Huomasimme tänään, että perunarutto on iskenyt perunoihimme. Mitäs nyt? Varretko poikki? Ja onkos se nyt sitten niin, että muutamaan vuoteen ei voi perunoita laittaa kasvamaan samaan paikkaan vai? Kertokaapa kokemuksianne asiasta. Netistä kyllä olen jo muuten tietoa löytänyt.
Voikohan se perunarutto 'ruskettaa' myös porkkanoiden varren? Kaikissa artikkeleissa aina puhutaan vain, että saastuttaa perunat. Meillä on jotkut porkkanan varret menneet ruskeiksi. Pitäiskö ne porkkanat nostaa pois? Kiitos jo etukäteen!
perunarutto
4
1119
Vastaukset
- Anneli
Jos on kyse varhaisperunoista, joika ei aio varastoida, ei varsien katkaisulla taida niin kiirettä olla. Ainakin itse aion antaa Timo-perunan varsien olla loppuun asti. Varastoperunoiden varret on varmaan hyvä leikata poikki, ettei tauti menisi mukuloihin asti. Ja poimiessa tietysti tarkistaa, ettei kellariin joudu ruttoisia perunoita.
Kuten tiedätkin rutto säilyy maassa useita vuosia, ja siksi on hyvä vaihtaa perunamaan paikkaa joka vuosi.
Porkkanan vaiva on todennäköisesti jotain muuta (kemppi, kosteus?), en ole ainakaan kuullut porkkanaan leviävästä perunarutosta.- Misty
Kuinka nopeasti perunarutto leviää lehdistä varren kautta perunaan? Katselin tänään perunamaata ja huomasin, että lehdissä on perunaruton näköisiä ruskeita täpliä, mutta varret ovat vielä ihan puhtaan ja terveen näköiset. Harmittaa vaan vietävästi, kun meillä on niin iso tuo maa, että saa koko perheelle perunat talveksi (viime vuonna tuli n. 200kg ja mitään tautia ei ollut) Ja tonttimme on kuitenkin rajallinen, joten perunamaata ei voi alkaa siirtämään. Täytyy suunnitella seuraaviksi vuosiksi jotan muuta kasvatettavaa perunan tilalle, jos se perunaruttoa on.
- Harrastaja
Misty kirjoitti:
Kuinka nopeasti perunarutto leviää lehdistä varren kautta perunaan? Katselin tänään perunamaata ja huomasin, että lehdissä on perunaruton näköisiä ruskeita täpliä, mutta varret ovat vielä ihan puhtaan ja terveen näköiset. Harmittaa vaan vietävästi, kun meillä on niin iso tuo maa, että saa koko perheelle perunat talveksi (viime vuonna tuli n. 200kg ja mitään tautia ei ollut) Ja tonttimme on kuitenkin rajallinen, joten perunamaata ei voi alkaa siirtämään. Täytyy suunnitella seuraaviksi vuosiksi jotan muuta kasvatettavaa perunan tilalle, jos se perunaruttoa on.
>Kuinka nopeasti perunarutto leviää lehdistä varren kautta perunaan?
Se vaihtelee lajikkeesta riippuen. Meillä Rosamundassa rutto meni mukuloihin melkein heti. Kulta on lähes puhdasta, vaikka lehdet ovat olleet liiskana jo pitkään.
- Jouni
Nostin sangollisen perunoita, ja parin päivän jälkeen huomasin osan perunoista olevan ruttosia. Voiko samassa sangossa oleet terveen näköiset perunat käyttää?
JN
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789