Hyvää itsenäisyyspäivää!

Olen syntynyt sodan keskellä 1943, mutta varsinaisesta sota-ajasta en muista mitään. Ensimmäiset muistikuvat voisivat olla 47-48 vuosien paikkeilta.

Elävästi muistan ne mustat vekkiverhot pienen mökkimme ikkunoissa. Muistan erään naapurin aikuisen pojan, josta sanottiin, että sodassa meni hermot. Hänelle arkeen paluu oli vaikeaa ja työhön tarttuminen, en tiedä mitä oli kokenut eritavalla kuin toiset.

Ilmeisesti Jumala suojeli lapsen mieltä, nimittäin en koskaan aistinut sodan läheisyyttä. Kun miehet istuivat pirteissä ja polttivat tupakkia sisätiloissa, niin usein jutut menivät sotaan. Kuitenkin kuuntelin niinkuin jotain kaukaista hietoriaa.

Vasta aikuistuttuani ymmärsin, että isäni oli ollut nostomiehenä rintamalla juuri ennen kuin sain alkuni. Hänet vapautettiin 44 vuotiaana iän perusteella vuonna 1942.

Keskustelut sodasta olivat terapiaa, mutta myös piti haavoja tuoreina. Kumpi osa voitti, en tiedä.

Kun tarkastelemme sodan olemusta, niin voimme todeta jo asumisen vuositolkulla itse kyhätyissä korsuissa ja teltoissa säässä kuin säässä, olleen rankka kokemus.

Kun siihen lisätään maalitauluna oleminen kaikenlaisille aseille, ihme on vieläkin suurempi.

Inkerin reissuilla olen katsellut niitä paikkoja, joissa se työ tehtiin. Olen astellut jo lähes umpeenpainunutta juoksuhautaa Kannaksella, olen seisonut hiljaa poterossa, olen katsellut Leipäsuon aluetta ja ihmetellyt Jumalan suuruutta, että Hän antoi rohkeutta niille varsin nuorille miehille.

Olen katsellut vuolasta Syväriä ja ja koskena kohisevaa Vuoksea ja ihmetellyt, miten perääntyvät joukot ovat niitä ylittäneet ilman siltoja.

Olen ammattini takia katsellut myös naapurin arsenaalia. En halua pelotella, mutta vain Jumalan sormi on turvamme ja jos Hän armossaan antaisi päättäjille viisautta säilyttää hyvät välit kaikkien kanssa.

Kunnia Jumalalle ja kiitos veteraaneillemme! Itsenäisyys sellaisena niinkin ohuena mitä se nyt on, on kallis asia.

5

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oi Suomi katso.. sin

      Olen sotaveraanin poika, siis lähes sankari itsekin. Isä sodassa ja sen etulinjassa viisivuotta. Meitä tuli liuta muksuja sodan aikana ja sen jälkeen. Olot oli köyhät ja mieli ankea, usko ja luottamus korkeimpaan auttoi yli pahojen aikojen..
      Kuri oli kova ja lakihenkisyys huipussaan. Selkäsauna odotti usein, jollei tehdyistä rikkeistä, niin ainakin varmuudenvuoksi. Syynä sodan aiheuttanut kireä pinna. Lapsi ei sitä ymmärtänyt- traumat sodasta siirtyi näin lapseen. Näin kokeneita kanssa sankareita on paljon ja anteeksi on annettu. Ilman näitä veteraanien uhrauksia emme olisi nyt vapaita ja vapauden rima ylittyi nytkin rimaa hipoen. Asento, katse oikeaaan päin..

      • ^^muuttolintu^^

        Kiitos rakas taivaan Isä tästä ajallisesta isänmaasta`

        Kiitos että varjelit voimallasi sen säilymistä vapaana. Kiitos uskonvapaudesta, kiitos jokapäiväisestä leivästä.

        Vainon aikana Suomen kansa rukoilï Jumalaa ja kirkot olivat täynnä kuuntelemassa Jumalan Sanaa. Jumala kuuli hätähuudot ja antoi apunsa.

        Tätä vapautta ei ole tänä päivänä monissa maissa, vaan kristityitä vainotaan. Vaino on henkeen ja omaisuuteen kohdennettua, esimerkiksi Egyptissä, arabimaissa, Intiassa, mm
        Voimmeko täällä hyvinvoinnin keskellä ollenkaan ymmärtää, että he kärsivät nälkää, puutetta ja kidututusta Jeesuksen nimen tähden? Olisi hyvä joskuskin tuoda rukouksessa heidän hätäänsä Jumalan eteen.
        Jumalan suurta armoa on, että saamme olla vapaina. Olemmeko kansana kiitollisia, onko kirkot täynnä, onko Jumalan Sana arvossaan, kunnioitammeko ja kiitämmekö Häntä? Taitaa olla niin, että olemme tottelemattomia, itsekkäitä ja kiittämättömiä. Helposti unohdamme mistä ja keneltä kaiken olemme saaneet ja saamme.

        Ehkä tänään voisimme antaa täydestä sydämestämme Hänelle kunnian, kiitoksen ja ylistyksen.

        Käymme kristikuntana kohti Joulua. Muistammeko kaiken jouluhössötyksen keskellä, että valmistaudumme viettämään Vapahtajamme syntymäjuhlaa? Jumala antoi ihmisille Kallisarvoisen Lahjan ja siksi muistamme lähimmäisiämme jouluna lahjoin.


    • kiitoksiin yhtyen

      Isävainaa kertoi rintamaoloista aika paljon. Hänkin oli täydet 5 vuotta siellä jossakin.
      Nyt kun katsoo elokuvaa tuntemattomasta sotilaasta, tulee mieleen että mitä mahtoivatkaan kärsiä sillä livenä, oikeassa tykkitulessa ja lentokonepommien jyskeessä. Ei siellä aina kovin paljon eteenpäin uskaltanut elämää ajatella isääni soiteeraten, "kun saisi tämän pakillisen ruokaa syötyä, ennen kun kuolee."

      Jumalan lahjaa tämä kaikki on, kuten sisaremme ^^muuttolintu^^ mainitsi.

      • Yle.

        Tämä tässä allani on , jos se pysyy , siis täällä sanotaan ettei pysy.
        se johtuu enirosta /tai siitä mikä se nyt on , olin tuon kirjoittanut ,aloittajalla
        mutta vehkeet treikkaa , ervot ei pysy. vaan tulos on mitä on , voisiko
        jotkut ymmärtäväiset sanoa , missä vika kun kun lähetetyt viestit välillä
        seilaa vaikkamihin asti , joskus tuleehaukuttua YLLÄPITOA mutta joskus
        ei ketään , ja ketä nyt jonkun törpön se vika on , se on selvä, miksei kukaan
        ota siitä syytä .


    • teu.

      Tiesin , että et ole paljon vanhempi minua , minunkin vanhin veli oli syntynyt -43
      ja minä 2 vuoden päästä siitä -45. . veljeni on kuollut jo 1990. Kirkkonummi.

      Niin noista vapautuksista oli sellaista tietoja , että välirauha joka alkoi Talvi-
      sodan jälkeen , annettiin isäsi kltaiselle vapeutu kun 2 vuotta oli kukunut sekä
      aika siis miehen ikä läheni 45. ikää. joka monesti oli nostoväki iän kotiutus ikä
      jos miehiä oli tarpeesksi , ja/tai kotiolot vaati , siis joskus on sotaporukoissakin
      sentään vähän inhimmillisyyttä
      ..

      Minun isä meni palvelukseen 15.6-39. Joten hänelle tuli pitkä reissu ,,kun sitten
      sodän jälkeen vapautui , Siitä huolimatta monia tarinoita sodasta olen kuullut ,
      kun hän ja hänen serkku kertoivat , koviakin juttuja .. Isäni oli ensin normaalin
      ajan josta siirrettiin Somerolle kouluttamaan Alikersantteja, koska jo silloin tiedettiin
      että jos sota syttyy .Alik. on pulaa , kun 29 ,11-39 annettiin kiireinen käsky
      liikkeelle kaikki jotka kykenee , jäi jonkin päivän vajaaksi koulutus , mutta kaikki
      remmiin vaan , silloin joitain tärkeimpiä papereita jäi lähtö pakkaan .

      Kun rintamalla oli mennyt enemmän kuin talvisota hän Haavoittui , joutui sotasiraa-laan ja kun alkoi olla kotiloman tarpeessa , pääsi sinne , kun oli Turussa tapasi
      jonkun kristityn , joka sanoi että on isot seurat , jäikin niihin ja teki parannuksen
      lupauksia , ja jatkoi matkaansa rintamalle , joka oli taas vähän muuttunut ..

      Hänen nimittämiä paikkoja Somerolla oli 7. komppaniaa . ja peruskoulutuken
      jälkeen pataljoona siirrettiin Lappeelle. , Ruoholammen lähelle, Kevyt Osasto1:n
      Siellä oli komentaja Hallbäck ,,Eikä aikaakaan kun hän sai sai määräyksen .
      Eläinlääkintä, Auk :n , Hän pääsi sieltä 10. 8- 40 , Sai siirron 11.8-40 PP-koulutus-
      keskukseen 1. Prikaatiin . Jossa toimi eläinlääkintä upseerina 29. 6 1941 asti erittäin tehokkaasti , niin että hänet sijoitettiin Jatko sodan syttyessä Eläinlääkintä-
      kommppaniaan . Olin kuitenkin päättänyt taistella rintamalla ,enköä mennyt snne.
      vaikka minua kyseltiin monia kertoja sodan aikana .

      Muistan Tapauksen , jonka hän kertoi viipurin luota , merellä oli saari n.luoto
      heitä vietiin vahdin vaihtoon , meri oli auki 30 miestä veneseen ja matkaan .

      Vastaanotto oli oli hyvä ja kaikki jotka oli lähdössä pääsi veneeseen , ja menivat.
      mutta kun vene oli vielä näkyvissä alkoi tykistö keskitys kova raju tuhoisa ,koska
      saaressa ei juuri ollut kuin kiviä ja kalliota , se oli paha paikka , kun keskitys
      loppui joskus vielä pikkuhämärn aikana , oli laskelma seuraava 14 kuollutta 1 haa-
      voittunut 17 elossa jotka oli toinen toistaan pelokkaanpia miehiä . jos nyt olisi
      vihollinen hykännyt vastarinta olisi ollut mitätöntä. ja tuloksen olisi arvaanut
      etukäteen ..

      muitakin on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe