Millaisia kokemuksia

kyselijä.

Päijät-Hämeen keskusairaalasta synnytyssairaalana? Saako äiti itse joustavasti valita synnytysasennon ja tarvittavat puudutukset tai olla ilman puudutuksia kokonaan?

Pelottaa ajatus jostain hirmusta joka määräilee vieressä miten päin sinun pitää olla ja mitä lääkkeitä käyttää. Olisin kiitollinen vastauksista, synnytykseen aikaa vielä kuukausi.

Kyselin odottajista, mutta tämä taitaa olla oikea osoite.

4

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikmkk

      No ei ihan saa itse valita puudutuksiaan. Puudutuksista toki voi kieltäytyä. On tiettyjä tilanteita ja tiloja jolloin tiettyjä asioita ei voi käyttää. Lääkitykset ovat lääkärin asia.

      Ja aina ei voi asentoaan valita. Joskus voit joutua vauvan takia olemaan tietyssä asennossa. Selin makuu voi saada ahdinkotilan aikaan ja jos on merkkejä vauvan tietynlaisesta ahdinko tilasta, niin voit esimerkiksi joutua olemaan vasemmalla kyljellä. Synnytyksessä huomioidaan myös vauvan turvallisuus eli vain sinun mukavuuus.

      • kyselijä.

        Turvallisuus syyt ymmärrän, olen kuullut ettei äidin toiveita kuitenkaan aina otettaisi huomioon, vaikka tilanne olisi turvallinenkin. Voi olla huhupuhettakin.

        Ikävää, jos toivomuksia ei haluta kuunnella.


    • parempi varautua

      Osa kätilöistä on rennompia ja osa urautuneempia.

    • Kapusha

      Synnärin puolella oli mulla vissiin neljäkin eri kätilöä. Satuin vaan synnyttämään ruuhka-aikaan, mutta kätilö kävi tunnin välein.Minua ainakin kuunneltiin hyvin, kun pelkäsin vauvan olevan suuri.
      Supistusten tullessa 1min välein sain ilokaasua vaikka mitään ei kohdunsuulla tapahtunut ja lopulta mentiin sektioon.

      Multa kysyttiin sinne mennessä onko toivomuksia kivunlievityksen tai muun suhteen. Kuitenkin kun vauvan sydänäänet alkoi laskea niin ätilöt komensi mua menemään kontilleen ja niin edelleen. Kannattaa sanoa jos haluaa mennä luomuna, mutta kätilöiden tehtävä on miettiä vauvan turvallisuutta ja joskus käy niin että avautumista ei tapahdu kipukrampin takia (minulla kävi näin...) jolloin epiduraali auttaa. Yksi kätilö yritti mulle niitä aqua-rakkuloita tyrkyttää mutten suostunut. Ennen epiduraalia kohdunsuulla ei ollut mitään muutosta ja puudutuksen jälkeen avauduin 4cm hujauksessa, tosin sitten mentiinkin jo leikkaussaliin. Omat toiveet kyllä kysytään, mutta tosiaan vauvan ehdoilla mennään! Itse siellä 5kk sitten tuon pojan sain :)

      Osastolla oli sitten tosi ihania kätilöitä jotka auttoi vaipanvaihdossa,nosti vauvaa rinnalle syömään ja muutenkin neuvoi todella paljon. PÄKS:ssä ollaan kuulemma imetysmyönteisiä,että jos et aio imettää niin muista sanoa se heti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8165
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4696
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3452
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    6. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1717
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1707
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      359
      1553
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1243
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1138
    Aihe