Oisko hyvä idea hankkia kuonokoppa uros koiralleni joka kävi mieheni uroskoiran päälle? Ajattelin ainakin väliaikaisesti pitää koirallani kuonokoppaa aina silloin kun mieheni on täällä koiransa kanssa tai kun olen hänen luonaan. Onko mahdollista että koirani oppisi ajan kanssa sietämään mieheni urosta jos ensin kokeilisi kuonokoppaa? Vai onko ajatus kuonokopasta täysin surkea?
Kuonokoppa koiralleni?
21
523
Vastaukset
- koirakuiskaajatar
minkälaisii eleitä sillä on nennen ku se hyökkää? Rotu?
- välskäri
Kaksi toisilleen vierasta urosta... mitähän mahtaa tapahtua?
Ei siinä kuonokopat paljoa auta!
Heikompi kuolee tai antaa periksi? - canis.familiaris
Jos toinen koira on narttu, mitä ilmeisemmin on, niin tutustuminen vapaana..pitäisi onnistua normaali lähtökohdista
- hohhoijaa
Lue kysymys vai etkö ymmärtänyt ?
- canis.familiaris
hohhoijaa kirjoitti:
Lue kysymys vai etkö ymmärtänyt ?
juu nyt luin, mutta vastaus ei muutu.
- luetun ymmärrys
canis.familiaris kirjoitti:
juu nyt luin, mutta vastaus ei muutu.
Et siis tajunnu, että MOLEMMAT ON UROKSIA !!! "uros koiralleni joka kävi mieheni uroskoiran päälle? "
Jos tajusit, niin miksi sanot " Jos toinen koira on narttu, mitä ilmeisemmin on, niin "
- ei kuonokoppaa
Jos tajusin oikein, toivottavasti väärin, koirat eivät tavanneet ensimmäisellä kerralla puolueettomalla maaperällä ? Miksi kuonokoppa ? Viekää ne johonkin ulos ja antakaa selvittää välinsä, ei ne toisiaan tapa, koirien pitää vaan selvittää kuka on kuka.
Olen itse ollut näissä selvittelyissä mukana, pahalta näyttää ja kuulostaa, mutta edes haavoja ei ole tullut ja sen jälkeen ovat olleet kavereita, jonkun aikaa, kunnes pitää järjestellä asiat uudestaan.- canis.familiaris
Hyvä olisi myös ymmärtää, että miksi koiralla on tarve puolustaa..Rotukin voi jotain suuntaa tähän antaa..ei pelkästään asetelma uros vs uros.
- ei kuonokoppaa
canis.familiaris kirjoitti:
Hyvä olisi myös ymmärtää, että miksi koiralla on tarve puolustaa..Rotukin voi jotain suuntaa tähän antaa..ei pelkästään asetelma uros vs uros.
Samaa mieltä, jokin siinä on. Ehkä se, että koira tuodaan yhtäkkiä vain kylään. Vaikka koirien pitäisi saada tutustua jossain muualla, kuin toisen kotona. Oma koirani otti aikoinaan yhteen huomattavasti isomman kanssa, tämä isompi antoi sitten vanhemmalle periksi, ehkä se, että oli pienempi, ei kyllä toisista uroksista muutenkaan tykännyt (aikuinen kodinvaihtaja, karkulainen).
Vaikuttaahan siihen myös miten on tottunut toisten koirien kanssa olemaan, osa tulee toimeen kaikkien kanssa, osalla on "vihamiehiä", osa ei tule toimeen kenenkään kanssa, kun ei ole pennusta asti tottunut. - veijonen38
Koirien ei kannata selvittää välejään vaan laumanjohtaja eli omistajat tekee koirille selviksi että ne kuuluvat samaan laumaan ja omassa laumassa on pelisäännöt.
Me annoimme aikoinaan koirien selvittää välit(vanha koulutustyyli joka ei toimi ja silloin toitotettiin tätä. Kuuluu samaan kategoriaan kuin alistaminenkin) ja ei se auttanut mutta sitten teimme selviksi koirille että emme salli tappelua. Ja se auttoi.
"Johtaja" määrittää laumansa säännöt eikä kärjistäen sen alla olevat "alaiset"
Johtajan tehtävä on huolehtia laumasta ensisijaisesti ja siihen koirat luottavat jos laumahierarkia on balanssissa.
- kääkkä x2
Minun mielestä kuonokoppa on järkevää laittaa, jos on vaarana, että koira puree. Samalla tarkkailisin koko ajan salaa koiran eleitä ja jos koira alkaa patsastella niin puuttuisin heti siihen.
En antaisi koirien selvittää keskenään välejään. Miten miehesi koira voisi luottaa isäntään, joka laittaa koiransa tappelemaan eikä suojele tätä toisen koiran hyökkäykseltä. - kuka määrää
se, kummanko kodissa / pihalla olette, sen omistaja täytyy osoittaa koiralleen, että ihminen on paikan pomo. Ja paikan pomon tulee kouluttaa koiransa niin, ettei se piski ole sen kodin / pihan pomo.
Meillä ihmiset määrää koiria, ei toisinpäin. - ...?
On edesvastuutonta ehdottaa että päästää koirat pihalle ja antaa niiden selvittää välinsä keskenään, kyllä ne voi tappaa toisensa, ei se ole mikään poissuljettu asia.
Etenkin jos toinen koirista on tosiaan perhoskoira ja toinen isompi.
Itse olen elänyt aikoinaan kahden nartun kanssa ja kyllä ne rouhivat toisensa ja minun käteni niin huonoon kuntoon että uskallan väittää että jos en olisi väliin lopulta mennyt toinen koirista olisi kuollut siinä välejä selvittäessä. - veijonen38
Voit käyttää mutta se ei korvaa koulutusta vaan on tukena.
Mutta koiran eleiden lukutaito ja koulutus on silti se a ja o.
Eli ennakoi tilanteet jos näyttää että provosoi tai meinaa hyökätä oikaise/komenna koiraa heti. Oikaise myös toista jos aikoo provosoida tai hyökätä. Johdonmukaisuus riittää ja ei makupaloja vaan puhdasta laumanjohtajuutta millä määrittelet lamallesi pelisäännöt. Eli sinun laumassasi ei tapella. Tätä koirasi ei vielä tiedä.
Omassa laumassani oli kolme narttukoiraa ja kaksi narttukoiraa ei tullut toimeen. Toinen narttu ei ollut minun vaan tuttuni. Teimme koirille selviksi mitä sallitaan ja mitä ei. Ja menivät ok mutta kaksin en samaan tilaan olisi jättänyt. Svimme tuttumme kanssa että molemmat komentaa heti koiraansa jos hakee tappelua.
Minulla oli myös näiden jälkeen aikaa kului siitä niin vanha koira joka muuttui kuulon ja näön heikkenemisen vuoksi epävarmaksi ja kun tutun pentukoira(7kk) häsläsi ja alistui koirani edessä niin koirani luuli pennun hyökkäävän koska meni ihan vanhukseen liki ja koirani ei nähnyt kuin mustan möykyn. Eli opetin pennulle että kauemmaksi vanhuksesta niin tilanne rauhoittui. Koirien lukutaidolla menee pitkälle oli tilanne mikä vaan. - neuvoja?
Niin siis tilanne on seuraavanlainen...
Tämä minun uroskoirani ja miehen uroskoira tapasivat ensimmäistä kertaa puolueettomalla alueella. Haistelivat toisiaan, tuntuivat tulevan juttuun. Alko pieni rähinä ja lopetettiin tutustuminen siihen.
No sitten menin muutaman päivän jälkeen mieheni luokse tämän koirani kanssa, annoimma haistella toisiaan. Meni hyvin. Jonku ajan päästä päästettiin kumpikin irti miehen kotona sisällä ja koirat tulivat hyvin toimeen, eivät tapelleet yhtään eivät edes murisseet.
Mutta kolmas tapaaminen joka tapahtui minun luonani. Mieheni tuli koiransa kanssa luokseni, päästi koiransa tänne sisälle irti, minun koirani ei eka välittänyt mitään. Sitten yhtäkkiä minun toinen koirani JOKA ON NARTTU juoksi haistelemaan mieheni koiraa ja juuri sillä hetkellä kun tämä narttukoirani juoksi pois muualle niin tämä uroskoirani kävi miehen koiran päälle ja otti niskasta kiinni.
Eli.. Mitä hittoa siis tapahtui..?? Jotenkin tämän narttukoirani väliintulo tuntui aiheuttavan tämän kaiken. Minun uroskoirani kai tunsi haluavansa suojella narttua tältä miehen koiralta tai jotain sinne päin??
Minun koirani on 3v leikattu uros rotu on landseer ja mieheni koira leikkaamaton sakemanni 5v. - joobax
Jotenkin tosi ärsyttävää, että alkuun heitetään täkynä puolitotuutta ja pitkän spekuloinnin jälkeen vasta paljastat koko jutun. Miten kummassa mieleesi ei pälkähdä, että koko laumalla saattaisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Miten kummassa et alussa kerro heti, että sulla on kotona myös narttu???!
Tuohan on nyt aika selkeetä matsoilua narttukoirasta.- veijonen38
Samaa mieltä. Koirat kiistelivät nartusta mikä on hyvin tyypillistä uroksille.
Sama koulutus/johtajuus pätee silti.
Olisi tosiaan mukavaa kun kerrottaisiin koko tarina heti.
Sinua ap. voisi auttaa kirjaston koiran eleiden tuntemuskirjat jms. missä on eleet ja lauman muodostumisjuttuja. Niin ymmärtäisit paremmin koiran vinkkelistä asioita. Ihan siis hyvällä tarkoitan tämän sinulle enkä pöttyile. :) Itsekin olen lukenut niitä jotta opin koiran tavan reagoida asioihin ja osaan tulkita koiraa paremmin.
- Naksu2
Anna nakki ja paina naksusta.....
- lollypopp
Eikös se ole eläinrääkkäystä jos koiralla joutuu esim: jos käyttää agressiivista koiraa koirapuistossa(vaikka ei saisi käyttää) aina olemaan kuonokoppa.. en ymmärrä vaa sitä minkä takia pitää agressiivista koiraa puistoon tuoda vaikka olisikin kuonokoppa
- joo...
Muualla kuonokoppa pitäisikin olla pakollinen kaikille *********, *****puistossa ihan sama miten niitä pidätte.
- 2rv23v2
Varmuudeksi,koskaan ei voi olla varma miten vieraat koirat toisiinsa reakoivat.Parasta ja turvallisinta olisi että kaikilla olis kopat, ei tulis yhteen ottoja.
Ei se paljoa maksa, kannattaa ostaa kunnollinen, nahkakaulaimella metalliverkolla oleva.
Niin koira voi turvallisesti tutustua muihin, eikä tappeluita tule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856