siskon tulevaisuus pelottaa

dim

Sain tässä pari päivää sitten tietää siskoni käyttäneen jotain huumausainetta (ehkä pilveä) parin vuoden ajan pari vuotta sitten. Tämän seurauksena hänellä oli tullut aika paha masennus, ja hän oli yrittänyt itsemurhaa lääkkeillä puolisen vuotta sitten.
Minua pelottaa että siskoni ei ole päässyt huumesta irti ja käyttää silti aina välillä. Pelkään että keväinen toistuu ja menetän rakkaas siskoni. Hän nuori ihminen vielä, kaunis, mukava ja muuten kunnollinen nuori. En osaa jutella hänelle asiasta, en tiedä mitä sanoa. Hän tietää ,että minä tiedän ja olemme vähän asiasta jutelleet.

Hän käy nyt psykiatrilla ja on ihan eri ihminen kuin esim. vuoden alussa. Äitini ja isäni tietävät tästä myös ja he tukevat siskoani, mutta silti takraivossa kytee ajatus, että "mitä jos..."

Pelottaa...Siskoni täyttää 18vuotta syksyllä ja pelkään että sitten hän pian innostuu, kun alkaa käymään baareissa yms. missä ilmeisesti huumeiden tarjonta on suurempi. Hikoilenko turhaan ja miten voisin olla tukena siskolleni. Miten osaisin edes saada hänen olonsa paremmaksi, vai onko siihen tarvetta... Itse en ole koskaan nähnyt huumeita, minulle ei ole koskaan tarjottu huumeita, enkä ole koskaan nähnyt ketään huumeiden vaikutuksen alaisena...

1

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naapurin äijä

.

Voimia ystäväni!

Päihteiden sekakäyttö on aina vakava asia. Kertomuksesi mukaan tämä on todennäköisin kuvio missä siskosi on ollut. Nuorten juhlivien päihteily on harvoin puhtaasti kannabiksella tapahtuvaa. Yleisin on on alkoholin ja bentsodiatsepiinien yhtäaikainen käyttäminen. Varsin monet ottavat alkoholia ja amfetamiinia. Tuo yhdistelmä on poikkeuksellisen vaarallinen, koska viikonkin putki ilman unta tulee tuossa mahdolliseksi. Yhtälailla yleistä on alkoholi extacy. Yhdistelmä tuottaa hyvin petollisen olotilan, ja mm. seksuaalinen hyväksikäyttö tapahtuu usein tällä reseptillä.

Alkoholi kannabis on yhdistelmänä varsin lamauttava. "pari kaljaa" pohjalla ei vielä tee pulmia, mutta aika harvoin sekakäyttäjät pariin kaljaan tyytyvät.

Lääkkeistä tiedän sen verran paljon, että uskallan sanoa niiden ajavan ihmisiä itsetuhon partaalle. Rauhoittavat ja psyykenlääkkeet toimivat niin, että oma käsite ja oikeudentaju katoaa. Elämänhalu katoaa.

Luo yhteys siskosi kanssa. Keskustelkaa. Perehdy aihepiiriin lukemalla asiasta. Netistä löytyy kaikki tarvittava aineisto esim. puolitotuus.com:ista.

Hyvää syksyn jatkoa sinulle

Naapurin äijä
      h u u m e v a s t a i n e n
      - hampun kotikasvatuksen puolesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2112
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1775
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      233
      1260
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      940
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      925
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      20
      842
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      111
      751
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      698
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      696
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      679
    Aihe