Patruunoiden säilyvyys?

Shooter

Elikä, kuinka kauan säilyy ampumakuntoisena vaikkapa joku 9x19mm patruuna jos säilyttää kuivassa viileässä tilassa? Kuinka nopeasti ruuti menee vanhaksi?

Sitten, onkohan miltään ammusvalmistajalta saatavissa sellaista ns. hermeettisesti suljettuja, eli tyhjiö pakattuja ammuksia?

Intin käynneet varmaan muistavat, RK:n kudit oli sellaisissa metallisissa pakkauksissa?

13

5674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kimi

      ..30 vuotta jos olosuhteet pysyy suht. tasasina..

    • ssa

      Kyllähän ne enemmänkin kestää... hyvinä esimerkkeinä sodan aikaiset patruunat mitä löytyy aina vähän väliä toimivina.

    • Andy

      Patruunat kestävät oikein säilytettyinä vuosikymmeniä. Armeija ampuu vieläkin sodan aikana ladattuja ysimillisen paukkuja. Yleensä pilalle menee ensiksi nalli ja vasta sitten ruuti.

      Tyhjiöpakattuna on näkynyt ainakin brittiläistä 7,62x51-ylijäämäpaukkua. Kaupallisilta tehtailta ei liene Suomesta saatavilla, mutta jenkeissä varmaankin on mm. survivalistien kysynnän takia.

    • Kimi

      ..ite ampunu paljo 40-luvulla ladattua 9mm paukkua (armeijan ylijäämää), hyvin lähti piipusta. Toki kannattaa tarkistaa kunto ainaki päällisin puolin ennenku ampuu.

    • Shooter

      Johtopäätös asiasta; Säilyvät siis erittäin hyvin asianmukaisesti varastoituna..

      Kiitoksia kaikille vastanneille ja tietonsa jakaneille..

    • Kokeillut

      Kerran löysimme kaverin kanssa Lapista täyden laatikon sodan aikaisia kiväärin paukkuja (10000kpl).Laatikko oli lahonnut ympäriltä,mutta paukut oli siististi sammaleen sisällä nipussa.Otimme siitä koe-erän mukaamme ja aivan jokainen toimi moitteetta.Eli...50 vuotta sammaleen sisällä ja toimii.

    • Anonyymi

      1988 Löysin ullakolta 7.65cal. Stockin.Kai sillä oli muutama sikakin ammuttu.Lippaassa oli viisi patruunaa jotka olivat yli kolme kymppisiä.Kaikki laukesi.Nallin ja luodin liima oli vihreää.Luin jutun,että ukko mauser toimi 80 vuotta vanhoilla.

    • Anonyymi

      Muovipussiin ja vakuumipakkaajalla tai imurilla ilmat pois, silläkin toimenpiteellä säilyvyys paranisi varmaan kymmeniä vuosia, jos vain muovi pysyy ehjänä.

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä paukkuja pitäisi säilytellä kymmeniä vuosia? 5-10 vuotta on ihan maksimi tavallisella harrastajalla, jonka paukun pitää säilyä. PV on sitten asia erikseen ja heidän paukut on tehty säilymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä paukkuja pitäisi säilytellä kymmeniä vuosia? 5-10 vuotta on ihan maksimi tavallisella harrastajalla, jonka paukun pitää säilyä. PV on sitten asia erikseen ja heidän paukut on tehty säilymään.

        Mitä se sua häiritsee jos joku haluaa täydentää varastot maailmanloppua varten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se sua häiritsee jos joku haluaa täydentää varastot maailmanloppua varten?

        Sanoinko, että asia häisitsee minua? En sanonut, joten onko sinulla jokin ongelma?

        Kysyin miksi ihmeessä joku haluaa säilytellä patruunoita kymmeniä vuosia? Eikö ole järkevämpää kierrättää varastoa eli pitää paukkuja 5-10 vuotta hyllyllä ja sitten ostaa uudet ja ampuu vanhat pois. Ei ole mitään syytä yrittää säilyttää pidempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoinko, että asia häisitsee minua? En sanonut, joten onko sinulla jokin ongelma?

        Kysyin miksi ihmeessä joku haluaa säilytellä patruunoita kymmeniä vuosia? Eikö ole järkevämpää kierrättää varastoa eli pitää paukkuja 5-10 vuotta hyllyllä ja sitten ostaa uudet ja ampuu vanhat pois. Ei ole mitään syytä yrittää säilyttää pidempään.

        Voit ottaa ihan rauhassa vitsillä heitin tuon. Olen samaa mieltä sun kanssa.


    • Anonyymi

      Itse olen ampunut paljoa -80/90 luvun tehdaspatruunaa. Lähtönopeudet/paineet ovat olleet korkeita. Oikein lämpimällä ilmalla hylsyssä on ylipaineen merkkejä. Jonkin verran on tullet ammuttua sodanaikaisia kiväärin patruunoita ilman ongelmia. Ulkoisesti patruunat näyttivät uusilta, mutta purettuna sisäpuolella oli jonkin verran vihreää "hometta". Ruuti näytti hyvältä ja toimi hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe