ja perusteluja kiitos. kuvaan lähi/ihmis ja maisema kuvia 95% eli ei kauheesti zoomia tartte
5100 pelkkä runko mitkä 2 ekaks linseiksi?
8
189
Vastaukset
Noilla kriteereillä pärjäät ehkä kahdella. Nikkor 35 F/1.8 ja Samyang AE 14 F/2.8. Perustelut: molemmilla itse kuvanneena olen sitä mieltä että Samyang kroppirungossa on oivallinen maisemakuvaukseen ja Nikkor potretti ja ylipään/ylipäätään kuvaamiseen. Samyang on käsitarkenteinen mutta laajana lasina on helppo tarkennettava. Lisäksi pääset suhteellisen edullisesti. Samyangin AE- versio Nikoniin noin 380 ja Nikkor noin 200.
- ei zoomii
toi nikkori onki mun enssijainen mutta toi samuangi on outo...
- Nikkoristi
ei zoomii kirjoitti:
toi nikkori onki mun enssijainen mutta toi samuangi on outo...
Samyang on varsin hyvämaineinen korealainen objektiivivalmistaja, joka on tunnettu käsitarkenteisten objektiiviensa mainiosta hinta/laatu-suhteesta. Itselleni ei ole vielä osunut yhtään Samyangia ostoskoriin, mutta en todellakaan osaisi merkkiä mitenkään kavahtaa.
- ihmis ja maisema
Maisemakuuviin käytän 24mm /35 kuvakulmaa, joskus myös kaukaisiin maisemiin ja ihmisiin n. 85 –135 millistä.
Halvimmalla saat hyvät jos hankit uudet Samyangin 14 ja 85 milliset jos osaat tarkentaa. - ljkkhgnf
"kuvaan lähi/ihmis ja maisema"
Tuossa tulikin jo hyviä ohjeita, joilla pärjää maisemissa, mutta lähikuvat tuottaa ongelmia. Siihen kannattaisi olla jokin 50-85 millinen makro, joka kelpaa myös potretteihin, jos kahdella objektiivilla pitää pärjätä.
Yksi vaihtoehto on normaali valovoimainen 50 millinen ja loittosarja.
Haittana on suurennuksen portaallisuus ja irto-osien kanssa puljaaminen, mutta niin sitä ennenvanhaan tehtiin, kun makroja ei ollut. - voeha rähmä
"5100 pelkkä runko mitkä 2 ekaks linseiksi?
ja perusteluja kiitos. kuvaan lähi/ihmis ja maisema kuvia 95% eli ei kauheesti zoomia tartte "
ku et siä näjemmä ossoo mittää, ku et osooss ees kyssyy viksuu kysymmyyst ees, ni osta ihmmees vaik sikman makro ja tamroonin yleissuumi. - jfw0
zoomii nyt kukaan osta
- Nikon D90
Vaikka et zoomia tarvitse niin ei siitä juurikaan haittaakaan ole. Hyvä yleislinssi on Nikkor 18 - 200 mm VR, sillä saat sekä maisemat että potretit. Ei tarvitse vaihdella laseja vaan aina sujuu. Tietysti se on jossain tapauksessa hieman "pimeä" mutta ISO avustaa ja vakaa käsi VR:n lisäksi. Otan sillä yli puolet kuvistani ja reissussa ehkä enemmänkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211871
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1441788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671392Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511336
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065