Kaavoittamaton tontti

Curious

Hei
Mitä pitää ottaa huomioon?
Asia menee seuraavasti:
Löysimme paikan johon tulevaisuudessa rakentaisimme omakotitalon.
Tonttin ostaisimme isommalta maanomistajalta, joka voisi meille lohkaista 2000-3000neliötä. Kangasmetsää, rinnettä ja kalliota. Kunnallistekniikka tulee johonkin 100-150 metrin päähän, mutta sielläpäin asuvilla on myös paljon omia kaivoja jäte- ja käyttövedelle.
Kuka määrää rakennusoikeuden?
Onko minulla vapaammat kädet rakentaa mieleiseni talo?
Mitä kaikkea minun siis pitää ottaa huomioon?

5

4837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blind

      onko alueella osayleiskaava, vai onko kokonaan kaavoittamaton?

      näille alueille rakentamiseen vaaditaan poikkeuslupa/suunnittelutarveratkaisu

      lisäksi tarvittava ala on todennäköisesti isompi.

      Osayleiskaava-alueilla yleensä 3500 m2 tai isompi.
      Rakennusoikeus riippuu kunnasta.
      Kunnallistekniikka kannattaa ottaa käyttöön, säästyy omien imeytyskenttien jne rakentamiselta.

      Talon ulkomuodossa värissä jne on paljon vapaammat kädet kuin kaava-alueilla.

      Ei muuta kuin yhteyttä kunnan /kaupungin rakennustarkastajaan.

      onnea.

      • Curious

        Ja joku väitti, että täältä ei saisi vastauksia.
        On mitä ilmeisemmin osayleiskaava ja täten tontin koko tulee olemaan vähintää tuo mitä sanoit.
        Täytyy selvittää kunnalta kaikki asiat ennen tontin ostamista ja teettää vielä vaikka maapohjatutkimus.
        Kunnallistekniikan "veto" tulevalle tontille olisi mitä ilmeisesti halvempi ratkaisu kuin omien "pyttyjen" laitto.
        Kiitokset.


      • hillou
        Curious kirjoitti:

        Ja joku väitti, että täältä ei saisi vastauksia.
        On mitä ilmeisemmin osayleiskaava ja täten tontin koko tulee olemaan vähintää tuo mitä sanoit.
        Täytyy selvittää kunnalta kaikki asiat ennen tontin ostamista ja teettää vielä vaikka maapohjatutkimus.
        Kunnallistekniikan "veto" tulevalle tontille olisi mitä ilmeisesti halvempi ratkaisu kuin omien "pyttyjen" laitto.
        Kiitokset.

        jos on kaavoittamaton alue niin voi olla että
        tarvii vielä enemmän kuin 3500 m2, esim. 5000/10000 m2
        Jossain paikoissa kunnat on panneet alueita rakennuskieltoonkin, mutta se selviää kunnalta.
        Mahdollisesti tulee myös "naapurien kuuleminen" mutta useimmiten se ei tuota hankaluuksia


      • mökkihöperö

        Hei
        Olen katsonut kesämökkejä ja nyt osui silmääni yksi varteenotettava tapaus
        Mutta siinä lukee että on kaavoittamaton, eliä tarkoittaako se että ei saa rakentaa lisää vai mitä?


      • blindis
        mökkihöperö kirjoitti:

        Hei
        Olen katsonut kesämökkejä ja nyt osui silmääni yksi varteenotettava tapaus
        Mutta siinä lukee että on kaavoittamaton, eliä tarkoittaako se että ei saa rakentaa lisää vai mitä?

        Ei muuta kuin yhteyttä kuntaan, mikäli kunnan kotisivuilta ei löydy tietoa. Paras tapa kuitenkin selvittää kyseisen kunnan rakennusvalvonnasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe