Pystyykö spirometria kokeessa?

pef....

Pystyykö spirometria kokeessa jotenkin "valehtelemaan" itselleen astman? Itsellä on ollut ongelmia vähän keuhkojen kanssa mutta huomaako spirometria kokeen hoitja jos puhaltelet liian vähän kokeessa vai onko hän todella tarkka siinä? Kone varmaan antaa suoraan vastauksen onko sinulla astma vai ei? Onko kortisoni kuinka vaarallista oraalisesti nautittuna jos sinulla ei olekaan astmaa? Tuntuu kummiskin aina ku piipusta vetäsee niin johan henki luistaa

8

3379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko1

      Ei siinä voi mitenkään "valehdella"! :)

      Kyllä siinä joutuu koville ja minua aina alkaa huimaamaan koko testi! :/

      Kyllä siitä kokeesta selviää paljon, mutta tarvitaan myös muitakin testejä astman diagnoimiseen!

      En sanoisi kortisonia vaaralliseksi, mutta onhan siinäkin omat haittansa pitkään käytettynä! (tablettikuurina ja isoina annoksina)

      Itse söin pahimpina aikoina melkein joka kuukausi annoksella 60mg ja vuoden verran! :/

      Kyllä siinä maha kärsi / refluksitauti iski pahempana, kuin koskaan..
      painoni nousi ja kasvoni pyöristyi kuukasvoiksi ym.

      Mutta.... ilman kortisonia en olisi saanut keuhkojani kuntoon ja en varmasti olisi enää tässä! :/

      Paljonko puhallat peffejä??

      • pef...

        PEF arvot tällä hetkellä 550-600. Pituutta 182 cm, paino 77 ja ikä 21 ja mies. Käytössä symbicort turbuhaler forte 400 mikro grammane. Tuntuu lähinnä ehkä vähän liian tujulta vaikka annos onkin 1 aamuin ja 1 illoin. Aamu annoksen jälkeen pitkän aikaa semmone "vapina" olo :S


      • pihinä
        pef... kirjoitti:

        PEF arvot tällä hetkellä 550-600. Pituutta 182 cm, paino 77 ja ikä 21 ja mies. Käytössä symbicort turbuhaler forte 400 mikro grammane. Tuntuu lähinnä ehkä vähän liian tujulta vaikka annos onkin 1 aamuin ja 1 illoin. Aamu annoksen jälkeen pitkän aikaa semmone "vapina" olo :S

        Miksi sun täytyy käyttää astmalääkettä....sullahan on ihan normaalit puhallusarvot...ei varmaan astman takia..vai laskeeko arvot jos ei käytä lääkitystä.


      • pihinä kirjoitti:

        Miksi sun täytyy käyttää astmalääkettä....sullahan on ihan normaalit puhallusarvot...ei varmaan astman takia..vai laskeeko arvot jos ei käytä lääkitystä.

        Hei pef....

        Miksi muuten käytät astmalääkettä, kun sinulla nuo arvot ovat todella hyviä?

        Vai laskeeko arvot, jos et käytä lääkitystä?

        Itselläni on PEF arvot olleet alle 400. Pituutta 160cm painoa nyt en julkisesti huutele ja ikää on 27v ja nainen.

        Itse olen käyttänyt monta vuotta astmalääkettä ja flixotide-diskusta 1 aamuin 1 illoin.

        2008 vuonna lääkäri sanoi että lääkkeitä ei tarvitse käyttää, mutta sen jälkeen olen joutunut käyttämään, kun henkeni alki pihisemään.


      • 5+17
        pef... kirjoitti:

        PEF arvot tällä hetkellä 550-600. Pituutta 182 cm, paino 77 ja ikä 21 ja mies. Käytössä symbicort turbuhaler forte 400 mikro grammane. Tuntuu lähinnä ehkä vähän liian tujulta vaikka annos onkin 1 aamuin ja 1 illoin. Aamu annoksen jälkeen pitkän aikaa semmone "vapina" olo :S

        Astma voi olla vaikka puhaltaisi 800 pef-mittariin. Itselläni on pef terveenä 510 ja olen pienikokoinen nainen. Silti sairastan vaikeaa astmaa ja joudun syömään monta kortisonitablettikuuria vuodessa.


    • Kuusirinne

      Olen 57-vuotias astmaatikkomies. Minun PEF-arvoni ovat normaalisti hieman päälle 500:n. Lääkityksenä on Pulmicort 200 mikrogrammaa aamulla ja illalla.

      Flunssan yhteydessä arvot saattavat laskea rajusti (liikennevalot). Minulle on määritelty raja-arvot keskussairaalassa. Usein joudun turvautumaan kortisonitabletteihin pitkittyneen yskän takia. Viime vuosina olen onnekseni välttänyt flunssat.

      Mutta tuosta spirometriasta. Flunssaisena siihen ei saa osallistua, joten tuskinpa siinä voi valehdella. Ennen tuli kutsu vuosittain, mutta nykyään on itse huolehdittava asiasta.

    • pläähääh

      Miksi haluta valehdella? Vähän hölmöä mielestäni kun spirometriin puhalletaan täysillä ennen lääkitystä ja lääkityksen jälkeen niin ammattilainen kyllä huomaa jos ei toimi näin ja sinut katekoriodaan korkeintaan pöpiksi.

    • heihjou

      Olen nainen 24v ja puhallan pef:iä 600-650 (astma on ja lääkitys siis käytössä, avaavaa en tarvitse joten nuo arvot pelkällä hoitavalla). Minulla on tosi hankala olla, jos pef laskisi viitearvoihini. Astman puhjettua puhaltelin jotain 400 luokkaa ja todella pahat oireet silloin.

      Spirometriassa on hyvin hankala huijata, mutta no mahdollista sekin jos oikein taitava on ja tietää mitä tekee. Tuskin kuitenkaan onnistuu ilman harjoittelua. Astmassa se ei kovinkaan usein ole kovin diagnostinen, mutta diagnoosi ei perustukaan yhteen tutkimukseen.

      Symbicortin vapina johtuu ihan siitä mukana olevasta pitkävaikutteisesta avaavasta (sympatikomimeetti).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe