Orpokissanpentu

orpokisu

Hei, Onko kenelläkään orvoksi jäänyttä kissaa eli ilman emoa kasvanutta pentua/ tai jo aikuiseksi kasvanutta kissaa. Olisi mukava kuulla onko kissa "kehittynyt normaaliksi" kissaksi :). Minulla kolmen kuukauden ikäinen pentu. Ilman emoa kasvanut n. kolmen viikon ikäisestä asti.
Pentu on hyvin kiintynyt ihmisiin, seuraa joka paikkaan ja varmaan kohta tekee tarpeensa pönttöön kun matkii kaikkea mitä teen.
Nyt ongelmana on pennun kova pureminen ja hyökkäily. Saa olla varuillaan että ei käy kiinni jalkaan tai saattaa hyökätä jopa selkään :(. Johtuuko käytös orpoudesta ( emo ei ole opettanut) vai onko muuten tämän pennun ongelma? Vai pentu vilkkautta vaan. Minulla ennenkin ollut kissoja mutta eivät kyllä ole näin kova kauraisia olleet mitkään.

7

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chisu

      Hei, täällä on ehkä vähän samanlainen tapaus. Sukulaiset toivat tuliaisiksi kissanpennun, jonka piti silloin olla 8 viikkoinen? Mutta en tiedä sitten pitääkö ikä paikkansa, pentu tuotiin ulkomailta ja on nyt sitten 8.11. 5 kk:n ikäinen, jos se alkuperäinen 8 viikon ikä pitää paikkansa. Kaikki merkit kai viittaavat siihen että kisu on vieroitettu vähän liian aikaisin emostaan. Seuraa myös minua joka paikkaan ja haluaa nuolla kaulaa ja imeä sormea niin kuin tuttia, välillä myös pureekin vähän ja hyppää selkään. Ja mies on ihmeissään, niin kuin myös minäkin koska minulla ei ole aikaisemmin ollut kissaa. En ymmärtänyt että kissa voi olla niin seurankipeä. Mutta muuten on tosi suloinen, kiltti ja tekee tarpeensa hiekkalaatikkoon. Meillä on myös iso vanha koira joka oli alussa tosi mustasukkainen kisusta, mutta siitä ei ole oikein seuraa vilkkaalle kisulle. Olenkin välillä ajatellut että pitäisikö kisulle ottaa kaveriksi toinen kissanpentu. Tuntuu välillä että hän kärsii yksinäisyydestä.

    • luomukatti

      kissanpennu pureminen ja hyökkäily on täysin normaalia toimintaa. Siihen vastataan kiljaisulla ja sähhdyksellä ja tukevasti jalasta tai kädestirrottomalla. Erikseen sitten rukkanen käteen ja leikkipainia jossa kissa oppii hampaidensa ja kynsiensä varovan käytön. Ei EMOKISSA OPETA sitä, miten lujaa IHMISIÄ purraan. kissa opettaa vain sen, miten lujaa KISSAA saa purra ennekuin leikki muuttuu tappeluksi. kissan ja ihmisen nahalla on hieman kestoeroa!
      Joten siitä vaan kissaa kouluttamaan, kyllä se rajat oppii eikä nykyinen 12 viikkoa luovutusrajana ole ollut kuin jokusen vuoden. ennen oli 6-8 viikkoa vakiokäytäntö ja maataloista lähti nuorempiakin, kun isäntä kyllästyi pentuhin ja sanoi ettäuuteen kotiin tai turpeen alle. Ja hyviä kissoja niistäkin tuli, täyspäisiäkin, kun saivat vapaasti metsästää ja makailla uuninpankoilla talvet.

      • käytäntö

        Emo opettaa miten kovaa ylipäätään voi purra, vaikkei erottele ihmisiä tai muita eläimiä toisistaan. Ihmisen nahka on herkempi vaurioitumaan, koska siitä puuttuu kissan nahan sitkeys ja suojaavat karvakerrokset.

        Vakiokäytäntö ei ole yhtäkuin hyvä luovutusajankohta, se on muuttunut juuri siksi kun ollaan havaittu liian aikaisen luovutusajankohdan tuovan ongelmia.

        Luomukatti nyt vaan taas pyrkii provoilemaan vakioaiheilla :)

        Faktaa on se, ettei ihminen koskaan pysty opettamaan kissalle kissan taitoja, ei opettamaan kissaa "puhumaan" kissaa. Siihen ei vaan ole ihmisellä työkaluja...


      • 9+5
        käytäntö kirjoitti:

        Emo opettaa miten kovaa ylipäätään voi purra, vaikkei erottele ihmisiä tai muita eläimiä toisistaan. Ihmisen nahka on herkempi vaurioitumaan, koska siitä puuttuu kissan nahan sitkeys ja suojaavat karvakerrokset.

        Vakiokäytäntö ei ole yhtäkuin hyvä luovutusajankohta, se on muuttunut juuri siksi kun ollaan havaittu liian aikaisen luovutusajankohdan tuovan ongelmia.

        Luomukatti nyt vaan taas pyrkii provoilemaan vakioaiheilla :)

        Faktaa on se, ettei ihminen koskaan pysty opettamaan kissalle kissan taitoja, ei opettamaan kissaa "puhumaan" kissaa. Siihen ei vaan ole ihmisellä työkaluja...

        Ei tässä ketjussa ole muut provoilleet kuin sinä,

        Kissoilla ei ole mitään yleistä luovutusikää, joten mitään liian aikaista luovutusikää ei edes ole määritelty. Kissaliitolla on oma sääntönsä, joka ei muita koske. Kissaliiton sääntöjen mukaan pennut tulee luovuttaa rokotettuina ja siksi luovutusajankohta on järkevää olla rokotussuositusten kanssa samassa suunnassa.


      • höpöti höö
        9+5 kirjoitti:

        Ei tässä ketjussa ole muut provoilleet kuin sinä,

        Kissoilla ei ole mitään yleistä luovutusikää, joten mitään liian aikaista luovutusikää ei edes ole määritelty. Kissaliitolla on oma sääntönsä, joka ei muita koske. Kissaliiton sääntöjen mukaan pennut tulee luovuttaa rokotettuina ja siksi luovutusajankohta on järkevää olla rokotussuositusten kanssa samassa suunnassa.

        Älä sinäkään vedä tuota yleistä luovutusikää joka paikkaan, kun en ole edes maininnut yhtään mitään mistään yleisestä luovutusiästä. Vaan hyvästä luovutusajankohdasta ja liian aikaisesta luovutusajankohdasta. Sinä yrität joka ikiseen väliin tunkea tuota mantraasi, vaikkei kukaan sitä mainitsisi. Sinulle se näyttää olevan kynnyskysymys ja tapa provota :)

        Kissaliiton sääntö on ollut olemassa jo ennen kuin mitään rokotuspakkoa on ollut olemassa, joten unohda nyt tuokin väite


    • orpokisu

      Kiitoksia kommenteista! Meillä kans tuntuu että kaipaisi leikkia kaveria, ja olen vähän harkinnut kaveria kissalle mutta on vielä miettimis asteella. Meillä tulee kyllä kaikkien kanssa toimeen (kaverin koirien ja myös kaverin kissan), päässyt joskus vierailuille ja meillä usein käy koira vieraita. meillä myös on sisäsiisti, todella helposti oppi laatikolle.
      Kiitos "luomukatti" ohjeesta, olenkin sähähtänyt ainakun menee keittiön pöydälle taikka muuhun kiellettyyn paikkaan. Täytyypä kokeilla myös "hyökkäys tilanteessa" samaa.

      Kissasta nauttien!!

      • 1+3=4

        Moikka!
        Meillä oli ja tuon ensinmäisen kissan kanssa tuota hyökkäilyä ja puremista. tuntu että kädet kissan kynsien tai hampaiden jäljiltä aina naarmuilla.
        Sitten otin toisen kissan kaveriksi ja avot siihen loppu ihmisten kimpuun hyökkäily kun on oma kaveri kenen kanssa saa touhuta ja leikkiä oikeita kissaleikkejä...niin ja nythän noita karvakasoja siis kissoja on jo kolme koiran lisäksi. suosittelen siis kaverin ottoa,vaikka itestäkin tuntui että onko mulla kohta kaksi" hullua" kissaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe