Onko meidät aivopesty vai miksi minä en ymmärrä?

tursaattori

Arvostan taidetta/designia todella paljon, mutta ymmärrykseni loppuun Markku Laitisen töihin.

Voisiko joku täällä oijoista selittää miksi Markku Laitinen luulee olevansa taiteilijanero ja hyvä taiteilija vaikka maalaa naivistista paskaa?

32

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kateusko...

      ...sitä kirjoituskättä taas siivittää???

    • sä varmaan pidät suurina taiteilijoin esim. tuula aaltoa,frank lundangi, hanna varis ja juhani palmua ja mikä määrittää mikä on paskaa?sä vai?vai oisko parempi antaa kunkin taiteilla tavallaan?mutta sehän on maantapa haukkua ja arvostella muita.

      • Maan tapa...

        ...on myös kestää arvostelut! Sellaisesta tunnistaa oikean ja itseensä luottavan taiteilijan. Ihmiset joko tykkää tai sitten ei tykkää, se on "karman laki" tässäkin tapauksessa eiks vaan?


      • Sapienti sat
        Maan tapa... kirjoitti:

        ...on myös kestää arvostelut! Sellaisesta tunnistaa oikean ja itseensä luottavan taiteilijan. Ihmiset joko tykkää tai sitten ei tykkää, se on "karman laki" tässäkin tapauksessa eiks vaan?

        On arvostelua ja "arvostelua". Tällä palstalla ei ole koskaan nähty yhtäkään taideteoksen, taiteilijan ja hänen tuotantonsa, taiteen haaran, taidenäyttelyn tai ylipäätään kuvataiteeseen liittyvää arvostelua, "Arvosteluja" ja eriasteisia henkilöön meneviä kommentteja ja jopa solvauksia sitäkin enemmän.

        Hämmästyttävintä on se, että ilman minkäänlaisia perusteluja, perusteluja tyrmätään tai suorastaan nollataan suuria osia kuvataiteesta vain siksi, että itse ei niistä pidä, hyväksy tai ymmärrä. On paljon ihmisiä, joilta taiteen suhteen puuttuu täysin suvaitsevaisuus, avarakatseisuus ja taiteen historian taju sekä kyky omaksua ja oppia uutta.

        Rinnastuksena totean, että viime aikoina julkisuudessa käyty ja yhä käytävä keskustelu rasismista voidaan soveltaen siirtää sellaisenaan taiteeseen. Hyvin voisi puhua taiderasismista tai -syrjinnästä, josta tämäkin palsta on oiva esimerkki. Sen suurin maahanmuuttaryhmä lienee nykytaide ja sen eri ilmenemismuodot, jos kohta moni muukin saa pahasti siipeensä.


      • Totta haastat..
        Sapienti sat kirjoitti:

        On arvostelua ja "arvostelua". Tällä palstalla ei ole koskaan nähty yhtäkään taideteoksen, taiteilijan ja hänen tuotantonsa, taiteen haaran, taidenäyttelyn tai ylipäätään kuvataiteeseen liittyvää arvostelua, "Arvosteluja" ja eriasteisia henkilöön meneviä kommentteja ja jopa solvauksia sitäkin enemmän.

        Hämmästyttävintä on se, että ilman minkäänlaisia perusteluja, perusteluja tyrmätään tai suorastaan nollataan suuria osia kuvataiteesta vain siksi, että itse ei niistä pidä, hyväksy tai ymmärrä. On paljon ihmisiä, joilta taiteen suhteen puuttuu täysin suvaitsevaisuus, avarakatseisuus ja taiteen historian taju sekä kyky omaksua ja oppia uutta.

        Rinnastuksena totean, että viime aikoina julkisuudessa käyty ja yhä käytävä keskustelu rasismista voidaan soveltaen siirtää sellaisenaan taiteeseen. Hyvin voisi puhua taiderasismista tai -syrjinnästä, josta tämäkin palsta on oiva esimerkki. Sen suurin maahanmuuttaryhmä lienee nykytaide ja sen eri ilmenemismuodot, jos kohta moni muukin saa pahasti siipeensä.

        ...mutta juuri tuohon "taiderasistien" ryhmään tässä nimenomaisessa genressä ei juurikaan montaa "rasistia" ole jotka ei ymmärrä tuota taiteen monimuotoisuutta ja yleensäkään sitä että kyseinen "nykytaide" kattaa suomessa suurimman kentän mitä tulee taidenäyttelyihin täällä eri gallerioissa. Enää ei varsinaiset taidebongaajat edes juurikaan viitsi lähteä näyttelyyn jossa on pelkästään realistista-esittävää taidetta.

        Ihmisten taidekäsitys- ja ihanteet taiteessa on aika lailla muuttumassa josta kiitos kuuluu visuaalitekniikan kehitykselle. Se näköiskuva alkaa nykyisin olla jo itsestään selvyys ja liian helppoa silmin nähtävää. Ihmiset nykyisin haluavat haasteita taiteessa- ja sitä tarjoaa "Nykytaide" tänä päivänä. Totta on myöskin se että "nykyihminen ei enää tuhlaa rahojaan näköistaiteeseen koska tietävät että nimeä saanut nykytaiteilija säilyttää arvonsa- ja jopa kasvattaa sitä nykykodin seinällä riippuessaankin." Laitoin tuon siksi lainausmerkkeihin koska lainasin tässä ystäväni Vexi Salmen lausetta ollessamme kerran taidenäyttelyssä josta Vexi varasi kaksi taulua. Toinen taiteilijoista muuten oli minulle ja Vexillekin täysin outo mutta hän näki siinä "ilmiselvän potentiaalin". Joillakin on erehtymätön silmä ja Vexillä se nimenomaan on tunnetustikin.

        Kyllähän taiteessa on- ja pitääkin olla mielipide-eroja, mutta aina ne nuo "taantumukselliset" tahtovat erottaa "oikeasta vääräksi". He eivät vielä tänäkään päivänä tahdo sitä uskoa se sivu kirjassa on jo käännetty. Minä pidän sitä hyvänä asiana että ehdottomasti suurin osa myöskin "suuresta ikäluokasta" on ennakkoluulottomasti ottanut nykytaiteen sen kaikissa ilmenemismuodoissaan ennakkoluulottomasti vastaan. Siitä kiitos Vexsi Salmen kaltaisille esimerkillisille ihmisille.
        Itsekin olen aina menossa pää kolmantena jalkana joka-ikiseen taidenäyttelyyn mitä täällä Helsingin-Hämeellinnan seudulla on.

        Minusta tällä palstalla tuota "taiderasismia" harrastaa vain pari kolme henkilöä- jos sitäkään. Mistä minä tiedän vaikka olisi vain tuo yksi "nimeltä tiedetty". ;-)


      • Kendiell
        Totta haastat.. kirjoitti:

        ...mutta juuri tuohon "taiderasistien" ryhmään tässä nimenomaisessa genressä ei juurikaan montaa "rasistia" ole jotka ei ymmärrä tuota taiteen monimuotoisuutta ja yleensäkään sitä että kyseinen "nykytaide" kattaa suomessa suurimman kentän mitä tulee taidenäyttelyihin täällä eri gallerioissa. Enää ei varsinaiset taidebongaajat edes juurikaan viitsi lähteä näyttelyyn jossa on pelkästään realistista-esittävää taidetta.

        Ihmisten taidekäsitys- ja ihanteet taiteessa on aika lailla muuttumassa josta kiitos kuuluu visuaalitekniikan kehitykselle. Se näköiskuva alkaa nykyisin olla jo itsestään selvyys ja liian helppoa silmin nähtävää. Ihmiset nykyisin haluavat haasteita taiteessa- ja sitä tarjoaa "Nykytaide" tänä päivänä. Totta on myöskin se että "nykyihminen ei enää tuhlaa rahojaan näköistaiteeseen koska tietävät että nimeä saanut nykytaiteilija säilyttää arvonsa- ja jopa kasvattaa sitä nykykodin seinällä riippuessaankin." Laitoin tuon siksi lainausmerkkeihin koska lainasin tässä ystäväni Vexi Salmen lausetta ollessamme kerran taidenäyttelyssä josta Vexi varasi kaksi taulua. Toinen taiteilijoista muuten oli minulle ja Vexillekin täysin outo mutta hän näki siinä "ilmiselvän potentiaalin". Joillakin on erehtymätön silmä ja Vexillä se nimenomaan on tunnetustikin.

        Kyllähän taiteessa on- ja pitääkin olla mielipide-eroja, mutta aina ne nuo "taantumukselliset" tahtovat erottaa "oikeasta vääräksi". He eivät vielä tänäkään päivänä tahdo sitä uskoa se sivu kirjassa on jo käännetty. Minä pidän sitä hyvänä asiana että ehdottomasti suurin osa myöskin "suuresta ikäluokasta" on ennakkoluulottomasti ottanut nykytaiteen sen kaikissa ilmenemismuodoissaan ennakkoluulottomasti vastaan. Siitä kiitos Vexsi Salmen kaltaisille esimerkillisille ihmisille.
        Itsekin olen aina menossa pää kolmantena jalkana joka-ikiseen taidenäyttelyyn mitä täällä Helsingin-Hämeellinnan seudulla on.

        Minusta tällä palstalla tuota "taiderasismia" harrastaa vain pari kolme henkilöä- jos sitäkään. Mistä minä tiedän vaikka olisi vain tuo yksi "nimeltä tiedetty". ;-)

        olen kuullut vexin ostavan lähinnä ryyppykaveriensa töitä, kun on itellä meno päällä ja ei ole ketään ryyppykaveria, niin ostetaan juopoilta taiteilijoilta teos ja saadaan ryyppykaveri

        en tiä onko kateelliste höpinöitä


      • Jahas, Markku...
        Kendiell kirjoitti:

        olen kuullut vexin ostavan lähinnä ryyppykaveriensa töitä, kun on itellä meno päällä ja ei ole ketään ryyppykaveria, niin ostetaan juopoilta taiteilijoilta teos ja saadaan ryyppykaveri

        en tiä onko kateelliste höpinöitä

        ...tuli kanavalle HIHIHI Voi onnetonta oikeudetonta!


      • Sapienti sat.
        Kendiell kirjoitti:

        olen kuullut vexin ostavan lähinnä ryyppykaveriensa töitä, kun on itellä meno päällä ja ei ole ketään ryyppykaveria, niin ostetaan juopoilta taiteilijoilta teos ja saadaan ryyppykaveri

        en tiä onko kateelliste höpinöitä

        Perättömiä ovat tuollaiset puheet, jos niitä nyt on koskaan ollutkaan., Salmella on aidosti hyvä ja osuvasti hankitu ja arvostettu valikoima suomalaista nykytaidetta, hieno kokoelma..


      • Ei...
        Jahas, Markku... kirjoitti:

        ...tuli kanavalle HIHIHI Voi onnetonta oikeudetonta!

        ...mitään, toivottavasti jatkat väärien syytteidesi levittämistä nimien kanssa, otan viestit talteen ja vien tutkintaan, katsotaan kauanko saat vielä jatkaa.


      • Onhan se...
        Ei... kirjoitti:

        ...mitään, toivottavasti jatkat väärien syytteidesi levittämistä nimien kanssa, otan viestit talteen ja vien tutkintaan, katsotaan kauanko saat vielä jatkaa.

        ...ihan ilmeistä! Vie tutkintaan niin katsotaan! Vai kuuluiko tääkin siihen sarjaan "emävaleet".


      • Sapienti sat. kirjoitti:

        Perättömiä ovat tuollaiset puheet, jos niitä nyt on koskaan ollutkaan., Salmella on aidosti hyvä ja osuvasti hankitu ja arvostettu valikoima suomalaista nykytaidetta, hieno kokoelma..

        niin varmasti onkin.hän onkin suuri taiteilija ja näköjään myös muita taiteilijoita kannustava.se on vissiin nähnyt mailmaa ja ymmärtää sen ettei taiteen saralla oikeen voi alkaa moittimaan ja mollaamaan muita.makuja ja mieltymyksiä on niin paljon.monet vanhat(jo edesmenneet)taiteilijat on ollu aika ristiriitaisia persoonia.johtuu varmaan siitä kun eivät ole olleet silloisten kriitikoiden ja taidepiirien suosiossa.jälki käteen ovat saanneet arvostusta,kun kateus ja erikoisuus ei ole vaikuttannut(tai ehkä on kun ovat taistelleet tuulimyllyjä vastaan ja pitäneet tyylinsä.periksi antamatta).piirit on aina ollut pienet ja jotain on helppo arvostella ryhmällä.tai vastaavasti nostaa ylös sisäpiiriin päässeitä.likaista peliä:)pitäkööt jokainen oman tyylinsä sillä yleensä vain erikoisuudet jää historiaan.eivätkä kaikkitietävät muiden arvostelijat.vai?


      • Etkö enää....
        miekkahai kirjoitti:

        niin varmasti onkin.hän onkin suuri taiteilija ja näköjään myös muita taiteilijoita kannustava.se on vissiin nähnyt mailmaa ja ymmärtää sen ettei taiteen saralla oikeen voi alkaa moittimaan ja mollaamaan muita.makuja ja mieltymyksiä on niin paljon.monet vanhat(jo edesmenneet)taiteilijat on ollu aika ristiriitaisia persoonia.johtuu varmaan siitä kun eivät ole olleet silloisten kriitikoiden ja taidepiirien suosiossa.jälki käteen ovat saanneet arvostusta,kun kateus ja erikoisuus ei ole vaikuttannut(tai ehkä on kun ovat taistelleet tuulimyllyjä vastaan ja pitäneet tyylinsä.periksi antamatta).piirit on aina ollut pienet ja jotain on helppo arvostella ryhmällä.tai vastaavasti nostaa ylös sisäpiiriin päässeitä.likaista peliä:)pitäkööt jokainen oman tyylinsä sillä yleensä vain erikoisuudet jää historiaan.eivätkä kaikkitietävät muiden arvostelijat.vai?

        ...uskalla kirjoittaa "Mussinina" vai etkö oikein kehtaa? XD!


      • Voi...
        Etkö enää.... kirjoitti:

        ...uskalla kirjoittaa "Mussinina" vai etkö oikein kehtaa? XD!

        ...ressukka, tietäisitpä itse miten pihalla olet kuvioista, niin kävelisit varmaan suljetulle vapaaehtoisesti samantien!!

        Voihan se tosin olla, että sairaus on jo niin pitkällä ettei mitään ole enää tehtävissä?


    • Warhol mukamas mittasi vain itsestään kirjoitetut arvostelut/tekstit mitä pidempi sen parempi. All publicity is good publicity. On kyseessä sitten Al Qaida, Hugo Boss tai the Markku Laitinen. Julkisuus pitäisi saada ylettymään suomi24:sta ympäri maailmaa ja sitten rahaa alkaisi tulla ovista ja ikkunoista ja taidekirjaa ja retrospektiiviä yms.

      • junttere

        Laitista jahtaavat eivät ymmärrä tekevänsä hänelle palveluksia koko ajan..


      • siis....
        junttere kirjoitti:

        Laitista jahtaavat eivät ymmärrä tekevänsä hänelle palveluksia koko ajan..

        ...mitähän logiikkaa käyttäen? =O Laitinen on kyllä itse pitänyt huolen toiminnallaan että mitkään "palvelukset" eivät häntä auta.
        Mietihän mistä kaikki lähti tällä kertaa? Niinpä! juuri hänen vainoharhastaan!


      • No...
        siis.... kirjoitti:

        ...mitähän logiikkaa käyttäen? =O Laitinen on kyllä itse pitänyt huolen toiminnallaan että mitkään "palvelukset" eivät häntä auta.
        Mietihän mistä kaikki lähti tällä kertaa? Niinpä! juuri hänen vainoharhastaan!

        ...kerroppa mistä kaikki lähti tällä kertaa? Aloititko ketjun tosiaankin jonkun muun kuin kateuden takia?


      • No johan toi...
        No... kirjoitti:

        ...kerroppa mistä kaikki lähti tällä kertaa? Aloititko ketjun tosiaankin jonkun muun kuin kateuden takia?

        ..alkoi sua rassaamaan! Taitaa siinä aloituksessa olla jotain perää...kuka sen sitten on aloittanutkin :)
        Lopeta jo toi höpöttäminen ja jätä sikseen! Näytä että olet oikeasti ammattilainen ja sinua ei tuollaiset hetkauta! Luota siihen mitä täällä olet itsetäsi vakuutellut! "Olet superlahjakas supertaiteilija"- oletko itsekin ruvennut tota epäilemään?


      • Etkö...
        No johan toi... kirjoitti:

        ..alkoi sua rassaamaan! Taitaa siinä aloituksessa olla jotain perää...kuka sen sitten on aloittanutkin :)
        Lopeta jo toi höpöttäminen ja jätä sikseen! Näytä että olet oikeasti ammattilainen ja sinua ei tuollaiset hetkauta! Luota siihen mitä täällä olet itsetäsi vakuutellut! "Olet superlahjakas supertaiteilija"- oletko itsekin ruvennut tota epäilemään?

        ...osannut vastata kysymykseen? Eli otetaan uudestaan, no kerroppa mistä kaikki lähti tällä kertaa? Aloititko ketjun tosiaankin jonkun muun kuin kateuden takia?


      • Minä en....
        Etkö... kirjoitti:

        ...osannut vastata kysymykseen? Eli otetaan uudestaan, no kerroppa mistä kaikki lähti tällä kertaa? Aloititko ketjun tosiaankin jonkun muun kuin kateuden takia?

        ...todellakaan tiedä aloittajan motiivia tälle ketjulle, mutta esitin kysymyksen sinulle? Oliko liian arka aihe?
        Jos minä saan antaa oman vastauksen 'kysymykseesi' niin esitä vastakysymyksen joka liene tyydyttää jopa vastauksena.
        Eli minkä ihmeen takia jonkun muka pitäisi olla kateellinen taiteellesi- ja varsinkaan taiteellesi joka on netissä yleisesti nähtävänä!? Eihän siinä ole mitään järkeä!! "taiteellisuutesi" käy kyllä hyvin selväksi. ;)


      • No...
        Minä en.... kirjoitti:

        ...todellakaan tiedä aloittajan motiivia tälle ketjulle, mutta esitin kysymyksen sinulle? Oliko liian arka aihe?
        Jos minä saan antaa oman vastauksen 'kysymykseesi' niin esitä vastakysymyksen joka liene tyydyttää jopa vastauksena.
        Eli minkä ihmeen takia jonkun muka pitäisi olla kateellinen taiteellesi- ja varsinkaan taiteellesi joka on netissä yleisesti nähtävänä!? Eihän siinä ole mitään järkeä!! "taiteellisuutesi" käy kyllä hyvin selväksi. ;)

        ...mutta miksi yleensä vastaat viestiin jossa kysytään aloittajan motiiveja aloitukseensa, jos et ole ketjun aloittaja?

        Ja mistä tiedät että kysymyksesi on osoitettu minulle?


    • Laitista....

      ...muka "jahtaavat"!? Missä sellainen näkyy? Laitista todellakaan ei jahdata jos tyyppi malttaa pysyä kuosissaan- eli yhtä tuntemattomana ja mitäänsanomattomana taiteilijana ihan niinkuin ennenkin!
      Noi videoiden tekemiset hänen myös kannattaisi jättää ihan ammattilaisille!
      Laitinen kyllä saa pysyä siinä "omassa pesässään" ja ihan omassa rauhassa jos ei jahtaa niitä hänen "demonejaan" yleisellä palstalla!
      Se tarkoittaa sitä että äijä saa tehdä ihan luvalla sitä omaa taidettaan vaikka ehkä ne hänen hakemuksensa esimerkiksi taidemaalariliittoon- tai muihin vastaaviin hänellä ei kuunaan ole mahdollista päästä.
      Joten hänen kannattaa ihan oikeasti skarpata jos aikoo olla edes "aidan tolppana" tässä taiteen genren 'viljelyksillä'. eiköstä vain?

      • Minä taas....

        ...olen sitä mieltä että kyseinen "Laitinen" ei edes ansaitsisi olla minkään maan taidemaalariliiton jäsen jos sitä hänen taidettaan arvioi! Olisihan se aikamoinen valinta jos esimerkiksi tällaisten perusteella- (joita muuten äijä itse kehuu) pitäisi valita taidemaalariliittoon!!!
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=44
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=42
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=15
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=43
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=10
        Ja sokerina pohjalla:
        http://aukea.net/nayta.php?teos=31654

        Eiköhän ihan totuus puhu puolestaan tämänkin äijeliinin kohdalla!!


      • Tänään...
        Minä taas.... kirjoitti:

        ...olen sitä mieltä että kyseinen "Laitinen" ei edes ansaitsisi olla minkään maan taidemaalariliiton jäsen jos sitä hänen taidettaan arvioi! Olisihan se aikamoinen valinta jos esimerkiksi tällaisten perusteella- (joita muuten äijä itse kehuu) pitäisi valita taidemaalariliittoon!!!
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=44
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=42
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=15
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=43
        http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=10
        Ja sokerina pohjalla:
        http://aukea.net/nayta.php?teos=31654

        Eiköhän ihan totuus puhu puolestaan tämänkin äijeliinin kohdalla!!

        ...vasta kolme viestiä mainittua taiteilijaa vastaan ja kaikki samassa ketjussa, alkaako kateellisten ote heltyä?

        Ja pe-kele jos ette kykene parempaan, niin aika onnettomia olette! Kyllä nyt ainakin kolmeen ketjuun ja ainakin yli kymmenen viestiä pitäisi kyetä noilla kateuksilla ja katkeruuksilla tekemään päivittäin!

        Hop hop, vauhtia nyt, älkää antako kateudenpuuskien odottaa!


      • ))) DDD
        Tänään... kirjoitti:

        ...vasta kolme viestiä mainittua taiteilijaa vastaan ja kaikki samassa ketjussa, alkaako kateellisten ote heltyä?

        Ja pe-kele jos ette kykene parempaan, niin aika onnettomia olette! Kyllä nyt ainakin kolmeen ketjuun ja ainakin yli kymmenen viestiä pitäisi kyetä noilla kateuksilla ja katkeruuksilla tekemään päivittäin!

        Hop hop, vauhtia nyt, älkää antako kateudenpuuskien odottaa!

        :-))


      • Peukut!!!
        ))) DDD kirjoitti:

        :-))

        Yhdyn noihin hymiöihin minäkin! XD! Kuinka muutoin näillä "kateuksilla ja katkeruuksilla" voi edes tehdä Hahhahahhahhah! Varsinainen kielinero kuka nyt sitten onkaan- tai johan minäkin ton äijän tiedän.
        Tää "nero" on kateellisuus- sanalla kyllästynyt. Hahhahhahahhhah!!!

        Huhhuh! näitä on joskus hauka lukea.


      • ((( buu
        Peukut!!! kirjoitti:

        Yhdyn noihin hymiöihin minäkin! XD! Kuinka muutoin näillä "kateuksilla ja katkeruuksilla" voi edes tehdä Hahhahahhahhah! Varsinainen kielinero kuka nyt sitten onkaan- tai johan minäkin ton äijän tiedän.
        Tää "nero" on kateellisuus- sanalla kyllästynyt. Hahhahhahahhhah!!!

        Huhhuh! näitä on joskus hauka lukea.

        ;-(((


    • Laitinenhan...

      ...on aivan huippu, ehdottomasti suomen paras taidemaalari!!

      Mitä toi aloittaja hourii??

      • Benthaus

        Sehän kertoi aivojensa olevan pestyt..!


    • Pilvi Matka

      Täällä taideosastolla on porukka huumeessa

      • Jotkut...

        ...uskoo muumeihin ja toiset huumeihin...


    • ;-o

      ;-o

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1835
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      75
      1513
    3. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1402
    4. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      29
      1337
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      307
      1337
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      116
      1142
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1069
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      987
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      949
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      858
    Aihe