Lonkkakipua?

Kamala_kipu

Olen miettinyt vaivaako minua iskias vai mikä. Olen 23-vuotias nainen ja minulla on tässä muutaman vuoden aikana alkanut tulla lonkkakipua, joka sijaitsee jossakin tuolla "sisällä" eli syvemmällä ja ikään kuin jalan sivulla. Kipu iskee aina yllättäen, mutta kun se tulee, en pysty kävelemään enää askeltakaan. Jalalle ei siis pysty varaamaan painoa, koska tuntuu, ettei se sitä kestä. En ole mitenkään urheilullinen ihminen (pikemminkin sohvaperuna, joskus yritän kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni). Perheenjäsenillä on toinen jalka lyhempi kuin toinen (esim. äidilläni ja ainakin parilla veljelläni). En tiedä onko minulla, mutta kipu tulee aina oikealle puolen, ei koskaan vasemmalle. Jos pitäisi veikata että kumpi jalka saattaisi olla pidempi, veikkaisin että vasen. Voi olla, että tämä vaiva on tullut myös kaatumisen seuraksena joskus, mutta en sellaista muista. Paheneeko vaiva iän myötä? Pahentaako liikunnan puute? Joskus tuntuu että kun olen ns. pyörinyt ympyrää pitkin asuntoa (esim. siivotessa), niin tämä vaiva tulee. Joskus lukkiutuu makuullaan.

Tuntuu siltä kuin jokin jäisi puristuksiin. Onneksi tuo tulee kuitenkin harvoin, vaikkakin lamauttaa. Jotenkin tuntuu, että kävelemisestä saattaisi tulla? Siis siitä kun kävelee tosi kauan putkeen. Olen kerran liukastunut vuosia sitten sillä tavalla että taisin laskeutua juuri tuolle oikealle puolen lonkkaa, mutta en tiedä liittyykö siihen vai ei. Mut on voinut alkaa sen jälkeen.

Kipu tuntuu semmoisella n. peukalonpään kokoista hieman suuremmalla alueella. Menee ohi suhteellisen nopeasti (ehkä n. 15min), vaikkakin tulee äkisti. Sen jälkeen olen yrittänyt aina liikutella varovaisesti.

Muita oireita ei tunnu olevan, mutta joskus jalat puutuvat esim. istuessa tai muuten vain, mutta en usko sen olevan yhteydessä tähän.

Mietin, miten minulla voi näin nuorena jo olla tämmöinen vaiva! Yritäppä nyt siinä sitten itseäsi iäkkäälle ihmisille sanoa, että kun olet kipeä. Oma isäni kerran kertoi, että hänellä oli lonkka kipeytynyt ja pystyi kuitenkin liikkumaan - sen vuoksi olisin itse joutunut kantamaan tavaroita. Yritin sanoa, että kun omani oli samaan aikaan kipeä, etten en saa otettua askeltakaan.

Mistä johtuu että joudun jäämään paikalleni ns. "yhdellä jalalla" seisoen? Siis että en voi raahautua esim. sohvalle enkä voi mennä takaisin, vaan odotan paikallani esim. seinästä tukea ottaen. En voi myöskään hyppiä, koska sekin sattuu. Jos hyvä tuuri on, niin joku sattuu olemaan vieressä.

Pitäisikö tämä käydä lääkärissä tutkimassa? Tulee todellakin harvoin, mutta aina ei ole tullut hyvällä hetkellä.

11

1576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lonkkavaivainen itse

Käypäs kuvauttamassa lonkkasi. Mene vaikka yksityislääkäriin (ortopedi). Voihan se olla, että lonkassasi on jotain synnynnäistäkin vikaa joka tulee nyt vasta ilmi. Se, että lonkka lukkiutuu ja kipeytyy noin kovasti on outoa. Jos lonkassa olisi esimerkiksi rasituksen aiheuttama nivelpussin tulehdus, oireet olisivat toiset.

Lonkkanivelen kunto on tärkeä. Jos siinä on nyt vähän jotain vikaa, saattaa se muodotus ongelmaksi vanhempana. On parempi, että se nyt tutkitaan ja mahdollisesti hoidetaan.

Pidä puoles. Usein jos olet nuori ja terveen näköinen vaivoja vähätellään.

• Kamala_kipu

Se olen kyllä huomannut, että nuorten vaivoja usein vähätellään. Itseäni ei edes huvittaisi mennä lääkäriin, mutta olen miettinyt voiko tästä tulla pysyvää vahinkoa jos asiaa ei tutki?

Synnynnäistä vikaa en sinänsä ihmettelisi, mulla on yksi vähän "kehittymätön" luu. Lisäksi meillä on perheessä myös niskankulumista ja kipeytymistä esiintynyt.

Haluaisin toki tutkia asiaa, mutta yksityislääkäri kuulostaa aika kalliilta? En tiedä, onko minulla varaa siihen.

Tuo vaivaa kuitenkin vain harvoin, mutta toisaalta minulla ei nuorempana ole ollut tällaista ongelmaa lainkaan. :/ Ja vähän arveluttaa, voiko tästä tulla vielä inhottavampi haitta.

• Eriparilonkka

Minulla on toinen lonkka 1.5 cm ylempänä ja aiheuttaa kyllä näin iän myötä aikalailla kipua. Tukipohjallisia käytän. Käy tosiaan lääkärissä ja pyydä lonkan kuvauttamista. terv.asemalla tuskin onnistuu, mutta yksityisellä varmasti. Ortopedin sijaan suosittelen fysiatria lääkäriksi.

• Kamala_kipu

Millasta se sun kipu on? Mun veli käyttää noita tukipohjallisia.

• Toinen lonkka ylempä
    • Eriparilonkka

Lonkkien kipu on sellasta kirvelevää ja sillon on yleensä tulehtuneet. Kävellessä lonkkiin sattuu, ja joskus menee toinen jalka "alta" eli sille on todella kivuliasta astua. Yöllä lonkat jähmettyvät oudosti, ja aamulla olen kuin rautakanki. Tukipohajlliset tehtiin mittojen mukaan ja niillä korjataan jalkojen virheasentoa. Ovat kyllä auttaneet:)

• Vino lantio

Kun lantio on vinossa, niin "lyhyemmän" jalan puoleinen lonkka on ylempänä. Sitten kun sen alle pannaan vielä tukipohjallinen, niin eikös se käännä lantiota vielä lisää vinoon?
      Kun lantio on vinossa, niin mm. lonkkanivelien kontaktipinnat muuttuvat ja vähenevät, jolloin rasitus tulee nivelessä pienemmälle alueelle, josta taas johtuu nivelpinnan nopeampi kuluminen ja tulehduskin?

En ole asiaa tutkinut, muutta tulipahan tällainen logiikka vain mieleen!

• Eriparilonkka

"Vino lantio": Voi olla, en tiedä. Itselläni kuit. nuo tukipohjalliset tasaavat jalkaterieni synnynnäistä virheasentoa, joka minulla on siis noiden eri korkuisten lonkkien lisäksi. Mitään korotusta pohjallisissa ei ole. Lonkissani on jatkuvasti tulehduksia, ilm. vuosia kestäneen hanhenmarssini seurauksena, liäskis toisessa on iso kystarykelmä, joka hankaa lonkkaa sen liikkuessa.

• Liinuska..

Pelkän lonkan asennon selvittäminen ei auto jos ei samalla katsota nilkkojen asentoa. Jos esim toinen nilkka on lintallaan, niin se näyttää kuin olisi lyhyempi jalka jos katsotaan vain lantiota. Tukipohjallisella ja jalan jumpalla voi auttaa.

• NIKSAUTTAJA

Moro!mystinen vihlova kipu välillä oikean pakaran "sisällä" välillä vasemman. piinasi minua noin 5 vuotta ja kerran sitten ystävä suostutteli mut jäsen korjaajalle joka on kalevalainen kansan parantaja(Heikki Luoma).
      Kaksi hieronta kertaa hänen luonaan ja vaivani katosivat! mul oli pari senttii toinen jalka pidempi kuin toinen ja itse en sitä edes huomannut.
      Jos vaan on mahdollista kannattaa käydä alan kokeneella taiturilla .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe