Onko syytä huoleen?

tst4

Hei.

Odottelen tässä, että pääsee tänää reumatologille lähetteellä. Mietin kuitenkin, että onkohan nyt turhaan huolestuttu.

Noin reilu kuukausi sitten, passitettiin minut töistä suoraan päivystykseen. Huomasin yhtäkkiä, että toinen nilkka oli täysin turvonnut enkä pystynyt lähestulkoon kävelemään hetkeen sen jälkeen (istuin noin 20m). Kävely auttoi kuitenkin ja kipu laantui niin pitkäksi aikaa kunnes olin kävelemättä.

Päivystyksessä todettiin, että niveltulehdus olisi kyseessä, muutaman näytteen perusteella. Sairaalassa taas otettiin lisää näytteitä ja lopulta myös ultraäänen avulla etsittiin nesteitä joista saisi näytteen. Nestettä ei ollut ja tämän perusteella todettiin, että kyseessä olisi ihoinfektio kuten ruusu.

Päivä sen jälkeen ja alkoi jo helpottaa, sitten seuraavana päivänä aloitin antibioottikuurin ja oireet oli lähestulkoon olemattomat.

Kuitenkin tämän jälkeen on esiintynyt kaikennäköisiä niveloireita. Mm. Sormien keskinivelet (toisessa kädessä) on ollut jäykkinä useampana aamuna. Toinen kyynärpää on heikentynyt huomattavasti - kipua ilmenee kun yrittää työntää esim hieman jäykkää ovea. Polvissa on ollut pieniä kipuja.

Ehdin olla huolissani parisen viikkoa, kunnes tajusin, että oireet käytännössä loppuivat (ei kokonaan, mutta esim sormet eivät enään jäykkiä). Sitten taas muutama päivä sitten lähdin kauppaan kävellen ja ei mennyt kuin hetki niin toinen polvi meni tosissaan kipeäksi. Ei voinut kuin raahata jalkaa ja jos vähän olisi taittunut niin varmasti olisi tehnyt tepposensa kipuina.

Kuitenkin tämän jälkeen taas muutama päivä käytännössä oireeton.

20v tosiaan olen, että kovin nuori tälläiselle taudille, vaikkei ajatus nivelreumasta juurikaan muserra minua.

2

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Circadin2mgdebot

      Moi. Itellä oli moniavuosia psoriaattista ihottumaa, stressiä, unettomuutta ja nivelreuma oikeassa lonkassa.

      Noin parivuotta meni kivuliaan lonkan kanssa köntystellessä.

      Löysin kuitenkin lääkkeen stressiin ja unettomuuteen (circadin 2mg debot) ja muutamassa vuodessa katosi psoriaattinen ihottuma, sekä nivelreumakin.

      Että silleen... suosittelen melatoniinia, jos on stressiä sekä huonosti unta.

      Nykyään uni poistaa stressin, ja näin ollen elimistö parantaa itse itseään.

    • Jokueräs

      Kyllä noita oireita kannattaa ehdottomasti lähteä tutkimaan. Kuten toteat olet nuori ja sinulla on elämä edessä. Nykyään nivelreuma on erittäin harvoin lopullinen tuomio, vaan hoidot ovat kehittyneet 2000-luvulla aivan mielettömästi ja kehitys tullee jatkumaan. Etenkin nivelreuman ennuste on aivan eri luokkaa kuin 80-luvulla. Nykyään tavoite on saada tauti oireettomaksi puolessa vuodessa ensioireista ja sen tavoitteen saavuttaminen näyttäisi ennustavan esimerkiksi täyspitkää työuraa (taitaa seurantadataa olla tällä hetkellä 15-20 vuotta hoidon aloittamisesta). Mutta tähän pääsemiseksi se varhainen diagnoosi on tärkeä.

      Ei todellakaan ole normaalia, että nuorehko ihminen tarvitsee aamulla tunteja, että saa nivelensä "hereille". Minä aloitin ihan hiljan kalliin biologisen lääkityksen reumaani ja olen nyt herännyt useampana aamuna pirteänä ja vetreänä. Viimeistään nyt uskon, että oireeni ovat olleet todellisia. Tähän saakka olen epäillyt oireiden todellisuutta ja soimannut itseäni jopa laiskaksi ja luulosairaaksi. Nyt olen saanut huomata, ettei kyse todellakaan ollut pelkästään saamattomuudesta, vaan olen ollut kipeä ja väsynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe