Omaehtoinen opiskelu 24kk

Pentti77

Mollin sivuilla sanotaan, että omaehtoista opiskelua tuetaan max 24kk. Meneekö homma siten, että jos on ollut 2kk työttömänä, niin homma alkaa koulutuksen alettua nollista ja saa 24kk tukea vai saako tässä tapauksessa tuet 22 kuukauteen? Mille rahalla putoaa, jos/kun koulu kestää yli 24kk?

12

3489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+12

Ansiosidonnaista saa sen 500 päivää, eli päivät eivät nollaannu. Ansiosidonnaisen jälkeen saa normaalia perustyökkärirahaa. Voi tietysti katsoa, onko opintotuki suurempi.

• omaehtoiseen menossa

Omaehtoiseen tosiaan saa sen max 24kk tukea. Jos esim. menet amk sairaanhoidon opiskelijaksi, jossa koulutusaika on 3,5v niin viimeiset 1,5v sun tarvii olla opintotuella tai jos et sitä halua niin sitä töihin opintojen rinnalla. Vaikka olisit ollut vuosia työtön, niin opintojen alusta se lasketaan se 24kk.

• Molempi parempi?

Tai 24 kk tultua täyteen voi sekä nostaa KELA:n opintorahaa että tehdä töitä.
      Kannattaa vaan tsekata opintotuen tulorajat (siis mitä saa tienata, ettei menetä opintorahaa). Muuten voi tulla yllätyksiä.

• 24kk

Tarkennusta:

Muistakaas, että omaehtoisen opiskelun tukea (24kk) voi saada..siis VOI, ei ole missään sanottu, että paikallinen Te-toimisto sitä etuutta myöntää ja ei missään tapauksessa sitä myönnä automaattisesti - menee aina paperisodan ja virkamiesten käsittelyn kautta.

• riippuu tilanteesta

24 kk voi saada sitä työttömyystukea, johon on oikeutettu. Jos ansiosidonnaista on jäljellä vain vähän niin se loppuu sitten kun muutenkin loppuisi. Sitten voi jatkaa peruspäivärahalla vai mikä sen nimi nykyään onkaan. Opintojen aloittaminen EI tuota uutta 500 päivää. Voi opiskella ihan vaan vaikka jollain työmarkkinatuellakin, mutta sitten kannattaa jo miettiä onko opintotuki kannattavampi vaihtoehto.

Ja niin kuin joku jo sanoi, omaehtoisen opiskelun tukeminen ei ole mikään automaattinen asia, vaan vaatii melkoisen byrokratian ja sittenkin voi tulla kielteinen päätös.

• opiskelijaa111

Entäs kesä ja talvilomat? siiloin ei maksettu ylläpitokorvausta,
      Koulu kestää 2,5v , saan 24kk tukea, ja loma on noin 5kk

• Joululoman odotus

24 kk aika kuluu loma-aikanakin.

• Marko_99

Jos pääsee kesätöihin, niin eikös tällöin päivien kuluminen luonnollisesti stoppaa ja jatkuu taas, kun opiskelut jatkuvat?

• studerande

Saamani tiedon mukaan päivät kuluu kaiken aikaa, vaikket saisikaan päivärahaa ollessasi työssä esim. kesän ajan.

• Studierender
        studerande kirjoitti:

Saamani tiedon mukaan päivät kuluu kaiken aikaa, vaikket saisikaan päivärahaa ollessasi työssä esim. kesän ajan.

Juuri noin. Kesälomalla saa lomailla tai olla töissä tai hoitaa lapsia, mutta 24 kk kuluu.

• tipetaptipetiptap

Kannattaa olla varovainen em jutun suhteen.

Itelleni kävi niin, että en ole saanut tutkintotodistusta, enkä edes osatodistusta tekemisistäni. Käytännössä opiskeltavaa ei enää ole. Juttu jäi jumiin 2 tunnin näyttöosuuden epäonnistumisesta.

Itse olen ilmoittanut, että opintoni ovat päättyneet ja enkä näin ollen enää jatka. En ole siis kokopäiväopiskelija.

Kuitenkin alani oppilaitos pitää minua opiskelijana, olen siis pakko-opiskelija (vrt pakkotyö). Tästä syystä kaikki rahoitukseni ovat jumissa, vaikka muuten olisin työttömyyskorvaikseen oikeutettu.

Tämä olikin pitkään aikaan paras joululahja mitä olen saanut.Kiitos vaan.

Kyllä se vaan edellen on niin, että työkkärin kautta omaehtoinen toiminta on pahasta. Herran sana on laki. Ole kiltisti, niin ei ole mitään hätää. Kun et tee mitään, niin et myöskään tee virhettä.

Ei ihme, että valtakunta velkaantuu. Täällä vaan odotetaan, että ihme,markkinavoimat,pelastavat valtakunnan.

Voi vaan kysyä, että mitä tapahtui kolmannelle valtakunnalle?

Ite kiehun kuin rokkapata, Jumalauta, kun yrität jotain, niin siitä rangaistaan. Helppo siellä vakkaripaikan takana on tehdä päätöksiä ja tuomita toisia.

Hävetkkää, jalkapuuhun pitäisi koko porukka laittaa niin kuin ennen :)

Hyvää joulua vaan kaikille osallistuneille !

PS Itse toivoin, näin joulun alla, että oppilaitoksen miesporukka pitäisi hirttää munista koko porukka :)

Että silleen...

• jebin

Vissiin iltakoulua ei lasketa omaehtoiseksi opiskeluksi, sillä kykenet tekemään 8h päivävuoroa niiden ohella. Mikäli nyt jotakuta kiinnostaa.

Mutta joo, en lähtisi työkkärin päätoimisen opiskelun suhteen. Liigasta saan rahani ja iltalukio menee siinä ohella. Opintojen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään itse tukeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe