivatun plussan !!!

Hei!

Sain eilen puhelun sairaalasta jossa kerrottiin että ne kaksi ainoaa munarakkulaa joita pitkän kaavan hoidolla oltiin saatu aikaiseksi, eivät olleet hedelmöittyneet. Tilanne alunperin 5 munarakkulaa jossa kahdessa munasolu. Tämä oli meidän kolmas ivf-hoito ja ikää 34. Hoidoilla ei olla saatu juurikaan suurempaa follikkelimäärää. fsh hormoni koholla, mikä kertoo munasarjojen muutoksesta.

Itse olen ymmärtänyt että kaikki munarakkulat eivät sisällä munasoluja, eivätkä kaikki munasolut ole kunnollisia. Meidän tapauksessa etsitään neulaa heinäsuovasta ja toivotaan että jossain vaiheessa kohdalle osuu kunnollinen munasolu jotta raskaus alkaisi.

Toivon onnea teille jatkoon ja voimia hoitoihin!!

• Mollu 2010

Moikka sekundääri!

Mulla punkteerattiin kaikkiaan kolme rakkulaa, joista sitten tarkemman tutkiskelun jälkeen löytyi kuin löytyikin se yksi kypsä munasolu. Tosiaan rakkula voi olla tyhjäkin, vaikka olisi kasvanut hyvin - mulla se johtava rakkula oli tyhjä ja solu löytyikin yllättäen pienimmästä rakkulasta. Ja oli kuin ihmeen kaupalla kypsä.

Meillä nyt siis jännäillään. Ja jos nyt ei tärpää niin seuraavaan hoitoon otetaan lyhyt kaava - antagonisti. Mulla on toi fsh normaalilla tasolla, joten nyt epäillään että jarrusumut vaan toimii mulla liian hyvin tai sitten endometrioosi on vaikuttanut heikkoon saaliiseen.

Tsemppiä myös sinne!!!

• Maarutti74

Kiitos teille kummallekin vastauksistanne :) Mulle tuli paljon optimistisempi fiilis :) Ei toivo ole menetetty :) :) Ei teilläkään :) Tsemppipeukkuja

• Ihmelapset

Hei. Minä olen saanut kaksi lasta ivf-hoidoilla ja ajattelin kertoa teille että ihmeitäkin tapahtuu. Ensimmäinen poika syntyi ensimmäisestä ivf-hoidosta. Punkteerattiin 14 rakkulaa, joitsa kaksi lähti jakaantumaan, molemmat siirrettiin (siirto oli ongelmallinen ja jouduttiin tekemään poikkeuksellisin tavoin) ja tuloksena oli terve poika ! Toinen syntyi monien vaiheiden jälkeen ainoasta pakaste-alkiosta, joka jäi jäljelle ivf-hoidosta, jossa sain keskenmenon. Tämän toisen syntymätarinaa en ala edes kirjoittamaan tähän, niin uskomaton se on!! Mutta halusin kertoa, että älkää heittäkö toivoa hukkaan! Joo, helppo mun on sanoa, mutta oikeasti, itse olen kahden lääketieteen ihmelapsien äiti

• Mollu2010

Yksi vaivainen munasolu, ICSI, ja 8-soluinen top-alkio. Muutamapäivä ennen virallista testausta halppisliuskatestiin ilmestyi kaksi viivaa... Voiko tämä olla totta? Nyt odotan viralliseen testipäivään eli jouluaattoon... jännittää!

• Mollu2010

Ja kyllähän siihen testiin tuli plussa myös virallisena testipäivänä. Eli yhdelläkin munasolulla voi tärpätä. Nyt toivon vaan kovasti, että raskaus jatkuu ja saamme alkusyksystä vauvan syliin... :)

• Maarutti74

Onnea Mollu2010!!!!! Onnea!!! Pidetään peukkuja :) Niin teille kuin meille...

• Mollu2010

Kiitos Maaritti! :) Täällä pidetään teille peukut pystyssä tulevaan hoitoon! Jospa uusi vuosi toisi teillekin sen kaivatun plussan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      143
      6728
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5769
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      117
      4920
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4520
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3925
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3081
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2986
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2482
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2290
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe