5100 pelkkä runko mitkä 2 ekaks linseiksi?

apua..

ja perusteluja kiitos. kuvaan lähi/ihmis ja maisema kuvia 95% eli ei kauheesti zoomia tartte

8

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noilla kriteereillä pärjäät ehkä kahdella. Nikkor 35 F/1.8 ja Samyang AE 14 F/2.8. Perustelut: molemmilla itse kuvanneena olen sitä mieltä että Samyang kroppirungossa on oivallinen maisemakuvaukseen ja Nikkor potretti ja ylipään/ylipäätään kuvaamiseen. Samyang on käsitarkenteinen mutta laajana lasina on helppo tarkennettava. Lisäksi pääset suhteellisen edullisesti. Samyangin AE- versio Nikoniin noin 380 ja Nikkor noin 200.

• ei zoomii

toi nikkori onki mun enssijainen mutta toi samuangi on outo...

• Nikkoristi
        ei zoomii kirjoitti:

toi nikkori onki mun enssijainen mutta toi samuangi on outo...

Samyang on varsin hyvämaineinen korealainen objektiivivalmistaja, joka on tunnettu käsitarkenteisten objektiiviensa mainiosta hinta/laatu-suhteesta. Itselleni ei ole vielä osunut yhtään Samyangia ostoskoriin, mutta en todellakaan osaisi merkkiä mitenkään kavahtaa.

• ihmis ja maisema

Maisemakuuviin käytän 24mm /35 kuvakulmaa, joskus myös kaukaisiin maisemiin ja ihmisiin n. 85 –135 millistä.

Halvimmalla saat hyvät jos hankit uudet Samyangin 14 ja 85 milliset jos osaat tarkentaa.

• ljkkhgnf

"kuvaan lähi/ihmis ja maisema"

Tuossa tulikin jo hyviä ohjeita, joilla pärjää maisemissa, mutta lähikuvat tuottaa ongelmia. Siihen kannattaisi olla jokin 50-85 millinen makro, joka kelpaa myös potretteihin, jos kahdella objektiivilla pitää pärjätä.
      Yksi vaihtoehto on normaali valovoimainen 50 millinen ja loittosarja.
      Haittana on suurennuksen portaallisuus ja irto-osien kanssa puljaaminen, mutta niin sitä ennenvanhaan tehtiin, kun makroja ei ollut.

• voeha rähmä

"5100 pelkkä runko mitkä 2 ekaks linseiksi?
      ja perusteluja kiitos. kuvaan lähi/ihmis ja maisema kuvia 95% eli ei kauheesti zoomia tartte "

ku et siä näjemmä ossoo mittää, ku et osooss ees kyssyy viksuu kysymmyyst ees, ni osta ihmmees vaik sikman makro ja tamroonin yleissuumi.

• jfw0

zoomii nyt kukaan osta

• Nikon D90

Vaikka et zoomia tarvitse niin ei siitä juurikaan haittaakaan ole. Hyvä yleislinssi on Nikkor 18 - 200 mm VR, sillä saat sekä maisemat että potretit. Ei tarvitse vaihdella laseja vaan aina sujuu. Tietysti se on jossain tapauksessa hieman "pimeä" mutta ISO avustaa ja vakaa käsi VR:n lisäksi. Otan sillä yli puolet kuvistani ja reissussa ehkä enemmänkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe