Myyntitappio verotuksessa

pikkuturska

Kuinka kauan voin vähentää osakkeiden myynnistä aiheutuneen tappiot mahdollisista tulevista myyntivoitoista?

Ostin vuosia erään yrityksen osakkeita, aikoinaan ostetut soakkeet olivat paljon kalliimpia kuin viimeaikoina ostetut. Nyt myin suuren osan osakkeista ja säilytykseen jäänneiden osakkeiden keskihinta on paljon matalampi mitä todellisuudessa on. Joten näille uusimmille hankinnolle tulee myyntitappiota vaikka periaatteessa myin ne voitolla...

3

406

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

Voittoja ja tappioita laskettaessa ei tunneta keskihinnan käsitettä, vaan jokainen eri aikaan ostettu osake-erä käsitellään itsenäisenä ja erillisenä. Nyt myydyistä osakkeista voi siis hyvinkin tulla sekä voittoa että tappiota ostohinnasta riippuen. Tänä vuonna tehdyt luovutustappiot vähennetään voitoista tänä ja viitenä seuraavana vuonna. Käyttämättömät tappiot siirtyvät automaattisesti seuraavan vuoden verotukseen voittoja odottamaan.

• pikkuturska

Hyvä että vähennyksiä saa tehdä noinkin kauan, hieman panikoin kun luulin että tappioita voi vähentää vain seuraavana vuonna.
        Siihen ei kai voi itse mitenkään vaikuttaa milloin hankitut erät haluaa myydä?
        ps. Nyt tuli luovutustappiota tuhansia ja jäljellejääneet osakkeet ovat pakkasella vain 150 e...

• Vakuusvaje
        pikkuturska kirjoitti:

Hyvä että vähennyksiä saa tehdä noinkin kauan, hieman panikoin kun luulin että tappioita voi vähentää vain seuraavana vuonna.
        Siihen ei kai voi itse mitenkään vaikuttaa milloin hankitut erät haluaa myydä?
        ps. Nyt tuli luovutustappiota tuhansia ja jäljellejääneet osakkeet ovat pakkasella vain 150 e...

Ajoituksessa noudatetaan FIFO-periaatetta: vanhimmat osakkeet katsotaan ensin myydyiksi. Tähän voi oikeastaan vaikuttaa vain avaamalla useampia arvo-osuustilejä, sillä tarkastelu on tilikohtainen.

Mitäpä tuossa muuta kuin hankkimaan halpoja osakkeita, joita voit lähivuosina myydä verottomasti voitolla. Vaikka tappioissa onkin riski, että ne voivat jäädä lopulta hyödyntämättä, ne ovat kuitenkin _verotuksellisesti_ edullisempia kuin voitot, joista verot pitää varmasti maksaa jo vuoden kuluttua. Sitä ei myöhemmillä tappioilla enää voi peruuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1392
    2. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      921
    3. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      95
      895
    4. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      86
      815
    5. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      57
      737
    6. Pelkäätkö häntä?

👍
      Ikävä
      64
      602
    7. Minä vuonna kaivittusi on syntynyt?

Vastausta tässä kaivataan.
      Ikävä
      42
      591
    8. Olit mulle tärkeä...

😭
      Ikävä
      34
      577
    9. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      191
      567
    10. 48
      547
    Aihe