Nuorten kohtelu tässä yhteiskunnassa

o.k.y

Olen tekemässä esitelmää / mielipide juttua terveystiedossa, johon valitsin ajankohtaisen aiheen nuoria koskien. Eli miten nuoria kohdellaan tässä yhteiskunnassa. Haluaisin nuorten ja vähän vanhempienki henkilöiden mielipitetä ja kokemuksia, joita voisin käyttää esitelmässäni.

Esitelmään siis sisällytän nuorten kohtelun työmarkkinoilla, kuunnellaanko nuorten mielipitetä, jos kuunnellaan, otetaanko niitä tosissaan? Saako nuori päättää omista asioista enään ollenkaan? Ottavatko sossut, kuraattorit, psykiatrit jne nuoria tossissaan, kohtelevatko he nuoria oikealla tavalla?

Kaikki mielipiteet tervetulleita, nuorten näkökulma ja miksei myös vanhemman väestön. Myös asiantuntijoiden (esim kuraattorien) mieliepitetä otetaan ilomielin vastaan.

Haluaisin monipuolisen, mielipitetä täynnä olevan, mutta todenmukaisen esitelmän, johon tarvitsen muidenkin kuin tutavieni mielipitäitä. Kiitän jo etukäteen kaikkia mielipiteensä julki tuoneita henkilöitä !

6

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jore661

      nuoria ja nuoria aikuisia kohdellaan suomessa kaltoin.työkkäri antaa aiheettomia karensseja (tai on niillä aina joku lakipykälän porsaan reikä),kiristää ihmisiä oikeusturvan menettämistä jos on terve työtön joka ei suostu ilmaiseen työhön.sossu,erittäin psykopaattisia/kieroja/2naamasia työntekijöitä mitkä ``hukkaavat``toimeentulo hakemuksia,eivät anna maksusitoomusta psykoosin estolääkitykseen vaikka näyttää lääkärin määräystä että lääkintä on aloitettava niin pian kun mahdollista,vetosivat siihen että mulle on tulossa toimeentulotuki niin sillä voi sitten ostaa lääkkeet,maksavat ilman lupaa toimeen tulotuesta asiakkaan ulosotto laskuja ja jos pääset kelan rahalle niin sossu voi ``vahingossa``takaisin periä kaikki kelan rahat vaikka ja itse saat soitella rahojen perään että tulee takaisin omatoimisesti he eivät virheitään havaitse.kela pakottaa syömään unettomuuteen psykoosilääkkeitä muuten katkee s päivä raha,eli melkoista lääketehtaiden tukemista..ym tässä epäkohtia omasta ja kavereiden kokemuksista....jatkakaa joku muu itse en kerkeä kirjottamaan enempää nyt...

    • Anonyymi

      Nuoreni tuhottiin huostassa. Samalla minut.

    • Anonyymi

      Nuoret pakotetaan karenssien uhalla Kuntouttavaan työtoimintaan (Sosiaalinen palvelu) taidepajoille ym että saadaan siivottua työttömyystilastoja & kunnan ei tarvitse maksaa sakkomaksua valtiolle.

    • Anonyymi

      Vanhat ihmiset eivät tajua kuinka onnellisia he ovat olleet nuorena 70-80-luvulla. Tuona aikana oli töitä tarjolla runsaasti, mahdollista oli kävellä tehtaaseen ja aloittaa työt heti.

      Nykyään työtä pitää hakea netin kautta, on videohaastattelut ja ennen kaikkea kova kilpailu vähistä työpaikoista. Ennen ei ollut myöskään vuokrafirmoja, yritykset palkkasivat suoraan töihin.

      Myös aikaisemmin oli mahdollista että työssäkäyvä ihminen pystyi elättämään perheen, oli varaa pieneen taloon ja autoon. Nykyään yhdelle työssäkäyvälle ihmiselle talon hankkiminen on taloudellinen mahdottomuus.

      • Anonyymi

        Tuo pitää varmasti paikkansa. Lisäksi jos on introvertti luonne niin helposti joutuu - niin mihin?

        Nyky-yhteiskunta suosii extroverttiä tapaa toimia ja se on monille hankalaa.

        https://juhani.vehmaskangas.fi


    • Anonyymi

      Ei ollut tietokoneilla pönötystä ennen koko nuoruus ja luureilla jähmettyneinä kotikopperoissa.

      Kahteen poikaan tarttui joku tauti,ilmeisesti kaatopaikalta koska pompimme siellä paljain jaloin.Kuolivat samana syksynä..
      Isot rotat tarkkailivat touhujamme kamalassa hajussa, johon nenä tottui tosin hetkessä.

      Jouten ei oltu, toitä riitti lapsillekin...aivan liikaa.Hiki vain roiskui.
      Uni tuli hetkessä kun kaaduimme vuoteeseen.
      Ei pelattu lippalakit päässä tietokone pelejä ja mussuteltu sipsejä.
      Monenlaista työtä oli, juurikin raskaita lapsillekin.


      Kesäsiirtolassakin oli "kopit" eli putkat .Sinne koppiin laitettiin jopa 6 vuotiaita pimeään oppimaan tavoille.
      Tämä kaikki oli normaalia toimintaa ja köyhyyttä siihen aikaan.

      Nuoruudessani 70-80 luku, ei heiluttu viidakkoveitsien, huumiden kanssa, nosteltu Kelatukia koko elämän


      Aikaa näköjään riittää viidakkoveitsien, aseiden, huumeiden kanssa heilumiseen, shoppailuun ja hengaamiseen niin kotimaan pullukoilla kuin ulkomaiden Kela-asiakkailla kaupungeissa. (toisten piikkiin)

      70 luvulla meitä lapsia kasvatettiin tekemään tuottavaa työtä.
      Se kasvatti vahvaksi lapset..Opettajat olivat pelottavia sodankäyneitä auktoriteetti sotilaita, upseereja, vanhempia jämptejä rouvia.

      Silloin kymmeniä vuosia sitten 70 luvulla pikkupoikina autoimme mm.vanhuksia pilkkomalla heille puita,kantamalla ne liiteriin, nurmikonleikkuuta oli,kaupassakäyntiä,lastenhoitoa teininä(sisarusten),ulkovessojen tyhjennystä reikälapiolla,lumenluontia,saunanlämmitystä, korjauksia, metsätöitä, jne...

      Kortteleiden kesken järjestimme myyjäisiä/kilpailuja katujen reunamilla,joista saimme rahaa muihin harrastuksiin.
      Kesät olimme maatiloilla monenlaisissa töissä,joista päivän jälkeen menimme isolla porukalla aina saunaan,uimaan,sitten nukkumaan ja uni tulikin aina puhtaissa lakanoissa heti.Masennuksesta ei siihen aikaan ollut tietoakaan.

      Sota-invalideja autoimme myös, joilta oli kädet ja jalat irti ja hermot riekaleina ja eivät päässeet sairaaalaan, kuten nykyään ulkomaiden sotilaskarkurit hotelleihin suomeen.Siinä oppi rahan ja työn arvon jo pienenä,kun mistään ei saanut ilmasta rahaa ja monenmuotoisia tukia laiskaksi, masentuneeksi oppimiseen elon tiellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe