Harkitut risteytykset

rotuja laajentaen

Mitä tuumitte harkitusta risteyttämisestä? Oletteko törmänneet kasvattajiin (huom tarkoitan "kasvattajalla" kaikkia, jotka tarkoituksella teettävät pentuja), jotka ovat tietoisesti ja harkiten (luonne ja terveystulokset huomioon ottaen) risteyttäneet kahta rotua?

Minun mielestäni harkittuja risteytyksiä pitäisi tehdä nykyistä enemmän ja vähintäänkin samoilla standardeilla, kuin kennelliiton mukaista jalostamista ylipäätään. Eli molempien vanhempien pitäisi olla terveistä suvuista (sukuhistoria muutoinkin tiedossa) ja luonne&hermorakenne hyvä ja tehtäväänsä sopiva. Jälkimmäisellä tarkoitan myös sitä, että risteytettävät koirat kuuluvat jossain määrin samaan "rotutyyppiin", eli olisivat esimerkiksi vinttikoiramixauksia tai noutajamixauksia, eivätkä mitään vinttari-ajokoira-bulldog -tyylisiä sekoituksia.

Valvonnan puute sekarotuisten kasvattamisessa on myös varsin valitettavaa, sillä minusta harkituilla roturisteytyksillä olisi mahdollista saada monia nykyisiä puhdasrotuisia yksilöitä terveempiä koiria geenipoolin laajetessa.

14

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valborg

      Olen samaa mieltä. Olen yrittänyt etsiä tietoa mitä uuden koirarodun perustaminen vaatisi, mutta tiedon löytäminen tuntuu olevan todella hankalaa. Itsellä on mielessä uusi seurakoirarotu, koska nykyisistä roduista ei tunnu löytyvän millään mieluisaa kokonaispakettia. Voisihan sitä toki vain risteyttää eri rotuja, mutta itseäni kiinnostaa nimenomaan pitempijänteinen työ uuden rodun eteen ja tähän toki tarvitsisi muitakin kiinnostuneita kasvattajia.

      Eli mitä vaatii uuden rodun hyväksyntä?

      • puhelullaselviää

        Soita kennelliittoon,osaavat siellä parhaiten neuvoa :)


    • samaaa massa19

      Samanlaisiahan niistä lopulta tulee,kun nykyisistä roduistakin.
      Miksin siis tehdä uusia kun on jo paljon valinnan varaa.
      Alkuun olisi oltava terveet tutkitut vanhemmat.Niitä ei seropipiireistä löydy.Siis vanhempia ei tutkita,ja ovat yleensä niitä rotukoiria joilla on alumperinkin jotain vikoja.Muuten käyttäisivät puhtaiden teettämiseen.

      • Itseasiassa semmosta

        rotua ei ole minkä mä haluisin, että kyllä niitä vielä voisi olla enemmänkin.


      • kyllä löytyy ;)
        Itseasiassa semmosta kirjoitti:

        rotua ei ole minkä mä haluisin, että kyllä niitä vielä voisi olla enemmänkin.

        Jos sellaista rotua ei ole,ei varmaankaan ole koirakannassa sitten ominaisuuksia joita koiraan haluaisit.Eli eipä voi mitään,jos ei 300 rodusta sopivaa löydy.


      • Itseasiassa semmosta
        kyllä löytyy ;) kirjoitti:

        Jos sellaista rotua ei ole,ei varmaankaan ole koirakannassa sitten ominaisuuksia joita koiraan haluaisit.Eli eipä voi mitään,jos ei 300 rodusta sopivaa löydy.

        Ei löydy.
        Joo minustahan se johtuu, että täydellistä rotua ei mun toiveiden mukaan ole olemassa. Hyvin lähelle mun toiveiden mukaisia rotuja kyllä on, mutta jos ottaa huomioon kaiken mahdollisen kuten terveyden ja luonne ominaisuudet niin siinäpä ne sitten menikin. En osta sellaista koiraa, minkä rodussa esiintyy paljon sairauksia. Enkä myöskään sellaista minkä rodussa on paljon luonteeltaan pilalle jalostettuja koiria.


      • ympyrä

        eikös se uudenrodun luomisessa joudu ns. tehtailemaan ,tekemään paljon pentueita . ei se uuden rodun jalostus muuten onnistu? ja loppujen lopuksi sekin rotu myöhemmin samassa jamassa kuin nykyisetkin! (kuten edellinen kirjoitti).


    • uuulia

      rotukoirapuolella olen tuollaiseen harkittuun roturisteytysprojekteihin törmännyt, mutta en sekarotuisten puolella. ei ole tullut vastaan "kasvattajaa" jolla olisi taitoa ja tietoakaan rodun jalostamisesta, yleensä mixataan kahta koiraa. Ei ole tietoa kummempia niiden vanhemmista saati suvuista, eikä jälkeläistietojakaan, rotujen terveys- ja luonnetiedot ovat vain kyseisistä yksilöistä, ja usein odotetaan että yhdistelmästä tulisi jonkinlainen kombinaatio molempia.

      • tuulia

        ei ne perimät välttämättä tule vanhenmilta, ne voi tulla isoiso vanhemmilta.


    • diumps

      Harkitut roturisteytykset olisivat mielestäni erittäin hyvä juttu. Koirarotujen geenipooli on valitettavan pieni ja kun rotuun ei tule mistään uutta verta, tulee koirista entistä sisäsiittoisempia ja sitä kautta sairaampia. En usko, että ehdottoman suljetuilla populaatioilla on kovinkaan valoisaa tulevaisuutta tiedossa.

      Jalostuksesta karsitaan koiria muutoinkin rankalla kädellä, jolloin geenipooli kaventuu. Silti jälkikasvussa ilmenee uusia sekä taas uusia vikoja ja jälleen koiria karsitaan, jolloin geenipooli kaventuu entisestään. Puhumattakaan roduista, jotka ovat jakautuneet kahteen tai useampaan eri linjaan. Tällöin mahdollisuus ulkosiitokseen pienenee pienenemistään.

      Onneksi on vielä terveitäkin koirarotuja ja vastuullisempia kasvattajia, jotka ovat edistäneet koirien terveyttä omilla jalostusvalinnoillaan.

    • Älä luovuta toki

      Itse suuntasin kokonaan Euroopasta ulos kun tuntui ettei mieli rodustani löydy mitään fiksua yhdistelmää. Meinasin palata takaisin seropeihin kun oikeanlainen kasvattaja ja aidosti rodun etua ajava löytyi. Lähti rahaa säästöön :)

      Eli kannattaa googletella Euroopan ulkopuoleltakin kasvattajia koska esim. Jenkeissä koirat dna-testataan terveyden osalta 5 sukupolven takaa joissakin kenneleissä, luonnetesti ym.

      Tuolla voi aika tarkalla haulla hakea rotua eli luonteen, ominaisuuksien, värin jopa:
      http://www.dogbreedslist.info/

    • triplex

      Voi kökkö, mitä ihmeen rotuja laajentaen-potaskaa tämä on? Silkkaa pentutehtailua on harkitut risteytykset. Jalostustoimintaa edes harkittaessa pitäisi
      olla muitakin kriteerejä kuin nartun omistajan rahapussi.

      juu, minulla on kolme koiraa, kaksi rotukoiraa(eri rotuisia) ja yksi sekarotuinen vahinko.

      • h..

        Ai jaa, millä perusteella kyse olisi pentutehtailusta? Tiedätkö edes mitä pentutehtailu on?


      • vahinkoko

        vahinko? myös rotukoirien kasvatuksessa on paljon tehtailua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe