Jos käsky "istu" merkitsee koiralle istumista, ja käsky "maahan" merkitsee makuullemenoa, niin miten koira pitäisi kouluttaa menemään kuullessaan käskyn "paikka"?
Jos koira on liikkeessä, se merkitsee tietysti että koira pysähtyy, mutta pitääkö se kouluttaa silloin istumaan, menemään maahan vai jäämään vain liikkumatta seisomaan?
Luin jostain että "istu", ei saa koskaan merkitä esim. "maahan", eikä "maahan" saa koskaan merkitä esim. "paikka"...
Kannattaako makupaloja käyttää koulutuksessa?
Käskyt ja koulutus
2
346
Vastaukset
- Taurus
Itsellä on hk3 koira, ja koralla ei hajuakaan mitä on "paikka".
Meillä ei yksinkertaisesti ole sellaista käskyä, olen opettanut koirani siihen, että kun sanon "maahan" tai "istu" tai mitä hyvänsä, se on sama asia kuin paikka, eli siitä ei hievahdeta ennenkuin on saatu lupa, ja näinollen lisäkäskyä "paikka" ei tarvita sotkemaan koiraa.
Jos haluan että kora pysähtyy, käytän käskyä "seis", jolloin koira jää seisten paikaleen. - känä
Suosittelen käymään jollakin kurssilla, esim. arkitottelevaisuuskurssilla, riippuen koirasi iästä.
Paikka-käsky on aivan turha, kuten edellinen vastaaja kertoi. Kun käsket koiraasi esim. istumaan, muista aina lopuksi vapauttaa koira vapaa-sanalla tai sitten jatkat siitä esim. maahan-käskyllä, kunhan aina lopuksi sinä vapautat koiran, jottet opeta koiraasi itse päättämään kuinka kauan mitäkin tekee.
Mieti tilannetta eläinlääkärillä: Käsket koirasi istumaan tutkimuksen tai hoitotoimenpiteen ajaksi ja koirasi pistääkin takamuksen maahan mutta nousee samantien ylös, jolloin sinä harmistut (hoitotoimenpiteen suorittaminen vaikeutui) ja komennat koiraasi uudestaan että minähän käskin istu..
Monesti tilanne on tälläinen, mutta menepä hieman itseesi-> Sinähän olet aina opettanut koiralle että se saa itse päättää tehtävän kestosta, mikäli et aina käskyn tai käskysarjan päätteeksi sitä ole itse siitä vapauttanut. Ylläolevan kaltaisessa tilanteessa koira on vain tehnyt kuten sille on aina opetettu, ja saa silti torumisen päällensä.
Eikä sillä muuten ole mitään väliä jos istu-sana tarkoittaisi sinun koirallasi vaikkapa käsilläseisontaa, kunhan se tarkoittaa aina ja kaikkialla vain sitä yhtä ainoaa asiaa. Sinulle itsellesi vain olisi vaikea muistaa tuota, jos vaikka joskus koiran juostessa kohti liikkuvaa autoa hädissäsi yrität sitä pysäyttää. Siitä syystä on järkevää käyttää meille loogisimpia sanoja käskytykseen.
Eli siis sanoilla ei ole väliä (koira ei kieltämme ymmärrä) kunhan käytät yhtä ja samaa sanaa tarkoittamaan aina vain sitä yhtä ja samaa asiaa. Ja mikäli opetat koirallesi käsimerkkejä (ovat monesti helpompia koiralle), ja etusormen näyttäminen on yksi käsimerkeistäsi, niin muistathan ettet ikinä harmistuessasi ala heristämään koiralle etusormea. Tai jos koirasi ei saa olla sohvalla ja silti on sinne hypännyt, niin ethän komenna koiraa maahan-käskyllä, sillä eihän koira voi ymmärtää, että se sama sana joka aina on tarkoittanut mahan maahan pistämistä, tarkoittaakin tällä kertaa sohvalta alas hyppäämistä. Eli siis tarkkana pitää olla.
Mutta kuten aluksi sanoin, käy kurssilla, se on kivaa ja saa hyviä vinkkejä. Katso netistä esim. koiraterapeuttien sivuja (Janita Leinonen ainakin on erittäin kokenut, mutta en tiedä asutko lähiseudulla).
Onnea koirankoulutukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee662231Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."61856Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2381380Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?216997En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71990Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.94983Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki22957- 20794
- 71775
Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39760