Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lubuntu/käyttöjärjestelmä käynnistymään nopeammin?

hoyohoyo

Miniläppärissä on asennettuna Lubuntu. Osaako kukaan antaa vinkkejä miten kyseinen käyttis saisi käynnistymään nopeammin? Läppärin biosissa ei ole sellaista ominaisuutta jolla saa käynnistys nopeammaksi.

32

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki auttaa

      osta nopeampi kovalevy
      osta lisää ram muistia
      ota turhat palvelut pois
      osta nopeampi kone
      käytä suspendia eli horrostilaa

    • OpenSuse

      Toimii loistavasti minissä.

      • X ubu

        Tuskimpa susibloatti toimii vaarikoneessa.


    • Anonyymi

      paskaa

      • Anonyymi

        Ei vaan totta!


    • Anonyymi

      Hitaassa koneessa toki käyttöjärjestelmä käynnistyy oman aikansa. Voisit tarkistaa, mitä palveluja kone käynnistyessään ottaa käyttöön, ja ottaa käytöstä, mitä et usko tarvitsevasi.
      Jos koneeseen on asennettavissa esim. SSD-levy, nopeutuisi toiminta oleellisesti?

    • Anonyymi

      Linuks korruptoi levyn. Se hidastaa.

      • Anonyymi

        Windows se levyjä korroptoi, ei Linux


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Älä viitsi tulla tänne suoltamaan valheitas! Linux ei korruptoi levyä!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ON ikiwanha juttu ja sitäpaitsi ei kernelin tuotantoversiossa!

        Bugi on kaikissa versioissa edelleen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bugi on kaikissa versioissa edelleen..

        EIKÄ OLE! Minullakaan ei linux ole korruptoinut yhtäkään levyä joten puhut skeidaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EIKÄ OLE! Minullakaan ei linux ole korruptoinut yhtäkään levyä joten puhut skeidaa!

        On korruptoinut sinullakin monta kertaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On korruptoinut sinullakin monta kertaa..

        No ei tasan ole minulla korruptoinut, kuvittelet vaan olemattomia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tasan ole minulla korruptoinut, kuvittelet vaan olemattomia!

        On korruptoinut..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On korruptoinut..

        No voi v*ttu sentään, KUN EI OLE KORRUPTOITUNUT! Minun linuxeissani levyt toimii edelleen loistavasti! Joten sinä puhut selvää p*skaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi v*ttu sentään, KUN EI OLE KORRUPTOITUNUT! Minun linuxeissani levyt toimii edelleen loistavasti! Joten sinä puhut selvää p*skaa!

        Valehtelet..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet..

        MINÄ en valehtele vaan sinä tässä valehtelet! Etkä tiedä mun koneistani ja käyttiksistäni mitään joten pysy winhihu hiljaa ja poistu paskomasta tänne!


    • Anonyymi

      Lubuntu on kevyt linux, Mutta Ubutukin on paljon windowsia nopeampi

      • Anonyymi

        Ohjelmat aukee Ubuntussa jopa 3x Nopeemmin kuin Windowsissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjelmat aukee Ubuntussa jopa 3x Nopeemmin kuin Windowsissa.

        Aukee, aukee? Tuossahan mittailet käynnistysnopeuksia eri käyttöjärjestelmien välillä.
        Käytän ohjelmia riippumatta niiden _käynnistysnopeudesta_.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aukee, aukee? Tuossahan mittailet käynnistysnopeuksia eri käyttöjärjestelmien välillä.
        Käytän ohjelmia riippumatta niiden _käynnistysnopeudesta_.

        Oma kokemukseni on, että siinä missä Linux vielä asentuu vanhalle koneelle - windows ei enää asennukaan vaan vaatii esim. parempaa cpu:ta, enemmän muistia, jne. Käyttäjälle ei anneta mahdollisuutta päättää itse, mihin konettaan käyttää vaan hiukan vanhentunut rauta joutaa romukoppaan.
        Tästä syystä kierrätyksestä löytyy yllättävän tehokkaita koneita, joita windows-käyttäjät joutuu päivittämään saadakseen uudemmat versiot toimimaan.
        Totta kyllä sekin, että on olemassa Linux-distroja, jotka tekevät täsmälleen samaa, mutta yleensä saa vanhallekin raudalle tuoreen linuxin asennettua. Tällä hetkellä kai tuki menee jossakin 486-tasolla ts. asentaminen on em. laitteeseen mahdollista. 386-tuki on kai tiputettu pois uudemmista kerneleistä. Toisaalta esim. firefox ei suostu toimimaan koneissa, joissa ei ole SSE2-käskykantaa, joten on olemassa ohjelmia, jotka vaativat toimiakseen koneelta jotain ja voi olla, että kaikki ohjelmat eivät vanhalla raudalla toimi ollenkaan tai ovat liian hitaita käyttää.
        Mitä sitten on vanha rauta linuxin kannalta? Sanoisin, että 20 vuotta vanha rauta alkaa pikkuhiljaa olla tiensä loppupäässä geneerisen tuen osalta. Itse kääntämällä tai vanhoja distroja käyttämällä ei kai ole ongelmia? Voi toki olla, ettei ihan jokainen verkkosivu enää toimi niillä, mutta omassa käytössä menettelee kun tietää mitä tekee.


    • Anonyymi

      Bios venää yleensä 30 sekunttia että annat jonkun bios komennon. (Muutetaan bioksesta)
      Lubuntun boot myös. Muutetaan mm "Super Boot Manager" ohjelmalla.


      Ota noi ajat vaihka 1 sekuntiin!

      • Anonyymi

        Vaihka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihka?

        Mene hoitoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene hoitoon!

        Sama viuhka vaihka mies se on joka jankuttaa apua aloittelija palstallakin, vaihka sitä vaihka tätä


    • Anonyymi

      Uusi ssd-kovalevy auttaa. Siitä se käynnistysnopeus on kiinni Ubuntuissa. Minulla kestää muutaman sekunnin vaikka emolevy ja prossu ovat miltei kymmenen vuoden takaa.

    • Anonyymi

      Lubuntu käynnistyy kymmenen kertaa nopeammin kun asennat kaikki ohjelmat Snap -paketoituna.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen väite. Onko jotakin faktaa esittämäsi väitteen tueksi Snap-asennusten hyödyksi?


    • Anonyymi

      Lisätäänpä tämäkin: Jos haluat tietää, mikä käynnistyksessä vie aikaa, listan käynnistysajoista saa komennolla:
      # systemd-analyze blame
      Itselläni näkyy mm. heti alussa:
      1min 30.124s media-nfs_srv1.mount
      20.858s snapd.service

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe