1.2 ja 1.4 TSI moottorit

Golfari...

Miltei aina kun tuodaan esille TSI - moottoreiden jakoketjuongelmat kohdistetaan vika pelkästään ketjuun.
Ketjunkiristin on ollut hyvin ongelmallinen kohta myös kyseisissä moottoreissa.
Systeemi on sellainen ettei ketjun kiristys-systeemi aina pelaa ja silloin sattuu ikävä rikkoutuminen.
Onneksi Volkswagen on nyt ratkaissut ongelmansa siirtymällä kestävään jakopään rakenteeseen jonka toteutuksessa on käytetty hihnaa pyörittämään venttiilikoneistoa.

39

6619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä kertoo

      Mitähän höpinää tuo nyt on? Ihan kuin poliitikko puhuisi vaikka ei ymmärrä itsekään mistä puhuu.

      Kyllä se ketjunkiristin toimii aina. Se toimii hydraulisesti, eli kun öljynpaine nousee niin ketju kiristyy. Ongelmahan on vain siinä, että kaikissa koneissa ketjulla ei ole sellaista räikkää, joka pitäisi ketjun kireällä myös silloin kun auto ei käy. Silloin on vaara, että käynnistettäessä, kun paineet ei ole vielä nousseet, löysä ketju siinä vaiheessa saattaa hypätä. Siksi heti käynnistyksen jälkeen ei ole syytä antaa koneelle kierroksia eikä missään tapauksessa lähteä heti vedättämään, ennekuin öljynpaineet varmasti ovat ok.

      • vag-asentaja

        tsi-ketjun kiristin toimii tosiaan hydraulisesti mutta kyllä niissä on ollut todella paljon ongelmia esim kun auto pysäköity mäkeen moottori sammutettu ja auto liukuu sammutettuna esim ykkönen päällä takaperin niin satavarmasti hinuri kutsuu ja jakopään huoltoon. jakopään ketju myös venyy koska uusissa autoissa haettu pienempiä kitkoja eli kulutus ja co päästöt alas . ei ollut vielä 80luvun latikoissa ja mustalais meseissä kulutuksella väliä. ketjuja vaihdettu alle 90tkm kohdalla koska vika valot palaa, myös tsi turbot heikko lenkki.


      • Setä kertoo
        vag-asentaja kirjoitti:

        tsi-ketjun kiristin toimii tosiaan hydraulisesti mutta kyllä niissä on ollut todella paljon ongelmia esim kun auto pysäköity mäkeen moottori sammutettu ja auto liukuu sammutettuna esim ykkönen päällä takaperin niin satavarmasti hinuri kutsuu ja jakopään huoltoon. jakopään ketju myös venyy koska uusissa autoissa haettu pienempiä kitkoja eli kulutus ja co päästöt alas . ei ollut vielä 80luvun latikoissa ja mustalais meseissä kulutuksella väliä. ketjuja vaihdettu alle 90tkm kohdalla koska vika valot palaa, myös tsi turbot heikko lenkki.

        Niin? Hydraulisessa ketjunkiristimessä ei edelleenkään ole vikaa, kuten aloittaja yrittää selittää.

        Vika on siinä, että jakopäässä ei ole tallaa, joka pitäisi ketjun kireällä silloinkin kun öljynpainetta ei ole. Tämä jousikuormitettu räikkä puuttuu näistä pienistä koneista, ja jos sellainen olisi, niin ketju ei pääsisi hyppimään.

        Tämä uusi öljykylvyssä uiva hammashihna on uusi keksintö, nähtäväksi jää miten se hoitaa hommansa.


      • Golfari...
        Setä kertoo kirjoitti:

        Niin? Hydraulisessa ketjunkiristimessä ei edelleenkään ole vikaa, kuten aloittaja yrittää selittää.

        Vika on siinä, että jakopäässä ei ole tallaa, joka pitäisi ketjun kireällä silloinkin kun öljynpainetta ei ole. Tämä jousikuormitettu räikkä puuttuu näistä pienistä koneista, ja jos sellainen olisi, niin ketju ei pääsisi hyppimään.

        Tämä uusi öljykylvyssä uiva hammashihna on uusi keksintö, nähtäväksi jää miten se hoitaa hommansa.

        Ja kaiken lisäksi ketjunkiristin kun on hydraulinen niin paineet karkaa jonnekkin ja kiristin ei toimi.
        Öljynpaineiden karkaamiseksi epäillään myös jankkiintunutta öljynkuraa.
        Jopa tehtaalta ei pystytä selvittämään asiaa ja autot seisoo pajalla myllyt auki.


      • Asentaja.
        Golfari... kirjoitti:

        Ja kaiken lisäksi ketjunkiristin kun on hydraulinen niin paineet karkaa jonnekkin ja kiristin ei toimi.
        Öljynpaineiden karkaamiseksi epäillään myös jankkiintunutta öljynkuraa.
        Jopa tehtaalta ei pystytä selvittämään asiaa ja autot seisoo pajalla myllyt auki.

        Öljynpaineet katovat jopa puoleen sallitusta.


      • kaliiiiiiiii

        Anita Hirvonenkin laulaa "hei baby kali kali",Heh.


      • tällänen riski
        Setä kertoo kirjoitti:

        Niin? Hydraulisessa ketjunkiristimessä ei edelleenkään ole vikaa, kuten aloittaja yrittää selittää.

        Vika on siinä, että jakopäässä ei ole tallaa, joka pitäisi ketjun kireällä silloinkin kun öljynpainetta ei ole. Tämä jousikuormitettu räikkä puuttuu näistä pienistä koneista, ja jos sellainen olisi, niin ketju ei pääsisi hyppimään.

        Tämä uusi öljykylvyssä uiva hammashihna on uusi keksintö, nähtäväksi jää miten se hoitaa hommansa.

        TSI-moottorin öljynkierrossa on ongelmia kun käytetään Suomessa 30000 km vaihtoväliä öljylle ja suodattimelle. Suodatin tukkiutuu ja hyhmää kertyy alakertaan. TSI-moottoreissa on ollut pulmia öljynpaineiden saavuttamisessa. Aika myrkkyä jos on pysäköity rinteeseen pelkän vaihteen varaan (vaikka talvella ettei kässäri jäätyisi ja varmistettu kääntämällä pyörät kanttaria vasten) niin moottori saattaa vääntyä aavistuksen vastakarvaan jolloin ketju menee löysälle ja seuraavassa startissa jako on sekaisin ja kone entinen.


    • Ketju on kestävä

      Jakopään hihnat ovat "so last season". Jos yksi autonvalmistaja ei osaa tehdä ketjulla tai hammasrattailla varustettua jakopäätä, niin ei se tarkoita, että siirtymällä hihnaan oltaisiin menty kehityksessä eteenpäin.

      Oletko kuulla Mersuista tai Ladoista joissa jakopäänketjut hyppisivät yli hampaiden? Noilla kahdella tuota historiaa jakopään ketjusta löytyy jo pitemmältä aikaa.

      • Golfari...

        No eipäs kuule Ladan jakpkettikikään niin kauhean kestävä ollut vähän väliä piti kiristää sirpillä ja moukarilla.
        Mersun ketjuihinkin piti laittaa uudet kiristimet 150 000 km välein ja ketjut vähintään 200 000 km jälkeen.
        Puhun Mersusta kokemuksesta ja Ladasta työkaverin kertoman mukaan.
        Se siitä ikuisesta ketjusta.


    • Golffarin poikaystävä

      Hohhoijaa. Avaa toki uusi keskustelu myös seuraavista aiheista:

      1. Kardaanitunneli
      2. Golf Plus 1.6tdi DSG
      3. 30000donaa
      4. 1.5 miljoonaa kilometriä
      5. Ylimääräiset härpäkkeet kuten DSG, ABS, ilmastointi jne
      6. Vanhukset vs finninaamat liikenteessä

      Kaikista noista aiheistahan olet räksyttänyt tällä palstalla jo vuosia ilman ainoatakaan faktaa. Mutua ja satuilua kyllä on riittänyt, kun olet pyörinyt noiden aiheiden ympärillä kuin karuselli tivolissa.

      Mutta niinhän se on, että RAUKAT menköhön meren taa...

      • Golfari...

        Odotellaan ensimmäisiä kunnon liukkaita ja aletaan puhumaan turvalaitteista ja kokemattomista finnareista liikenteessä. Penkalla 50 autoa, nokantonkijia ja geelipäitä pyörittämässä nuppia.


      • hups oho
        Golfari... kirjoitti:

        Odotellaan ensimmäisiä kunnon liukkaita ja aletaan puhumaan turvalaitteista ja kokemattomista finnareista liikenteessä. Penkalla 50 autoa, nokantonkijia ja geelipäitä pyörittämässä nuppia.

        Siellä on myös seniilejä senioreita, joiden reaktiokyky, näkökyky ja yleiset ajotaidot ovat jo vähän hiipunet.


      • Rotuari...
        hups oho kirjoitti:

        Siellä on myös seniilejä senioreita, joiden reaktiokyky, näkökyky ja yleiset ajotaidot ovat jo vähän hiipunet.

        Eikä vain vaan myös järjen valo osoittaa hiipumisen merkkejä.


      • suuri vaara
        Rotuari... kirjoitti:

        Eikä vain vaan myös järjen valo osoittaa hiipumisen merkkejä.

        vaara liikenteessä ovat lippalakki nuoret, joilla ei ole harkintakykyä, ei älyä, ei siis mitään.
        Ne on vaaraksi liikenteelle kun kaivavat räkää nenästään ja kuuntelevat ...... jotain melua...


      • Golfari...
        hups oho kirjoitti:

        Siellä on myös seniilejä senioreita, joiden reaktiokyky, näkökyky ja yleiset ajotaidot ovat jo vähän hiipunet.

        Vakuutusyhtiöiden tilastot osoittavat,että paljon tiellä liikkuneet varttuneemmat autoilijat aiheuttaa vähiten vahinkoja.
        70% BONUKSILLA jo kymmeniä vuosia.


      • ikätarkastus tulossa
        Golfari... kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöiden tilastot osoittavat,että paljon tiellä liikkuneet varttuneemmat autoilijat aiheuttaa vähiten vahinkoja.
        70% BONUKSILLA jo kymmeniä vuosia.

        Jotakin rajaa tuuban puskemiseen ja valehtelemiseen! Kun ei osaa googlettaa, niin ei saisi autoillakaan.

        Onneksi LM on huomannut kuinka vaarallisia keskellä tietä matelevat vanhukset ovat. Ajokortin poisto vanhuksilta on tehostunut huomattavasti, mutta kuten tämän palstan lukijat ovat huomanneet, niin vieläkin helpommin voisivat kortin poistaa. Toivotaan, että ilmoitus lähtee jo seuraavalla lääkäritapaamisella.


      • Golfari...
        hups oho kirjoitti:

        Siellä on myös seniilejä senioreita, joiden reaktiokyky, näkökyky ja yleiset ajotaidot ovat jo vähän hiipunet.

        On varaa vähän hiipuakkin kun on kokemusta niin paljon autonratissa.


      • papparainen 35v
        suuri vaara kirjoitti:

        vaara liikenteessä ovat lippalakki nuoret, joilla ei ole harkintakykyä, ei älyä, ei siis mitään.
        Ne on vaaraksi liikenteelle kun kaivavat räkää nenästään ja kuuntelevat ...... jotain melua...

        Mutta täällä he mesuavat rinta rottingilla ja vakaalla vähintään 50v elämänkokemuksella ;=)
        Max.160 merkkiä ja täynnä kirjoitusvirheitä;=O


      • järkihoi
        Rotuari... kirjoitti:

        Eikä vain vaan myös järjen valo osoittaa hiipumisen merkkejä.

        .....jäljellä enää järjenvalo, ja sekin loisti poissaolollaan


    • Pave &2

      Itse aion laittaa moottoriin RVS:ää, joka vähentää kulumista, jolloin jatkoketju ei "venyisi".

      • Golfari...

        Voi auttaa,mutta pelkkä ketjunvenyminen ei ole ongelma koko jakopäänrakenne on väärin suunniteltu.
        Harmittaa kyllä näin Volkkarimiehenä,että Volkkarilla pääsi näin paha moka tulemaan.
        Eihän se vielä mitään,mutta huvittaa nämä väittelijät jotka yrittää totuutta vääntää perättömäksi.

        Kyllä vielä moni TSI-moottorisen auton ostanut tulee katkerasti pettymään kun takuut ja tuotevastuut loppuvat.


    • Golf harkinnassa

      Taitaa olla asia niin, että seuraava autoni on Golf 1.6 TDI, oli sitten dieselillä ajo kalliimpaa tai ei.

      • Golfari...

        Harkinnanarvoinen asia.


      • Golfari...

        1.6 TDI moottori on erittäin hyvä ja taloudellinen moottori.
        Sopii aivan erinomaisesti Gofin kokoluokan autoo/Audi A3.
        Moottori on erittäin taloudellinen ja toimiva paketti.
        Eihän se mikään raketti ole mutta todella hyvä joka arvostaa järkevää autoilua.
        Kiihtyyhän tuo DSG:llä kin jotain 12-13 sek. 0-100 km/h.
        Elikka aivan normaalin käyttöauton arvoihin.


    • -56

      Puhukaa te vaan jakopäistänne,ketjuistanne,dsg:stä. Yksi asia vaan on varma,ne vaan on paalissa ennenkun te itse.

      • Golfari II

        Hyvä ketju aikoinaan kirjoitettu,lisäksi kaikki vielä täysin totta.
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
        Venyneitä ketjuja,viallisia ketjunjiristimiä,öljynpaineiden häviäminen jolloin hyd.toimivat kiristimet ei toimi.
        Venttiilikoneisto SÖKÖ.
        Lisäksi uutuutena SAMAAN hintaan kun kilsoja kertyy vähän enemmän männänhelmojen kuluminen joka aiheuttaa myös "kalkatusta" moottorissa.
        Kaikki tää täyttä Faktaa mutta AASIahan te ootteki ja väännätte asiaa vaikka kuinka totta ne ovat.
        Suurin osa menee pölijyyden piikkin.
        Aika naurettavaa sakkia kun yrittää valistaa ja puhua totta niin eipäs älytä muuta kuin kaviot suorina potkitaan vastaan ja soitetaan turpaa.


    • Ihmettelee..

      Voiko olla ettei ole tuota tallaa laitettu suunnittelussa mukaan? Esim. vanhemmissa saabeissa (9000) tuo hydraulinen kiristys oli jo ainakin omassa -89 vuosimallissa ja lukitus jottei ketju pääse löysälle missään vaiheessa. Niillähän toki ajoikin helposti sen 300tkm ilman että tarvi tuota pelätä..

      • Golfari...

        Olipas tallaa tai ei. Niin kaikki mitä olen kirjoittanut tähän ketjuun pitää 100% paikkansa ja ongelmia on vielä esiintynyt paljon enemmän.
        Näinhän se näyttää olevan ettei totuutta haluta kuunnella vaan väitetään sitä vastaan koska itse istuu sen pommin päällä.

        Onneksi VAG siirtyi takaisin hihnakoneisiin kun ei pystynyt tekemään ketjukonetta.
        Itse olen hihnakoneeseen täysin tyytyväinen.
        Ei ole mitään ongelmia vaikka 20-VAG autoa on ollut hihnalla.

        Suurin ongelma tulee kun sippijätkällä ei ole varaa huollattaa merkkiliikkeessä autoa ja teettää jakopäähuoltoa.
        SIINÄ SYY kun osaamattomat raplaajat tekee hommat MUKA itse Heh!

        Jos ei ole varaa teettää jakopäähuoltoa n.100 000km välein niin kannattaa kyllä harkita autoilusta luopumista.


      • NeverVag
        Golfari... kirjoitti:

        Olipas tallaa tai ei. Niin kaikki mitä olen kirjoittanut tähän ketjuun pitää 100% paikkansa ja ongelmia on vielä esiintynyt paljon enemmän.
        Näinhän se näyttää olevan ettei totuutta haluta kuunnella vaan väitetään sitä vastaan koska itse istuu sen pommin päällä.

        Onneksi VAG siirtyi takaisin hihnakoneisiin kun ei pystynyt tekemään ketjukonetta.
        Itse olen hihnakoneeseen täysin tyytyväinen.
        Ei ole mitään ongelmia vaikka 20-VAG autoa on ollut hihnalla.

        Suurin ongelma tulee kun sippijätkällä ei ole varaa huollattaa merkkiliikkeessä autoa ja teettää jakopäähuoltoa.
        SIINÄ SYY kun osaamattomat raplaajat tekee hommat MUKA itse Heh!

        Jos ei ole varaa teettää jakopäähuoltoa n.100 000km välein niin kannattaa kyllä harkita autoilusta luopumista.

        Eihän millään muulla moottorivalmistajalla ole saman suuruusluokan ongelmia kuin VW:llä. TSI:n jakoketju on vain jäävuoren huippu.

        Legendaarisen kaikkien autolehtien ylistämän ketjuvetoisen TSI:n katastrofaalinen suunnitteluvirhe lakaistiin maton alle ja vain muutamaa vuotta myöhemmin siirrytään öljyssä uivaan jakohihnaan. Tuosta saadaan varmaan mielenkiintoisia tuloksia aikanaan

        Taitaapa tuo ketjukonekin olla aika monen uuden vaggineen nokalla vielä.

        Juu ei ole persaukisen kulkuväline, tai jos nyt ylipäätänsä haluaisi jonnekin mennä.


      • Kjeh Kjeh
        Golfari... kirjoitti:

        Olipas tallaa tai ei. Niin kaikki mitä olen kirjoittanut tähän ketjuun pitää 100% paikkansa ja ongelmia on vielä esiintynyt paljon enemmän.
        Näinhän se näyttää olevan ettei totuutta haluta kuunnella vaan väitetään sitä vastaan koska itse istuu sen pommin päällä.

        Onneksi VAG siirtyi takaisin hihnakoneisiin kun ei pystynyt tekemään ketjukonetta.
        Itse olen hihnakoneeseen täysin tyytyväinen.
        Ei ole mitään ongelmia vaikka 20-VAG autoa on ollut hihnalla.

        Suurin ongelma tulee kun sippijätkällä ei ole varaa huollattaa merkkiliikkeessä autoa ja teettää jakopäähuoltoa.
        SIINÄ SYY kun osaamattomat raplaajat tekee hommat MUKA itse Heh!

        Jos ei ole varaa teettää jakopäähuoltoa n.100 000km välein niin kannattaa kyllä harkita autoilusta luopumista.

        Miksi TSI moottorilla ajelevat ovat nykyään niin hiljaa???
        Ollaan kuin kusi sukassa ja mennään leuka alaspäin painuneena uusiin pettymyksiin.
        Tuo yksi "munapää" ei muuta keksi niin alkaa kirjoitusvirheistä höpöttämään.
        TSI-jakoketjusakki on täydellisesti asetettu ruotuunsa ja heidän höpinänsä ongelmattomasta ketjukäyttöisestä jakopäästä osottautui täydelliseksi pallomereksi.
        Saivatpahan Finninaamat,lippikset ja kaikki kuitenkin kuulla totuuden.
        Samalla myös kokea asian kantapään kautta.


      • tsi rallatus
        Kjeh Kjeh kirjoitti:

        Miksi TSI moottorilla ajelevat ovat nykyään niin hiljaa???
        Ollaan kuin kusi sukassa ja mennään leuka alaspäin painuneena uusiin pettymyksiin.
        Tuo yksi "munapää" ei muuta keksi niin alkaa kirjoitusvirheistä höpöttämään.
        TSI-jakoketjusakki on täydellisesti asetettu ruotuunsa ja heidän höpinänsä ongelmattomasta ketjukäyttöisestä jakopäästä osottautui täydelliseksi pallomereksi.
        Saivatpahan Finninaamat,lippikset ja kaikki kuitenkin kuulla totuuden.
        Samalla myös kokea asian kantapään kautta.

        Rallatiraa

        Laittakaa youtubeen hakuun TSI timing chain

        Voitte rallatella videoita katsoessanne mukana rallatiraa


    • golfman..

      Kohta vaihtoauton täystakuu menossa umpeen. Alkuperäinen ketju, rallattaa kivasti ennen öljynpaineen nousua. Miten tuota ketjunvaihtoa voisi omatoimisesti "nopeuttaa", takuuaikana kun sen saisi kokonaan myyjän piikkiin. Tiedätte mitä tarkoitan...

    • 373737

      Kyllä tuo tuntuu jo petokselta, kun ketju ei kestä lähestulkoonkaan 120 000km mikä on hyvin yleinen jakohihnan vaihtoväli.
      Miksi tehdas ei ole korjannut vikaa ottamalla vaikka mallia japsien ketjurakenteesta millä ajaa huoletta satoja tuhansia kilometrejä ilman ongelmia.
      Vähin mitä tehtaan pitäisi tehdä olis takaisinkutsu missä jakopää muutetaan jakohihnalle mitä sarjaa tiettävästi ainakin keski-euroopassa on myynnissä.
      Onko VW tehtaalla mitään vastuuntuntua kun asia yritetään haudata ja yritetään maksattaa joka ketjun ja kiristimen vaihto asiakkaalla.

      • Aasinkorvantaittaja

        Mistä saa hihnamuuntoisen korjaussarjan?


    • 373737

      Kyllä saa Saksasta tilaamalla koko hihnasovituspaketti 850E.
      E Bay. myy tuotetta.
      Menee yli ymmärryksen miksei tehdas tee TSI moottorilla varustettuille autoille takaisinkutsua jakoketjun muuttamiseksi jakohihnalle ennenkuin maine menee mitä on äärimmäisen vaikea saada takaisin.
      Japanilaiset tekevät aina takaisinkutsun, kun määrätty vika tulee vuosienkin kuluttua.

    • 373737

      Törmäsin tässä lauantaina autonäyttelyssä henkilöön jolla oli ollut Skoda Octavia 1.2 litran moottorilla ja siinä kahvitellessa puhe kääntyi TSI moottorin ongelmiin.
      Skodan omista kertoi jotta ensimmäinen ketju venyi 24 000km vaihtokuntoon.
      Seuraava etappi ketjun venymisen kanssa tuli vastaan 62 000km kohdalla tosin vastuunottava Helkama auto hyväksyi toisenkin ketjunvaihdon takuuseen vaikka takuuaika oli päättynyt.
      Tämä sai mitan täyteen VW ketjukoneesta ja kertoi vaihtaneensa uuteen malliin missä on jakopää muutettu hammashihnalle.
      Saamani tiedon mukaan toukokuusta lähtien mikäli skodassa ketjukäyttöinen jakopää hajoaa toimitetaan kokonaan uusi moottori takuuseen.
      Tähän en ole saanut vahvistusta, mutta epäilen ettei sama takuu koske Volkswakeneita missä jakopää on ketjulla.
      Täytynee harkita Skodaan siirtymistä, sillä Passattia bensakoneella ei saa muuta kuin ketjukoneella mikä on aikapommi jotta hirvittää.
      VW maahantuojan pitäisi rehellisyyden nimissä ottaa sama käytäntö jakopään kanssa mihin Helkama auto on päätynyt.

    • TSIhintyytyväinen

      Ihme provosointia, moniko kirjoittaja on edes koskaan omistanut VWtä? itselläni on 1.4TSI ketjukone Golffeja 2kpl (vm. 2012) molemmat ovat ajossa päivittäin ja niihin tulee vuodessa kilometrejä 30-40tkm. Kummassakaan Golffissa ei ole ilmennyt tähän mennessä mitään ongelmia vikoja jne. ovat VI korisen sarjan loppupään tuotantoa nähtävästi viat saatu korjattua autot ovat olleet erittäin luotettavia.

      Edellinen VI korinen golffini oli 1.2TSI (vm. 2010) oli alkupään tuotantosarjaa ja tähän vaihdettiin ketju takuuna 125tkm kohdalla, autolla ajoin kaikkiaan noin 200tkm ilman mitään muita ongelmia. Auto meni 100% toimivana vaihtoautona VW liikkeeseen ja löysi heti tyytyväisen ostajan.

      Mikä tahansa moottori hajoaa ennen aikaisesti jos öljynvaihtoväli on noin 30tkm tähän ei vaikuta auton merkki merkittävästi. Moniko W124 korisarjan MB omistaja ajoi öljyillä 30tkm vaihtovälillä sen 900 000km? tietääkseni ei kukaan.

      Mikäli öljyt vaihdetaan VIIMEISTÄÄN 10tkm välein välttyy yleensä suuremmilta ongelmilta.

      • Leirinvaihtaja

        Pidin VW Golf Variantia vm. 2008 liki 7 vuotta, nippa nappa yli 100 tkm. Tupla-ahdettu TSI 1.4, 118 kW.

        Ajettuani ensimmäiset 15 tkm halusin vaihdattaa öljyt, vaikka auto oli longlife-speksattu ja ensimmäinen öljynvaihto oli odotettavissa n. 30 tkm:n kohdalla. Tiedustellessani valtuutetusta VW-huollosta aikaa toimenpiteelle ilmoitti työnjohtaja, että homma voidaan halutessani kyllä mielihyvin hoitaa, mutta se on minulle turhaa rahanmenoa! Niinpä otin suosituksen onkeeni ja jatkoin ajoa ensimmäiseen ll-huoltoon (30 tkm) saakka.

        Aika pian 2 vuoden takuuajan umpeuduttua (ehkä n. 40 tkm:n tienoilla) alkoi jakoketju rallattaa muutaman sekunnin ajan käynnistysten jälkeen. Jakoketjun kiristinyksikkö meni vaihtoon. Ketjua ei kuulemma ollut aiheellista vaihtaa. Minulla maksatettiin ”30 % osien hinnasta työt”, tonni ja rapiat.

        Tämän jälkeiset kilometrit 100 tkm:iin saakka menivät moottorin osalta ongelmitta, pelkät longlife-huollot 60 ja 90 tkm:n kohdalla riittivät toimenpiteiksi. Öljyn lisäystarve oli mitätöntä luokkaa, yhteensä alle litra per 30 tkm:n huoltoväli.

        Kuitenkin: koska valmistaja ja maahantuoja ottivat noinkin rajallisen vastuun pian takuuajan jälkeen ilmenneestä viasta, joka vaikutti hyvinkin yleiseksi muodostuneelta tyyppivialta, meni merkki minulla vaihtoon vuonna 2015. Sääli VW:n kannalta: autohan oli mitä mainioin.


      • uskontoVWaudi
        Leirinvaihtaja kirjoitti:

        Pidin VW Golf Variantia vm. 2008 liki 7 vuotta, nippa nappa yli 100 tkm. Tupla-ahdettu TSI 1.4, 118 kW.

        Ajettuani ensimmäiset 15 tkm halusin vaihdattaa öljyt, vaikka auto oli longlife-speksattu ja ensimmäinen öljynvaihto oli odotettavissa n. 30 tkm:n kohdalla. Tiedustellessani valtuutetusta VW-huollosta aikaa toimenpiteelle ilmoitti työnjohtaja, että homma voidaan halutessani kyllä mielihyvin hoitaa, mutta se on minulle turhaa rahanmenoa! Niinpä otin suosituksen onkeeni ja jatkoin ajoa ensimmäiseen ll-huoltoon (30 tkm) saakka.

        Aika pian 2 vuoden takuuajan umpeuduttua (ehkä n. 40 tkm:n tienoilla) alkoi jakoketju rallattaa muutaman sekunnin ajan käynnistysten jälkeen. Jakoketjun kiristinyksikkö meni vaihtoon. Ketjua ei kuulemma ollut aiheellista vaihtaa. Minulla maksatettiin ”30 % osien hinnasta työt”, tonni ja rapiat.

        Tämän jälkeiset kilometrit 100 tkm:iin saakka menivät moottorin osalta ongelmitta, pelkät longlife-huollot 60 ja 90 tkm:n kohdalla riittivät toimenpiteiksi. Öljyn lisäystarve oli mitätöntä luokkaa, yhteensä alle litra per 30 tkm:n huoltoväli.

        Kuitenkin: koska valmistaja ja maahantuoja ottivat noinkin rajallisen vastuun pian takuuajan jälkeen ilmenneestä viasta, joka vaikutti hyvinkin yleiseksi muodostuneelta tyyppivialta, meni merkki minulla vaihtoon vuonna 2015. Sääli VW:n kannalta: autohan oli mitä mainioin.

        Voimaton VW uskonto


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe