13 v kasvu

Laiheliiniäiti

Tyttäreni on alkanut puhumaan että on liian laiha ja pieni. Kaikki hänen luokkaverit -tytöt siis- ovat isompia ja huomattavasti kehittyneempiä, osa minun mielestäni jopa hieman ylipainoisia. Tyttäreni erittäin urheilullinen ja harrastaa monia lajeja, minun mielestäni hän on treenatun näköinen (lihakset näkyvät selvästi kun ei vielä rasvaa ole), hoikkarakenteinen ja kaunis! Miten saisin sen hänellekin tiedoksi. Asia selvästi vaivaa häntä jahän on alkanut pukeutua muodottomiin huppareihin yms. Onneksi syö terveellisesti - makeaa ja karkki toki jonkun verran mutta muuten erittäin monipuoliesti

14

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös laiheliininäiti

      Jostain syystä nyt on "muotia" olla ylipainoinen. Johtuneeko siitä, että lasten ja nuorten paino kipuaa koko ajan ylöspäin?

      Kun itse olin koulussa, luokallamme oli tasan yksi joka suuntaan kookkaan puoleinen poika ja yksi pullea tyttö. Suurin osa luokkamme oppilaista oli hoikkia. Nyt kun katson lapseni luokkakuvaa, siellä on on pari rimpulaa ja loput kookkaanpuoleisia poikia ja pulleita tyttöjä. :D


      Oma tyttäreni on myös pitkä ja hoikka. Hänellä on täydellinen, 18-vuotiaan nuoren naisen mallivartalo ja silti hänellä on ollut, eritoten nuorempana, komplekseja laihuudestaan. Vasta nyt, kun monet hänen ikäisensä tytöt ovat kunnon läskimakkararöhnöjä, hän on alkanut arvostaa omaa vartaloaan ja näkemään sen kauniina.

      • Normiäiti

        Olen huomannut saman. Viime vuosina on lasteni luokilla lisääntyneet ylipainoiset, varsinkin tytöt. Ilmeisesti nyt ihannoidaan tukevampaa ja kehittyneempää tyttömallia kun minun yläaste-aikanani oli hoikkia enemmän. Minäkin olin normipainoinen (160 cm, 55 kg), mutta pidin itseäni tukevana, kun vertasin itseäni näihin treenattuihin hoikkiin urheilijatyttösiin. Vaikka loppuviimeksi kyse oli siitä,että ns "löysää" oli kun en aktiivisesti urheillut, ei mistään ylipainosta. Lihavia oli silloin vähän, kun nyt tuntuu joka kolmannella tursuavan jos mitä makkaraa. Nykymuoti vielä korostaa tätä.

        Minun tyttäreni on nyt kahdeksannella ja on pienikasvuinen ja hoikka. Hän myös urheilee, joten on timmissä kunnossa. Ja on onneksi sinut itsensä kanssa, vaikka hänenkin luokallaan tuntuu näitä "muodikkaasti" ylipainoisia olevan. On huomannut, että näiden tukevampien päällä ei kaikki vaatteet näytä hyviltä, kun hän taas voi pitää mitä vain päällä. Syö myös esim kouluruuan ja muutenkin terveellisesti kun useat kaverinsa laukkaavat kylillä pizzalla.

        Ehkä on menty jo liiallisuuksiin siitä että lapsen/nuoren painosta ei saisi huomautella ettei tulisi anorektikkoja ym. Kun minun näkeykseni nykynuorista on, että nimenomaan sitä tukevuutta ihannoidaan koska se roskaruoka on hyvää syödä ja facebookissa kivempi istua kuin lähteä lenkille.

        Ja useat (itsekin ylipainoiset) äidit puolustelevat tyttäriensä selvää ylipainoa, että "on isokokoinen" "isot luut" "painavat luut" "hidas aineenvaihdunta" ja vaikka mitä, kun minun mielestäni pitäis ohjata terveellisemmälle ruualle (mäkkärissä ei tarvisi ihan joka toinen päivä käydä) ja enemmälle liikunnalle.


      • Hys hys hiljaa
        Normiäiti kirjoitti:

        Olen huomannut saman. Viime vuosina on lasteni luokilla lisääntyneet ylipainoiset, varsinkin tytöt. Ilmeisesti nyt ihannoidaan tukevampaa ja kehittyneempää tyttömallia kun minun yläaste-aikanani oli hoikkia enemmän. Minäkin olin normipainoinen (160 cm, 55 kg), mutta pidin itseäni tukevana, kun vertasin itseäni näihin treenattuihin hoikkiin urheilijatyttösiin. Vaikka loppuviimeksi kyse oli siitä,että ns "löysää" oli kun en aktiivisesti urheillut, ei mistään ylipainosta. Lihavia oli silloin vähän, kun nyt tuntuu joka kolmannella tursuavan jos mitä makkaraa. Nykymuoti vielä korostaa tätä.

        Minun tyttäreni on nyt kahdeksannella ja on pienikasvuinen ja hoikka. Hän myös urheilee, joten on timmissä kunnossa. Ja on onneksi sinut itsensä kanssa, vaikka hänenkin luokallaan tuntuu näitä "muodikkaasti" ylipainoisia olevan. On huomannut, että näiden tukevampien päällä ei kaikki vaatteet näytä hyviltä, kun hän taas voi pitää mitä vain päällä. Syö myös esim kouluruuan ja muutenkin terveellisesti kun useat kaverinsa laukkaavat kylillä pizzalla.

        Ehkä on menty jo liiallisuuksiin siitä että lapsen/nuoren painosta ei saisi huomautella ettei tulisi anorektikkoja ym. Kun minun näkeykseni nykynuorista on, että nimenomaan sitä tukevuutta ihannoidaan koska se roskaruoka on hyvää syödä ja facebookissa kivempi istua kuin lähteä lenkille.

        Ja useat (itsekin ylipainoiset) äidit puolustelevat tyttäriensä selvää ylipainoa, että "on isokokoinen" "isot luut" "painavat luut" "hidas aineenvaihdunta" ja vaikka mitä, kun minun mielestäni pitäis ohjata terveellisemmälle ruualle (mäkkärissä ei tarvisi ihan joka toinen päivä käydä) ja enemmälle liikunnalle.

        Hys hys, ollaan hiljaa vaan ettei tule syömishäiriöitä.

        Kummityttäreni alkoi paisua ala-asteella, olin siitä huolissani, yritin ohjata terveelliseen ruokaan. Mutta kun sitä hyvää oli niin helppo hakea kun kauppa oli koulun vieressä. Oma äiti puolusteli justiin tyyliin että eihän meidän xx mikään ylipainoinen ole, on vaan lihaksia (!) niin paljon ja isokokoinen, kehittynyt ikäisekseen.

        Noo, alkuun tursuavat ihrat eivät tuntuneet haittaavan, napapaitoja pidettiin ja tiukkoja legginsejä, jotka oikeasti näyttivät kauheilta. Ei saanut puhua ei ettei vaan tule mitään ongelmia, koulun terkkarikin sanoi, että että pitää vaan varovasti ohjata kun painoa tuntuu tulevan nyt enemmän kuin suhteessa pituutta.

        Sitten kun se terkkari viimein sanoi, että nyt olisi elämäntapamuutos kohdallaan, oli myöhäistä. Äiti suuttui ettei meidän tyttö voi olla lihava, kun se oikein harrastaa kilpaurheiluakin ja liikkuu paljon. Silti ne ihrat vaan kasvoivat siitä kaikesta liikunnasta huolimatta.

        Yläasteella sitten tyttö huomasi että se suuri ei ollutkaan kaunista ja että ne legginsit näyttivät paremmilta toisten päällä... tulos; ei kouluun kuukauteen "ku mä oon niin lihava ja ruma byäää" Äiti oli yhä sitä mieltä että tyttö on vaan lihaksikas

        Että oikeasti hei. Kyllä pitää ja saa puhua. Tosiasia on että hyvin suuri osa nykylapsista ovat enemmän tukevia kuin normaaleja. Tai sitten se normaalin raja on hämärtynyt.


      • normaalipainoinen tyttö
        Normiäiti kirjoitti:

        Olen huomannut saman. Viime vuosina on lasteni luokilla lisääntyneet ylipainoiset, varsinkin tytöt. Ilmeisesti nyt ihannoidaan tukevampaa ja kehittyneempää tyttömallia kun minun yläaste-aikanani oli hoikkia enemmän. Minäkin olin normipainoinen (160 cm, 55 kg), mutta pidin itseäni tukevana, kun vertasin itseäni näihin treenattuihin hoikkiin urheilijatyttösiin. Vaikka loppuviimeksi kyse oli siitä,että ns "löysää" oli kun en aktiivisesti urheillut, ei mistään ylipainosta. Lihavia oli silloin vähän, kun nyt tuntuu joka kolmannella tursuavan jos mitä makkaraa. Nykymuoti vielä korostaa tätä.

        Minun tyttäreni on nyt kahdeksannella ja on pienikasvuinen ja hoikka. Hän myös urheilee, joten on timmissä kunnossa. Ja on onneksi sinut itsensä kanssa, vaikka hänenkin luokallaan tuntuu näitä "muodikkaasti" ylipainoisia olevan. On huomannut, että näiden tukevampien päällä ei kaikki vaatteet näytä hyviltä, kun hän taas voi pitää mitä vain päällä. Syö myös esim kouluruuan ja muutenkin terveellisesti kun useat kaverinsa laukkaavat kylillä pizzalla.

        Ehkä on menty jo liiallisuuksiin siitä että lapsen/nuoren painosta ei saisi huomautella ettei tulisi anorektikkoja ym. Kun minun näkeykseni nykynuorista on, että nimenomaan sitä tukevuutta ihannoidaan koska se roskaruoka on hyvää syödä ja facebookissa kivempi istua kuin lähteä lenkille.

        Ja useat (itsekin ylipainoiset) äidit puolustelevat tyttäriensä selvää ylipainoa, että "on isokokoinen" "isot luut" "painavat luut" "hidas aineenvaihdunta" ja vaikka mitä, kun minun mielestäni pitäis ohjata terveellisemmälle ruualle (mäkkärissä ei tarvisi ihan joka toinen päivä käydä) ja enemmälle liikunnalle.

        Ei niille laihoillekkaan mitkä vaan vaatteet sovi! >.


      • Ei pidä paikkaansa!!
        normaalipainoinen tyttö kirjoitti:

        Ei niille laihoillekkaan mitkä vaan vaatteet sovi! >.

        Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Laihoille sopii mikä vaan vaate, kunhan se ei ole liian iso. :)
        Miksi huippumallit muuten olisivat niin langanlaihoja?


    • olet ihana

      Itse olen ollut ylipainoinen koululainen aikana, jolloin ylipaino ei olliut yhtä yleistä kuin nyt. Mikä tahansa massasta poikkeava saatetaan ottaa silmätikuksi ja/tai lapsi voi ihan itsekin haluta olla vaan ihan samanlainen kuin muut. Olipa kyseessä sitten paino tai pituus tai mikä vaan ominaisuus.

      Teini-ikäiset ovat kiusallisenkin itsetietoisia - kuuluminen ryhmään on tärkeää, oma kroppa on muutoksen tilassa...erityisesti tyttöihin kohdistuu paljon ulkonäköpaineita, kun aletaan etsiä sitä omaa naiseutta median pommituksessa. Ihan oikeasti terveelläkin itsetunnolla varustetut tytöt silloin helposti hieman häpeilevät itseään ja peittelevät vartaloaan. Menee kyllä ohi.

      Tytöillä, joilla on enemmän rasvakudosta, murrosikä alkaa yleensä hormonaalisista syistä keskimäärin hieman aiemmin kuin laihoilla, joten tällainen muodonmuutos tytöissä ympärillä vaikuttaa myös korostaen omaa erilaisuutta.

      Mutta se todellakin menee ohi - jatkat vaan ihanalla linjallasi, eli olet hyvänä esimerkkinä: ylpeä itsestäsi ja kauniista kropastasi. Kerro, että hän on kaunis, mitä muuta hyvää hänessä on ja että häntä rakastetaan. Tue urheiluharrastusta - on aina upeaa, että nuorella on pitkäjännitteisyyttä harrastaa ja liikunta on erityisen hyvää sekä mielen, että ruumiin kehitykselle.

      Toivon kuitenkin, että et sorru arvostelemaan muiden naisten erilaisia kroppia. Me naiset teemme sitä aivan liikaa. Solidaarisuus on aivan tuntematon käsite :( Reilu ylipaino (tai huima alipaino) on tietenkin terveysriski, ei siitä mihinkään pääse, mutta kaikilla on oikeus tuntea olevansa kauniita. On isoja ja pieniä peppuja, isoja ja pieniä rintoja, kurvikkaita ja suoria vyötäröitä. Leveitä reisiä, sutjakoita sääriä... upeaa ihmisvartalon monimuotoisuutta. Ja kropan muodosta riippumatta sisällä on ihminen, aina arvokas.

      Arvostelemalla toisten ulkonäköä kerromme, että ulkonäkö on Tärkeää. Ei se ole. Se ei saisi olla. Elämä on NIIIIN paljon muutakin. Me olemme muutakin. Pitää osata olla ylpeä itsestään polkematta muita. Siitä tulee helposti vain kierre, jossa erilaisin ulkonäköominaisuuksin varustellut lyttäävät toisiaan ja sitten saadaankiin kasa naisia, joiden elämä pyörii ihan turhaan omien ulkonäkökompleksien ympärillä, kun olisi ihan oikea elämä elettävänä ja koettavana.

    • epävarma nuori

      Vittu nyt ne turvat tukkoon! Jokasella on oikeus olla sellanen ku on, lopettakaa toi arvostelu, aikuiset ihmiset!

    • Alias:-)

      Toivottavasti "xlaiheliini/normiäiti" voit jo paremmin :-)

    • n781

      Olen huolissani pojasta,kohta 12..hän on noin 140cm ja paino on alle 35kg.Syö enemmän kuin minä mutta painoa ei tule ja on muutenkin hentorakenteinen..eikös sen kasvupyrähdyksen pitäisi kohta alkaa tulla?Jospas se paino sitten siitä nousisi sitten,iltaisinhan tuo aina jalka-ja käsikipua valittelee eli vissiin sitä kasvukipua sitten...

    • onko jo puberteetiss

      Juttelepa tytön kans. Ja huolista voitte olla yhteydessä kouluterv. huoltoon. Jos pituuskasvupyrähdys ei ole alkanut, eikä puberteetin merkkejä ol lainkaan niin 13v tytön kohdalla pitää käynnistää jatkotutkimukset.

    • Hälytysmerkit! ! ! !

      Katsoin tänään paikallislehdestä kuvaa, jossa oli erään koulumme 8-luokklaisia oppilaita noin kymmenkunta. He olivat kaikki lihavia, mutta luultavasti he pitävät itseään normaalipainoisina, koska jos he vertaavat itseään luokkatovereihinsa, he näyttävät kaikki samanlaisilta - ts. "normaaleilta" punkeroilta.

      Vanhempien pitäisi alkaa pikkuhiljaa herätä tajuamaan, millaista ruokaa heidän lapsensa syövät.

    • Myös laiheliininäiti

      http://lifestyle.fi.msn.com/koti-ja-vapaa-aika/älä-pakota-lasta-syömään

      "Yhdysvalloissa on niin paljon ylipainoisia ihmisiä, että kun näemme normaalivartaloisen lapsen, osa meistä luulee, ettei hän saa tarpeeksi ruokaa."

      Tässähän tämä asia on kiteytettynä. Sama alkaa pätee myös Suomessa. :)

    • Yks äippä vaa

      Poikkeuksellisesti kuskasin tänään lapseni kouluun, normaalisti kulkee pyörällä n 5 km matkan. Järkytyin kun näin niitä nurkilla notkuvia tyttösiä; 3/4 oli, ellei nyt suorastaan ylipainoinen niin aika tuhdissa kunnossa kuitenkin. Ja sitä autojen määrää: ilmeisesti joka toinen lapsi kuskataan kouluun. Tai oikeastaan nuori; kyse 7-9 luokkalaisista.

      Ja se pukeutuminen: napapaitaa, läskit roikkuen paidan ulkopuolella, tiukkaa farkkua että isohkot takamukset oikein korostuivat: oli rintaa reittä persettä jos rumasti haluaa sanoa.

      Jokaisen ei tarvitse mahtua samaan muottiin se on selvä, itsekin olen enemmän tukeva kuin hoikka. Mutta en ole ennen tajunnut että 13-16 vuotiaat tytöt ovat suomessa noin ylipainoisia. Ilmeisesti tosiaan on muotia olla enemmän lihava kuin normaali tai hoikka,

      EIkö olisi jonkun jo aika puuttua? Tämähän on kohta, ellei ole jo, kansanterveydellinen ongelma. Ei liene oikein rukata normipainon rajaa paisuneen nuorison vuoksi.

    • Ei 2-tyypin diabetes

      Kun kyseessä on yläasteikäinen oppilas, hänen pitäisi painoindeksin mukaan olla normaalipainohaarukan keskipainon alapuolella eikä yläpuolella.

      Eli esimerkiksi kun nuori on 167 cm pitkä ja hänen normaalipainorajansa on
      51.6 kg - alle 69.7 kg olisi suositeltavaa, että nuori painaisi mieluummin alle 60kg kuin yli sen.

      Nyrkkisääntö pituus senttimetreinä miinus 100 on paino, johon vähintäänkin pitää pyrkiä. Tuo 67kg on hieman liikaa 167 cm:n pituiselle ihmiselle. Tuollainen paino on sopiva vasta, kun ikää alkaa olla yli 60 vuotta, koska on todettu, että "lievästä ylipainoisuudesta" ei ole vanhuksille haittaa vaan pikemminkin päinvastoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      416
      4351
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      138
      2889
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1998
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1380
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      76
      1351
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1288
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1251
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      54
      1071
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      298
      997
    Aihe