HARVINAISIA porirock-demoja! + mysteeri

ARKISTOJEN AARTEITA

Aikanaan ilmeisesti amatööridemojen nauhoittajana toiminut hemmo nimeltä Mikko Palomäki on uppinut hyvin merkittävää matskua soundcloudiin!

http://soundcloud.com/mikko-palom-ki

Mukana mm. Even Jeve Kelaa -bändin ainoot kuulemani nauhoitteet, joita googlettamalla lähdinkin metsästämään ja löysin tän sivun siinä tuoksinnassa. Löytyy myös tosiherkkua eli MACin kaks demoa, joista toinen, Juhannusilta, on mitäpä muutakaan kun Dingon Juhannustanssien eka versio. Samat sanat kuulostaa olevan, vaikka instrumentaatio on vähän hakoteillä olevaa valkonaamareggaeta niinkun MAC välillä tuppaskin olemaan the Policen tapaan. Nipan äänenmuodostus on jotenkin erilaista, voimakkaampaa, vaikka nuotissa pysytään tavallista harvemminkin. Tietenkään tässä ei vielä vuonna 1980 kuulosteta nimenomaan NIPALTA. Pari nauhoittajan ja Pepen omaksi huviksi tekemää biisiäkin näyttää olevan.

MUTTA!

Suuri mysteeri on tämä nauhoite
http://soundcloud.com/mikko-palom-ki/sin-ja-min-1

Kukaanhan ei välttämättä voi todistaa, onko toi Dingon singleä aikasemmin nauhotettu tai kirjoitettu. Biisissä on vähän erilaiset sanat ja lisäsäkeistö. Lisäks sovtus on aika lähellä henkisesti tota Nimeni on Neumann -versioo ja rumpubiitti on nk. half-timessä, puolet hitaammin soitetaan.

Jatkoin tästä hakukoneen käyttöä ja päädyin ainoastaan tälle sivulle: http://www.porilaiset.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=6062

Mut tää herättää kysymyksiä. Kuka on Timo Jones/Timo Niemi? Kirjottiko hän alunperin Dingon ekan hitin, Sinä&Minä -kappaleen, vai onko toi vaan myöhempi cover siitä? Porilaiset-forumin kirjoittelijat kertovat miehen jo menehtyneen.

Auttakaa, suomi24!

12

1784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karipekka3

      Aika jännä juttu. Jos tää Jones ois kirjoittanut Sinä ja minä biisin tuohon muotoon ennen kuin Dingo sen levytti, niin jos Jones on jo menehtynyt niin hänen perikuntansahan olisi oikeutettu tekinjänoikeuksiin ko. biisiä koskien.

      Mutta tuskin asia on näin koska olisihan se tullut julki silloin 80-luvun Dingo- huumassa. Silloin oli meinaan jokainen joka omisti edes hiuksenkin Nipan päästä oli sitä kauppaamassa.

      Voihan toi olla ihan tän Jonesin tekemä versio Nipan biisistä. Ennen tai jälkeen kun Dingo sen levytti.

    • kitaristi..-

      Joo, biisi on kyllä Nipan mutta sitä soitti monet eri kokoonpanot 80-luvun alussa.

      Biisejähän vaihdeltiin bändien kesken aina treenikämpillä. Se oli sellainen tapa tuohon maailman aikaan.

    • Tosi iso Dingo-fani

      Auttakaa! Tietääkö kukaan mitään Nipan sähköposti osoitetta tai jotain millä voiai välitttää viestin Nipalle ja kysyä kysymystä joka minulla vaivaa mielessä! Auttakaa en jaksa enään olen nuori ja en elänyt silloin ja se ottaa päähän. Itken joka ilta kun mietin Dingoa ja kuuntelen sitä. Auttakaa!! Olkaa kilttejä ja auttakaa en jaksa enään murehtia!

      • on nipa facebookissa. Pertti neumann. Lähetä sinne kysymys.


    • sfgsg4

      Mene keikalle ja kysy.

    • Tosi iso Dingo Fani

      face ei löydä nuuta kuin jonkun huijarin sivun josta voi tykätä millä nimellä siis etin ja saako dingolta vastauksen heidän omalta oikealta face sivustolta jos lähettää viesti ja siis niin millä nimellä haen häntä?

      • Tosi iso Dingo-fani

        Se ei löydä henkilöä Pertti neumann se sanoo et kun pistin ihmiset sitten ton se väittää että sen nimistä ei ookkaa facessa et mitäs nyt onko joku muu nimike milla hakea ja että vastaako Nipa niitten yhtyeen sivulta? Joka on oikeeestikkin niitten.


    • Wai witsiä?

      Mikähän pönttö provon yritys tämä "ei_näin 24.1.2013 12:06 " kairjoitelma on?

      Ehkä olet lukenut liikaa etsiväkirjoja - siltä varalta, että luulet olevasi ihan tosissasi - niin hanki uusi tutkintalinja. Me muut tiedämme demojen olevan totta.

    • oooopeee

      Kunnian kentät -kirjassa kyllä mainitaan Mikko Palomäki, Juhannusilta-demoon soitti koskettimet. En ymmärrä että miten näitä voi epäillä.

    • Palmroos

      Kyllä Timo Niemi teki ton demon vuonna 1982. Oltiin Timon kanssa armeijassa samaan aikaan ja sen jälkeen oli lievä bändiviritys. Neumann oli käsittääkseni antanut biisin käytettäväksi mutta perui myöhemmin. Siitä on 31 vuotta kun kuulin ton demon viimeksi.

      Teppo Palmroos

      • Maketom13

        Moi Teppo ja muut!
        Asia on jotakuinkin juuri noin kuin Teppo kertoi.
        Tehtiin Timon kanssa demo biisistä 'sinä ja minä', Ulvilassa Laser studiolla, v.82.
        Timo tunsi Pertin, (Neumann) kuten minäkin jo lapsuusvuosilta, ja oli saanut Pertiltä demonauhan muutamasta biisistä, joiden joukossa oli kyseinen 'sinä ja minä' laulu, ja muistaakseni puhelimen kautta käydyn keskustelun kautta luvan tehdä siitä jonkun oman version.
        Kävi kuitenkin niin että... kun biisi oli Timolla valmiina niin Pertti oli saanut levydiilin Dingolle silloiselta fazerilta, jossa Timo Lindström(Päätuottaja) oli Dingon 'löytänyt', ja ehdottanut juuri 'sinä ja minä' biisiä ekaksi sinkuksi! Pertti muistaakseni soitti Timolle ja sulassa sovussa päättivät, että biisin julkaisee Dingo, ja loppu onkin historiaa...
        Tästä on saanut alkunsa kaikennäköinen huhumylly, esim että Timo Niemi olisi kirjoittanut muitakin Dingon lauluja, ja se ei tosiaankaan pidä paikkaansa, Pertti on itse hienot laulunsa kaikki kirjoittanut, jos ei julkaistuissa teoksissa toisin ole mainittu!
        Timon lauluja on myös julkaistu monessa yhteydessä, monen artistin voimin!
        Minua on vuosien varrella mietityttänyt ainoastaan sellainen asia tässä episodissa, että kuulikohan Pertti koskaan tekemäämme demoa ennen kuin tekivät oman versionsa, joka on aika suoraan fiiliksellä biisistä 'like a hurrigane', Neal Young. =) Pitänee ystävältäni Pertiltä asiaa joskus kysäistä! =)
        (Dingon sovitukseen on muistaakseni teostotietoihin merkitty Jonttu, alias Jouni Virta)
        'Vain elämää' ohjelman kautta julkaistu Jari Sillanpään 'sinä ja minä' versio muistuttaa sovitukseltaan ja tuotannoltaan hyvinkin paljon Timon näkemystä tästä hienosta Pertin laulusta. ;)
        Timo Niemi poistui 'isoon orkesteriin' 28.12.96.Porissa sairauden uuvuttamana vain 36 vuotiaana. R.I.P.
        Markku Tommila


      • totuus4
        Maketom13 kirjoitti:

        Moi Teppo ja muut!
        Asia on jotakuinkin juuri noin kuin Teppo kertoi.
        Tehtiin Timon kanssa demo biisistä 'sinä ja minä', Ulvilassa Laser studiolla, v.82.
        Timo tunsi Pertin, (Neumann) kuten minäkin jo lapsuusvuosilta, ja oli saanut Pertiltä demonauhan muutamasta biisistä, joiden joukossa oli kyseinen 'sinä ja minä' laulu, ja muistaakseni puhelimen kautta käydyn keskustelun kautta luvan tehdä siitä jonkun oman version.
        Kävi kuitenkin niin että... kun biisi oli Timolla valmiina niin Pertti oli saanut levydiilin Dingolle silloiselta fazerilta, jossa Timo Lindström(Päätuottaja) oli Dingon 'löytänyt', ja ehdottanut juuri 'sinä ja minä' biisiä ekaksi sinkuksi! Pertti muistaakseni soitti Timolle ja sulassa sovussa päättivät, että biisin julkaisee Dingo, ja loppu onkin historiaa...
        Tästä on saanut alkunsa kaikennäköinen huhumylly, esim että Timo Niemi olisi kirjoittanut muitakin Dingon lauluja, ja se ei tosiaankaan pidä paikkaansa, Pertti on itse hienot laulunsa kaikki kirjoittanut, jos ei julkaistuissa teoksissa toisin ole mainittu!
        Timon lauluja on myös julkaistu monessa yhteydessä, monen artistin voimin!
        Minua on vuosien varrella mietityttänyt ainoastaan sellainen asia tässä episodissa, että kuulikohan Pertti koskaan tekemäämme demoa ennen kuin tekivät oman versionsa, joka on aika suoraan fiiliksellä biisistä 'like a hurrigane', Neal Young. =) Pitänee ystävältäni Pertiltä asiaa joskus kysäistä! =)
        (Dingon sovitukseen on muistaakseni teostotietoihin merkitty Jonttu, alias Jouni Virta)
        'Vain elämää' ohjelman kautta julkaistu Jari Sillanpään 'sinä ja minä' versio muistuttaa sovitukseltaan ja tuotannoltaan hyvinkin paljon Timon näkemystä tästä hienosta Pertin laulusta. ;)
        Timo Niemi poistui 'isoon orkesteriin' 28.12.96.Porissa sairauden uuvuttamana vain 36 vuotiaana. R.I.P.
        Markku Tommila

        Hei Markku! Ketjun aloittaja tässä. Hienoa että näinkin asianomaiset liittyvät mukaan keskusteluun. Dingon ja porirockin historiaa on aina mielenkiintoista kuulla, arvostan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe