Mitä se yleensä on? Siis mitä se sisältää, mitä siinä tehdään?
Valokuvaus harrastuksena?
21
2349
Vastaukset
- kittiä
Se on halua tallentaa jotain arvokkaaksi näkemäänsä, nähdä esteettisiä arvoja arkisessa ympäristössä. Kuva syntyy suunnittelun ja ajattelun kautta, jolloin se on maailman tulkintaa. En tässä vaiheessa hae mitään sosiaalista hyväksyntää kuvilleni, vaan koetan kehittää tuota tulkintapuolta.
Ehkä siinä pyritään pois automaattihavainnosta, automaattiajattelusta ja pyritään näkemään ympäristö tuoreesti. - Dol Biong
Mitä se yleensä on?
ehkä se yleensä on:
– opiskelua, ympäristön havainnointia
– ns. näppäilyä
– yksi tapa suhtautua näkeemäänsä
– keino tallentaa muistoja (maisemia, perhejuhlia, matkamuistoja …)
– sopivan vaikeaa puuhastelua vapaa-ajan ratoksi
– ”tekosyy” luonnossa liikkumiseen, olla pois kotoa …
minulle se on juuri nyt mm:
– haluan nähdä miltä jokin näyttää valokuvassa
– täydellisyyden tavoittelua (pilkun n…)
– kätevä muistiinpanoväline
– syy tavata kavereita joilla on sama harrastus
– kamera on täsmälleen oikeassa paikassa ja laukaistaan juuri oikealla hetkellä
– käyn näyttelyissä
Siis mitä se sisältää, mitä siinä tehdään?
– välineiden hankintaa (kamera, jalusta, salamalaite jne)
– kameran käsittelyä
– kohteen valaisua
– kuvien käsittelyä ja tulostusta
– kuvien julkaisua (esim netissä)
– kerhotoimintaa, näyttelyitä
– piilokojussa tms. odottelua
– keskustellaan tämän kaltaisilla palstoilla
Useimmiten harrastaja itse päättää mitä se on. Joku kuvaa ihan kaikkea, toinen erikoistuu johonkin aiheeseen (linnut, laivat, kirkot …)
jne jne …- 465465645
Hanki kirjanen:
EdK-LKV-Välittäjä "Keskinkertaisia googlauiksia, joilla räkätän neitisessä ja olen Polin insinööri-välittäjä"
Se lähetetään sulle huomiota herättämättä Jallun kirjekuoressa ja maksat myöhemmin. Siinä on kaikki kysymykset ratkottu kooklella.
PS
Sitä saa myös på svenska, mutta silloin sun pitää paneutua paremmaksi ihmiseksi ja kieltää olevasi suomalainen. - laskinämpäri?
465465645 kirjoitti:
Hanki kirjanen:
EdK-LKV-Välittäjä "Keskinkertaisia googlauiksia, joilla räkätän neitisessä ja olen Polin insinööri-välittäjä"
Se lähetetään sulle huomiota herättämättä Jallun kirjekuoressa ja maksat myöhemmin. Siinä on kaikki kysymykset ratkottu kooklella.
PS
Sitä saa myös på svenska, mutta silloin sun pitää paneutua paremmaksi ihmiseksi ja kieltää olevasi suomalainen.Voi sinua ressukkaa ;)
- fatkottu kooklella?
katso myös:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuvaus - harrastuksena?
Jos selaat tätä palstaa niin saat minipuolisen kuvan siitä mitä kaikkea valokuvausharrastus voi olla.
Muutana esimerkki:
– yli 30 sek valotusajalla kynttilänvalossa käsivaralta
– leijonan viiksiä lähikuvassa
– erään rikkaan seuran joululehden kuvitusta
– pikkukajavan kakkaa protektorin linssissä
– laukkaavia hevosia pimeällä maneesilla
– arkoja tipuja hämärässä
– katu-uskottavuutta
– mikä on paras, eipäs-juupas CaNikOly
– jne- kittiä
Noinhan se menee. Sitä ollaan harrastamassa eikä tienaamassa.
- Nikkormat
"– mikä on paras, eipäs-juupas CaNikOly"
kyllä.
tämä on ainakin mulle se harrastamisen suola ja maku, sillä ei kukaan täällä niitä kuvia esittele tai kuvista keskustele :-)
Eli tarttee olla canonisti joka ei tätä tajua :-) - CaNikOly
”… ei kukaan täällä niitä kuvia esittele tai kuvista keskustele :-)”
Onhan tuota muutama rohkea yrittänyt ja vahingosta viisastuneena jättänyt moisen uhkarohkeuden. Parin keskustelijan Picasa-albumin linkki toimii edelleen.
”Eli tarttee olla canonisti joka ei tätä tajua :-)”
Canonistit on hieman erilaisia kuin me muut, haittaaks se?
Minusta Canon (imago?) on ihan yhtä hyvä tekosyy harrastukseen kuin mikä muu tahansa. Tärkeintä on harrastuksen tuottama mielihyvä, pienistä sivuvaikutuksista piittaamatta. - teahjhwq4j
usein valokuvaamiseen harrastuksena liittyy kuvaaminen, kuvien kaselu, ehkä niiden esittely muille jne. Kuvaamisen alueesta riippuen ehkä ulkoilu, kauniiden asioiden näkeminen jne.
valitettavan usein valokuvaus on myös harrastuksena vain kalliiden kuvausvälineien keräämistä ja niiden esittelyä ilman että kuvaamiseen itsessään käytetään kovinkaan paljoa aikaa ja jos käytetäänkin niin lähinnä siten että otetaan merkityksetön kuva jonka tarkkuutta tai muuta osa-aluetta ihastellaan samaan aikaan solvaten "väärän" merkkisiä laitteita. - muille jne.
”valitettavan usein valokuvaus on myös harrastuksena vain kalliiden kuvausvälineien keräämistä ja niiden esittelyä”
Mitä ihmeen valittamista tuossa on, vai valitatko omia tekemisiäsi ja solvaat muita?Haittaako sinua jos muut ”keräävät” kalliita kuvausvälineitä?
Onko valokuvausvälineiden kerääminen pahempaa kuin muu keräily (esim autot)?
”kauniiden asioiden näkeminen”
– auringonlasku?- ei salatiedettä
Kuvaaminen on muistojen keräämistä olemassa olevasta ajasta ja sen hengestä.
Kuvien ottamista harvinaisen kauniista hetkestä tai muodosta olemassa olevasta ympäristöstä kuin myös mielenkiintoisesta tapahtumasta normaalielämän kuvioista kadulla tai kotona tai missä tahansa.
Kuvaamisharrastajan tärkeinpänä tavotteena on osata välittää kuvallaan sanoma eli sisällöksellisyys.
Kuvat, kaikki mahdolliset, menneiltä ajoilta ovat itseäni auttaneet läheisten omaisten kuoltua.
Kuvilla on korvaamaton arvo itselleni.
Elämmehän täällä vain kerran.
Joku kirjoittaa, joku maalaa, joku askartelee, joku urheilee, joku rakentelee...
Meillä on omat lahjakkuutemme ja senmukaiset harrastukset.
Ja jos tosissaan on kiinnostunut harrastuksena kuvaamisesta, saa nykyään käytettynä ja käyttämättömänä edullisesti kuvausvälineitä sekä kirjallisuutta, missä on tietoa, jos halukkuutta oppimiseen on.
- Meillä on omat
Kuvaaminen on muistojen keräämistä olemassa olevasta ajasta ja sen hengestä.
vs.
Kuvaamisharrastajan tärkeinpänä tavotteena on osata välittää kuvallaan sanoma eli sisällöksellisyys.
Aika erikoisia yleistyksiä ja rajauksia.
Onko muistojen kerääminen sanoman välittämistä, eli välitätkö sanomia itsellesi?- ei salatiedettä
Anteeksi epäselvä ilmaisutaitoni nimimerkille "Meillä on omat"!
Kappalejaolla kuvittelin selventäväni ajatuksiani, siis ainoastaan omiani,kysymyksen herättämistä mielleyhtymistäni.
"Erikoiset yleistykset" ovat tulosta valokuvaajan ammatistani sekä muiden valokuvaajien kanssa käymistä keskusteluista ynnä lukuisien näyttelyiden ja kurssien vaikutuksesta.
Kas kun valokuvaus on sekä ammattini että harrastukseni.
Aiheena sinänsä melko moniulotteinen tällä palstalla lyhyesti käsiteltäväksi.
Korostaisin vielä, että puhuin vain kuvasta eli lopputuloksesta.
Välineharrastus on asia aivan erikseen ja oma lukunsa.
Lupaan tässä ja nyt etten enää mielipiteitäni tuo julki tällä palstalla niin monille "pyhästä lehmästä" nimikkeellä "valokuvaus" .
Anteeksi, että erehdyin kommentoimaan näin vakavaa aihetta!.
- Meillä on omat
Älä itke minun kommenttieni takia, vaikka herkkyys onkin ehkä valokuvauksen harrastajan hyödyllisin luonteenpiirre.
Meillä on omat omituisuutemme. Sinusta harrastajalle tärkeintä ”on osata välittää kuvallaan sanoma eli sisällöksellisyys” – minulle ei, enkä edes ymmärrä mitä on ”sisällöksellisyys” kulostaa jotenkin samalta kuin väriksellisyys.
Minulle mikään yksi yksittäinen asia ei ole tärkeintä harrastuksessani vaan itse harrastaminen kokonaisuudessaan kaikkine puolineen (välineet, tekniikka, sommittelu, ilmaisu, ”valolla maalaaminen”, kehitys, palaute jne jne …)
”Korostaisin vielä, että puhuin vain kuvasta eli lopputuloksesta.”
—tuo kuulostaa kovin omituiselta kun harrastuksesta on puhe. Voiko joku lopputulos olla harrastamista?
”Kas kun valokuvaus on sekä ammattini …”
—tuohon et takuulla usko itsekään- ei salatiedettä
Pakko uskoa viimeistään silloin kun verottajalta tulee yrittäjän tiedot täytettävä kaavake.
Näin on ollut nelisenkymmentä vuotta.
Ja mikäs helvetin besserwisser sinä "Meillä on omat" kuvittelet olevasi?
Etkö kestä muita mielipiteitä kuin omasi? - Meillä on omat
ei salatiedettä kirjoitti:
Pakko uskoa viimeistään silloin kun verottajalta tulee yrittäjän tiedot täytettävä kaavake.
Näin on ollut nelisenkymmentä vuotta.
Ja mikäs helvetin besserwisser sinä "Meillä on omat" kuvittelet olevasi?
Etkö kestä muita mielipiteitä kuin omasi?”Ja mikäs helvetin besserwisser sinä "Meillä on omat" kuvittelet olevasi?
Etkö kestä muita mielipiteitä kuin omasi?”
—ymmärrätkö miten järjetön tuo kysymyksesi on?
Onkohan siinä tarkoituksenhakuinen värityksellisyys?
En ymmärrä mitä kestämistä on muiden mielipiteissä, nehän on pelkästään hyvä asia.
”Pakko uskoa viimeistään silloin kun verottajalta tulee yrittäjän tiedot täytettävä kaavake. Näin on ollut nelisenkymmentä vuotta.”
—no voi, voi. Onneksi olemme tuossakin suhteessa erilaisia. Mainitsemaasi ”kaavaketta” ei edes löydy verohallinnosta!
Näyttävätkö nämä ammattimaisilta?
”Kuvaamisharrastajan tärkeinpänä tavotteena on osata välittää kuvallaan sanoma eli sisällöksellisyys.” … ”Korostaisin vielä, että puhuin vain kuvasta eli lopputuloksesta.” … ”helvetin besserwisser”
—nuohan ovat ihan hauskaa luettavaa. En ymmärrä mitä kestämistä on muiden mielipiteissä, nehän on pelkästään h…. - ei salatiedettä
Meillä on omat kirjoitti:
”Ja mikäs helvetin besserwisser sinä "Meillä on omat" kuvittelet olevasi?
Etkö kestä muita mielipiteitä kuin omasi?”
—ymmärrätkö miten järjetön tuo kysymyksesi on?
Onkohan siinä tarkoituksenhakuinen värityksellisyys?
En ymmärrä mitä kestämistä on muiden mielipiteissä, nehän on pelkästään hyvä asia.
”Pakko uskoa viimeistään silloin kun verottajalta tulee yrittäjän tiedot täytettävä kaavake. Näin on ollut nelisenkymmentä vuotta.”
—no voi, voi. Onneksi olemme tuossakin suhteessa erilaisia. Mainitsemaasi ”kaavaketta” ei edes löydy verohallinnosta!
Näyttävätkö nämä ammattimaisilta?
”Kuvaamisharrastajan tärkeinpänä tavotteena on osata välittää kuvallaan sanoma eli sisällöksellisyys.” … ”Korostaisin vielä, että puhuin vain kuvasta eli lopputuloksesta.” … ”helvetin besserwisser”
—nuohan ovat ihan hauskaa luettavaa. En ymmärrä mitä kestämistä on muiden mielipiteissä, nehän on pelkästään h….Etkö ole koskaan joutunut täyttämään tulotietoja yritystoiminnasta?
Minä olen.
Entäpä kuukausittaiset alv-selvitykset ja tilitykset.
Näissäkin kokemusta itselläni.
Onko niin tärkeää osata tasan oikea nimitys asialle, joka muillakin sanoilla ymmärretään?
Kertaanpa vielä sopan sekoittajalle, joka esiintyy nimimerkillä"Meillä on omat", että:
tosiaankin OMAN vaatimattoman mielipiteeni yritin esittää.
Ja se on joko etukäteisvisio lopputulemasta tai hetken pysäyttävä havainto, jonka haluan tallentaa.
Tahallani jätin mainitsematta aikaa vievän ja sinnikkyyttä vaativan yritys ja erehdys osion tekniikan tutkimisessa ja oppimisessa.Minulle tekniikka on pakollinen väline lopullisen otoksen aikaansaamiseksi.
Tekniikkaa ei pidä pelätä.Aina löytyy joku, joka osaa neuvoa, jos itse ei tiedä.
Kaikki harrastukset vaativat opettelemista ja hiomista.
Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys.
Ja miksi edes yleensäkään jankkaan ja jatkankaan tätä typerää keskustelua?!
Se oli sitten siinä. - etukäteisvisio
ei salatiedettä kirjoitti:
Etkö ole koskaan joutunut täyttämään tulotietoja yritystoiminnasta?
Minä olen.
Entäpä kuukausittaiset alv-selvitykset ja tilitykset.
Näissäkin kokemusta itselläni.
Onko niin tärkeää osata tasan oikea nimitys asialle, joka muillakin sanoilla ymmärretään?
Kertaanpa vielä sopan sekoittajalle, joka esiintyy nimimerkillä"Meillä on omat", että:
tosiaankin OMAN vaatimattoman mielipiteeni yritin esittää.
Ja se on joko etukäteisvisio lopputulemasta tai hetken pysäyttävä havainto, jonka haluan tallentaa.
Tahallani jätin mainitsematta aikaa vievän ja sinnikkyyttä vaativan yritys ja erehdys osion tekniikan tutkimisessa ja oppimisessa.Minulle tekniikka on pakollinen väline lopullisen otoksen aikaansaamiseksi.
Tekniikkaa ei pidä pelätä.Aina löytyy joku, joka osaa neuvoa, jos itse ei tiedä.
Kaikki harrastukset vaativat opettelemista ja hiomista.
Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys.
Ja miksi edes yleensäkään jankkaan ja jatkankaan tätä typerää keskustelua?!
Se oli sitten siinä.”… verottajalta tulee yrittäjän tiedot täytettävä kaavake.
Onko niin tärkeää osata tasan oikea nimitys asialle, joka muillakin sanoilla ymmärretään?”
—eiköhän liene viisainta täyttää oikean niminen kaavake.
”Entäpä kuukausittaiset alv-selvitykset ja tilitykset”
—sinä se vaan keksit lisää kaavakkeita joita ei edes ole olemassa
Taidatkin valokuvauksen asemesta harrastaa kaavakkeisen keksimistä ilman oikea nimitystä?
Yksinkertaisesti sanottuna, mielenkiintoista puuhailua, hyviä kavereita ja retkeilyä ainakin minun kohdallani. Saattaahan sitä olla muunkin laisia kokemuksia harrastuksen tiimoilta vaan sitä ei kannata valittaa vaan myy vain värkit eniten tarjoavalle ja koettaa keksiä jotain muuta virkistystä elämäänsä niillä rahoilla.
- erilainen
Ehkä meitä on n. kolmenlaisilla painotuksia
– välineiden harrastajia
on hienoa omistaa, näyttää ja keskustella. Kameran on oltava tietyn merkkinen.
– kuvien harrastajia
kuvat nopeasti valmiiksi, miel. suoraan kamerasta muille näytettäväksi esim blogiin.
”Kaikki mulle heti nyt”
– kuvaamisen (tekemisen) harrastajia
itse kuvaaminen ja kuvankäsittely on kivaa ja haastavaa. Kamera voi olla vaikka itse tehty
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 966366
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283180Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859