alkoholimyrkytys

Itkettää

Minun poikani joka on 15 sai alkoholimyrkytyksen nyt se oksentelee sairaalassa mitä pitäisi tehdä
onko muilla kokemusta lapsensa alkoholimyrkytyksestä

13

15774

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

itsekin olen 15-vuotiaan pojan äiti ja itkettäisi varmasti tuossa tilanteessa: säikähdys ja huoli ovat varmaan suuria.

En tiedä alkoholimyrkytyksistä muuta kuin mitä olen kuullut muilta vanhemmilta: yleensä nuori itse on myös ollut säikähtänyt tilanteesta ja on tietenkin huonovointinenkin. Ensin on hoidettu nuori kuntoon ja myöhemmin keskusteltu vakavasti tilanteesta. Moitteiden sijaan huolenpitoa puolikuntoiselle.

Ikävä juttu -jolta kaikki vanhemmat toivoisivat välttyvänsä- mutta tapahtui nyt kuitenkin. Poikasi sai kunnon opetuksen, josta luultavasti ottaa opikseen. Pää pystyyn, kyllä te tästä selviätte: poika pääsee varmaan pian kotiin, käsittelette asiaa ennen koulun alkua ja poikasikin luultavasti paranee koulun alkuun mennessä. Voimia sinulle.

• mie.

Annan muutaman neuvon: Älä ainakaan istu koneella kotona vaan ole lapsesi tukena, nimittäin hän varmasti pelästyi itsekin aika pahasti ja todennäköisesti ottaa opikseen. Nyt sinun pitäisi olla lapsesi tukena sairaalassa, koska hänellä on melko varmasti hyyyvin huono olo.

• dgd

joka joutui sairaalahoitoon humalatilan vuoksi, promilleja taisi olla yli 3, eilisessä Ilta-Sanomissa oli juttu.

• vesimies

chattia.

• Eräs

Heräsi 13-vuotiaana sairaalasta. Oli ensimmäinen kokeilu alkoholin kanssa; vetänyt pullollisen nopeaa tahtia lakkalikööriä. Onneksi kaverit olivat tajunneet hälyttää apua, kun oli taju mennyt.
      Ei ollut kuulemma moneen vuoteen sen jälkeen koskenutkaan alkoholijuomiin.

• Huolissaan

Olen nyt kirjoittelemassa tähän keskusteluun 10 vuotta myöhässä, mutta ei sillä varmaankaan väliä ole. Olen 13 (2000vuonna syntynyt) ja luokkalaiseni poika oli tänään hankkinut jostain itselleen vodka-pullon, ja joi sen sitten yksin, raakana, parilla kulauksella. Poika rupesi oksentelemaan tästä parinkymmenen minuutin päästä, lähdettiin toisen tyttökaverin kanssa viemään poikaa kotiin. Pojan vanhemmat huomasivat pojan olevan kännissä. Isä soitti ambulanssin ja poika kiidätettiin sairaalaan, jossa todettiin alkoholimyrkytys, ja tehtiin vatsahuuhtelu. Poika siis oli juomassa ensimmäistä kertaa ja on 13-vuotias.

• Vieläkin hirvittää

..oma poikani ja hänen kaverinsa joivat ison pullon väkevää "turvapaikassa" n. 400 m päässä kotinurkilta. Viinas oli niin pahaa, että nirso poikani ei oikein pystynyt sitä juomaan, joten kaveri kiskaisi lähes kolme varttia kurkkuunsa ja sammui.
      Poikani oli 14 v. ja pienikokoinen. Kaveri vanhempi, huomattavasti isompi, painavampi ja siis sammunut. Ilta oli myöhäinen, mutta joitakin ihmisiä oli liikkeellä, ja poikani yritti saada heiltä apua. Kukaan ei auttanut. Poikani raahasi tajutonta kaveria kadulla itkien ja hädissään.

Kotona hän sitten edelleen itkien ihmetteli, kuinka kukaan ei tullut apuun, vaikka kaveri oli ihan reporankana ja joutui sitten sairaalaan ambulanssilla, kun poikani oli loppujen lopuksi saanut hänet kotiovelle. Hänen oli senkin vuoksi paha mieli, että EI ollut juonut enempää, vaan oli antanut kaverin juoda kaiken. (Kaikestapa se omatunto soimaakin, mutta kokemus oli hänelle karmaiseva.)

Totesimme yhdessä, että viinanjuonti ei ole mitenkään vaaraton asia. Ja että on todella myös niin, että humalaista ei kukaan auta. Joka itsensä tuohon kuntoon juo, saa vain syyttää itseään. Tyypillistä on vielä sekin, että ei kaverin vanhemmilta tullut kiitosta pojalleni, vaikka hän ei jättänyt kaveria, vaan raahasi kotiin ja hoitoon.

Se opetus ei unohtunut.

• herätyskello

Huhuu, herätys!

Nyt on viimeinen mahdollisuus ryhtyä kasvattamaan lastasi - 15 vuotias on lapsi vaikka olisi 2 metriä pitkä. En halua ilkeillä, mutta oletko niitä äitejä jotka ovat katsoneet sormien läpi sitä, kun lapset katoavat illaksi kaupungille ja ryömivät yöllä kotiin.

Aseta lapsille selvät rajat ja kotiintuloajat. Ja pidä niistä kiinni vaikka ovet paukkuvat, ei mitään "jos vielä kerran niin sitten" uhkailuja.

• kaksikymppinen

Alkohlimyrkytyksen riskihän on usein lapsilla jotka kokeilevat alkoholia ekaa kertaa holtittomasti. Tässäpä täytyy omaksi häpeäkseen todeta, että minä sain kaksikymppisenä alkoholimyrkytyksen, enkä suinkaan ollut alkoholin kanssa tekemisisissä ensimmäistä kertaa..
      Tunne on aika erikoinen, sillä kaikki tapahtuu nopeammin kuin "normaalissa" humalatilassa. Kaikki tuntuu olevan hyvin huolimatta voimakkaasta humalatilasta. Sitten yhtäkkiä vaan pettää jalat alta ja tulee hetkessä huono olo. Itse istuin siinä kaikkien silmien pää vessanpöntöllä baarin naistenhuoneessa. Onneksi minulla oli hyvä ystäväni joka oli iltaa kanssani jatkamassa. Hän yritti juottaa minulle vettä, mutta sehän oli turhaa sillä mikään ei pysynyt sisällä. Tilanne on suurilta osin pyyhkiytynyt mielestä. Paikalle sattui onneksi myös terveysalan ihminen, joka hänkin (ystäväni lisäksi) uhrasi iltansa minua auttaakseen. Eikä minun onnekseni soimannut tai luonut epätoivoisia katseita. Tuki oli siinä tilanteessa todella tarpeen!! Olo on todella kurja ja avuton. Kaikki energia menee pelkkiin perustoimintoihin, kuten silmien auki pitämiseen ja esim. seisomiseen tai kävelemiseen. Oksennuksen lisäksi myrkytyksestä seurasi armoton vapina ja kylmän tunne. Ambulanssikin hälytettiin, mutta tyypillisesti heidän resurssinsa ei riitä kuin vakaviin alkoholinmyrkytystapauksiin. Siltä suunnalta apua on varmasti turha odottaa! Saan olla onnellinen että pääsin jo puolen yön jälkeen kotiin TURVALLISESTI, eikä tarvinnut valomerkkiin asti maata pää vessanpöntöllä..(niin moni kun sen kokeekin). Olen tästä ikuisesti kiitollinen ystävälleni ja em. minua auttaneelle naiselle!
      Kotia päästyämme ystäväni sai minut vaivalla sisään ja olin samantien sammunut oviaukkoon. Hän oli minut riisunnut ja peittänyt 5 peitolla sillä palelu ja tärinä oli todellakin hurjaa.. Hän jäi luokseni yöksi ja oli valvonnut lähes koko yön tilaani tarkastelle ja peläten kokoajan että saattaisin tukehtua omaan oksennukseeni.
      Aamulla heräsin ILMAN päänsärkyä,täysin voimattomana. Päänsäryn sijaan vatsani tarkemmin pallea ja vatsalihakset oli todella kipeä, joka johtui ilmeisesti hurjasta oksentelusta. Myöhemmin soitin terveyskeskukseenkin ja epäilivät sen johtuvan juuri vatsan kovasta väännöstä ja kramppailusta jota koko elimistö tuntuu käyvän aina oksennettaessa oksennustaudissakin.
      Mikään ei pysynyt sisällä. Elimistö tuntui kuivalta koska välillä yökötytti ja oli vaan pakko käydä oksella vaikkei mitään enää tullutkaan. Vesikin tuli tuotapikaa ulos. Terveyskeskukselta minua neuvottiin juomaan vichyä (suolan lähde) ja mehua (sokerin lähde) sekä tietysti vettä. Sitä mukaan kun elimistö alkoi hyväksyä kannatti syödä jugurttia, puuroja sekä ruisleipää. Myös happosalpaajat (apteekista) saattaisivat auttaa, itse en kyllä kokeillut. Iltaan mennessä pystyin jo syömään, mutta toistaiseksi maha on vielä kipeä. Ehkäpä se yönyli nukuttua alkaa rauhoittua. Mikäli alkoholimyrkytyksen aiheuttamat oireet eivät muutaman päivän sisällä ala hellittää, kannattaa käydä terveyskeskuksessa tutkimuksissa. Lääkäriin pitää mennä oitis jos olo alkaa heiketä, on hengenahdistusta tai tuntee rinnassa tai kipua!

Onneksi tästä illasta selvittiin, ei ehkä kunnialla mutta hengissä! En toivo kenenkään päästävän mopoa samalla tavalla käsistä ja kärsivän samaa. Kannattaa pitää mielessään jatkuvasti se montako on ottanut, eikä missään nimessä juoda nopeasti, vaikka ne toiset olisivatkin jo aloitelleet aikaisemmin! Itsestäni tuntuu kyllä nyt siltä, ettei alkoholi ole minua varten ja ilman käyttöäkin voi olla mukavaa, KAIKILLA! Ja nyt ainakin tiedän mikä avuntarve on ihmisellä joka on vakavasti humalatilassa..ÄLKÄÄ JÄTTÄKÖ YSTÄVÄÄNNE TAI TOISTA IHMISTÄ YKSIN!

• Avoleski25

Moikka!
        Luin tuon kertomukses alkoholimyrkytyksestä niin sulla on käynyt tosi hyvä tuuri että oot alkanut oksentaan koska muuten sä oisit varmasti kuollut, suuren promille määrän takia.
        Mun avomies kuoli 13.10.07(4kk sitten)
        alkoholimyrkytykseen, ja hän oli samana päivänä valittanut naapurille jossa oli juomassa että on kylmä. No, samana aamupäivänä hän sitten oli sinne pöydän alle tipahtanut ja naapuri oli sit vasta joskus 2 tunnin kuluttua alkanu herätteleen miestäni ja huomannut et on sinertävä ja eloton. Olen tässä miettinyt et oisko mieheni elossa vielä jos naapuri olis soittanu apua aiemmin?
        Tiedä sitä sitten, vai oliko kohtalo näin määrännyt. Valitettavasti tää naapurin mieskin oli sammunut sen jälkeen kun mieheni pöydän alle tipahti. Naapuri ilm. luuli et vaan sammui. Eikä sitä tosin tiedäkään kuoliko juuri sillä hetkellä vaiko sammuessaan. Jokatapauksessa, luulen että sä olet käynyt kans lähellä kuolemaa koska sua on paleltanut niin on jo ruumiinlämpö alkanu laskeen. Tusitko sä mitään kipua? Mä vaan mietin et toivottavasti mieheni ei oo ehtiny ymmärtää et nyt tuli lähtö. Hällä oli veressä 4,2 ja virtsasta otettu 5 promillea. Soittikin vielä mulle klo: 11.39 tarkalleen ja arvioitu kuolinaika on klo 12 päivällä. Puhelussa sain kyl selvää vielä puheesta vaikka oli niin kova promillemäärä. Voi olla et on sen jälkeen vetässyt sit raakaa viinaa vauhdilla lisää!
        No joo, sori tää selostus.

• Kokenut
        Avoleski25 kirjoitti:

Moikka!
        Luin tuon kertomukses alkoholimyrkytyksestä niin sulla on käynyt tosi hyvä tuuri että oot alkanut oksentaan koska muuten sä oisit varmasti kuollut, suuren promille määrän takia.
        Mun avomies kuoli 13.10.07(4kk sitten)
        alkoholimyrkytykseen, ja hän oli samana päivänä valittanut naapurille jossa oli juomassa että on kylmä. No, samana aamupäivänä hän sitten oli sinne pöydän alle tipahtanut ja naapuri oli sit vasta joskus 2 tunnin kuluttua alkanu herätteleen miestäni ja huomannut et on sinertävä ja eloton. Olen tässä miettinyt et oisko mieheni elossa vielä jos naapuri olis soittanu apua aiemmin?
        Tiedä sitä sitten, vai oliko kohtalo näin määrännyt. Valitettavasti tää naapurin mieskin oli sammunut sen jälkeen kun mieheni pöydän alle tipahti. Naapuri ilm. luuli et vaan sammui. Eikä sitä tosin tiedäkään kuoliko juuri sillä hetkellä vaiko sammuessaan. Jokatapauksessa, luulen että sä olet käynyt kans lähellä kuolemaa koska sua on paleltanut niin on jo ruumiinlämpö alkanu laskeen. Tusitko sä mitään kipua? Mä vaan mietin et toivottavasti mieheni ei oo ehtiny ymmärtää et nyt tuli lähtö. Hällä oli veressä 4,2 ja virtsasta otettu 5 promillea. Soittikin vielä mulle klo: 11.39 tarkalleen ja arvioitu kuolinaika on klo 12 päivällä. Puhelussa sain kyl selvää vielä puheesta vaikka oli niin kova promillemäärä. Voi olla et on sen jälkeen vetässyt sit raakaa viinaa vauhdilla lisää!
        No joo, sori tää selostus.

Pakko oli kirjottaa kun mulle sattu tuossa eilen illalla samanlainen tapaus että oltiin juhlimassa baarissa ja ilmeisesti olin ottanut ihan liikaa. Yleensä katson tarkkaan että ei mene yli mutta eilen join vaan kun juomaa oli koko ajan tarjolla molemmissa käsissä...Niinpä yhdessä vaiheessa alkoi tuntua siltä että alkaa kohta nousta ylös ja sanoin tyttöystävälleni että haluan pois. Päästiin tähän kämpälle puol tuntii myöhemmin ja kun sain vaatteet riisuttuu pois, oli pakko mennä oksentaa..jalat ei enää kantanu ja silmät ei halunnu pysyy auki. Oksensin varmaan kymmenen kertaa ja jossai vaiheessa taju lähti. Onneks tyttöystävä oli siinä vieressä koko ajan. Kun se sai mut heräämään ni tajusin vaan että mä tärisin niin etten voinu hallita sitä tärinää mitenkään ja palelti ihan sikana. Onneks tyttöystävä autto mut kuuman suihkun alle ja siitä tokenin sillei että pääsin sänkyyn kylpytakin, peiton, viltin ja päiväpeiton alle palelemaan..Meni vähän aikaa ni olo parani ja sain nukuttua. Tänään kun heräsin ni huomasin että mun naamassa on punasia pisteitä, ilmeisesti jotain pieniä verenpurkaumia. Tänään ollut ihan ok olo, ei normaalia krapulaa pahempi. Tapahtunut säikäytti totaalisesti enkä halua vastaavaa kokemusta kenellekkään. Juomiset on minun osalta ainakin vähäksi aikaa juotu. Kiitän onneani ettei minulle käynyt pahemmin..Olo on nimittäin jo normaali lukuunottamatta naaman punoitusta...luulen että se häviää ajastaan kun se on jo hieman parantunut aamuun nähden...

• Anualkotenuisti

Olen itsekin juonut parikymppisenä korillisen 3olutta.lisäksi tullut 20v vedettyä litran konjakki pullosta puolet ,oli lähes 50% alkoholia.Ikinä en ole saanut alkoholi myrkytystä.Ihme tuuria!

• Anonyymi

ite tossa pari kuukautta sitte sain kans alkoholimyrkytyksen, oon siis 17v aika pienikokonen tyttö.
      oltiin siinä pitämässä hauskaa kaveriporukalla, käytiin uimassa ja juotiin viinaa. noo olin siinä sitte aika nopeaa tahtii vetäny shotteja ja juonu sitä viinaa aika paljon ja kaatuilin jo ympäriinsä. mun kaverit onneks piti mua pystyssä ja yritti laittaa mua istumaa viereiselle penkille mut enhä mä siinä pysyny. siirryttii sitte vähä kauemmas istuu ja makoilee nurmikolle ja mä sitte sammuin siihe. mun kaverit oli kokoajan siinä vieressä ja herätteli mua ja välillä siinä sainki sanottuu et ’joo mä nousen kohta’ ja sammuin sitte uudestaa, no siinä sitte varmaa tunnin makoiltuani nousin istumaa ja aloin oksentaa, mul oli tosi heikko olo, tosi kylmä, eikä mun jalat kantanu, enkä pystyny kannattelee itteeni käsienkää varassa. tän jälkee sammuin uudestaa ja meni vielä pari tuntia ennenku mä siitä pystyin nousemaa ja lähettiin sitte kävelee pois sieltä rannalta. en vieläkää pysyny ite pystyssä ja mun pari kaveria joutu suurinpiirtei kantaa mua eteenpäin. loppujenlopuks pääsin kuitenki turvallisesti kotiin, edelleen tosin tosi humalassa ja oksentelin siinä sitte loppuyön.
      en oo pahemmin ton jälkee juonu eikä kyllä tee mielikää, oli kyl ihan hyvä opetus ettei kannata juoda ainakaa nii paljoo, vaikka se olo ja tilanne olikin ihan kamala

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      110
      7070
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4581
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      54
      4397
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      50
      3703
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3668
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      201
      3595
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      25
      3064
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      50
      2653
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      31
      2151
    10. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2028
    Aihe