ms-epäily

pelottaa1

hei! te joilla on oikeasti tietoa/kokemusta kyseisestä olisi mukava saada asiallisia vastauksia.
Olen 23-vuotias nuori nainen. Kesästä asti toispuoleista päänsärkyä, paineen tunnetta silmäntakana sekä kummia näkövaivoja ja toispuoleinen niskajumitus. Kävin useaan otteeseen lääkärissä ja luokitteli jännityspäänsäryksi. Kokeilin hierojaa, enemmän liikuntaa eikä mikään auttanut, vaivat vain pahenivat. Menin jälleen lääkäriin koska enään särkylääkkeet eivät auttaneet ja alkoi tulemaan toispuolisia tunnottomuuksia käteen sekä jalkaan. Sain lähetteen hermotutkimuksiin jotka kuitenkin olivat ok. Olen ravannut lääkärissä loputtomuuksiin jatkuvan pahan päänsäryn vuoksi. Nyt on aika neurolle ja lähete mangneettikuvaukseen. Oireet lääkärin mukaan viittaavat ms-tautiin. Tässä kysymykseni joka jäi vaivaamaan ku sain lausunnon käynnistäni ensiavussa. Mitä tuo demyn-poissulku tarkoittaa? Ja tuo että jänneheijasteet ovat vilkkaat melkein subklooniset? en löytänyt tietoa näistä ollenkaan kun koitin etsiä?

24

3818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soita ja kysy

      En tiedä, enkä lähde arvailemaan, mutta soita sinne ketkä sen lausunnon teki ja kysy. Tämä tauti on sellainen sotku, ettei siitä tahdo saada täysin selvää kukaan. Neuroloogit ovat ehkä lähimpänä totuutta. Muut arvailevat, joten oottele rauhassa kuvat. Tuosta poissulku sanasta en muuta ymmärrä, kuin sen että minulle tehtiin nippu kokeita joilla suljettiin pois eri sairauksia.

    • pelottaa1

      kiitos asiallisesta vastauksesta. Taas jälleen kerran päivystyksessä kipulääkkeitä pinoittain kun ei pärjää säryn kanssa. Otettiin tt-kuvaus päästä siinä ei mitään poikkeavaa. onneksi perjantaina neurolle jospa saisi jotain tietoa/apua tilanteeseen.Mangneettikuva kiireellisenä vasta tammikuussa (kuulemma ruuhkaa). pitkä aika odotella siihen asti.

    • fiii

      D-vitamiinista on kirjoitettu, että se voi liittyä MS-tautiin jotenkin ehkäisevästi?

      Katso netistä D-vitamiini MS-tauti. Katso myös omega-3.

      Autoimmuunisairaudet ja viljat, maito ja palkokasvit (niiden lektiinit) on yhdistetty toisiinsa.

    • 100µg

      Käyhän täällä

      http://www.msmaailma.fi/community/

      Lisäksi C-vitamiinia ja D-vitamiinia tarvii purkista.

      C- ja D-vitamiinin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinin riittävä saanti on erittäin tärkeä mm. luustolle ja verisuoniterveydelle.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-100µg / vrk

      Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
      http://www.katsomo.fi/?progId=140659

      Miksi pillereitä kannattaa syödä pimeällä eli kaikki mitä sinun pitää tietää D-vitamiinista
      http://honkanen.wordpress.com/2012/10/04/d-vitamiini-ihmelaaketta-purkista/

      D-vitamiinilisän käyttö on perusteltua
      http://hevoskuuri.fi/terveys-ja-ravinto/444-d-vitamiinilisaen-kaeyttoe-on-perusteltua

    • kantakatsonta

      Minulla on näinä päivinä ollut silmäntakaista inhaa oloa. Mikä sitä aiheuttaa? Pahin tilanne on, jos on sekä lähellä että kaukana oleva kohde yhtäaikaa. Jos halua katsella nimenomaan kauempaa kohdetta, niin lähellä oleva tekee inhaa oloa silmissä. MS?

    • pelottaa1

      kiitos sivuista jotka olit laittanut! niissä olikin paljon tietoa :)

    • 100µg
    • hengitä puhdasta

      Aloittaja kuvaa täsmällisesti oman sairauteni 15 vuotta sitten. Olin silloin vähän päälle kolmikymppinen. Tyypillisin vaiva oli juuri tuo paine silmän takana, en voinut tarkentaa katsetta kuin hyvin kauas. Kaikkea mahdollista tutkittiin, vuosien varrella diagnooseiksi tuli mm. hortonin tauti ja paniikkihäiriö. Lääkkeitä kertyi suuri muoviboxillinen, osa oli niin vahvoja, etten pysynyt ollenkaan hereillä.
      Ratkaisu löytyi vuosien sairastamisen jälkeen, kun silloisesta kodistani löytyi (ei niin kovin iso) kosteusvaurio, joka oli kasvattanut ns. mustaa hometta. Asunnon vaihdon jälkeen sairaus helpotti rakaisevasti. Kunnes huomasin, että myös muiden ihmisten vaatteissaan kantamat homeet ja erilaiset jokapäiväiset pesu- yms hajustetut asineet riittvät aiheuttamaan samoja oireita. Jo vuosia kaikki vapaa-aikani on kulunut elinympäristöni hajuttomana ja homeettomana pitämiseen, enkä voi liikkua julkisissa paikoissa enempää kuin on ihan pakko. Mutta olen terve aina kun saan olla puhtaassa ilmassa.

    • nitta..

      demyn (demyelinaation) poissulku tarkoittaa mun mielestäni valkean aineen muutoksien poissulkua juuri magneettitutkimuksellä. eli tarkistetaan, ettei löydy läikkiä päästä, joita löytyy ms-taudissa...

    • Ymmäymmä

      Minulla on ollut viikon verran häijyä oloa silmien takana. Valot, liikkeet, lähikohteet ja silmien liikuttelu pahentavat sitä. Tunne on aivan inhottava, ei siitä pääse karkuun millään, kun se iskee.

      Minulla on krooninen poskiontelotulehdus. En saanut FESS-leikkausta poskionteloon Tyksistä, koska sen oireet ovat vähäisiä, toispuoleista ohimo- ja kasvokipua ajoittain useita kertoja vuodessa. Olisikohan tuolla poskarilla jotain tekemistä tuon inhottavuuden kanssa. Toisessa silmässä on kaihi ja roikkuva silmäluomi ja joskus punoitusta sisänurkassa.

      Minulla on monia sairauksia, mm. lihasdystonia, kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitys), lisäkilpirauhasen liikatoiminta ja immuunipuutosta ym. ym.

      Voisiko oire liittyä alkavaan MS.ään?

    • pelottaa1

      Hei ja kiitos jälleen kerran vastauksista:) Olo hieman parempi uusilla lääkkeillä joita nyt kahden viikon ajan olen käyttänyt, ainoana ongelmana on että voisin nukkua vain koko ajan . Pää ei särje läheskään niin usein kuin aikaisemmin mutta ajoittain tulee hirveä paineentunne oikealle puolelle päätä ja silmän taakse ( tuntuu kuin ei pystyisi liikuttamaan ollenkaan sen aikana silmää ). Olen käynyt hierojalla muutaman kerran nyt tämän odottelun aikana ja se hieman myös on vaikuttanut jännitykseen. Mangneettiaika tosiaan on tammikuun alussa, joten siihen asti kun pärjää niin on tietoisuutta asiasta. Neurolla kävin kaksi viikkoa sitten ja siellä ei tullut mitään uutta esille. Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa tuo mouches volantes? (luki lausunnossa) näen koko ajan silmässäni pisteen josta jakaantuu kummallasia viivoja. vaiva on ikävä koska seuraa jatkuvasti silmässä varsinkin kirkkaassa valossa.
      Uutena mutta ikävänä vaivana on hormoonitkin menneet sekaisin ( rinnoista tulee maitoa itsestään ja kuukautiset heittelee miten sattuu ) Sainkin sitten lähetteen rintojen varjoainekuvaan myöskin.

      • Boysandme

        Tarkista nyt hyvä ihminen tuon kosteusvaurion mahdollisuus kotonasi tai työpaikalla! Tuo maidontulo rinnoista on nimittäin yksi hometoksiinien aiheuttama oire ja minusta se kuulostaa sen verran harvinaiselta oireelta kumminkin että kumma jos taas paloitellaan potilasta ja tutkitaan vain tissit eikä katsota kokonaiskuvaa.. Nuo näköhäiriot ja muut on ihan tyypillisiä, niitä oli minullakin kun työskentelin paikassa jossa oli ollut iso kostetusvaurio. Ja nyt minulla ollut päänsärkyjä, käsien puutumista yöllä ja vaikka mitä ja meillä parhaillaan korjataan vanhaa kosteusvauriota. Josta löytyi homeita. Mielestäni myös sitä pelättyä mustaa sellaista. Minulla ollut vuoden aikana kaikenlaista nivelsärkyä etc. mutta ei sentään tuota maidontuloa. Kohdallani pakkaa sekoittaa myös se, että olen pitänyt oireita borrelioosina, koska vuosi sitten minulle ilmestyi rinkula, järkky niskasärky ja -jäykkyys, ne käsien puutumiset, yms. epämukavuudet. Selvitin, että ilmeisesti pitkittyneen borrelioosin taustalla voi olla homealtistus. Minäkin siis sain alkuun se 2vk antibioottia, jonka muka pitäisi riittää.


      • Tekoälydiagnoosit

        Minulla on oireina sisäistä tärinää, pulputuksen tunnetta, elohiiriä, jalkojen ja käsien puutumisia, näköhäiriöitä etenkin katsoessani tekstiä sähköisiltä laitteilta. Myös ryhmihäiriötuntemuksia ja jalkojen kramppaamista. Kaiken lääkärillä ramppaamisen jälkeen tuumin, että on aika ryhtyä tutkimaan niitä sisätiloja, joissa vietän eniten aikaani eli kotia ja työpaikkaani. Homekoira löysinkin kotoani mikrobiperäistä hajua ja odotan että merkattua kohtaa tullaan tutkimaan piakkoin lisää. Ja ennen kaikkea, että vaurio korjataan. Työpaikkakin on todennäköisesti homeessa, sillä siellä oirehtii muutkin kuin minä.
        Olisinpa löytyänyt tämän viestiketjun silloin, kun minulle tarjottiin MS-diagnoosin mahdollisuutta. Yhtä kaikki kävin sairauden kriisivaiheen läpi, vaikka mitään ei sitten lopulta löytynytkään.


    • laur4

      Tähän asti olen luullut, että väsymys aiheuttaa näköhäiriöt, kasvojen kiputilat, silmien paineen, päänsäryt. Ja että selkärangan nikamasiirtymä tekee hermosäryt ja välillä aivan järkyttävät selkäkivut. Ja se, että puolessa välissä työpäivää jalkani ja käsivarteni ovat niin hapoilla, etten voi kävellä, johtuu vain siitä, etten saa nukuttua, koska herään yölläkin käymään vessassa.

      Luulin myös, että ihmisillä nyt vaan on muistihäiriöitä...siis kaikilla. Pidin sitä jotenkin normaalina. Ja että joskus puhe takeltelee, fiksummallakin.

      Sanokaa nyt, että tää voi olla mitä tahansa muutakin kuin ms..??

      • Boysandme

        Sanonpa vaan: voi olla myös borrelioosi. Tarkista ehdottomasti sen mahdollisuus, mieti onko punkki joskus purrut, vaikka ei olisi aiheuttanut edes ihomuutosta.


      • StemunBlues

        MS-diagnoosissa poissuljetaan mm. borrelioosi, sarkoidoosi, kuppa ja vaskuliitti. Oireet viittaavat tuohon selkärangan nikamasiirtymään ja ehkä myös jännityspäänsärkyyn,.. MS-taudissa voi esiintyä kognitiivisia ongelmia, kuten muistihäiriöitä, mutta eivät ne ole mitenkään yleisiä - saati ms-taudille tyypillisiä oireita. Puheen takeltelu ja muistihäiriöt voivat viitata moneen asiaan kroonisesta väsymyksestä alkaen. MS-taudissa lihasheikkous, etenkin toispuoleinen, on yleinen vaiva, mutta yleensä siinä ei jalat ja kädet mene hapoille - niistä vain loppuu voimat ja rasituksesta palaaminen vie oman aikansa.


    • 100µg

      Mahdollinen homealtistus voi aiheuttaa vaikka mitä oireita.

      Toinen on kova stressi.

      Tämän päivän Turun Sanomissa on hengityharjoituksia, joilla voi vähentää elimistön stressitilaa.

      Lisäksi ravinnolla ja liikunnalla on suuri merkitys.

      Riittävän D-vitamiinin syöntiä ei voi liikaa korostaa.

      Dr Sreeram Ramagopalan explains the latest research in Vitamin D and why it's so important for people with multiple sclerosis. Check it out...
      https://www.youtube.com/watch?v=NRAgPDn0Ct8

    • voi kaaheeta

      Olen itse epäillyt tässä muutaman päivän ajan ms-tautia. Oli ensin ruusu tai vyöruusu korvakäytävässä ja se hoidettiin pois. (liittyi myös outoa silmätulehdusta, toispuoleista) --- johti lopulta kasvohermohalvaukseen, JOSTA PALAUDUIN täysin. Nyt kuitenkin - lääkekuurin jälkeenkin jäänyt kova väsymys ja oudot oireet. Seurailen tilannetta
      Olen koettanut ajatella että hyväksyn ms-taudin jos se minulla on. En tiedä olisiko se sittenkään ns. maailmanloppu. Kyllä kai tuon kanssa pärjää. :) Katsotaan mitä tuleman pitää. Olen vähän yloi 30:nen

      • ei maailmanloppu

        Se ei todellakaan ole maailmanloppu, jos MS-tauti todetaan. Elämä jatkuu sen jälkeen oikeastaan ihan samanlaisena; arjen huolet nousevat päällimmäiseksi niin kuin aina ennenkin ;-) MS-tauti oli itselleni "mörkö" niin kauan aikaa, kun oli vain epämääräisiä oireita, joita googlailin netistä, ja jotka viittasivat MS:ään.

        Kun sain sitten lopulta magneettikuvien perusteella diagnoosin, olin tavallaan jo käyttänyt huolehtimisen voimavarani loppuun enkä enää ollut peloissani enkä huolissani tai masentunut.

        Sain diagnoosin ensimmäisen, kunnon pahenemisvaiheen yhteydessä. Kun tuo pahenemisvaihe helpotti ja pahat oireet lähtivät pois, olin iloinen ja olen diagnoosista lähtien elänyt täydempää elämää psyykkisesti vahvempana ihmisenä kuin koskaan aiemmin. Niin omituiselta kuin se ehkä kuulostaakin, niin tosi on. Minusta tuntuukin, että MS:n mukana ihmiselle tulee myös voimavarat elää sen kanssa, jos vain ottaa ne vastaan ja hyödyntää niitä voimavaroja.

        Mutta tosiaan, voihan se olla, että sinun oireesi johtuvatkin jostain muusta. Onnea matkaan joka tapauksessa!


    • StemunBlues

      Demyn poissulku ilmeisesti kertoo, että tutkimuksessa poissuljetaan (tai on poissuljettu) aivojen valkoisesta aineesta löytyvät demyelinisoivat prosessit, eli ms-taudille tyypilliset plakit. Jos niitä löytyy, MS-tauti on todennäköinen diagnoosi. Vilkkaat jänneheijasteet viittaavat reflekseihin ja clonus (sanassa subklooninen) viittaa tahdosta riippumattomiin liikkeisiin. Sekin sopii ms-diagnoosiin. Muistaakseni omissa potilaskertomuksissani on paljon samankaltaisia määritelmiä.

    • VHH-kannattaja

      Jos sairastaa MS-tautia, niin kannattaa kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota, koska kyseinen sairaus kuuluu autoimmuunisairauksiin.
      Autoimmuunisairaudet johtuvat pääasiassa vilja-ja/tai maitotuotteista.
      Viljat sisältävät proteiineja, jotka kulkevat suoliston läpi sulamattomina vaurioittaen suoliston seinämiä. Lisäksi suoliston ollessa vioittunut ihminen altistuu ryhmälle kemikaaleja, jotka normaalisti pysyisivät suolistossa. Tämä saattaa johtaa esimerkiksi kemikaaliyliherkkyyssyndroomaan

      • Onononnnn

        Melkoista hevonpaskaa. Saanen kysyä mihinköhän tutkimukseen tuo väite "Autoimmuunisairaudet johtuvat pääasiassa vilja -ja/tai maitotuotteista" oikein perustuu? Ja saanen myös kysyä missäköhän yliopistossa sinäkin olet "pätevöitynyt"? Ettei vaan olisi peräti googlailemalla löydetyt huuhaapalstat sinunkin roskaväitteiden taustalla?


    • Painetta

      Heippa!!

      Kun on otettu selkäydinestenäyte ja siinä on jotain hiutaleita yhdellä , niin liittyykö tämä jotenkin MS - tautiin?

      Valko ja punasoluja Ok, tulehduksia ei. Pään Mri kuvissa ainoastaan aivolisäkkeen ympärillä turvotusta. Myös silmät huonontuneet ja aivoselkäydinnestettä myös silmien takana.
      Lääkäri ei ole vielä lausuntoa tästä antanut ja kuten tiedetään, odottavan aika on pitkä.

      Onko kellään tietoa noista hiutaleista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe