Kiitoksia kaikille kokemusten jakamisesta

Anneli

Itse olen ns. tuore tapaus, nivelreuma todettu syyskuussa 2012
Kaikki alkoi hyvin nopeasti kovilla kivuilla vaihdellen eri nivelissä. Työpaikkalääkärini osasi heti yhdistää kipuni reumaan ja laittoi lähetteen labrakokeisiin jotka vahvistivat hänen epäileynsä. Reuma pkl. pääsin nopeasti ja nyt olen asianmukaisen hoidon piirissä.
Vaikka koen hoidon olevan hyvää niin siltikin se ei aina vastaa suuriin ja pieniin kysymyksiini. Löydettyäni tämän keskustelupalstan olen saanut paljon uusia vinkkejä, neuvoja ja etenkin voimaa siitä etten ole yksin kipujeni, pelkojeni, väsymykseni, tietämättömyyteni kanssa. Toki luen kirjoituksia hieman suodattaen enkä ajattele että kaikki sopisi minuun taikka toimisi kohdallani, jokainen on omanlaisensa yksilö.
Olen kuitenkin iloinen huomatessani että keskusteluiden taso on asiallista ja rakentavaa ja siitä haluankin kiittää kaikkia jotka jakavat kokemuksensa tällä palstalla.
Olette iso apu :)

5

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+20

      Minulla reuma alkoi näköjään aivan samalla tavalla kuin SInullakin - pääsin myös työterveyslääkärin kautta nopeasti oikean reumalääkärin hoitoon ja diagnoosi tuli vajaan vuoden kuluttua oireiden ilmestymisestä, Nyt tässä on sitten testattu erilaisia lääkecocktaileja jotta löytyisi se oikea....

      On aivan hyvä saada vertaistukea näiden keskustelujen kautta mutta kannattaa tosiaan lukea näitä juttuja aika suurella varovaisuudella - kaikenlaisia hörhöjä on liikkeellä....

    • Nivelpsoriaatikko

      Minäkin käyn täällä lueskelemassa ajoittain, ja jotain hyviä vinkkejä olen saanut ja myös itse jakanut. Itse sairastin kymmenen vuotta niin, että työterveys lähetti aina reumapolille ja sieltä lähetettiin takaisin työterveyteen, reumatekijöitä kun ei löytynyt oireista huolimatta.

      Lopulta etsiydyin hyvälle yksityislääkärille, joka tiesi heti mistä vaivasta on kyse, ja aloin saada kunnollista hoitoa. Olen myös ollut kelan kuntoutuksessa ja sain sieltäkin valtavasti vertaistukea ja neuvoja. Kyllä tämän kanssa pärjää, kun muistaa olla armollinen itselleen. Omaa kehoa kannattaa kuunnella eikä taistella sitä vastaan. Ja hankkia itselleen sellaisia harrastuksia, joiden parissa unohtaa kaiken muun. Siitä saa taas voimaa arkeen.

    • Nivelps-kandi

      Nivelpsoriaatikko, kertoisitko oireistasi? Itsekin epäilen potevani nivelpsoria, koska reumakokeet neg., mutta nivelet sen kun kipeytyvät entisestään. Nyt on alkanut iho kutista jokapuolelta eikä iho kestä oikein mitään painetta.

      • Nivelpsoriaatikko

        Nivelpsorissa kipeytyvät mm. nivelten ja jänteiden kiinnityskohdat. Tämä oli itselläni ensimmäinen vaiva, sitten kipeytyi alaselän si-nivelet. Muut kipukohdat vaihtelivat, mutta alaselkäsärky on pysynyt koko ajan. Psori-ihottumaa on ollut todella vähän, vain muutama yksittäinen läiskä, mutta psorikynsiä on jaloissa jokunen. Lisäksi lääkäri näki psorin päänahastani, joka kutitsee ajoittain.
        Itselläni on selkärankareuma-muotoinen nivelpsori, eli pääoireet ovat rangassa. Lisäksi on ollut entesiittejä eli näitä kiinnityskohtien tulehduksia: akillesjänteissä, polvissa, lonkassa, rintarangassa, ranteissa ja kyynärpäissä. Iriittikierre tuli myös joku vuosi sitten, eli silmän värikalvon kivulias tulehdus, joka usein liittyy spondylartopatioihin.
        Tällä hetkellä olen biologisella lääkityksellä, joka on rauhoittanut iriitit ja osittain myös entesiitit. Sen sijaan rankaan tuo lääke ei hirveästi vaikuta, joten tulehduskipulääkkeitä kuluu myös reippaasti.
        Nivelpsori on hankala sairaus todeta, koska laboratoiokokeissa se ei yleensä näy. Helpommin diagnoosin taitaa saada, jos psori on jo todettu ensin. Itselläni kävi päinvastoin.


    • toinen paikka

      FaceBookissa on nivelreumaa sairastavilla oma ryhmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe