Anopinkieli kuolee vähitellen?

umpura.

Ollut nyt pian vuoden itselläni. Ensimmäisen puoli vuotta kevät ja kesä, se kasvoi hienosti, tuotti uusia versoja purkkiin. En kastellut sitä suoraan, vaan suihkuttelin kevyesti "kasvi-sumutinruiskulla" vettä lehdille silloin tällöin. Sitten tuli yksi keltainen ja kuiva lehti. Oletin, että kastelin liian vähän, annoin vettä sitten suoraan alustalle, mutta ei - taas uusi keltainen kuiva lehti. Sitten päätin kokeilla oliko se saanut liikaa vettä ja olin kastelematta parisen viikkoa ja harvensin sumutteluja. Ei. Taas kuiva keltainen lehti. Samoin lehdet olivat alkaneet muuttua epätasaisiksi, syviä uurteita niissä.

3 Keltaista kuivaa lehteä tuossa taas tuloillaan. Mitähän tuon kanssa pitäisi tehdä? En mielestäni ole kastellut liikaa ainakaan.... Oma logiikka sanoisi, että se kuivuu pystyyn, mutta voiko näin olla?

On tämäkin, kun "helppohoitoisin" kasvi kituu tuolla tavalla itselläni. Pitäisikö sille vaihtaa normaali multa? Se on tuossa kaupan jossain kovin kuivan näköisessä mitä-lie-moskapohjassa, joka tuskin imee vettä itseensä.

10

8890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuukausikastelija

      Minä kastelen kerran kuukaudessa ja se voi hyvin !

      • Lusidia

        Ruukku voi olla täynnä juuria


    • unensiipi

      Siellä on jolku tuholainen. Kaktuksia ja mehikasveja kastellaan ja lannoitetaan hyvin niukasti. Anna mullan kuivua. Reikä purkkiin ja aluslautanen.
      Hienonna valkosipulin kynsiä sauvasekoittimella vedessä ja kaada moska purkkiin niin toukat saavat luomuhäädön.

    • Auttoiko?

      Kastelen omaani hyvin harvoin ja yleensä aluslautaselle vaikka kuulemma ksvi tykkäisi jos kastelisi lehtien 'sisään' . Ruukkua ei ole vaihdettu varmaan kertaakaan (olen saanut sen oisko ollut isotädiltäni) ja kyllä se ahdas on mutta kasvi tykkää, itseasiassa ruukku taitaa jopa olla halki , muttei se niin pahasi että haittaisi :). Välillä se käy suihkussa:D kerralla saa kunnolla vettä ja hetkessä imasee :) empä muuta taida sille tehdä nyppiä ehkä kuivuneita lehtiä mutta aina niitä lisää tulee ja kasvi senkuin rehottaa:) mutta suosittelen, ei liian isoa ruukkua, kastelu harvoin, ja esim kunnon suihku on toiminut itsellä hyvin:)

    • Pioni

      Kukka ei pure. Nosta ruukusta, näet onko ötököitä vai täyttävätkö juuret ruukun niin tiukkaan ettei jää tilaa rippusellekaan multaa. Se tykkää ahtaasta ruukusta, mutta rajansa kaikella. Hiekan sekaista multaa ruukkuun - muutaman viikon päästä lannoitetta ja siitä se lähtee taas kasvuun.
      Enpä ole kuullut kenenkään onnistuneen tappamaan anopinkieltä, et varmaan onnistu sinäkään :).

    • umpura.

      Edelleen tuo tuossa kituu. Kova kato käynyt: noin 5 "tervettä" lehteä, vaikka tuo tosiaan kasvatti tytäryksilöitäkin aluksi. Jotain 16 lehteä tuossa on ollut parhaimmillaan. En tosin ole valkosipulijuttua kokeillut, kun ei tuossa näy silmämääräisesti mitään ötöjä :)

      Vaihdoin uuteen multaan, ja mielestäni juuret olivat rutikuivat, pitäisikö niiden olla? Mullanvaihtokaan ei kyllä mitään auttanut. Päätin nyt sitten vielä kokeilla "kuukausikastelua". Ollut nyt 3 viikkoa ilman vettä.

      • kastelija

        Minä kastelen kyllä anopinkieliäni useammin. Kesäaikaan kerran viikossa ja talviaikaan kerran parissa viikossa ja aika reilusti. Hyvin kasvavat. Olisikohan sinun anopinkielesi liian janoinen? Kesällä viihtyvät muuten parvekkeella hyvin.


      • umpura.
        kastelija kirjoitti:

        Minä kastelen kyllä anopinkieliäni useammin. Kesäaikaan kerran viikossa ja talviaikaan kerran parissa viikossa ja aika reilusti. Hyvin kasvavat. Olisikohan sinun anopinkielesi liian janoinen? Kesällä viihtyvät muuten parvekkeella hyvin.

        Tuossa ennen kuukausikastelun aloittamista, annoin sille huikan vettä, ja tapahtui selkeä lehtien kuoleminen. En tiedä mitä tuo haluaa, mikään ei kelpaa :)


      • hulluhellurei
        umpura. kirjoitti:

        Tuossa ennen kuukausikastelun aloittamista, annoin sille huikan vettä, ja tapahtui selkeä lehtien kuoleminen. En tiedä mitä tuo haluaa, mikään ei kelpaa :)

        Kun kastelet, niin anna sille niin paljon vettä että sitä valuu aluslautaselle. Anna kasvin imeä vettä n. 15 minuuttia ja kaada ylijäänyt vesi sitten pois.

        Kasveja (myös mehikasveja ja kaktuksia) kannattaa kastella kunnolla silloin kun kastelee, niin että multa kastuu pohjia myöten.
        Jos nakkaa kasville vaan pikku tilkan vettä, niin multa kostuu vaan päältä mutta pohjalta voi olla aivan kuivaa.

        Anopinkieltä kannattaa myös lannoittaa kasvuaikana noin kerran kuukaudessa.


    • Ötökkälääke_etsinnässä

      Jos joku tätä vielä lukee, niin mulla on nyt täysin samat oireet ja lopulta löysin tuholaisia. Aluksi epäilin, että kuivuu pystyyn mutta tässä keväthoidon yhteydessä löysin jokaisesta kasvista todella pieniä, valossa punertavia ötököitä. Näyttävät multahipuilta, kunnes katsoo tarpeeksi läheltä ja etsii liikettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe