Tänään aikaisemmin täällä (Suomi24:ssä) Nokia-puhelinten foorumeita selatessani, avasi Google Chrome itsestään jonkin sivun uuteen välilehteen jossa varoitettiin koneellani olevasta viruksesta. Sivua en jäänyt tarkemmin lukemaan, vaan suljin sen heti. Sen ehdin sivusta huomata että sivun osoite oli .ru -päätteinen, eli sivu oli venäläinen. Ainoat muut välilehdet joita koneellani oli sillä hetkellä auki, olivat Facebook ja Twitter, mutta nekin taustalla, joten niistäkään en mitään linkkiä voinut mitenkään klikata. F-Securella tein koko tietokoneen tarkistuksen kahteenkin kertaan, mutta mitään se ei löytänyt. Myöskään aiemmat päivittäiset F-Securen virustarkistukset eivät ole löytäneet mitään koneeltani. Joskus aiemmin on koneeni kerran tai kaksi konetta käynnistäessäni väittänyt, että virustorjunta ei ole päällä jolloin olen sammuttanut tietokoneeni yhteydet välittömästi ja käynnistänyt koneeni uudelleen, jolloin virustorjunta on ollut taas kunnossa. Onko mahdollista että jommalla kummalla näistä kahdesta kerrasta jokin on päässyt koneelleni? Myös näiden jälkeen olen tehnyt F-Securella tietokoneen täyden tarkistuksen.
Ylipäätä turhien ohjelmien latailua olen vältellyt ja ainot ohjelmat, joita olen ladannut ovat Steam (ja sitä kautta muutama peli), Skype, Spotify, (Google Chrome), Microsoft Office Starter ja nettitikkuni tarvitsema ohjelma. Kaikki näistä ovat ladattu joko virallisilta sivuilta tai jonkin käyttämäni laitteen (kuten nettitikku) mukana. Myös pari kuvaa olen Googlen kuvahausta ottanut/ladannut koulutöihini, mutta käsittääkseni niistä ei voi tulla mitään viruksia(?)
Hieman tämä on jäänyt kaihertamaan, koska käsittääkseni mikään nettisivu ei voi itsestään avata itseään - varsinkaan noin selvä huijaussivusto - jollei koneella ole jotakin haittaohjelmaa, mutta kun F-Secure väittää että koneellani ei ole mitään haittaohjelmia, niin en tiedä oikein mitä tehdä. Pitäisikö minun huolestua että koneellani on viruksia, joita F-Securekaan ei saa poistettua vai antaa koko asian vain olla? Toivoisin teiltä enemmän osaavilta apua/vastauksia.
Koneellani mahdollisesti jokin pöpö?
3
196
Vastaukset
- Mistä näitä tulee
En ole osaava, itselleni kävi eilen ja tänään uudestaan juuri sama. Suomi24 auki, Google Crome siirtyy yhtäkkiä venäläiselle sivustolle (vlab.pp) tai ainakin ilmestyy (todennäköisesti) muka virusohjelman feikkivaroitus, jossa lueteltiin Trojan-PSW, Hacktoolwin32 ja Adware.win32Fraud.
Luulisin, että säästyin, kun oma kone ilmoitti, että nyt ei kaikki täsmää.
Mulla on sinänsä aika kurja virusohjelma, jonka kuitenkin ajoin ja kävin vielä Microsoftin sivustolta hakemassa Safety Scan -nimisen ohjelman, jonka ajoin läpi. Mitään ei kuitenkaan löytynyt. Mutta tänään toistui sama juttu, ikkuna oli erinäköinen, mutta saman sivun osoite.
Microsoft ohjeistaa, että ei pidä napsautella hiirellä mitään kohtaa, vaan ikkuna ja selain on suljettava alt F4 -yhdistelmällä. Jos sillä ei saa suljettua, ctrl alt del, lopeta tehtävä. Sitten neuvottiin poistamaan selainhistoria ja muistaakseni vielä evästeet. Itse poistin vielä lataukset. - ikävä juttu
jep, sama täällä, Suomi24:sta tuli: vlab...jotain .ru oli se osoite ja pari troijalaista tuli tännekkin. Sain ne puhdistettua F-securella.
Tuolla on juttua asiasta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11094363
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802085
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641826Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461776- 1231503
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1671316Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia561274Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen621074- 70969
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P27942- 15929