Pystyykö tuon helposti tarkistamaan (jos ei hirveästi tekniikan päälle ymmärrä), vai pitääkö käydä korjaamolla näyttämässä?
Auto on käytettynä liikkeestä ostettu ja myytiin mulle "lohkolämmittimellä varustettuna" (myynti-ilmoitus on tallessa), mutta kun vertaan bensankulutusta ja moottorin lämpötilan nousua ensimmäisten kilometrien aikana kylmäkäynnistyksen ja 2h esilämmitettynä käynnistyksen välillä, niin ero tuntuu mitättömän pieneltä. Edellisissä autoissani on ollut lohkolämmitin ja eron on huomannut selvästi.
Huijaavatko autoliikkeet usein tällaisissa asioissa, ja mitä asialle voi tehdä? Jos autoon onkin asennettu säteilylämmitin, niin tuskin siihen silloin lohkolämppäriä edes saa?
Onko autossani lohko- vai säteilylämmitin?
16
10982
Vastaukset
- autnet
no onko siinä nyt yleensäkään mitään liitinta puskurissa tai jossakin etupäässä,jos on niin seuraa johtoa mihin menee niin siittä tiedät onko lohko vai säteilylämmitin,molemman malliset lämppärit voivat olla rikki,ei se lämppärin käyttö paljonkaan vaikuta kulutukseen ,kyllä siihen saa lohkolämmittimen asennettua vaikka säteily olisikin asennettu
- ap.
Moottoritila on sen verran ahdas, että en näe mihin tuo liitin on kytketty. Mutta joku lämmitin siinä on, rohiseva ääni kuuluu kun kykee lämmityspiuhan, ja sisätilan pistokkeeseenkin tulee virta. No, kai tuo sitten huollon yhteydessä selviää.
- mistä näitä sikiää?
Lohkolämmitin, säteilylämmitin ja letkulämmitin kuuluvat saman nimikkeen alle noin käytännön kielessä. Joten et ole joutunut huijatuksi missään tapauksessa.
Lämpenemiseen on muitakin tekekijöitä ja mittarin nousun nopeudesta et pysty päättelemään mitään.- hesu.
Noinhan se menee vaikka sätelylämmitin on oikeastaan vain surkea korvike moottorin lämmittimenä.
- ap.
"Lohkolämmitin, säteilylämmitin ja letkulämmitin kuuluvat saman nimikkeen alle"
Niin, mutta se nimike ei varmaankaan ole lohkolämmitin vaan esim. moottorinlämmitin? Ymmärrän, että jos auton ominaisuuksissa lukee "moottorilämmitin" niin sitten siinä voi olla joko lohko- tai säteilylämmitin. Mutta jos nimenomaan sanotaan että lohkolämmitin, niin onhan se nyt ilman muuta kusetusta jos siinä ei olekaan lohkolämmitintä, vaan joku toisenlainen lämmitin jonka lämmitysteho on vain murto-osa lohkolämmittimen tehosta. Eihän 100 kW moottoriakaan voi myydä 200 kW moottorina, vaikka samaan kategoriaan menevät molemmat? - as2
ap. kirjoitti:
"Lohkolämmitin, säteilylämmitin ja letkulämmitin kuuluvat saman nimikkeen alle"
Niin, mutta se nimike ei varmaankaan ole lohkolämmitin vaan esim. moottorinlämmitin? Ymmärrän, että jos auton ominaisuuksissa lukee "moottorilämmitin" niin sitten siinä voi olla joko lohko- tai säteilylämmitin. Mutta jos nimenomaan sanotaan että lohkolämmitin, niin onhan se nyt ilman muuta kusetusta jos siinä ei olekaan lohkolämmitintä, vaan joku toisenlainen lämmitin jonka lämmitysteho on vain murto-osa lohkolämmittimen tehosta. Eihän 100 kW moottoriakaan voi myydä 200 kW moottorina, vaikka samaan kategoriaan menevät molemmat?Ero on siinä että se säteilylämmitin tekee juuri sitä tehtävää mitä sen pitää tehdä, eli lämmittää moottoria. Säteilylämmittimen vaikutus kohdistuu moottorin öljypohjaan ja siellä lilluviin öljyihin kun taas normaalin lämmittimen teho kohdistuu jäähdytysnesteisiin.
Se että jos moottoriöljyt ovat lämpimät kylmäkäynnistyksen aikana on mielestäni parempi vaihtoehto moottorille.
Jos haluat että autossa on lämmintä ensi metreillä hommaa siihen sisähaaroitus tai lisälämmitin. - turhaa pillitystä
ap. kirjoitti:
"Lohkolämmitin, säteilylämmitin ja letkulämmitin kuuluvat saman nimikkeen alle"
Niin, mutta se nimike ei varmaankaan ole lohkolämmitin vaan esim. moottorinlämmitin? Ymmärrän, että jos auton ominaisuuksissa lukee "moottorilämmitin" niin sitten siinä voi olla joko lohko- tai säteilylämmitin. Mutta jos nimenomaan sanotaan että lohkolämmitin, niin onhan se nyt ilman muuta kusetusta jos siinä ei olekaan lohkolämmitintä, vaan joku toisenlainen lämmitin jonka lämmitysteho on vain murto-osa lohkolämmittimen tehosta. Eihän 100 kW moottoriakaan voi myydä 200 kW moottorina, vaikka samaan kategoriaan menevät molemmat?Ei valmiiksi asennetusta lämmitimestä kerrota ikinä tehoja ja puhutaan vain lohkolämmittimestä tai moottorinlämmittimestä, eikä niitä erotella. Jos ostat uuden auton ja ostat siihen lohkolämmittimen, niin se voi olla mikä tahansa näistä kolmesta vaihtoehdosta riippuen asennusmahdollisuudesta.
Vapaasti voi lähteä reklamoimaan asiasta, mutta voin kertoa ettei turhemmasta asiasta voi itkeä. - Huono on kuitenkin
as2 kirjoitti:
Ero on siinä että se säteilylämmitin tekee juuri sitä tehtävää mitä sen pitää tehdä, eli lämmittää moottoria. Säteilylämmittimen vaikutus kohdistuu moottorin öljypohjaan ja siellä lilluviin öljyihin kun taas normaalin lämmittimen teho kohdistuu jäähdytysnesteisiin.
Se että jos moottoriöljyt ovat lämpimät kylmäkäynnistyksen aikana on mielestäni parempi vaihtoehto moottorille.
Jos haluat että autossa on lämmintä ensi metreillä hommaa siihen sisähaaroitus tai lisälämmitin.Säteilylämmittimen vastus pultataan yleensä lohkon kylkeen. Ei se öljyjä paljon lämmitä. Puolet lämmitystehosta menee konehuoneen ilman lämmitykseen=(harakoille) Myös lämmittimen teho on yleensä selvästi pienenpi, kuin lohkolämmittimen. Jos autossa on säteilylämmitin, ei sinne lohkolämmitintä saa.
- as2
Huono on kuitenkin kirjoitti:
Säteilylämmittimen vastus pultataan yleensä lohkon kylkeen. Ei se öljyjä paljon lämmitä. Puolet lämmitystehosta menee konehuoneen ilman lämmitykseen=(harakoille) Myös lämmittimen teho on yleensä selvästi pienenpi, kuin lohkolämmittimen. Jos autossa on säteilylämmitin, ei sinne lohkolämmitintä saa.
Ja lohkolämmitin lämmittää jäähdytys nesteitä, ei öljyjä.
Eipä siitäkään moottorille paljoa apua kylmäkäynnistyksessä ole.
Normi säteilylämmitin lämpeää n. 160c lämpötilaan. Ei kai sen paljoa tehokkaampi tarvitse ollakkaan. - Öljypohjaan
Huono on kuitenkin kirjoitti:
Säteilylämmittimen vastus pultataan yleensä lohkon kylkeen. Ei se öljyjä paljon lämmitä. Puolet lämmitystehosta menee konehuoneen ilman lämmitykseen=(harakoille) Myös lämmittimen teho on yleensä selvästi pienenpi, kuin lohkolämmittimen. Jos autossa on säteilylämmitin, ei sinne lohkolämmitintä saa.
Ainakin Volvoissa ja wag dieseleissä säteilylämmitin kiinnitetään öljypohjaan, ei lohkon kylkeen.
Muutamiin autoihin olen s.lämppärin asentanut, mutta lohkon kylkeen en vielä yhtään. No, varmaan sellaisiakin on.
Ollaanpa säteilylämmittimestä mitä mieltä hyvänsä, ei ole enää montaa merkkiä johon perinteisen lohkolämmittimen saa asennettua.
Tulevaisuudessa tuskin yhtään. - S-60
Öljypohjaan kirjoitti:
Ainakin Volvoissa ja wag dieseleissä säteilylämmitin kiinnitetään öljypohjaan, ei lohkon kylkeen.
Muutamiin autoihin olen s.lämppärin asentanut, mutta lohkon kylkeen en vielä yhtään. No, varmaan sellaisiakin on.
Ollaanpa säteilylämmittimestä mitä mieltä hyvänsä, ei ole enää montaa merkkiä johon perinteisen lohkolämmittimen saa asennettua.
Tulevaisuudessa tuskin yhtään.Volvon bensakoneissa kiinitetään lohkon kylkeen säteilylämmitin.
- hyvin lämpiää
S-60 kirjoitti:
Volvon bensakoneissa kiinitetään lohkon kylkeen säteilylämmitin.
riippuu siitä kumman laittaa Calixin vai Defan. Myös moottori vaikuttaa mikä laitetaan, esim. T5:een laitetaan calixin letkulämmitin.
Kannattaa tutkia molempien valmistajien sivuja.
- zxcvqw
Lohko- säteily- tai letkulämmitin. Kaikkihan ne lämmittää. Heikoiten tuo säeilylämmitin joka tulee öljypohjan kylkeen kiinni. Jos autossa on sätilylämmitin, siihen ei saa yleensä lohkolämmitintä lainkaan. Lisäksi tai tilalle voi laittaa letkulämmittimen. Liitos-sarjoilla se on helppo kytkeä ja helppo asentaa. Pitää vaan katsoa mihin letkuun sen laittaa.
- nykypäivää
Nykyautoissa pitää tietää mihin ja millasen autoon voi ja kannattaa asentaa, sillä moottorissa on monia antureita mittaamassa lämpötiloja ja väärä lämmitin väärässä paikkaa sotkee oikeat lämpötiedot ja auto käynnistyy huonosti.
- Heikki..
Käytännössä voi käyttää säteilymittaria joka mittaa gamma sekä röntgensäteilyn. Asteikko pitää olla ainakin 1000 mS/h saakka. Netistä n 20 egen hinta. Toimii kun pidät moottorin lähellä kun lämmitin on päällä. Voi varmasti olla monta muuta konstia.
- seonsesama
Jos säteilylämmitin on lohkon kyljessä kiinni, niin kyllä se on lohkolämmitin, vaikka vastus ei vesitilassa olekkaan. Myös alavesiletkussa olevaa lämmitintä voisi sanoa lohkolämmittimeksi, lohkoahan senkin tarkoitus on lämmittää. Jos nimikkeenä on "Lohkon vesitilassa oleva moottorilämmitin" silloin se myös on lohkon vesitilassa. Omassa autossa on 19,5 x 120mm vastuspötkö, joka työnnetään lohkossa olevaan reikään, mutta ei kuitenkaan suoranaisesti vesitilaan. Näitä on monenlaisia, ja kaikki ne lämmittää lohkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752