Opintotuki takasin?

Nelli

Minulla oli edellinen vuosi ensimmäinen AMK:ssa. Sain 29 opintoviikkoa. Joudunko nyt maksamaan KELAlle takasin opintotukea ja saanko ensi vuodelle tuen?

9

1519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo

      kyllä!

    • antaja

      Kannattaa varmuuden vuoksi maksaa tukia jonkun verran takaisin, siis ihan omantunnon mukaan. Itse lähetin opintotukikeskukseen kirjatulla kirjeellä kelpo nipun seteleitä, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään valitusta, että olisi ollut liian vähän tai muuta.

      • Hölmökö olet

        Oletko niin tyhmä, että maksat opintotukia takaisin käteisellä? Enpäs ole noin hölmöä teko vielä kuullut kenenkään tekevän!!!!
        Ei niitä tukia tarvitse takaisi maksaa, vaikka opintoviikkoja ei kertyisikään lukukauteen tarvittavaa määrää. Riittää, kun selittää, että jatkossa opintoviikkoja tippuu enemmän...Itselläni oli ensimmäisen vuoden jälkeen 19 opintoviikkoa ja silti sain jatkossakin tukea enkä todellakaan joutunut maksamaan tukia takaisin. Eri asia onkin sitten, jos tienaat liikaa rahaa, eli vapaa tulosi ylittyy. Silloin joudut maksamaan tukia pois!!
        Älkää ihmiset olko noin hölmöjä ja antako aivan vääriä neuvoja!


      • että
        Hölmökö olet kirjoitti:

        Oletko niin tyhmä, että maksat opintotukia takaisin käteisellä? Enpäs ole noin hölmöä teko vielä kuullut kenenkään tekevän!!!!
        Ei niitä tukia tarvitse takaisi maksaa, vaikka opintoviikkoja ei kertyisikään lukukauteen tarvittavaa määrää. Riittää, kun selittää, että jatkossa opintoviikkoja tippuu enemmän...Itselläni oli ensimmäisen vuoden jälkeen 19 opintoviikkoa ja silti sain jatkossakin tukea enkä todellakaan joutunut maksamaan tukia takaisin. Eri asia onkin sitten, jos tienaat liikaa rahaa, eli vapaa tulosi ylittyy. Silloin joudut maksamaan tukia pois!!
        Älkää ihmiset olko noin hölmöjä ja antako aivan vääriä neuvoja!

        Keskustelupalstoilta ei aina saa asialliseen kysymykseen asiallista vastausta, vaan aivan täyttä "puppua" eli voitaisiin kutsua ns. provoiksi.

        Eli kaikkea ei pidä uskoa, vaikka siltä kuulostaa ja joku vakuuttaa tehneensä jotakin. Järki käteen ....


      • antaja
        Hölmökö olet kirjoitti:

        Oletko niin tyhmä, että maksat opintotukia takaisin käteisellä? Enpäs ole noin hölmöä teko vielä kuullut kenenkään tekevän!!!!
        Ei niitä tukia tarvitse takaisi maksaa, vaikka opintoviikkoja ei kertyisikään lukukauteen tarvittavaa määrää. Riittää, kun selittää, että jatkossa opintoviikkoja tippuu enemmän...Itselläni oli ensimmäisen vuoden jälkeen 19 opintoviikkoa ja silti sain jatkossakin tukea enkä todellakaan joutunut maksamaan tukia takaisin. Eri asia onkin sitten, jos tienaat liikaa rahaa, eli vapaa tulosi ylittyy. Silloin joudut maksamaan tukia pois!!
        Älkää ihmiset olko noin hölmöjä ja antako aivan vääriä neuvoja!

        Voi mätä, enpä tainnut tulla tosiaan ajatelleeksi ihan loppuun asti tota juttua. Mitä mieltä olet nimim. Hölmökö olet, pitäisikö minun nyt soittaa tuonne opintotukikeskukseen ja kysyä, josko he lähettäisivät rahani takaisin?


      • Joma
        antaja kirjoitti:

        Voi mätä, enpä tainnut tulla tosiaan ajatelleeksi ihan loppuun asti tota juttua. Mitä mieltä olet nimim. Hölmökö olet, pitäisikö minun nyt soittaa tuonne opintotukikeskukseen ja kysyä, josko he lähettäisivät rahani takaisin?

        Minkä olet takaisin vapaaehtoisesti antanut, ne jää sille tielleen. Takaisin et niitä saa.


    • Tuulia

      Et luultavasti joudu. Ammattikorkeakoulusi on määritellyt, kuinka paljon opintoviikkoja / kuukausi pitää kertyä, että tutkintosi valmistuisi "säännönmukaisessa ajassa". Raja on yleensä noin 3/kuukausi vähimmillään, eli tilapäisesti tuo 3 riittää, ainakin jos se tasaantuu koko tutkinnon suorittamisaikaan. Tulkitsen, että olet nostanut opintotukea 10 kk ensimmäisen vuoden aikana, eli siinä ja rajoilla ollaan.

      Tarkista asia oppilaitoksesi opintotukilautakunnalta. Opintotukilautakunta voi Kelan asiaa tarkistaessa vielä antaa lausunnon opinnoistasi, jos sinulla on viivästymiseen jokin syy. Eli nyt opintotukilautakunnan sihteerin pakeille tarkistamaan asia. Voi tulla pientä paperisotaa.

      • Juke

        ei käsittääkseni ole opintotukilautakuntaa vaan asia hoidetaan Jyväskylässä opintotukukeskuksessa. Olen varma ette joudu maksamaan mitään takasin ja vaikka joutusitkin niin se on tässä vaiheessa myöhäistä(siis vapaaehtoinen palautus)Vuoden 2003 palautukset piti tehdä 31.3.2004 loppuun. Jos jotakin joudut palauttamaan niin se on ajankohtaista ensi keväänä ja silloinkin voit tehdä vielä valituksen jossa huomioidaan jos on ollut esim. sairastelua, ongelmia perheessä jne.


      • opintotukilautakunnan sihteeri
        Juke kirjoitti:

        ei käsittääkseni ole opintotukilautakuntaa vaan asia hoidetaan Jyväskylässä opintotukukeskuksessa. Olen varma ette joudu maksamaan mitään takasin ja vaikka joutusitkin niin se on tässä vaiheessa myöhäistä(siis vapaaehtoinen palautus)Vuoden 2003 palautukset piti tehdä 31.3.2004 loppuun. Jos jotakin joudut palauttamaan niin se on ajankohtaista ensi keväänä ja silloinkin voit tehdä vielä valituksen jossa huomioidaan jos on ollut esim. sairastelua, ongelmia perheessä jne.

        Kyllä minä ainakin olin vielä pari vuotta sitten opintotukilautakunnan sihteeri ammattikorkeakoulussa.

        Tuulialta jo saitkin ihan ok neuvot. Kysy sieltä, jos asia tuntuu epäselvältä. Meidän amkissa kyllä tuli Kelalta automaattisesti tiedustelu opintoviikkokertymistä ja niille, joilla ei ollut tarpeeksi opintoviikkoja, lähetettiin selvityspyyntö. Selvitysten perusteella sitten opintotukilautakunta antoi lausunnon opintotuen jatkamisesta. Tuo 29 ov/vuosi ei aiheuta ilmeisesti yhtään mitään hankaluuksia, eipä luultavasti vielä selvityspyyntöäkään.

        Ja noista provovastauksista. Joskus todella toivoisi, että tuollaisia rahanlähetysvastauksia ei kukaan viitsisi kirjoitella. Toisaalta usein toivoisi, että tällaisia selviä asioita kysyttäisiin omasta oppilaitoksesta tai Kelasta suoraan, niin tiedettäisiin paremmin, kuka ja millä vastuulla vastaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe