Pointteripohdintaa

smaug_

Sopiiko pointteri ihmiselle, joka ei ole kiinnostunut metsästyksestä? Netin mukaan rotu olisi muuten mielestäni ihanteellinen, helppo koulutettava, aktiivinen, ohjaajahakuinen, ystävällinen, ei vahdi. Haluan koiraa etupäässä erilaisiin harrastuksiin kuten jäljelle tai agilityyn, ja etenkin kaveriksi pitkille metsälenkeille joissa toivoisin koiran voivan juosta vapaana. Lähteekö pointteri helposti ajamaan riistaa metsässä tavalla joka toisi hallintaongelmia tai olisi vaikeasti poiskoulutettavissa?

4

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Metsästyskoiralta risitavietin pois kouluttaminen on ehdottomasti vaikeaa.

      Pointteri on kuitenkin seisova lintukoira, joten kotikoiran siitä saa helpoiten varmasti opettamalla sen metsästyskoiraksi, mikään pakkohan sinun ei ole eläimiä ampua. Käytte metsälenkilla ja nautit koiran työskentelystä, ihailet kun se seisoo, palkkaat ja jatkatte matkaa.

      Minä liikun kanakoiran kanssa metsässä, mieheni metsästää sen kanssa. Ei se haittaa yhtään, että koira ilmaisee linnut tavallisella metsälenkillä minullekin. Sinun pitää kuitenkin opettaa sille hallittu metästyskäyttäytyminen, ettei tule mitään tukahdutetun vietin ongelmia, eli koira karkaa holtittomasti lintujen päälle tms. Lintuja aktiivisesti koko ajan lenkilläkin etsivän koiran kanssa ainut ongelma on, että rauhoitusaikana sitä ei ole mitään asiaa päästää irti metsään.

    • smaug_

      Kiitos, hyviä pointteja tuosta tukahdetusta vietistä. Mielessäni oli juurikin tämä holtiton riistan perään lähteminen. Entäs muu riista, jänikset ym? Lähteekö kanakoira ajamaan sellaista mielellään, tai onko sekin kontrolloitavissa korrektin ilmaisun koulutuksella?

      En ole ollenkaan perehtynyt metsästyskoirien kokeisiin tai koulutukseen, voisihan siitäkin saada mukavan harrastuksen vaikkei varsinaisesti itse metsästäisi? Vähän kuin noutajien rodunomaiset kokeet?

    • kasvattaja päättäisi

      Voisi sopiakin, mutta kasvattajat eivät ainakaan Suomessa meinaa myydä pointtereita muille kuin metsästäjille.

    • anti mennä Pointter

      Riistavietti ei ole sama asia kuin tottelemattomuus, vaikka sitä asiaa asiakseen hoetaan siellä ja täällä. Omakohtaisesti väitän, että omat seisojani ovat yhtä poikkeusta lukuunottamatta olleet vähemmän HOLTITTOMASTI riistanperään karkaavia kuin keskivertoseurakoirat. Ja näitä seisojia on ollut perheessämme nykyiset mukaanlukien ollut 11 (rodut: saksanseisoja, englanninsetteri ja yksi pointteri) ja muutama noutaja päälle.

      Koirat ovat sitä yhtä edesmennyttä onnetonta lukuunottamatta olleet lenkeillä (pl. taajama) vapaana, eikä mitään ongelmia ole sen vietin suhteen tullut. Kymmenkunta jäniksen- ja linnunpoikaa on moisen koiraporukan irtiolon tiimoilta tapetuksi tullut; koirien irtioloon suhteutettuna määrä on vähäinen.

      Kaiken alkujuuri on siinä alle 6 kk tottelevaisuuskoulutuksessa. Sen osaa seisojien suhteen jokainen terveellä järjellä varustettu pitkän pinnan omaava kouluttaja. saaMainitsemmillasi koirapointeilla arvioituna pointteri sopii sinulle hyvin. Toki pitäisi lähtökohtana olla, että jahtikoira otetaan vain jahtia harjoittavaan perheeseen. Toisaalta on hyvä muistaa, että enemmän siitä riistattomuudesta kärsii se tukiaiskipeä kennelliitto kuin se koira.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe