Legendaarinen Ouninpohja

rallityttö

Mitä oliskaan jyväskylän suurajot ilman parasta ja legendaarista ouninpohjan pk:ta??
on se kuulemma ralliautoilijoiden haastavin ja mieleisin pk.. Vai mitä? :D

20

4294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HMM

      Petter Solberg ajoi tänä vuonna pohja-ajan, joka merkitsi 130 km/h keskinopeutta. Se on sääntöjen mukaan liikaa MM-rallin pikikselle. Ouninpohjaa täytyy tavalla tai toisella hidastaa, jos se yleensä aiotaan säilyttää erikoiskokeena. Ei Ouninpohja millään tavalla ole rallin sielu. On niitä pätkiä tullut ja mennyt ennenkin: eihän enää ajeta Myhinpäätä, Harjua tai Huhtiaakaan - hienoja pikiksiä nekin aikanaan olivat!

      • Liinu

        Johan taas siinä latistetaan toisen ralli-intoa!!
        Hyihyi!
        Kyllähän tuo Ouninpohja melkosen legendaarinen pätkä on muihin verrattuna ja kovasti siitä aina puhutaan. Mukava pätkä MYÖS yleisölle, ainakin mun mielestä!


      • Myhinpää

        Kyllähän Ouni on hieno pätkä, mutta nykyään autot ovat niin älyttömön nopeita, että jopa ns. pitkällä Ounilla ylittyy tuo 130km/h nopeus, joka on jo tosiaan melkoista matala lentoa. Ja tiekin nopenee vuosi vuodelta. Kuten hyvin muistetaan Mikkola ajoi vuonna 1985 Audi Quattro s1 B-ryhmän tykillä Ounin isolle tielle semmoisen ajan, jota pidettiin aivan mahdottomana rikkoa, mutta nykyautoille se ei ole mikään temppu.. Mutta toki tiekin on tullut paljon nopeammaksi kuin Mikkolan aikaan.. Nykyään autot ovat vaan niin helppoja ajettavia ja renkaat ovat niin hyvät että lähes joka pätkällä ylittyy 120km/h keskinopeus, kun esimerkiksi vielä 80-luvulla vain harvoilla pätkillä ylittyi 120km/h keskinopeus vaikka autoissa oli tehoa aivan julmetusti, mutta ajo-ominaisuuksia niissä ei ollut yhtään.
        Mutta kuten HMM mainitsi ei Ouninpohja ole millään tavalla Jyskälän sielu. Ennenaikaan ajettiin paljon hienoja ja legendaarisia erikoiskokeita, jotka nykyään ovat jääneet pois kuten: Myhinpää(monen kuskin suosikki ek), Savo(Tampereen lähellä ollut vuoristorata), Humalamäki(kuuluisat paloaukean hypyt), Mäkrä(legendaarinen kihara) ja paljon muita.


      • rallityttö
        Liinu kirjoitti:

        Johan taas siinä latistetaan toisen ralli-intoa!!
        Hyihyi!
        Kyllähän tuo Ouninpohja melkosen legendaarinen pätkä on muihin verrattuna ja kovasti siitä aina puhutaan. Mukava pätkä MYÖS yleisölle, ainakin mun mielestä!

        kiva että tulee tollastakin palautetta..=)
        mutta niinhän se on että ouninpohjasta puhutaan ympäri maailmaa.. :)ja yleisö pääsee hyville paikoille seuraamaan rallia..
        en tajua miten jotkut ihmiset on niin tosikkoja.. no ei voi mitään..


      • HMM
        Liinu kirjoitti:

        Johan taas siinä latistetaan toisen ralli-intoa!!
        Hyihyi!
        Kyllähän tuo Ouninpohja melkosen legendaarinen pätkä on muihin verrattuna ja kovasti siitä aina puhutaan. Mukava pätkä MYÖS yleisölle, ainakin mun mielestä!

        No joo. Seurasin Suurajoja paikan päällä jo kymmeniä vuosia sitten ja niin tein tänäkin vuonna. En todellakaan tiennyt latistavani kenenkään intoa muistuttaessani kisan ja lajin säännöistä. Onhan Ouninpohja tietenkin kuuluisa pätkä, enkä edes yritä kiistää sen arvoa.

        Joskus vain käy niin, että aika ajaa tiettyjen asioiden ohi. Miksei Helsingin Eläintarhan ajoja enää järjestetä? Miksei Vuoksen varrella paksujen lehmusten välissä enää järjestetä Imatranajoa? Nehän kuitenkin olivat NIIIIIIN legendaarisia tapahtumia...


      • HMM
        rallityttö kirjoitti:

        kiva että tulee tollastakin palautetta..=)
        mutta niinhän se on että ouninpohjasta puhutaan ympäri maailmaa.. :)ja yleisö pääsee hyville paikoille seuraamaan rallia..
        en tajua miten jotkut ihmiset on niin tosikkoja.. no ei voi mitään..

        Mikä niistä FIA:n herroista tekeekin niin tosikkoja? Satakolmekymppiä keskinopeus - pelkkää niuhotusta! Sataviiskymppiä olisi paljon parempi... tai kaksisataa... tai mitäs näillä maksimeilla yleensäkään tekee?


    • rallityttö

      kukas tässä nyt on puhunu että ouninpohja on rallien sielu..?? ei kukaan...
      kunhan muuten vaan ton kirjotin..
      mutta tottahan se on että ouninpohjan pikataival on todennäköisesti yksi haastavimmista ja vaarallisimmista ralli pätkistä.. :)

      • Liinu

        ja jokaisella saa olla omat mielipiteet mut et mun mielestä on aika hölmöä heti lähteä tyrmäämään mitä toinen on kirjottanu. Ja sitten ovat nuo miehenpuoliset niiiin tietäväisiä olevinaan vaikkeivat välttämättä tiedä sen enempää kuin me naisetkaan =)
        Jotkut meistä naisista saattavat jopa jostain syystä tietää vähän enemmänkin kun luullaan ;)


      • Myhinpää

        En kyllä todellakaan kiistä tuota, ettäkö Ouninpohja olisi yksi maailman haastavimmista pikataipaleista, koska se varmasti on sitä:)
        Olet varmaankin lukenut Sorateiden Grand Prix kirjasta luvun joka käsittelee Ouninpohjaa?
        Mutta vaikka Ouninpohja olisikin monen mielestä maailman haastavin pikataival, niin muun muassa Ari Vatanen jaksaa aina mainita, että Myhinpää oli hänen mielestään teknisesti paljon vaativampi pätkä, kuin Ouni, koska Myhissä tapahtuu jatkuvasti...ken tietää?
        Mutta nämä ovat tietty mielipide seikkoja.


      • rallityttö
        Liinu kirjoitti:

        ja jokaisella saa olla omat mielipiteet mut et mun mielestä on aika hölmöä heti lähteä tyrmäämään mitä toinen on kirjottanu. Ja sitten ovat nuo miehenpuoliset niiiin tietäväisiä olevinaan vaikkeivat välttämättä tiedä sen enempää kuin me naisetkaan =)
        Jotkut meistä naisista saattavat jopa jostain syystä tietää vähän enemmänkin kun luullaan ;)

        miehet nyt on aina niin olevinaan ja tietävinään kaikesta kaiken.. naiset sentään osaa pitää yhtä! :D
        mitä sitten jos on seurannu ralleja jo kymmeniä vuosia..niin mäkin 18vuotta.. mut mitä siitä,ei se tähän kuulu mitenkään.
        kyllähän oman mielipiteensä ilmasta saa ja kun sen tekee vielä puoli leikillä..:)


      • rallityttö
        Myhinpää kirjoitti:

        En kyllä todellakaan kiistä tuota, ettäkö Ouninpohja olisi yksi maailman haastavimmista pikataipaleista, koska se varmasti on sitä:)
        Olet varmaankin lukenut Sorateiden Grand Prix kirjasta luvun joka käsittelee Ouninpohjaa?
        Mutta vaikka Ouninpohja olisikin monen mielestä maailman haastavin pikataival, niin muun muassa Ari Vatanen jaksaa aina mainita, että Myhinpää oli hänen mielestään teknisesti paljon vaativampi pätkä, kuin Ouni, koska Myhissä tapahtuu jatkuvasti...ken tietää?
        Mutta nämä ovat tietty mielipide seikkoja.

        niin jokaisellahan on omat mielipiteensä :) mun mielipiteeseen vaikuttaa myös sekin että meillä on ouninpohjassa mökki, ja siellä on tullu sitten aina seurailtua ralleja..:)
        en oo kyllä tollasta juttua lukenu.. mut joka tapauksessa
        mielipiteistä kun ei voi oikein kiistellä :)


    • Rallimies Kujala

      No sitä että jos ei ole Ouninpohjaa ei ole Jyväskylän suurajojakaan.

      Koko Rallin nimikin on muuttunut mutta ainakin minulle tuo pysyy aina Suurajona ja näin luulisin olevan monen muunkin kohdalla,myös kuljettajat ovat samaa mieltä jopa nuorempi polvikin.

      • HMM

        Entiset kuskit ja Ouninpohjan mökkiläiset? Voi voi kun ne eivät tosiaankaan ole päättäviä tahoja tässä asiassa. Käsi sydämelle haikailijat: onko Ouninpohja niin tärkeä elementti, että koko ralli voidaan siirtää vaikka Viroon jos Ounin pikis lopetetaan?

        Kilpailun johtaja Simo Lampinen on itsekin ex-kuski, mutta joutuu ottamaan lusikan kauniiseen käteen kun lajin kansainväliset säännöt tulevat vastaan!


      • rallityttö
        HMM kirjoitti:

        Entiset kuskit ja Ouninpohjan mökkiläiset? Voi voi kun ne eivät tosiaankaan ole päättäviä tahoja tässä asiassa. Käsi sydämelle haikailijat: onko Ouninpohja niin tärkeä elementti, että koko ralli voidaan siirtää vaikka Viroon jos Ounin pikis lopetetaan?

        Kilpailun johtaja Simo Lampinen on itsekin ex-kuski, mutta joutuu ottamaan lusikan kauniiseen käteen kun lajin kansainväliset säännöt tulevat vastaan!

        niin just.. aika hyvä yhdistelmä......
        hei haloo!!onkohan sun pipos vähän liian tiukalla??? ei kannata oottaa kaikkee NIIN vakavasti!!!


      • Liinu
        HMM kirjoitti:

        Entiset kuskit ja Ouninpohjan mökkiläiset? Voi voi kun ne eivät tosiaankaan ole päättäviä tahoja tässä asiassa. Käsi sydämelle haikailijat: onko Ouninpohja niin tärkeä elementti, että koko ralli voidaan siirtää vaikka Viroon jos Ounin pikis lopetetaan?

        Kilpailun johtaja Simo Lampinen on itsekin ex-kuski, mutta joutuu ottamaan lusikan kauniiseen käteen kun lajin kansainväliset säännöt tulevat vastaan!

        HMM hypännyt tässä asiassa hieman asian viereen... koska rallityttö aloitti keskustelun sanomalla Ouninpohjaa hyväksi pätkäksi ja sinä sitten heti alat paasata säädöksistä ja jatkat samaa vaikka kuka tässä mitä sanoisi.
        Ei tässä nyt kai kyse ole ettei kukaan muu ymmärtäisi näistä rajoituksista kuin sinä, muut vaan jutteelee kys. pätkästä niitä näitä. Älä ny hyvä mies sappees tukehdu. =)
        Ouninpohja ON hyvä pätkä vaikkei mulla mökkiä siellä olekkaan, aika läheltä vaan aina olen saanut erään ratinkääntäjän komentteja seurata =)
        Eiköhän tämä nyt sitten ollutkin tässä.
        Rallityttö, hyvä tyttö =))


      • HMM
        rallityttö kirjoitti:

        niin just.. aika hyvä yhdistelmä......
        hei haloo!!onkohan sun pipos vähän liian tiukalla??? ei kannata oottaa kaikkee NIIN vakavasti!!!

        Taisin tulla loukanneeksi tunteistasi pahastikin?


      • rallityttö
        HMM kirjoitti:

        Taisin tulla loukanneeksi tunteistasi pahastikin?

        no en mä nyt ihan helposti loukkaannu :)


      • rallityttö
        Liinu kirjoitti:

        HMM hypännyt tässä asiassa hieman asian viereen... koska rallityttö aloitti keskustelun sanomalla Ouninpohjaa hyväksi pätkäksi ja sinä sitten heti alat paasata säädöksistä ja jatkat samaa vaikka kuka tässä mitä sanoisi.
        Ei tässä nyt kai kyse ole ettei kukaan muu ymmärtäisi näistä rajoituksista kuin sinä, muut vaan jutteelee kys. pätkästä niitä näitä. Älä ny hyvä mies sappees tukehdu. =)
        Ouninpohja ON hyvä pätkä vaikkei mulla mökkiä siellä olekkaan, aika läheltä vaan aina olen saanut erään ratinkääntäjän komentteja seurata =)
        Eiköhän tämä nyt sitten ollutkin tässä.
        Rallityttö, hyvä tyttö =))

        no joku sentään tajuaa mistä oli kyse! kiitos siitä! :)


      • HMM
        Liinu kirjoitti:

        HMM hypännyt tässä asiassa hieman asian viereen... koska rallityttö aloitti keskustelun sanomalla Ouninpohjaa hyväksi pätkäksi ja sinä sitten heti alat paasata säädöksistä ja jatkat samaa vaikka kuka tässä mitä sanoisi.
        Ei tässä nyt kai kyse ole ettei kukaan muu ymmärtäisi näistä rajoituksista kuin sinä, muut vaan jutteelee kys. pätkästä niitä näitä. Älä ny hyvä mies sappees tukehdu. =)
        Ouninpohja ON hyvä pätkä vaikkei mulla mökkiä siellä olekkaan, aika läheltä vaan aina olen saanut erään ratinkääntäjän komentteja seurata =)
        Eiköhän tämä nyt sitten ollutkin tässä.
        Rallityttö, hyvä tyttö =))

        Jossain vaiheessa luulin tätä keskustelupalstaksi. Mutta tämä taisikin olla "Se-joka-on-kanssani-täsmälleen-samaa-mieltä-Ouninpohjasta-allekirjoittakoon-tekstini" -palsta. Ai muut juttelee pätkästä niitä näitä? Mutta SITÄHÄN MINÄKIN TEEN!


    • kartturi

      Kyllä se ouninpohja on hurja pätkä,kokemuksesta voin sanoa ku itse olin nuottia siellä lukemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe