Puolison masennus

ei jaksaisi enää

En tiedä onko puolisoni masentunut vai pelkästään laiska mutta mitään hän ei kotona tee. Töissä käy kyllä mutta illat ja viikonloput hän viettää sängyssä tuijottaen telkkaria tai katsoo elokuvia. Joskus nousee sen verran ylös että raahautuu tietokoneen ääreen pelaamaan sotapelejään. Enää en jaksa edes mainita esim. lumitöistä ym. vaan teen ne itse koska en jaksa odottaa että ne tulisi ehkä jonain päivänä tehtyä. Samoin kaikki kotityöt, lasten kuskaukset harrastuksiin, läksyt ym. ym. Minulla alkaa olla mitta täynnä tuota makaamista. Miten tällaiseen pitää suhtautua ja miten tämän kaiken yleensä kestää? Tätä on jatkunut nyt muutaman kuukauden ja alkaa tosiaan tuntua että kohta osoitan ukolle ovea ja sanon että ole hyvä ja mene.

7

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivnsäde

      Meilläkin oli vastaavaa ja aika ajoin kauhea meno päällä. Välillä piti ostaa kaikki, mitä joku älysi myydä, vaikka rahaa ei ollut. Ja osallistui joka ainoaan kissanristiäiseen, mikä vain siedettävän matkan päässä oli. Ja sitten vauhti loppui kuin seinään, sitten maattiin sohvalla ja katottiin telkkaria, eikä vastannut puhelimeen jos joku kaveri soitti.
      Vuosia siinä meni, kun sitten annoin periksi ja nostin äijän pihalle. Ei jaksanut enään ja laskut veivät koko talouden sekaisin. Vieläkin maksan sen velkoja, mutta nyt niitä ei tule lisää.Apua ei ole huolinut eronkaan jälkeen, kun ainoa vika oli hullu akka. No se korjaantui sillä erolla kuntoon.

    • gytutyuiyiii

      Voisiko siitä keskustella ihan vaikka miehesi kanssa ja yhdessä sopia mitä kukin tekee..?

      Ilman meininkiä että sinä sanelet mitä kukin tekee..Yhteisesti siis päätös ja kuuntele miestäsi miltä hänestä tuntuu jotta saatte avatuksi keskustelun arjen pyörittämisestä.

      Tee lista kotiaskareista ja anna miehellesi eka valintamahdollisuus eli ottaa muutaman homman minkä hoitaa ja sinä toiset mitkä jää. Ja lapsille osuus myös.

      Rauhallinen keskustelu missä molemmat saa päättää ei vain sinä.

    • Emilia.

      Hei! Olisiko mahdollista, että puolisollasi olisi raskas vaihe töissä menossa? Oletteko jutelleet, miten töissä menee? Ja voisiko olla, että puolisosi kaipaisi hiukan omaa vapaa-aikaa? Ja voisitko sinä saada myös välillä jotenkin vapaa-aikaa?

      Itse olen kokenut, miten raskasta masennus itselläni voi olla. Joinakin masentuneina päivinä en ole jaksanut edes tiskikonetta täyttää. Joten masennus voi todellakin viedä voimia.

      Ehkä teidän olisi hyässä hengessä jutella asioista? Muista myös kehua ja kannustaa kumppaniasi, ehkä voisitte tehdä yhdessä kotitöitä?

      • ei jaksaisi enää

        Mieheni oli muutaman kuukauden lomautettuna mutta nyt on onneksi töissä. Hänen kanssaan ei juuri pysty keskustelemaan koska hän sanoo ettei hän jaksa tehdä mitään ja hän haluaisi elää sellaisessa mielikuvitusmaailmaassa kuin esim. Taru Sormusten herrasta, Hobitit jne jne. Hän on kuulemma kyllästynyt tähän kovaan maailmaan jossa ihmisten ainoa tavoite on raha. Olen yrittänyt puhua että mekin tarvitaan sitä rahaa jotta pystytään elämään ja saadaan lapsille ruokaa ja katto pään päälle. Olen pyytänyt häntä avuksi moneen hommaan ja lapsetkin pyytää mutta ainoa vastaus on että en jaksa. Lapset tekevät hommia kotona mutta nyt alkaa kuulua narinaa siitä että miksi heidän pitää kun isänkään ei tarvitse.

        Puolisollani on kyllä omaa aikaa jos hän vain viitsii siitä sängystä nousta. Ainoa mitä hän nykyään vapaa-ajallaan tekee on elokuviin meno. Esim. viime yönä hän meni katsomaan Hobittien ensi-iltaa; elokuva alkoi 0.15. Eli hän jaksaa käydä katsomassa kaikki tieteis- ja fantasiaelokuvat. Muutaman kerran olen hänet saanut nyt mukaan myös lastenelokuviin mutta tosi harvoin.

        Nyt tämä vielä jotenkin sujuu kun olen kotona mutta vuodenvaihteessa palaan työelämään ja kauhulla ajattelen aikaa sen jälkeen. Olen ehdottanut puolisolleni ajan varaamista lääkärille, mielenterveystoimistoon ym. mutta ei hän kuulemma mitään apua tarvitse eikä halua. Enkä väkisinkään voi aikuista miestä lääkäriin raahata. Työnsä hän hoitaa hyvin mutta ei hän työpaikalleen kovin iloisin mielin lähde. Olen ehdotellut että miettisi jotain muuta työtä mutta ei kuulemma mikään kiinnosta.


      • fdgffghfgh
        ei jaksaisi enää kirjoitti:

        Mieheni oli muutaman kuukauden lomautettuna mutta nyt on onneksi töissä. Hänen kanssaan ei juuri pysty keskustelemaan koska hän sanoo ettei hän jaksa tehdä mitään ja hän haluaisi elää sellaisessa mielikuvitusmaailmaassa kuin esim. Taru Sormusten herrasta, Hobitit jne jne. Hän on kuulemma kyllästynyt tähän kovaan maailmaan jossa ihmisten ainoa tavoite on raha. Olen yrittänyt puhua että mekin tarvitaan sitä rahaa jotta pystytään elämään ja saadaan lapsille ruokaa ja katto pään päälle. Olen pyytänyt häntä avuksi moneen hommaan ja lapsetkin pyytää mutta ainoa vastaus on että en jaksa. Lapset tekevät hommia kotona mutta nyt alkaa kuulua narinaa siitä että miksi heidän pitää kun isänkään ei tarvitse.

        Puolisollani on kyllä omaa aikaa jos hän vain viitsii siitä sängystä nousta. Ainoa mitä hän nykyään vapaa-ajallaan tekee on elokuviin meno. Esim. viime yönä hän meni katsomaan Hobittien ensi-iltaa; elokuva alkoi 0.15. Eli hän jaksaa käydä katsomassa kaikki tieteis- ja fantasiaelokuvat. Muutaman kerran olen hänet saanut nyt mukaan myös lastenelokuviin mutta tosi harvoin.

        Nyt tämä vielä jotenkin sujuu kun olen kotona mutta vuodenvaihteessa palaan työelämään ja kauhulla ajattelen aikaa sen jälkeen. Olen ehdottanut puolisolleni ajan varaamista lääkärille, mielenterveystoimistoon ym. mutta ei hän kuulemma mitään apua tarvitse eikä halua. Enkä väkisinkään voi aikuista miestä lääkäriin raahata. Työnsä hän hoitaa hyvin mutta ei hän työpaikalleen kovin iloisin mielin lähde. Olen ehdotellut että miettisi jotain muuta työtä mutta ei kuulemma mikään kiinnosta.

        Kuulostaa hieman masentuneelta kun haluaa vain päästä pois arjesta ja voimaton ja saamaton..

        Tehkää laskelma kuluista menoista ja tuloista..monesta asiasta voi tinkiä jotta aikaa jää perheellekin. Pelkkä työjuhtana olo ei innosta ketään.
        Eli täytyy hakea motivaatiota arjen pyörittämiseen uutta draivia.

        Unohtakaa hetkeksi koko kotiaskareet ja lähtekää jonnekin perheenä pois arjesta. Vaihtelua ja uutta mielenkiintoa. Jutelkaa niitä näitäkin..

        nyt te elätte saman päivän uudestaan ja uudestaan kun elämään voisi saada mausteitakin. Alkakaa seikkailla ja huomaatte että innokkuus tarttuu arkeenkin kummasti kun kaikkea ei oteta niin haudanvakavasti velvollisuuksina.

        Pistäkää sisäinen hobbitti liikkeelle ;)
        Palaverin paikka koko perheelle millaisen arjen haluatte..


    • Emilia.

      Voi kun ikävä tilanne. Mielestäni molempien olisi hyvä ottaa vastuuta arjen pyörittämisestä tai sitten masentuneen/uupuneen henkilön olisi hyvä miettiä mistä saisi apua/voimia jaksamiseen. Ei ole kuitenkaan hyvä juttu, että kotityöt kasaantuvat paljon yhdelle ihmiselle. Voisiko mikään parisuhdeterapia tms. olla mahdollinen?

      Itselläni tilanne on ollut niin, että puolisoni on joutunut kovasti auttamaan kotona, kun olen ollut masentunut/kipeänä. Minua on välillä syyllisyys painanut siitä, että puolisoni on joutunut tekemään niin paljon hommia. Nyt kun masennus on helpottanut (tosin flunssaa vielä) haluan kykyjeni mukaan osallistua arjen pyöritykseen.

      Toivottavasti saatte asiat järjestymään ja voimia sinulle!!

    • kuin puhuisi puille.

      Masennusta ja pois kytkeytymistä aiheuttaa useinmiten narsistinen nalkuttava mulkkumainen ylimielinen kusipää, joka on odottamassa sinua palattuasi töistä, rallia ja parku alkaa jo ovella.

      Ole siinä sitten iloista, seurallista ja ahkera, hoida samalla talous.

      Sillä aikaa:
      Akka vaan aukoo.

      ps En jaksanut sinua enää, siksi sohva ja pelit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe