Kysymys metsästyskaudesta

tietämätön

Olen nyt ajattelut. että mahdollisesti aloittaisin metsästysharrastuksen. Ensin olen lähestynyt asiaa luonnollisestikin tietoa hakemalla luvista ja yleisistä käytännöistä. Metsästyskaudesta tietoa hakiessa hämäännyin kuitenkin hieman.

http://www.riista.fi/?group=00000140&mag_nr=13

Tuossahan nuo ovat esillä, hämmästelin vain, että eikö yleisesti ottaen metsälintuja tosiaan voi ampua kuin vain lyhyen aikaa syksyllä? Kun esimerkiksi teerin ja metson ajaksi on määritelty 10.9.–31.10.

Mistä olen aiemmin saanut käsityksen, että mestästystä, myös yllämainittuja lintuja, ammuttaisiin myös kesä-heinäkuussa? Olisin erittäin kiitollinen jos joku valaisi yleisiä käytäntöjä minulle.

12

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meets Mees

      Nuo ajat kunkin riistan kohdalla vaihtelee jonkin verran kausittain....

      • tietämätön.

        Joo, tämän ymmärsin kyllä. Tarkoitin lähinnä, että metsätysajat todella ovat noin lyhkäisiä yleensä?


      • 15+17

        Vaihtelevat juu, mutta eivät ole ainakaan pidempiä kuin mainitut. Riistakeskuksen sivuilla on listattu riistan metsästysajat siten, kun ne on metsästysasetuksessa määritetty. Jos jotain maakunnallisia muutoksia tulee, niin ne on aina lyhennyksiä noihin aikarajoihin. Laki ei salli pidennyksiä.

        Ja kyllä, metsäkanalintujen (metso, teeri, pyy) metsästysaika kestää "vain" 10.9-31.10. Viime vuosina tämäkin on toteutunut lähinnä hyvien lintukantojen alueilla maan pohjois- ja itäosissa. Yleisempää on ollut, että jahtikausi on rajoitettu päättymään jo 15.10, tai vast.. Etelä-Suomessa kanalintuja on perinteisesti jahdattu vain viikon tai pari vuodessa.
        Kesä-heinäkuussakin voi toki lintuja jahdata, kuten hirviä, karhuja ja ahmojakin. Laillista se vaan ei ole. Artisti maksaa, jne...

        Varsinaisia pitkiä, siis syyskautta pidempiä metsästyskausia on Suomen riistalajistossa vähän. Pienpedoilla (supikoira, kettu, minkki) kausi kestää koko vuoden, vaikka niilläkin on rajoituksia poikasia hoitavan naaraan metsästykseen. Majavanmetsästys alkaa 20.8 ja päättyy vasta huhtikuun lopussa, joskin talviaika ja vesien jäätyminen rajoittavat metsästystä huomattavasti. Metsäjäniksen ja rusakon kausi on mahdollisesti pisin kokonaan hyödynnettävissä olevista kausista, siis jos sattuu olemaan ajokoiramies. Se ajoittuu välille 1.9-28.2.


    • yhtä lintua saa pitk

      Fasaania saa kyllä metsästää yhtä pitkään kun jänistäkin, eli syyskuu-helmikuun loppu.

    • Riistalle on

      taattava rauhallinen lisääntymiskausi.
      Muuten loppuu metsästettävät ja sitä kautta metsästys.

      Eri puolella maailmaa saattaa lisääntymissykli olla toinen, esim. Afrikassa tai Aasiassa.

    • tietämätön...

      Kiitos!

      Kyllähän tuo tieto löytyy muualtakin, mutta halusin tosiaan saada varmennuksen, kun monissa paikoissa tunnutaan pitävän itsestäänselvyytenä, että nuo ajat olisi tiedossa, mutta mistäpä aivan uusi metsästäjä ne tietäisi?

      Ei kai tässä auta sitten kuin ryhtyä metsästysluvan ja aseluvan/aseen hankkimiseen, toki seuraankin liittyä, ja odottelemaan.

    • ensiksi kortti

      heh, heh, niin mistäpä se uusi metsästäjä tietäisikään ?
      Yksi paikka on se metsästyskortti tutkinto. Mitenkä voi saada metsästyskortti kokeen lävitse, tietämättä noita perusasioita ?
      Käy nyt hyvä ihminen ensin suorittamassa metsästyskortti ja sitten vasta mieti asiaa eteenpäin.

      • shgsfds

        Tutkinnon suorittaminen ei takaa tietoa metsästysajoista.
        Itse suoritin kyseisen kortin tänä syksynä ja en osaa enää päästäni sanoa että koska loppuu esim. rusakon metsästys, ja olen sitä mieltä ettei tarvikkaan muistaa. Jos lähden paikkaan jossa on esim rusakoita tai fasaaneita niin tarkistan tuolta riista.fi:stä että niitä tosiaan saa metsästää. Jos vastaan tulee vaikka villisika jonka aikaa en ole tarkistanut niin jätän ampumatta.
        Eikä kokeessa juurikaan kysytä metsästysaikoja. Yksi tai kaksi kysymystä taisi olla ja nekään ei ollut muotoa: "koska on sorsan metsästysaika" vaan "voinko kouluttaa hirvikoiraa 1. maaliskuuta"

        Alkuperäiselle kysyjälle. Tosiaan kanalintuja saa metsästää vain kertomanasi aikana. Alukohtaisia rajoituksia voi olla tämän lisäksi.


    • Ei ole tutkintoa vie

      Aloittaja kyllä selvästi sanoo. "että mahdollisesti aloittaisin metsästysharrastuksen"
      Eli vasta pohtii alottaisiko ja se tarkoittaa yleensä, että ei vielä harrasta.
      Jos aloittaa, niin hyvä tapa on suorittaa metsästäjätutkinto.

    • hgfhhj n

      ja tuolta on hinnasto-- Rauhoitettujen eläinten ja kasvien ohjeelliset arvot

      esim. jos ammut tammihiiren sen arvo on 2300 eu.. kannattaa tarkasti tuntea riistalajit ja linnut ja kaikki mottiaiset esim.. perhonen--harjusinisiipi (Pseudophilotes baton) 1682 € aika kova on kilohinta..

    • 12 KALIBERIA

      Saako samalla haulikolla metsästää niin fasaania kuin jänistäkin?

      • Saa kyllä.

        Patruuna vaan on valittava riistan mukaan. Jänikselle hiukan isompaa haulia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe