Troijalaiset

Poija vai roija

Minulle tuli jollain nettisivulla ilmoitus, että troijalaiset olisivat pyrkimässä koneelleni ja siinä oli lokerikko ohjelmaan, jolla olisin voinut puhdistaa koneeni. Sen verran kuitenkin tajusin, ettei koneellani ole sellaista ohjelmaa ja en puhdistanut konettani sillä vaan itselläni olevalla f-securella, joka ei löytänyt mitään troijalaista. Oliko tuo siis joku ansa ja mitä olisi tapahtunut, jos olisin napsauttanut, että puhdista koneeni. Empä ole aikaisemmin tuollaiseen ilmoitukseen törmännyt ja taisi muuten olla suomi24:n sivusto.

59

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyseinen ilmoitus voi hyvin olla pelkkä huijaus, Todennäköisesti jos olisit painanut puhdista niin se olisi ladannut joko mainosohjelmat tai sitten oikean haittaohjelman koneelle.

    • Koska tuli?

      Mulle tuli samanlainen muutama tunti sitten,en oikein ymmärtänyt että mitä olisi pitänyt tehdä niimpä sammutin koko koneen,sen jälkeen sitä ei ole näkynyt.

      • !!!

        Järkevästi tehty!


    • kerropa sen.

      nettisivun osoite.. tai älä kerrokaan joku menee kuitenkin lankaan.

      • Suomi24 ,

        oli auki ja sen lisäksi skype.


    • hjhjjhjjhjj

      Tapahtui muuten minullekin. Suomi24 taitaa olla korkattu. Suljin selaimen oikeasta yläkulmasta enkä välittänyt mitä ruudun keskellä sanottiin. Oikea tapa taitaisi olla Ctrl f4. Tarkastin muuten heti että onko kaikki ohjelmat varmasti ajantasalla ja onneksi olin normaalikäyttäjätilillä liikenteessä. Skannasin koneen myös MSE:llä ja Malwarebytesillä.

      • voi olla..

        että teijän koneenne on korkattu.


      • hjhjjhjjhjj
        voi olla.. kirjoitti:

        että teijän koneenne on korkattu.

        Mitenköhän olisi tullut. Epäilyttävillä sivuilla en surffaa ja ohjelmat on ajantasalla ja normaalikäyttäjätili käytössä. Nytkin tarkasti kaikki ohjelmat läpi ja kaikki oli ajantasalla. Taidan olla muuten jo kolmas jolla on tämä ruudun ilmoitus on käynyt, joten pakkohan se on olla joku Suomi 24 sivuun liittyvä juttu.


      • hjhjjhjjhjj
        voi olla.. kirjoitti:

        että teijän koneenne on korkattu.

        Malwarebytesit ja MSE:t on muuten ajettu ja mitään ei löytynyt.


      • Hmmm........

        Ctrl f4 toimii samalla tavalla kuin Ctrl w eli sulkee auki olevan sivun/välilehden.


      • Hmmm........
        Hmmm........ kirjoitti:

        Ctrl f4 toimii samalla tavalla kuin Ctrl w eli sulkee auki olevan sivun/välilehden.

        Ja suljetun välilehden saa takaisin Ctrl vaihto t


      • aaaaaaa2

        Sama juttu minulle. Eilen ja edelleen tänään tällä sivustolla. Taidanpa pitää vähän paussia...


      • hjhjjhjjhjj
        aaaaaaa2 kirjoitti:

        Sama juttu minulle. Eilen ja edelleen tänään tällä sivustolla. Taidanpa pitää vähän paussia...

        Sen verran huomasin että haittaohjelma ohjaa jollekin epämääräiselle sivustolle, jossa wot näyttää mustaa. En jäänyt katsomaan osoitetta vaan suljin selaimen heti.

        Suomi24 porukka, nyt hereille siellä!


      • wnn)AWXw
        hjhjjhjjhjj kirjoitti:

        Sen verran huomasin että haittaohjelma ohjaa jollekin epämääräiselle sivustolle, jossa wot näyttää mustaa. En jäänyt katsomaan osoitetta vaan suljin selaimen heti.

        Suomi24 porukka, nyt hereille siellä!

        Hyvin nämä sivut toimii. Taitaa oma koneesi olla matolaatikko.


    • Minulla ei ole vielä tullut kyseistä ilmoitusta vaikka olen selaillut eri Suomi24 keskusteluja..

      • Hih hih....

        Eihän Essentials mitään ilmoittelekkaan kun se ei tunnista mitään.


    • =====

      Tyypillinen huijausyritys.
      Skannauksen jälkeen ohjelma ilmoittaa suuren määrän tekaistuja uhkia, joiden poistamiseksi pitäisi maksaa.
      Pahimmassa tapauksessa ohjelma tilttaa koneen, ja vaatii maksua tilanteesta ulospääsyyn.

    • 13+18

      Kysymys oli varmaankin tästä ilmoituksesta:

      http://aijaa.com/G4D9oC

      http://aijaa.com/macQn3

      Kovin oli epäilyttävää. Ei päästänyt pois sivulta laatikon ruksia klikkaamalla,mutta
      selaimen sai suljettua,eikä tuo enää ilmestynyt. En siis asentanut tuota ehdotettua
      ohjelmaa.

      Virustarkistus ei löytänyt koneelta mitään.

      Suomi24:n sivuilla olin minäkin,kun tuo ilmestyi.

      • wnn)AWXw

        Sehän sanoo selvästi että haitakkeet pyörivät koneellasi. Kyse ei ole Suoli-sivustoista vaan omasta matolaatikostasi. Kannattaa asentaa käyttöjärjestelmä ja ohjelmat uusiksi.


      • wnn)AWXw kirjoitti:

        Sehän sanoo selvästi että haitakkeet pyörivät koneellasi. Kyse ei ole Suoli-sivustoista vaan omasta matolaatikostasi. Kannattaa asentaa käyttöjärjestelmä ja ohjelmat uusiksi.

        Örkit ovat vain selaimen välimuistissa eikä niitä voi ajaa kun MSE on tunnistanut ne eli ei mitään vaaraa.


      • dfdfsdfsd
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Örkit ovat vain selaimen välimuistissa eikä niitä voi ajaa kun MSE on tunnistanut ne eli ei mitään vaaraa.

        Hei haloo, se MSE on feikki!


      • dfdfsdfsd kirjoitti:

        Hei haloo, se MSE on feikki!

        Juu tottakai se selaimessa näytetty englanninkielisen MSE:n kuva oli feikki.
        Tämä on vanhempi viestiketju ja silloin asia oli minulle vielä epäselvä kun en ollut saanut itse pyydystettyä haittaohjelmaa. Myöhemmin onnistui ja koko juttu selvisi:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11094363


    • haitakkeitako

      Mulla tuli eilen Suomi24-sivustolla ollessani BSOD eli kone tilttasi ja sininen näyttö ruudulle. Koneen lämmöt olivat okei, joten arvelisin sen olleen jonkun mainitsemasi haitakkeen aiheuttama. Käyttikseni vaan on niin tiukaksi asetettu, ettei haitakkeilla ole mitään mahdollisuutta toimia siinä.

      • vainiiii

        Päivitettyn systeemiin pitää haitat asentaa, eivät ne itsekseen tule.


      • klikiklikiklik
        vainiiii kirjoitti:

        Päivitettyn systeemiin pitää haitat asentaa, eivät ne itsekseen tule.

        Kyllä ne voi tulla päivitettyynkin systeemin, varsinkin jos selaimen ja käyttiksen asetukset ovat oletuksilla. 10 vuotta sitten esmerkiksi Sasher-virus tartutti jopa pankin tietokoneet ihan vain käyttäjien linkkiä klikkaamana .


    • sadfgrtgvrtv

      Mulle tuli aivan sama trojalaisvaroitus täällä suomi24:n sivustolla kun yritin kirjautua pois profiilistani ja kaksi kertaa ERI tietokoneilla. Eli luulen että suomi24:n sivustolla on joku haittaohjelma! S24:n YLLÄPITO HERÄTYS!!

    • 21-21

      Mitäköhän softaa tämä serveri käyttää?
      Päästääkö Linux örkit läpi Windows koneille vai onko serveri Windows pohjainen?

      Voi tietysti olla Unix tai joku muu....

    • czczczczczczczcz

      Eikö tämä kuuluisi tuonne Windows palstalle?

    • mitä lienee

      Jotakin hämminkiä lienee koska samaa on kyselty useammalla palstalla... taikka sitten joku postaa samaa usealle palstalle.

      Itselleni ei tuollaisia eikä muitakaan ole ilmaantunut s24 palstoilla.

    • kdire848

      Täällä ilmoitautuu yksi koneen käyttäjä jolle tuli outo virusilmoitus suomi24 sivuilla.
      Onneksi on käytössä rajoitettu tili eikä järjestelmänvalvojan tili windowsissa.

    • Noniin. Sama ilmoitus tuli nyt minullekin IE10 selaimella, kun yritin mennä Suomi24 keskusteluihin! Näemmä Google Chrome oli tallentanut Suomi24 sivuilta historiatietoja ja sentakia sitä sivustoa ei tullut.

      • Tältäkö aloittelijat palstalta? IE9 ei reagoi mitenkään.


    • Ilmoitus tuli suoraan kun menin Suomi24 etusivulle ja painoin jotakin keskustelu aluetta. Norton esti kyseisen haittaohjelman: http://aijaa.com/HxhBjC


      • toni.

    • Tuollainen on aivan tavallinen huijaus. Ensin selaimessa näytetään gif animaatio jossa konetta muka putsataan ja löytyy hirveästi kaikenlaisia haittaohjelmia ja lopuksi tarjotaam ladattavaksi ja asennettavaksi sitä varsinaista haittaohjelmaa joka muka putsaa "löytyneet haittaohjelmat".
      Sellaisen huuhaa animaation katseleminen on aivan vaaratonta mutta sitä ohjelmaa jota tarjotaan ei pidä ladata ja käynnistää. Ladata voi mutta ei käynnistää.

      • fgkfgkghk

        No eikös tämä meinaa että suoli on korkattu?
        Firefox/MSE ei ilmoituksia.


      • fgkfgkghk kirjoitti:

        No eikös tämä meinaa että suoli on korkattu?
        Firefox/MSE ei ilmoituksia.

        Kyllä meinaa. Exploit kitit osaavat tutkia selaimen version ja asennetut selaimen lisäosat joten kaikki eivät saa virustorjunnalta varoituksia kun mitään hyökkäystä ei tapahdu.

        Pitäisi olla käytössä joku päivittämätön kone jossa olisi jotain haavoittuvia ohjelmia asennettuna, esim. joku vanhentunut java tms.


      • sensuuritulee
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Kyllä meinaa. Exploit kitit osaavat tutkia selaimen version ja asennetut selaimen lisäosat joten kaikki eivät saa virustorjunnalta varoituksia kun mitään hyökkäystä ei tapahdu.

        Pitäisi olla käytössä joku päivittämätön kone jossa olisi jotain haavoittuvia ohjelmia asennettuna, esim. joku vanhentunut java tms.

        Uudessakin Javassa taitaa taas olla hyväksikäytetty aukko.
        Tällaisiin ketjuihin soisi luotsinkin kommentoivan, ei vain taida löytyä ymmärrystä. Muutenkin kuin tämänkin viestin poistoon.


      • tossajtn


      • javako syynä?
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Joo, vanha neuvo pätee: Java kokonaan pois jos ei välttämättä tarvitse.

        Java on pois eikä ole näkynyt ilmoituksia.


      • javako syynä? kirjoitti:

        Java on pois eikä ole näkynyt ilmoituksia.

        En tiedä onko, mutta se on kuitenkin mahdollista.


      • dsffssdfsdfsdfsdf
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        En tiedä onko, mutta se on kuitenkin mahdollista.

        Eikös s24 pyöri jonkun linuxin päällä? Mahdollinen kernelin aukko?
        APUA! Pelastautukoon ken voi! Naiset ja lapset ensin!


      • kukatietää.
        javako syynä? kirjoitti:

        Java on pois eikä ole näkynyt ilmoituksia.

        Tuskin tällä kertaa, ainakaan minä en ole saanut mitään ilmoituksia Java päällä. Epäilen ennemmin mainoseston (Ad Muncher) auttavan. Varmaan jonkin mainospalvelimen kautta koetetaan ujuttaa tietämättömille "ok-klikkaajille".
        Huolta ei ole, jos ei mene hyväksymään mitään siten asentaen itse haitan.


    • Ei paniikkia

      "Pelastautukoon ken voi!"

      Linux-käyttäjät voivat olla edelleenkin rauhallisin mielin. Ei aiheuta paniikkia, kuin Windowsilla tuhraaville.

      • Tuli Ilmoitus

        Saattaa se lixusissakin ohjta noille sivuille, jos on firefox selaimena
        tuli just tuo sama ilmoitus, http://aijaa.com/macQn3
        (ei javaa , xp, ja firefox)


      • Tuli Ilmoitus kirjoitti:

        Saattaa se lixusissakin ohjta noille sivuille, jos on firefox selaimena
        tuli just tuo sama ilmoitus, http://aijaa.com/macQn3
        (ei javaa , xp, ja firefox)

        Niin no, ainahan sitä voi ohjata, mutta melko paha on exe filun linuxiin asentua :D
        Linuxiin ei ole olemassa viruksia edelleenkään. Jokaisen viruksen asentuminen tyssäisi jo teoriassakin rootin salasanakyselyyn.
        Tässä on muuten sitten lopputulos onnellisille vintoosa käyttäjille, kun Suoli24 työntää näitä mainoksia. Laittakaapas se Adblock nyt hopihopi siihen FF:n niin loppuu se mainossaasta. Ne eriversioiset IE virusimurit voitte työntää suosiolla johonkin minne ei aurinko paistele.


    • Kummallista kerrakse

      • valtemar1

        Mulla tuli aikanaan kanssa vastaavanlainen. No painoin epähuomiossa OK, ja sitten selaimeen aukesi sivu, missä joku animaatio alkoi pyöriä, missä XP:n ohjauspaneelissa skannattiin kansiot (mulla win7..).

        Sitten kone muuttui takkuiseksi ja katsoin tehtävienhallinnasta ja siellä oli kaksi prosessia, molemmat csrss.exe. Toinen niistä oli system32 kansiossa ja toinen jossain toisessa kansiossa.

        Yritin sitä sitten poistaa, mutta en saanut sitä pois, eikä auttanut muuta kuin palauttaa järjestelmä takaisin.

        Mutta siitä lähtien olen oppinut varomaan kaikkea vähänkin epäilyttävää


    • loudspeaker

      Minulle tuli ilmoitus että paypal tiliini on yritetty kolme kertaa mennä sisään ja että se on lukittu. Klikkaa seuraavaa linkkiä saadaksesi tilin auki... Olisin varmaan joutunut kirjoittamaan salasanan sinne ja sittten se olisi ollut jonkun käytössä.

      Kun kokeilin tiliäni sieltä millä sinne oikeasti mennään niin tili ei ollut lukossa.

      Kaikkea ne yrittää...

    • Suomi vaarassa

      Ei ole vika korjaantunut vieläkään. Kun yritin chattiin hyökkäys tuli taas tänään. Viikon lopulla ja maanantaina oli hyökkäyksiä tavallista enemmän.

    • normaalia linkkuran

      toimintaa, linkkura-yhteisön asenne haittaohjelmiin lähinnä välinpitämätön tai vahingon-iloinen, voisi melkein sanoa että linkkura-yhteisö suorastaan näyttäisi ihailevan netti-rikollisuutta ainakin silloin kun se kohdistuu winkun käyttäjiin, linkkura-servu vuotaa kun seula, kaikki mahdolliset örkit saa suojaamattomien linkkura-servujen kautta ihan vapaasti ympäri nettiä levitä, ei linkkura-yhteisö näistä mitään vastuuta kanna, niillä on kova kampanja meneillään sen ihan suojattoman ja avuttoman linkkura-käyttiksen tyrkyttämiseksi hyväuskoisille tietokoneen käyttäjille, tuollaiset haitakkeet ilmeisesti osaltaan edistävät hektisen kampanjan onnistumista ja halvalla ..

    • Juu ei

      Taas se pompsahti näytölle kun avasin koneen ja tulin suomi24:seen..Mitään muuta poispääsyä mun "taidoilla" tilanteesta ei ole kun koneesta virrat pois.

    • Druid Wiltman

      Kyllä se on niin, että Windows on umpisurkea käyttöjärjestelmä. Onhan se nähty kohta parikymmentä vuotta että missä Windows, siellä aina ongelmia ja koneet pian täynnä haittaohjelmia kuten viruksia ja matoja.

      Järkevä ihminen on jo aikoja sitten siirtynyt Linuxiin.

    • cmoon hei nyt

      Niille joille ilmoitus tuli ei todennäkoisesti ole vielä koneelleen mitään tullut, vaan ilmoituksen tarkoituksena on juurikin ollut kai saada se haittaohjelma sille koneelle (tyrkyttämällä kaikenmaailma ladattavia ohjelmia)

    • kysynmmm

      Onko tuota vielä näkynyt?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1849
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      190
      1507
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      168
      1386
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      933
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe