ANOREKTIKOISTA KERTOVAT KIRJAT

Aloha

Eli tietääkö kukaan mitään hyviä kirjoja, missä kerrotaan anorektikosta tms? kiitti kaikille

9

2017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satu

      Tervehdys! Otin nyt oikeudeksen tulkita tuon tms. niin, että olet kiinnostunut myös muista syömishäiriöistä kertovista kirjoista.

      Sofi Oksasen Stalinin lehmät käsittelee päähenkilön bulimiaa, lisäksi kirja kertoo siitä, miltä tuntuu elää virolaisena Suomessa.

      Kira Poutasen Ihana meri kertoo anorektikon tarinan.

      Katselen näitä nyt kirjaston aineistotietokannasta, joten en tiedä seuraavista kirjoista sen enempää, kuin että ne ovat suurimmaksi osaksi kaunokirjallisia teoksia, joiden aiheena on syömishäiriö:
      -Julia Bell: Ahmatti
      -Jacqueline Wilson: Mieletön kalorikammo
      -Laura Honkasalo: Siskoni, enkelinluinen tyttö
      -Marya Hornbacher: Elämä kateissa : kertomus anoreksiasta ja bulimiasta
      -Laura Hakala (toim.: SISKONMAKKARAT : miltä syömishäiriö tuntuu
      -Hannele Huovi: Madonna

      Toivottavasti löysit edes jotain mieluista. :)
      Hauskaa loppukesää.

      • Jessi

        Noista Satun mainitsemista kirjoista ainakin itse tykkäsin Ihana meri -kirjasta. Madonna on vähän erityylinen... vanhempi. Tylsähkö mun mielestä.


      • Ana

        Itse olen saanut kovasti lohtua tuosta Siskonmakkarat - kirjasta, joka ei, ainakaan teoriassa, ole fiktiivinen, vaan suomalaisten nuorten naisten kirjoittamia tekstejä omaa elämäänsä ja syömishäiriötään koskien. Lohdullista on varsinkin se, että huomaa miten monet syömishäiriöiset ajattelevat samaan tapaan kuin itse tekee - vaikka luulee olevansa niin kovin outo.

        Ei taidettu mainita kanadalaisen Peggy Claude-Pierren Syömishäiriöiden salattu kieli - kirjaa? Se ei ole myöskään romsku, vaan esittelee hänen kehittämäänsä uutta hoitometodia, joka perustuu myötätuntoon, itsetunnon nostamiseen ja kannutukseen toisin kuin vallalla oleva simputus - ja nöyryytys "hoito" (ei millään pahalla...). Koskettavan kirjasta tekee se, että kirjoittaja keksi metodin pelastaakseen omat, anoreksiaan sairastuneet tyttärensä.

        Voisiko joku, joka on lukenut tuon Stalinin lehmät kertoa, onko se lukemisen arvoinen?


      • Satu
        Ana kirjoitti:

        Itse olen saanut kovasti lohtua tuosta Siskonmakkarat - kirjasta, joka ei, ainakaan teoriassa, ole fiktiivinen, vaan suomalaisten nuorten naisten kirjoittamia tekstejä omaa elämäänsä ja syömishäiriötään koskien. Lohdullista on varsinkin se, että huomaa miten monet syömishäiriöiset ajattelevat samaan tapaan kuin itse tekee - vaikka luulee olevansa niin kovin outo.

        Ei taidettu mainita kanadalaisen Peggy Claude-Pierren Syömishäiriöiden salattu kieli - kirjaa? Se ei ole myöskään romsku, vaan esittelee hänen kehittämäänsä uutta hoitometodia, joka perustuu myötätuntoon, itsetunnon nostamiseen ja kannutukseen toisin kuin vallalla oleva simputus - ja nöyryytys "hoito" (ei millään pahalla...). Koskettavan kirjasta tekee se, että kirjoittaja keksi metodin pelastaakseen omat, anoreksiaan sairastuneet tyttärensä.

        Voisiko joku, joka on lukenut tuon Stalinin lehmät kertoa, onko se lukemisen arvoinen?

        Minä ainakin pidin Stalinin lehmistä, se oli nopeasti luettu, vaikka sivuja kuitenkin on ihan kohtuullinen määrä. Tykkäsin Oksasen tavasta kertoa. Kirjassahan kerrotaan syömishäiriön lisäksi Neuvosto-Virosta ja siitä miltä tuntuu muuttaa sieltä Suomeen, myös rakkautta löytyy. Oksanen itse on huomauttanut, että päähenkilön rakkaudet eivät ehkä olekaan miehiä, itse en ajatellut heitä naisina ainakaan lukiessani, pitäisi lukea uudestaan ja ottaa tämä puoli huomioon..
        Mutta siis lyhyesti: Suosittelen.


      • Kaarina
        Ana kirjoitti:

        Itse olen saanut kovasti lohtua tuosta Siskonmakkarat - kirjasta, joka ei, ainakaan teoriassa, ole fiktiivinen, vaan suomalaisten nuorten naisten kirjoittamia tekstejä omaa elämäänsä ja syömishäiriötään koskien. Lohdullista on varsinkin se, että huomaa miten monet syömishäiriöiset ajattelevat samaan tapaan kuin itse tekee - vaikka luulee olevansa niin kovin outo.

        Ei taidettu mainita kanadalaisen Peggy Claude-Pierren Syömishäiriöiden salattu kieli - kirjaa? Se ei ole myöskään romsku, vaan esittelee hänen kehittämäänsä uutta hoitometodia, joka perustuu myötätuntoon, itsetunnon nostamiseen ja kannutukseen toisin kuin vallalla oleva simputus - ja nöyryytys "hoito" (ei millään pahalla...). Koskettavan kirjasta tekee se, että kirjoittaja keksi metodin pelastaakseen omat, anoreksiaan sairastuneet tyttärensä.

        Voisiko joku, joka on lukenut tuon Stalinin lehmät kertoa, onko se lukemisen arvoinen?

        Tuota minä en tajua että kysellään ihan tuntemattomilta ihmisiltä että voitteko sanoa onko kirja lukemisen arvoinen. Mistä sitä tietää mitään näistä jotka tänne kirjoittelevat. Miten ihmeessä sellaiseen voisi suhtautua. Että joku tuntematon sanoo hei älä lue sitä kun se ei ole lukemisen arvoinen. Jos hakee kirjallisuutta niin kannattaa mennä kirjastoon ja lainata. Alkaa lukea ja katsoa "onko lukemisen arvoinen".
        Miksi kirjastojen palveluja käytetään niin vähän, sitä voi funtsia. Kysellään täällä tuntemattomilta mielipiteitä. Outoa! Ittehän ne kirjat pitää lukea. Jos uskoo suositukseen niin pitäis tietää aika paljon suosittelijasta, eikä sekään aina riittäisi. Anorektikoista on helkkarin paljon kirjoja. Kirjastotädit tietävät auttaa. Ja kirjastojen hakukoneet.
        Jestas.


      • mie taas
        Kaarina kirjoitti:

        Tuota minä en tajua että kysellään ihan tuntemattomilta ihmisiltä että voitteko sanoa onko kirja lukemisen arvoinen. Mistä sitä tietää mitään näistä jotka tänne kirjoittelevat. Miten ihmeessä sellaiseen voisi suhtautua. Että joku tuntematon sanoo hei älä lue sitä kun se ei ole lukemisen arvoinen. Jos hakee kirjallisuutta niin kannattaa mennä kirjastoon ja lainata. Alkaa lukea ja katsoa "onko lukemisen arvoinen".
        Miksi kirjastojen palveluja käytetään niin vähän, sitä voi funtsia. Kysellään täällä tuntemattomilta mielipiteitä. Outoa! Ittehän ne kirjat pitää lukea. Jos uskoo suositukseen niin pitäis tietää aika paljon suosittelijasta, eikä sekään aina riittäisi. Anorektikoista on helkkarin paljon kirjoja. Kirjastotädit tietävät auttaa. Ja kirjastojen hakukoneet.
        Jestas.

        Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat, mutta halusin vain kuulla jonkun kirjan lukeneen mielipiteen. Se, vaikuttaako se lukupäätökseeni mitenkään, onkin sitten ihan toinen juttu.
        Muuten, jos ihmiset eivät olisi kiinnostuneita tuntemattomien ihmisten mielipiteitä, niin silloinhan suurin osa näistä palstoista olisi tarpeettomia... eihän näistä vastaajista tai heidän vinkeistään tosiaan tiedä, voiko heihin/ niihin luottaa.


      • Cladia
        Jessi kirjoitti:

        Noista Satun mainitsemista kirjoista ainakin itse tykkäsin Ihana meri -kirjasta. Madonna on vähän erityylinen... vanhempi. Tylsähkö mun mielestä.

        Olen myös lukenut tuon Ihana meri kirjan joskus yläasteella. Ja pidin siitä kovasti, jossain kohdissa kyynelkin vierähti poskelle. :) Aion lukea kirjan vielä myöhemmin uudestaan!


    • teija

      The art of starvation, on julkaistu suomeksikin, en muista nimeä. Omaelämäkerrallinen. Kipeä. Analyyttinen ja älykäs.

    • himolukija

      Vielä noihin kirjoihin lisäisin Tuula T. Matintuvan Lasilintu... Kirja on kirjoitettu nuorille/nuorille aikuisille ja itse olen lukenut sen jo noin 10 kertaa... ekan kerran varmaan ala-asteen viidennellä luokalla. Nyt olen 18-vuotias ja kirja on edelleen ihana!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      468
      3406
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3401
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      138
      2955
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2272
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2140
    6. 199
      1520
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1261
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      87
      1254
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe