Fordsonin nostolaitteen tehonsäätö

ruuvi...

Mistähän löytyy Fordson Majorin -59 nostolaitteen pumpun tehonsäätöruuvi.
Nostolaitteen tehoja lienee vahingossä säädetty. Nyt nostolaite on heikkotehoinen.
Onko kyseinen säätöruuvi moottorin oikealla puolen diesel pumpun päässä oleva ruuvi. Siinä näkyy olevan samassa myöskin lukitusruuvikin. Jos se on oikea ruuvi niin se on säädetty aika ulos. Ruuvia on kierretty vastapäivään ja se on aika lailla ulkona?

11

3811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hytymies

      Anteeksi mitä? Dieselpumpusta meinaat saada nostolaitteelle lisää forcea? Tarkoitat varmastikin hydrauliikkapumppua ja, että hydraulijärjestelmän paineenrajoitusventtiiliä on joku näpelöinyt? Syy voimattomaan nostolaitteeseen löytyy todennäköisesti aivan muualta...

    • Force major huuhaa

      Tää on kyllä paras pitkään aikaan täällä! Ihan kun siinä Speden sketsissä, missä Simo soittaa väärään numeroon kysyäkseen television viasta ja kuinka saa ensin kysymyksiä luokkaa aita ja aidanseiväs.. eli oli tie kuiva vaiko märkä :D

      • hytymies

        Kyllä siis viihdearvo on kohdallaan, vaikka aloittajan nostolaite saattaa pysyä heikkotehoisena pidempäänkin. Mikä on oma arviosi aloittajan dilemmaan?


      • Force major huuhaa
        hytymies kirjoitti:

        Kyllä siis viihdearvo on kohdallaan, vaikka aloittajan nostolaite saattaa pysyä heikkotehoisena pidempäänkin. Mikä on oma arviosi aloittajan dilemmaan?

        Oikeastaan ongelma voi olla mitä vain tuolla tiedolla. Yli 50v. traktori on kokenyt jo ikänsä aikana monenlaista kengänkuluttajaa ja siten myös korjauksiakin on tehty tai ei ole tehty.

        Nostolaite voi olla Fordson Majorissa tuossa iässä niin loppu, kun vain loppu voi olla. Hydrauliikkapumppu , joka on peräkotelossa nostolaitekannen alla, voi olla yksinkertaisesti väljä ja uusimisen tarpeessa. Se selviää tietysti joko mittaamalla paineet tai vaihtamalla vain sen kummempia ihmettelemättä uuteen, suosittelen kuitenkin jonkinlaista mittausta pumpun kunnon selvittämiseksi. Nostolaitteen tiivisteet voivat olla loppuun kuluneet taikka muuten rikkoutuneet. helppoja uusia, eivätkä maksa paljoakaan. Myös jousia voi olla katkennut venttiileistä taikka kuoleentunut. Näiden jousien kiristykseen onkin sitten joku "asentaja" voinnut käyttää kolikoita, muttereita ym. vain mielikuvitus on rajana ja lopputulos voi olla vaikka mitä...

        Kaikki nostolaitteseen liittyvät viat löytyvät kuitenkin Fordson Majorissa lähes 100% varmuudella istuinpenkin alapuolelta, ei siis moottorin kyljestä ruiskutuspumpun luota. Tuon ikäisen Fordson Majorin nostolaite on helppo korjata, kun sen tekee kunnolla ja uudempaan Super Majoriin kannattaa vaihtaa nostolaite näistä vanhemmista juuri niiden yksinkertaisuuden vuoksi, ellei sitten erikseen tarvita niitä Superissa olleita ominaisuuksia, harva kuitenkaan ihan pihatraktorissa tarvitsee näitä hienouksia.


      • hytymies
        Force major huuhaa kirjoitti:

        Oikeastaan ongelma voi olla mitä vain tuolla tiedolla. Yli 50v. traktori on kokenyt jo ikänsä aikana monenlaista kengänkuluttajaa ja siten myös korjauksiakin on tehty tai ei ole tehty.

        Nostolaite voi olla Fordson Majorissa tuossa iässä niin loppu, kun vain loppu voi olla. Hydrauliikkapumppu , joka on peräkotelossa nostolaitekannen alla, voi olla yksinkertaisesti väljä ja uusimisen tarpeessa. Se selviää tietysti joko mittaamalla paineet tai vaihtamalla vain sen kummempia ihmettelemättä uuteen, suosittelen kuitenkin jonkinlaista mittausta pumpun kunnon selvittämiseksi. Nostolaitteen tiivisteet voivat olla loppuun kuluneet taikka muuten rikkoutuneet. helppoja uusia, eivätkä maksa paljoakaan. Myös jousia voi olla katkennut venttiileistä taikka kuoleentunut. Näiden jousien kiristykseen onkin sitten joku "asentaja" voinnut käyttää kolikoita, muttereita ym. vain mielikuvitus on rajana ja lopputulos voi olla vaikka mitä...

        Kaikki nostolaitteseen liittyvät viat löytyvät kuitenkin Fordson Majorissa lähes 100% varmuudella istuinpenkin alapuolelta, ei siis moottorin kyljestä ruiskutuspumpun luota. Tuon ikäisen Fordson Majorin nostolaite on helppo korjata, kun sen tekee kunnolla ja uudempaan Super Majoriin kannattaa vaihtaa nostolaite näistä vanhemmista juuri niiden yksinkertaisuuden vuoksi, ellei sitten erikseen tarvita niitä Superissa olleita ominaisuuksia, harva kuitenkaan ihan pihatraktorissa tarvitsee näitä hienouksia.

        niinpä niin!


    • Mr.Korkki

      Olisko se kuuluisa imusiivilä vaihteeksi tukossa siellä nostolaitekotelon pohjalla. Tai sitten se vanha öljy johon on vuosien mittaan kondensoitunut vettä ja joka on näillä keleillä jäässä ja aiheuttaa pumpussa kavitointia.En ole vortsonimiehiä, mutta seurannut senverran tätä palstaa ja vortsonin "tautiennusteita", että näin lonkalta vetäen.

    • Kerro lisää

      Ennen kuin rupean tarkempaan selittämään, niin käy kokeilemassa nostattaa käyttövivusta nostovarret niin ylös kuin ne nousevat. Siinä vaiheessa tarkkana kun nostovarret saavuttavat yläkohdan ja varret ei pysty enempää nousemaan, kuuluuko silloin pieni naksahdus. Jos kuuluu, niin kerron miten saat lisää puhtia, jos ei kuulu, niin en pysty auttamaan. Se ruuvi ja mutteriyhdistelmä josta kerroit ovat alipainesäätimen säätö ja siitä saadaan säädettyä joutokäynnin nopeus.

    • ruuvi...

      Koneessani on se sihti jo aiemmin putsattu. Lisäksi kaikki o-renkaat vaihdettu nostolaitteeseen. Myöskin se männän päähän kuuluva tiiviste on vaihdettu.
      Aiemmin vika johtui juuri männässä oleva uratiiviste joka oli rikkoontunut.
      Ennen kuin lähes kaikki tehot hävisi nostolaitteesta niin nostolaite rupesi työskennellessä nostamaan ..tosi voimakkaasti. Siis ajoittain.sellaista tapahtui muutamia ehkä kymmeniä kertoja. Kunnes sitten tällaisen voimakkaan sysäyksen jälkeen..tehot lähes kaikki pois.

    • aapeli 4wd trader 6

      Hydraulipumpun päältä lähtevä paineputki voi olla halki, tai sen o-renkaat rikki. Tämä vaatii nostolaitekannen irroituksen.
      Nostosylinterikin halkeaa jos ylipaineventtiilin laipan alle on tungettu liikaa säätöprikkoja.
      mittaa paine,siitä selviää jo paljon.
      Nostosylinterin saa purettua penkin alta nostolaitekantta irrottamatta.

    • ruuvi...

      Missä sijaitsee kyseinen hydraulipumppu. Entäs se tehonsäätöruuvi.
      Tätähän alunperin kyselinkin.

    • Anonyymi

      Ei ole säätöruuvia vain varoventtiilin alle lisä shimmiä.Ruuvi syöttöpumpun päässä ei vaikuta nostolaitteeseen!Jos nostovarret laskee omiaaikojaan niin männän tiiviste sökö..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe