UTA vaiko JYU??/Valtio-oppi

:-D

Eli olen hakemassa tod.näk. ensi keväänä lukemaan valtio-oppia. Olen ajatellut hakea sekä Jyväskylään että Tampereelle. Yleinen mielipide tuntuu olevan, että Tampereella opetus/opiskelu olisi jotenkin parempaa/laadukkaampaa/kivempaa/tms. Onko kenelläkään kokemuksia, mikä tätä väitettä puoltaa? Mitä 'häviäisin' jos pääsisin/menisin opiskelemaan Jyväskylään? Johtuuko Tampereen arvostus muustakin kuin oletuksesta, että etelässä kaikki on trendikkäämpää ja isompi on parempi? Mitkä asiat tosiasiallisesti ovat eri tavalla, ja mikä niiden painoarvo on?
Jyväskylä sopisi omaan elämäntilanteeseeni paremmin ja helpommin.

Tiedoksi kaikille etten aio tehdä päätöksiä tämän keskustelun perusteella, haluan vain kuulla mielipitetitä, ja kiitos niistä jo etukäteen :) Ja toivon että vastaajilla on jotain sanottavaa itse kysymyksiin eikä mitään "yhteiskuntatieteet on paskaa, mene kauppikseen"-settiä.
Kiitos.

8

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteiskuntatieteilij

      Jyväskylä on landea, ja muutenkin tuppukylä. Tampereella on kansainvälisempi meininki ja yhteydet kunnossa kaikkiin organisaatiohin niin kunta- kuin valtiotasollakin. Lisäksi yhteistyö Helsinkiin on helpompaa. En ikinä lähtisi johonkin bensalenkkareiden ja kiitospaitojen sekaan, hyi helvetti.

      T. Tamperelaistunut helsinkiläinen

    • 6+2

      Opetuksen laatua osaa kai vertailla vain, jos on opiskellut molemmissa oppilaitoksissa. Mitä opintojen sisältöön tulee, Jyväskylässä opetus painottuu vahvasti poliittiseen filososfiaan ja argumentaation tutkimukseen. Tampereella harrastetaan myös määrällisiin tutkimusmenetelmiin nojaavia lähestymistapoja, jotka Jyväskylästä puuttuvat kokonaan.

      Edellisen kirjoittajan esiin nostamista jutuista olen periaatteessa samaa mieltä.

      • 1313

        Jyväskylässä valtio-oppia (ja filosofiaa) opiskelevat joutuvat ottamaan toisen vieraan kielen.


      • 6+2
        1313 kirjoitti:

        Jyväskylässä valtio-oppia (ja filosofiaa) opiskelevat joutuvat ottamaan toisen vieraan kielen.

        Juu, itse luin toisena vieraana kielenä saksan, mutta sillä kurssilla ei kyllä tarvinnut osata saksaa käytännössä lainkaan :P


      • 1313
        6+2 kirjoitti:

        Juu, itse luin toisena vieraana kielenä saksan, mutta sillä kurssilla ei kyllä tarvinnut osata saksaa käytännössä lainkaan :P

        Eli pitääkö yliopiston internet-sivustolla esitetty väittämä siitä, että vierasta kieltä on osattava ihan akateemisella tasolla, paikkansa?


      • 6+2
        1313 kirjoitti:

        Eli pitääkö yliopiston internet-sivustolla esitetty väittämä siitä, että vierasta kieltä on osattava ihan akateemisella tasolla, paikkansa?

        No itse sain täytettyä toisen vieraan kielen muodollisen vaatimuksen kurssilla, jolla pidettiin suomenkielinen esitelmä ja katsottiin saksankielinen elokuva (tekstityksellä, totta kai). Ensimmäisen vieraan kielen kurssi (englanti) oli jo vähän tasokkaampi, muttei sitäkään vaikeaksi voinut sanoa. Oma lukunsa oli tietysti opiskelijoiden ikuinen kauhu, toisen kotimaisen akateemisen tason kurssi.

        Toki riippuu kurssin vetäjästäkin, missä määrin kurssin vaativuuteen on panostettu.


    • 81018

      Pienemmissä paikoissa on se huono puoli, että valmistuttuaan pitää muuttaa pois. Siinä hajoaa verkostotkin jos ei lähde kaikkien kavereiden kanssa samaan aikaan, samaan paikkaan.

      Jos lähtee Helsinkiin 20-vuotiaana, ei enää koskaan muuta kuin korkeintaan ulkomaille!

      • 8+1

        Niinhän sitä luulisi, mutta jos valmistumisen jälkeen ei löydä töitä muualta kuin suurin piirtein kaupan kassalta, saattaa Helsingissä asuminen käydä liian kalliiksi. Asunnon löytyminenkin voi osoittautua hyvin vaikeaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe