Tänä vuonna kun joulu on keskellä viikkoa niin äiti on vapaalla yli viikon.
Tarkoittaa sitä että kännissä monta päivä. Olisi kiva jos pääsis jouluksi jonnekkin
paikkaan jossa saisi nauttia joulun ilosta.
Olen vasta 13 vuotias tyttö ja en nauti koskaan näistä juhlapyhista edellä mainituista syistä.
Joulu ja vapaata yli viikko.
200
7879
Vastaukset
- fairytail80
Kamalaa. Voimia sinulle.
- narukerä
Mikään voivottelu ja huokailu ei auta ketään. Huolissaan olevat ihmiset rakentavat vain taakkaa. Jos olet huolissasi auta, älä huokaile.
- soina123
narukerä kirjoitti:
Mikään voivottelu ja huokailu ei auta ketään. Huolissaan olevat ihmiset rakentavat vain taakkaa. Jos olet huolissasi auta, älä huokaile.
Ei ole niin helppo auttaa ihmistä, jolla on alkoholin kanssa ongelmia. Alkoholiongelmainen vain kieltää ongelmansa, saattaa jopa suuttua kun hänelle puhuu siitä ongelmasta.
- lassatti1
narukerä kirjoitti:
totta
- koettu on itsekin
soina123 kirjoitti:
Ei ole niin helppo auttaa ihmistä, jolla on alkoholin kanssa ongelmia. Alkoholiongelmainen vain kieltää ongelmansa, saattaa jopa suuttua kun hänelle puhuu siitä ongelmasta.
Ei sitä äitiä tässä kuulukaan auttaa vaan tyttöä! Voi vaikka ryhtyä sijaisperheeksi. Tytön pitää mennä puhumaan sossuun asiasta.
- itku tuli
Lastensuojelu ilmoitus sinusta on lapsi rakas tehtävä pääset paikkaan missä saat nauttia elämästäsi.
Itken puolestasi jo nyt kerro asiasta koulussa tai sosiallitoimistossa liian monta kohtaloa on sinun laistasi- iso isä
kyllä suosittelen koulun terveyden hoitajalle puhumaan asiasta,ja seuraava joulu on todennäköisesti kuiva.mielummin heti soittaa esimerkiksi jos on todella hätä poliisille ja pääsee turvaan ja rauhaan edes vähäksi aikaa.
- herätkää
hahah ei ne mitään kuunneleet jos äiti käy töissä ja on muuten ns kunnollinen... niin monella on asiat vielä huonommin! ja silti lastensuojelu ei auta :/
- sossu ei mitään tee
herätkää kirjoitti:
hahah ei ne mitään kuunneleet jos äiti käy töissä ja on muuten ns kunnollinen... niin monella on asiat vielä huonommin! ja silti lastensuojelu ei auta :/
Pitää paikkansa. Kun olin lapsi, isä ajoi kännissä haulikolla minut ja äitin ulos talosta. Meillä yöpuvut päällä ja juostiin naapuriin. Poliisit vähän haravoivat lähimetsää ja kun äijää ei löytynyt se siitä. Ei tullut sossusta väkeä huostaanottamaan minua kun on se kunnollinen äiti joka pystyy suojelemaan lastaan!!!!
Semmosta sossun toiminta ainakin 80- luvun puolangalla. Varmaan nykyäänkin.
- zhyth,
Taitaa olla aika tavallinen suomalaisen lapsen joulu.
- joulupukki70
Anna nyt äidin nauttia vapaapäivistä.Liika tietty on aina liikaa.Pyydä isääsi ottamaan ohjat käsiin.
- Pullojen kilkatus
Nauttia vapaapäivistä? On hyvin oireellista, että nauttia = olla kännissä.
Tottakai alkoholi voi kuulua jouluun ja joulupöytään, mutta tyttö murehti KÄNNISSÄ olevaa äitiä. Kännissä päivätolkulla. Enemmän tuosta tulee alkoholismi mieleen kuin vapaapäivistä nauttiminen saati juhlan kunnioittaminen. - minnuska2
Alkoholi ei ole kenellekään tarpeellista!
- onnellisuuden lähde
Pullojen kilkatus kirjoitti:
Nauttia vapaapäivistä? On hyvin oireellista, että nauttia = olla kännissä.
Tottakai alkoholi voi kuulua jouluun ja joulupöytään, mutta tyttö murehti KÄNNISSÄ olevaa äitiä. Kännissä päivätolkulla. Enemmän tuosta tulee alkoholismi mieleen kuin vapaapäivistä nauttiminen saati juhlan kunnioittaminen.Suomi on niin p*ska paikka, ettei täällä voi nauttia mistään ilman tukevaa humalatilaa. Ymmärrän äitiä oikein hyvin.
- poika 17v
Minä pakenin joulua hotelliin. En jaksa katsoa kun vanhemmat juopottelee. Huomasin et kaapit oli täynnä viinaa ja kaljaa joten otin hotelli huoneen täält hesast. Tiedän et se on kotona pelkkää riitelyä ja juopottelua. Sitä samaa joka vuosi joten en kertonut niille mitään vaan tulin hotelliin.
- huijariolet
poika 17v kirjoitti:
Minä pakenin joulua hotelliin. En jaksa katsoa kun vanhemmat juopottelee. Huomasin et kaapit oli täynnä viinaa ja kaljaa joten otin hotelli huoneen täält hesast. Tiedän et se on kotona pelkkää riitelyä ja juopottelua. Sitä samaa joka vuosi joten en kertonut niille mitään vaan tulin hotelliin.
Alle 18 vuotias ei saa hotelli huonetta..
- fghfghfghjl
huijariolet kirjoitti:
helpostikkos iänkin kusetat
- Old School
onnellisuuden lähde kirjoitti:
Suomi on niin p*ska paikka, ettei täällä voi nauttia mistään ilman tukevaa humalatilaa. Ymmärrän äitiä oikein hyvin.
Ei Suomi ole se paskapaikka, vaan ongelma on korviesi välissä, jos noin tunnet. Hauskaa, tai ikävää voi pitää ihan missä vain. Enemmän se on aina itsestäsi kiinni, asuitpa missä maassa tahansa.
Ikävää, että vanhemmat eivät jaksa olla vanhempia ja toimia vastuullisesti. Tässä maailmassa ehtii jokainne vetämään lärvejä ihan tarpeeksi, vaikka rauhottaisi joulun lapsilleen.
Eikä kaikki myöskään ole yhteiskunnan syy. Mihin on kadonnut ajatus, että aikuinen ihminen on itsekin vastuullinen omasta elämästään. Jos ei sitä voimaa löydä itsestään, niin silloin se yhteiskunta tulee apuun. Mutta, sitä apuakain on haluttava ottaa vastaan. - saa helposti
huijariolet kirjoitti:
jaa et miksi ei sais. Olen ollut 16 vuotiaana hotelleissa paljonkin kun olen matkustelut.
- lulx
Alkoholia väärinkäyttävä äiti ei "nauti" - eikä se todellakaan ole oikein.
- perse-erkki1
Old School kirjoitti:
Ei Suomi ole se paskapaikka, vaan ongelma on korviesi välissä, jos noin tunnet. Hauskaa, tai ikävää voi pitää ihan missä vain. Enemmän se on aina itsestäsi kiinni, asuitpa missä maassa tahansa.
Ikävää, että vanhemmat eivät jaksa olla vanhempia ja toimia vastuullisesti. Tässä maailmassa ehtii jokainne vetämään lärvejä ihan tarpeeksi, vaikka rauhottaisi joulun lapsilleen.
Eikä kaikki myöskään ole yhteiskunnan syy. Mihin on kadonnut ajatus, että aikuinen ihminen on itsekin vastuullinen omasta elämästään. Jos ei sitä voimaa löydä itsestään, niin silloin se yhteiskunta tulee apuun. Mutta, sitä apuakain on haluttava ottaa vastaan.Suomi ON paska paikka ja paskemmaksi muuttuu, kataisineen!
- Äiti minäkin
minnuska2 kirjoitti:
Alkoholi ei ole kenellekään tarpeellista!
Runsas alkoholin juominen ei kuulu jouluun.
Itse joskus vuosia sitten sorruin siihen ja häpeän sitä vieläkin. Sen jälkeen olen ollut lähes absolutisti enkä halua lasteni näkevän minua kännisenä. Ainakaan jouluna. Joulu on läheisyyden ja rauhallisuuden ja iloisuuden aikaa. Hyvää Joulun jatkoa kaikille.
- Sivusta seurannut
Milloinkahan alkoholilla tai muilla huumaavilla aineilla läträävät ihmiset oppii että alkoholi ei pilaa ainoastaan omaa elämää vaan siitä kärsivät myös muut läheiset ihmiset.
Alkoholilla läträäminen on aina itsekäs teko.
Lopulta alkoholi tappaa siitä riippuvaisen ihmisen tavalla tai toisella. Jos ei maksakirroosi vie, aivot kärähtää. Myös haimatulehdus tai syöpä ovat kamalia seuralaisia.- myös seurannut
Tiedoksesi, että vaikka haimatulehduksella ja alkoholin käytöllä on löydetty pitkän vaikutuksen mahdollinen syy-yhteys, ei se ole korrektia kaikissa tapauksissa.
Itselleni iski pahemman laatuinen haimatulehdus, enkä alkoa käytä ollenkaan,
ei, en edes sitä yhtä saunakaljaa kuukaudessa tai vuodessa.
Mitä syöpään tulee, niin sen diagnosoimisella ja alkoholin käytöllä ei ole löydetty
selvää syy-yhteyttä.
Lopulta ihan mikä tahansa tappaa, kun sitä liikaa syö tai juo. Vesikin, siitä muuten
löytyy selviä syy-yhteys tapauksia, joista on ollut ihan valtakunnan uutisissa ja
medioissakin jos olet sattunut kuulemaan. - Viinalla viisaammaks
myös seurannut kirjoitti:
Tiedoksesi, että vaikka haimatulehduksella ja alkoholin käytöllä on löydetty pitkän vaikutuksen mahdollinen syy-yhteys, ei se ole korrektia kaikissa tapauksissa.
Itselleni iski pahemman laatuinen haimatulehdus, enkä alkoa käytä ollenkaan,
ei, en edes sitä yhtä saunakaljaa kuukaudessa tai vuodessa.
Mitä syöpään tulee, niin sen diagnosoimisella ja alkoholin käytöllä ei ole löydetty
selvää syy-yhteyttä.
Lopulta ihan mikä tahansa tappaa, kun sitä liikaa syö tai juo. Vesikin, siitä muuten
löytyy selviä syy-yhteys tapauksia, joista on ollut ihan valtakunnan uutisissa ja
medioissakin jos olet sattunut kuulemaan.Vesi tappaa Suomessa, mutta kyllä siinä useimmiten on alkoholi mukana.
Voisi tietysti sanoa, ettei alkoholi aiheuta nenän murtumisia, vaan nyrkki. - ett4
Viinalla viisaammaks kirjoitti:
Vesi tappaa Suomessa, mutta kyllä siinä useimmiten on alkoholi mukana.
Voisi tietysti sanoa, ettei alkoholi aiheuta nenän murtumisia, vaan nyrkki.viesti, johon vastasit, pointti oli se, että, jos vettä juo liikaa esim. 4 litraa tunnissa niin tulee vesimyrkytys.. se sii voi tappaa.
- kiusattu....
Ei alkoholisti tai muidenkaan aineiden väärinkäyttäjä ymmärrä sitä, että pilaisi jonkun joulun tai juhannuksen. Henkilölle on tärkeintä saada oma annos omaa ainetta viis muusta. Nehän ovat niin itsekästä sakkia ja kiinni omissa mömmöissä ettei välitä muista toisin sanoen itsekkäitä ja omahyväisiä turhakkeita. Sitten joku sossun täti tai setä säälittelee niitä juoppoja ja silittää niiden päätä kun niiden elämä on niin kurjaa eikä välitä siitä kuinka monen ihmisen elämä siinä ympärillä tuhoutuu. Kokemusta löytyy.
- kukkuruu
En ymmärrä miksi jokainen töistä pois oleva päivä pitäisi ryypätä? pääsoiäinen, joulu, vappu... mikä vaan juhlaPYHÄ... Eikö pääidea varsinkin joulussa ole se, että ollaan perheen kesken ja annetaan lapsille ihanat perinteet ja muistot kiertoon. Mikä idea on olla jouluna kännissä, ei sitä viinaa joka paikkaan tarvita herran jumala herätkää!
- JOULUKÄNIT!!
Hahahaahah! P**KA PROVO!! HYVÄÄ JOULUA SULLE!! HYVÄ OLLA KÄNIS!
- Koira älähti
Kun kalikka kalahti.
- äitiv-76
voit soittaa mannerheimiin
tai sosiaalitoimistooon lastenvalvojalle ja koulussa kuraattorille ym..
kerro tilanteestasi ihmeessä lapsi hyvä
itse olen yksinhuoltaja ja poikani 12v enkä juo ja teen hänelle niin hyvän joulun kuin vaan osaan..toivon sinulle voimia ja onnea elämällesi lapsi rakas.. - hölökyn kölkyn
No toi kuulostaa normaalille joululle...Aika monet ottaa vapaalla
- Joulua-kippiish-hik
Kylläpä on "normaali" vihksahtanut oudoksi, jos päivätolkulla kännissä olo on normaalia.Tulee mieleen ihminen, jonka elämä on niin tyhjää, ettei hän edes keksi mitään muuta sisältöä elämäänsä kuin työn, joka pitää erossa pullosta, ja juopottelun, kun ei sitä työtä ole.
Mielestäni äidin kännäily jouluna on LOUKKAUS varsinkin lapsia kohtaan. Ja osoitus jostain hyvin huolestuttavasta. - hullunjuoponkässäri
Jos liuotinaineella sulattaa aivosoluja, eli pyrkii pilaamaan omat aivot, niin heikosti on asiat. Niillä samoilla aivoilla kun pitäisi selvitä vielä huomennakin. Millaista tulevaisuutta itsellesi rakennat? Heikolta näyttää.
- Denso2
hullunjuoponkässäri kirjoitti:
Jos liuotinaineella sulattaa aivosoluja, eli pyrkii pilaamaan omat aivot, niin heikosti on asiat. Niillä samoilla aivoilla kun pitäisi selvitä vielä huomennakin. Millaista tulevaisuutta itsellesi rakennat? Heikolta näyttää.
Tässä Suomi nimisessä paskakassa on aivan sama millä aivonsa käräyttää!
- läheinen..
Juhlapyhät yms. muut vapaat ovat alkoholistin läheisille tuskaa täynnä. Tavalliset arkipäivät ovat parempia. Niin ja lisätään tähän myös viikonloput, jotka alkoholistin läheiselle ovat kidutusta ja helvettiä. Miksi alkoholistit eivät tätä ymmärrä. Pitäisi olla joku pakkolaki alkoholisteille hoitoon laitossa.
- asunnon tarve
Tuo on totta. Kun arki koittaa se on meille juhlaa. Inhottaa kaikki juhlapyhät kun ajatukset aina menee siihen, että mitä nyt taas saattaa tapahtua kuinka monta esinettä lentää seinää tai mikä huonekalu menee rikki kun niiden päälle kaadutaan kännissä. Oksettaa jo valmiiksi ajatus siitä kun ollaan jalattomia ja sieltä lattian rajasta huutelee kaikkia sekavia juttuja sammuisi edes, mutta kun ei niin ei sitä helvetin huutoa kestää läpi yön. Aina ennen viikonloppua pitää ne rakkaimmat rikkimenevät tavarat laittaa niin ettei ne vaan hajoa ja miettiä etukäteen monta muutakin asiaa ettei sitten se humalainen vaan hermostuisi ja alkaisi riehumaan. Eikä niistä paskoista edes pääse eroon ne on siinä ja pysyy.
- pertsa7
Muista, että Jumala on sinun kanssasi jokapaikassa missä oletkin ja hän auttaa sinua hädässäsi, kun vain menet paikkaan jossa on muitakin Jumalalta apua pyytäviä ja pyytäkää yhdessä, että Jumala auttaa teitä Jeesuksen Kristuksen Kaikkivaltiaan Taivaanisän nimessä ja syntisovitusveren kautta.
- Jil2
Aamen ja halleluujaa.
Rukoillaan pojan puolesta.
- muorikki
Silloin kun äitisi on kännissä, ei hänelle kannata puhua mitään, mutta kun hän on selvinnyt, sinun tyttö-kulta pitää kertoa äidillesi avoimesti, mitä ajattelet ja tunnet hänen käytöksensä takia. Jos sinulla on joku luotettava aikuinen, voisit puhua hänen kanssaan ja miettiä esim. lastensuojeluun yhteydessä olemista. On olemassa tukiperheitä, jollaiseen sinäkin voisit välillä päästä. Valitettavan harvoin lastensuojeluilmoitus johtaa mihinkään toimenpiteisiin tai niitä joutuu odottamaan kauan.
Jokin asia äitisi elämässä ei ole kunnossa, koskapa hän kittaa liikaa, mutta sinun ei sitä tarvitse ajatella. Sinulla on oikeus vielä saada huolenpitoa ja turvaa. Äitisi ei ole tullut ajatelleeksi asioita sinun kannaltasi ja viina vie helposti kyvyn hahmottaa asioita oikein. Luultavasti syvällä sisimmässään äidilläsi on hyvin huono omatunto tähtesi, mutta ei kuitenkaan kykyä muuttaa elämäänsä. Hän tarvitsee sysäyksen. Toivottavasti sinulla on puhtia puhua hänelle, hänelle tai jollekin toiselle. (täti, isoäiti, kuraattori) Isommissa kaupungeissa on nuorten turvatalo, ainakin Tampereella. Tarvitset ehdottomasti tukea. Hienoa, että kirjoitit tälle foorumille. Rauhallista ja mahdollisimman iloista joulua. Terveisin Mummo!- ....................
Ei se välttämättä auta puhua alkoholistille. Sellaisella täytyy olla oma halu päästä eroon alkoholista. Ei auttanut vajaan parinkymmenen vuoden puheet mitään, vittuilua tuli takaisin ja meidän, kärsijöiden, syyllistämistä. Kaikilla oli hermot riekaleina yhden puliukon takia, mutta kunniaa tämä ei suostunut ottamaan itselleen, jos joltain käämit kärähti, niin sanotusti. Vuosia rellestettyään ja tehtyään muiden elämästä helvetin, tämä päätti ykskaks vain lopettaa juomisen, perusteluna, että menee liikaa rahaa. Vaikka voisi kuvitella, että olisi tyytyväinen tuohon, niin väkisinkin tulee mieleen, että se on kuin sylkäisy päin näköä, kaiken paskan päälle. Jos se lopettaminen oli noin helppoa, niin minkä takia sitä ei olisi voinut tehdä silloin, kun me kakarat olimme pieniä, jolloin olisimme säästyneet niin paljolta paskalta? Nyt kun kaikki se paska on jo tapahtunut ja jättänyt jälkensä, niin nyt sitten tehdään se, mitä olisi pitänyt tehdä vuosikausia sitten, aivan kuin olisi saatu tehtävä suoritettua.
- Kokenut samaa
.................... kirjoitti:
Ei se välttämättä auta puhua alkoholistille. Sellaisella täytyy olla oma halu päästä eroon alkoholista. Ei auttanut vajaan parinkymmenen vuoden puheet mitään, vittuilua tuli takaisin ja meidän, kärsijöiden, syyllistämistä. Kaikilla oli hermot riekaleina yhden puliukon takia, mutta kunniaa tämä ei suostunut ottamaan itselleen, jos joltain käämit kärähti, niin sanotusti. Vuosia rellestettyään ja tehtyään muiden elämästä helvetin, tämä päätti ykskaks vain lopettaa juomisen, perusteluna, että menee liikaa rahaa. Vaikka voisi kuvitella, että olisi tyytyväinen tuohon, niin väkisinkin tulee mieleen, että se on kuin sylkäisy päin näköä, kaiken paskan päälle. Jos se lopettaminen oli noin helppoa, niin minkä takia sitä ei olisi voinut tehdä silloin, kun me kakarat olimme pieniä, jolloin olisimme säästyneet niin paljolta paskalta? Nyt kun kaikki se paska on jo tapahtunut ja jättänyt jälkensä, niin nyt sitten tehdään se, mitä olisi pitänyt tehdä vuosikausia sitten, aivan kuin olisi saatu tehtävä suoritettua.
Mutta kyllä äidille pitää silti sanoa asiasta. Oleellista onkin, että tyttö on rehellinen omista tunteistaan äidilleen ja miten pahalta hänestä tuntuu. Pahinta olisi että tunteet kieltäisi. Ja tytön on tehtävä äidilleen selväksi että ei halua olla osallisena enää äitinsä juomiseen. Koska tytön ei TARVITSE olla.
Olen samaa mieltä, että pitäisi puhua koulun terveydenhoitajalle. Tyttö teet itsellesi SUUREN palveluksen tulevaisuuttasi varten jos hankkiudut pois äitisi luota. Olen itse kokenut samaa: olin yksinhuoltajaäidin ainoa lapsi, asuttiin kahdestaan ja hän oli kännissä puolet lapsuudestani (yleensä 1 vko putkeen kännissä, 1 vko selvinpäin). Nyt olen jo 27-vuotias aikuinen, ja jos nyt näkisin/ tietäisin samanlaisesta tilanteesta kuin jossa itse lapsena olin, ilmoittaisin heti jollekulle. Ja jos menisin takaisinpäin ajassa lapsuuteen, todellakin järjestäisin itseni pois äitini luota. Tee sinä itsellesi se palvelus. Voit löytää uuden perheen ja ihmisiä joihin voit oikeasti luottaa ja jotka tukevat sinua koulunkäynnissä ja elämässäsi yleensä :) - äpärä.....
Höpoö höpö mummo huomaa ettet ole asunut alkoholistin kanssa se ei todellakaan mene noin alkoholistihan on itsekkäin ihminen maan päällä ja aina valmis valehtelemaan niihin ei voi luottaa lainkaan. Puhuminen on aivan turhaa koska alkoholisti ei kuuntele. Jos ja kun alkoholisti ihan oikeasti haluaa tehdä elämässään muutoksen se pitää tulla häneltä itseltään muuten se ei toimi. Nuoren kannattaa soittaa suoraan tukipuhelimeen niin siitä se muutos lähtee ja kun sitten ollaan niin pitkällä että nuori muuttaa vaikka sinne tukiperheeseen niin äiti rukoilee polvillaan ja lupaa taas kerran tuhannennen kerran muutosta jokakuitenkinon ihan paskaa. Kokemusta on.
- Alkoholistin tytär
Kokenut samaa kirjoitti:
Mutta kyllä äidille pitää silti sanoa asiasta. Oleellista onkin, että tyttö on rehellinen omista tunteistaan äidilleen ja miten pahalta hänestä tuntuu. Pahinta olisi että tunteet kieltäisi. Ja tytön on tehtävä äidilleen selväksi että ei halua olla osallisena enää äitinsä juomiseen. Koska tytön ei TARVITSE olla.
Olen samaa mieltä, että pitäisi puhua koulun terveydenhoitajalle. Tyttö teet itsellesi SUUREN palveluksen tulevaisuuttasi varten jos hankkiudut pois äitisi luota. Olen itse kokenut samaa: olin yksinhuoltajaäidin ainoa lapsi, asuttiin kahdestaan ja hän oli kännissä puolet lapsuudestani (yleensä 1 vko putkeen kännissä, 1 vko selvinpäin). Nyt olen jo 27-vuotias aikuinen, ja jos nyt näkisin/ tietäisin samanlaisesta tilanteesta kuin jossa itse lapsena olin, ilmoittaisin heti jollekulle. Ja jos menisin takaisinpäin ajassa lapsuuteen, todellakin järjestäisin itseni pois äitini luota. Tee sinä itsellesi se palvelus. Voit löytää uuden perheen ja ihmisiä joihin voit oikeasti luottaa ja jotka tukevat sinua koulunkäynnissä ja elämässäsi yleensä :)Olen täysin samaa mieltä "kokenut samaa" kanssa. MInäkin olen alkoholistiäitin ainoa lapsi. Se että jouduin lapsena koko ajan olemaan varuillani siitä mitä milloinkin tapahtuu, koska juo ja kuinka paljon jne, on asiantuntijoiden mielestä johtanut siihen että ole aikuisikäni kärsinyt keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöstä. Mielestäni se kuulostaa erittäin loogiselta. En saanut edes öitäni nukkua rauhassa, en voinut keskittyä koulunkäyntiin tms. Aina piti olla varuillaan. Se on tavallaan jäänyt päälle, se ainainen varuillaan olo.
Ikävä kyllä ne asiat eivät aina jää taakse kun pääsee alkoholistivanhemmista eroon aikuiseksi tultua. Monenlaisia tunneongelmia tms. voi seurata pitkälle aikuisuuteen. Siksi yhdenkään lapsen ei pitäisi jäädä seuraamaan ja kokemaan elämää alkoholistin kanssa.
Minä kävin 70-luvun lopussa pyytämässä itse sosiaalivirastossa että pääsisin pois kotoa mutta en päässyt. Käskettiin vain ymmärtää äitiä kun sillä on raskas työ jne. Olisin ollut todella onnellinen jos olisin päässyt pois. - kylläseittetäytyy
Alkoholistin tytär kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä "kokenut samaa" kanssa. MInäkin olen alkoholistiäitin ainoa lapsi. Se että jouduin lapsena koko ajan olemaan varuillani siitä mitä milloinkin tapahtuu, koska juo ja kuinka paljon jne, on asiantuntijoiden mielestä johtanut siihen että ole aikuisikäni kärsinyt keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöstä. Mielestäni se kuulostaa erittäin loogiselta. En saanut edes öitäni nukkua rauhassa, en voinut keskittyä koulunkäyntiin tms. Aina piti olla varuillaan. Se on tavallaan jäänyt päälle, se ainainen varuillaan olo.
Ikävä kyllä ne asiat eivät aina jää taakse kun pääsee alkoholistivanhemmista eroon aikuiseksi tultua. Monenlaisia tunneongelmia tms. voi seurata pitkälle aikuisuuteen. Siksi yhdenkään lapsen ei pitäisi jäädä seuraamaan ja kokemaan elämää alkoholistin kanssa.
Minä kävin 70-luvun lopussa pyytämässä itse sosiaalivirastossa että pääsisin pois kotoa mutta en päässyt. Käskettiin vain ymmärtää äitiä kun sillä on raskas työ jne. Olisin ollut todella onnellinen jos olisin päässyt pois.Minä myös kävin apua pyytämässä tasan 40 vuotta sitten Vammalassa, vain naurettiin.
Ehdottomasti ap tarvitsee lastensuojelun apua, en ole unohtanut miten pahalta evästykset tuntuivat ja kehoitus mennä takaisin kotiin pelkäämään.
- esko11111
mene mummolaan minäkin juon monta päivää putkeee
- kaaauan sitten
no meillä isä oli alkoholisti, useimmiten oli joulunakin kännissä. eipä se niin haitannut. äitikin varmaan sahtia siemaili. mitään huonoja muistoja ei jouluista jäänyt. joulupukki kävi, lahjat saatiin. mummolat oli lähellä, sielläkin joulujuomia varmaan tarjottiin vaikka muuten ei alkoa otettu. kun uni tuli, vanhemmat meni kotiin ja me muksut jäätiin mummolaan nukkumaan. tapanina ajettiin hevosella ja reellä kauemmas ja sielläkin ukot ryyppäsi, me lapset touhuttiin kaikenlaista ja piparit, tortut ja jouluruoka yleensäkin jäi makeasti mieleen. että ei se alkoholi aina ole niin kamalaa, kunhan on vaan muutakin. ihanat isovanhemmat, kavereita ja muuta. myöhemminkin useimmiten jouluihin on kuulunut alkoholi, ruokaryyppyinä ja milloin mitenkin. jos alkosta on harmia ja mielipahaa niin juuri läheiset, jos heitä vaan on, ovat ainoa turva.
- Hyvää joulua
Alkoholisti on sairas eikä hän pysty hallitsemaan juomistaan. Siinä on ihan turhaa 13-vuotiaan alkaa juttelemaan terapeuttisesti ja miltä tuntuu. Se menee nopeasti riidaksi, ja taas alkoholisti korkkaa sen takia, kun lapsi on niin hankala.
Otahan sosiaalitoimistoon yhteyttä, ja mene sinne kertomaantilanteesi. Jos nyt tilanne on vaikea, niin mene sukulaisille tai kavereillesi, ja pyydä heidän apuaan. Missään tapauksessa älä lähde yksin kuljeksimaan kaduille tai ala ottamaan äidistäsi esimerkkiä. Äitisi tarvitsee hoitoa siinä kun sinäkin. Alkoholistin lapsi on usein jopa sairaampi kun alkkis. Se läheisen sairaus on sitä jatkuvaa pelkoa ja alkkiksen suojemista jne. Lisäksi on olemassa Alkoholistien lapset ry, jonne kannattaa ottaa yhteyttä. Sieltäkin saat apua.- 20+10
"Äitisi tarvitsee hoitoa siinä kun sinäkin. Alkoholistin lapsi on usein jopa sairaampi kun alkkis."
Lapsessa ei ole mitään vikaa, hän ei ole äitinsä ja äitin juominen ole hänen häpeänsä, eikä hänelle tarvitse yhtään laittaa lisätaakkaa harteille. Kannattaisi hieman miettiä että tietääkö todella mistä puhuu. - muorikki
Aloittajaa pitää kunnioittaa kunnioittamalla myös hänen äitiään olkoon ongelma mikä tahansa. Kaikki liikaa juovat eivät ole alkoholisteja. Alkoholia liikaa käyttävien kirjo on huomattavan laaja kassi-almoista seurapiirirouviin eikä kaikille kehity riippuvuutta, vaikka liikaa juovatkin. Joillekin taas yksikin ryyppy on liikaa.
- älä selitä
muorikki kirjoitti:
Aloittajaa pitää kunnioittaa kunnioittamalla myös hänen äitiään olkoon ongelma mikä tahansa. Kaikki liikaa juovat eivät ole alkoholisteja. Alkoholia liikaa käyttävien kirjo on huomattavan laaja kassi-almoista seurapiirirouviin eikä kaikille kehity riippuvuutta, vaikka liikaa juovatkin. Joillekin taas yksikin ryyppy on liikaa.
Alkoholia liikaa nauttiva on alkoholisti oli sitten kassialma tai seurapiirirouva. Kyllä ihminen on alkoholisti jos useamman päivän putkeen vetää. Ja kyllä on alkoholisti jos pidemmät vapaat pitää kännissä viettää. Toivottavasti aloittaja saisi apua heti, eikä jouluhelvetin jälkeen.
ps. jouluna voi olla ottamatta alkoholia, joulu on lasten juhla. - Anneli_Tulppa
20+10 kirjoitti:
"Äitisi tarvitsee hoitoa siinä kun sinäkin. Alkoholistin lapsi on usein jopa sairaampi kun alkkis."
Lapsessa ei ole mitään vikaa, hän ei ole äitinsä ja äitin juominen ole hänen häpeänsä, eikä hänelle tarvitse yhtään laittaa lisätaakkaa harteille. Kannattaisi hieman miettiä että tietääkö todella mistä puhuu.Jos alkoholistin lapsi sairastuu siitä, että joutuu/on joutunut elämään alkoholistiperheessä lapsuutensa, niin silloin hän on sairas. ainakin siihen asti kunnes parantuu. Lue Tommy Hellsteniä, niin itse yietäisit mitä todella puhut.
- Minttulikka
Tiedän, miltä sinusta tuntuu, koska aikoinaan koin samanlaista aina juhlapyhinä. Äitini lisäksi myös veljeni ryyppäsivät ja toivat välillä myös kavereitaan meille ryyppämään. Äitini (yh) salli tämän ja yhdessä poikiensa kanssa sitten dokasivat ja pelasivat korttia tai muuten vaan älymölysivät. Äitini ryyppääminen alkoi, kun murrosikäni alkoi, siihen saakka hän oli kyllä sallinut poikiensa ryyppäämisen meillä kotona ja jopa välitti viinaa heille ja heidän kavereilleen. Olisin varmasti saanut itsekin ryypätä 13-vuotiaasta saakka kotona. Muistan muutaman joulun, kun yritin norkoilla kavereiden luona, koska kotona oli niin ahdistavaa. Nyt kun ajattelen jälkikäteen noita 70- ja 80-luvun aikoja, niin olisipa ollut joku, joka olisi neuvonut minua, mitä tehdä, keneen olisin voinut ottaa yhteyttä.
Voisitko sinä oll. joulun jonkun ystäväsi kotona? Olisiko sinulla joku luotettava sukulainen, jolle voisit kertoa tilanteesi? Jos tilanne on sinulle liian vaikea, niin ota yhteyttä esim. koulun terveydenhoitajaan tai kuraattoriin. Oletko koskaan yrittänyt kertoa äidillesi, kun hän on selvinpäin, miltä se tuntuu, kun näet hänet humalassa? Ymmärrän kyllä,että ei se ole lapselle tai nuorelle helppoa. Meillä ainakin äitini käyttäytyi sitten humalasta ja krapulasta selvittyään kuin mitään ei olisi tapahtunut ja antoi ymmärtää, että asia on tabu. Minusta kasvoi kuitenkin lapsuudenkodin traumoista huolimatta aikuinen, joka itse on pitänyt huolen lapsistaan ja varsinkin siitä, etteivät omat lapseni nähneet minua, äitiään, humalassa ikinä.
Jos aikuinen juhlii alkoholin kanssa, niin lapset hoitoon siksi ajaksi. Mutta esim. joulu tai juhannus ei ole sellainen perheen äidin tai isän juhla, vaan se vietetään perheen kanssa selvinpäin. En ymmärrä, että oma juhlinta/mielen turruttaminen vie voiton perheen kanssa olemisesta. Ja omien lapsensa kanssa ei tarvita muuta kuin aitoa välittämistä ja rakkautta. Vanhemmat, olette esimerkkinä omile lapsillenne ja murrosikäisille nuorille myös, miettikää sitä ennen kuin korkkaatte pullon.niin,totta kirjoitit ei se ole mikään syy juoda vaikk on aikuinen,se on tekosyy,katsos niin tekee selkärangaton inminen, joka lapsiaan ei rakasta,
- Friidaa
Voimia sinulle, aloittaja!
Oma äitini on onneksi pullantuoksuinen hössöttäjä (:!
Mutta ota yhteyttä sos. viranomaisiin tai puhu jollekkin luotettavalle aikuiselle!
Ei ole oikein, että jotkut kärsii noin, ku oma elämä on niin helppoa...- kaikki kokenut
< Tässä o n tullut muutamia esimerkkejä alkoholistista ja osalla o omakohtaisia
- Dearm
Tiedä se, että kaikkit mitä puhutaan, ei ole tätä päivää, edes kymmenissä vuosissamme. Vuodet vain vierii. Ihmisiä hallitaan myös ajalla, etteivät he pelkäisi, koska toiset ovat jo, ravitsemuksellisestikin erilaisia. Myös pärstän näyttötavoiltaan, joiden takaa, et löydä, ainakaan minusta, sellaisia sanoja joista et tiedä. Muuten joudut kysymään.
Ihmiset ovat erilaisia, usko, sinä et vain tunne heitä. Se on lähtökohta, jos, joku ei halaa sinua.
Kukaan ei palvele sinua, esim. miehesi tavoin, kaikkialla. Onko sinulla kruunu? Keskity siihen itse, älä ojenna jokaista tunnettasi toisille.
Ethän tiennyt että vahvan ja voimakkaan välillä on kokemus, johon ei päde itsepäisyys, erilaisen menneisyyden, ( karman ) uskoteltuen, tapojen ja kohtalojen yhtenäisyys. Sitä olisi voinut olla rakkaus, mutta alituiseen kantamiseen jo keveyden pelkokin..
Ihminen herää ideaan kymmenisen kertaa elämässään, jotkut käsittävät ideansa vain elämän työllä, toiset harrastavat niiden MIETISKELYÄ, kuin tähtien pohdiskelua. Se on sielunravinto, joka tätä arkea puuduttaa. - media4
Kuka näitä turhanpäiväisiä trollaavia viestejä kehittää tänne s24:lle ?
Populistista sosiaalipornoa kansalle....- Koira älähti
Kun kalikka kalahti.
- tuttujuttu1
On tavallista, että äiti pitää ryyppyjuhlia ja ryyppykavereitakin on örisemässä ja pössyttämässä sätkää "lasten iloksi".
Lähes poikkeuksetta tuntuu sosiaalitoimi apinanraivolla tukevan tällaisia äitejä, sekä heidän toimintaansa.
Samojen virkailijoitten mielestä isän pitäisi olla täydellinen, eikä sekään ole tarpeeksi.- koko suku kännissä
http://youtu.be/df9HsaQtYZg
"Sen voi huomata taas että sua jännittää......Onko se taas jouluaattona kännissä?"
- 6 + 5
Sinulla on oikeus toisenlaiseen elämään. Älä tuhlaa enää yhtäkään joulua tai vuotta tuollaisessa tilanteessa. Äidillesi sinun on turha puhua, hän ei joisi, jos tajuaisi miltä sinusta tuntuu.
Miltä sinusta tuntuisi, jos hakeutuisit asumaan muualle? Uskon, että löytäisit mukavan sijaisperheen/tukiperheen itsellesi. Juttele koulunterveydenhoitajan kanssa tai soita sosiaalitoimistoon. Tiedän, että on vaikea sanoa negatiivisia asioita vanhemmasta, mutta sinun on ajateltava nyt itseäsi. Ole päättäväinen ja rohkea!
Jos lähdet asumaan muualle äitisi voi jatkaa juomistaan ,mutta on siinä se mahdollisuus, että rohkeutesi toimii hänelle esimerkkinä ja hän hakeutuu hoitoon.
Jos jäät asumaan aikuisen kanssa, jolla on päihdeongelma, tavallaan hyväksyt äitisi juomisen ja se ei ainakaan auta häntä. Jos jäät asumaan sinne, omaa elämääsi varjostaa jatkuva epävarmuus ja turvattomuus.
Olet alaikäinen vielä monta vuotta - HAE APUA NYT. - selvää kamaa
Tsemppiä vaan joululomalle ja koita muistaa, että on kyseessä myös sinunkin joululoma, mutta humalaisten kanssa on turha kinata.Kohti hyviä juttuja vaan.Jotkut joutuu vaan kasvamaan aikuisiksi liian varhain, mutta tulet pärjäämään ja ymmärtämään tämän maailman syvällisemmin.Tietysti toivon perus turvallisuuden ja positiivisuuden säilymisen elämässäsi.Hyvää joulua ja uutta vuotta.
- joulun vieras
voi rakas yhstävä, minkä taakan olet saanut harteillesi, se alkoholi on sellainen aine, että se tuhoaa paljon ihmiselämää, ei vain äitisi elämää, vaan läheisten. Toivon Sinulle voimia jaksaaksesi. Eikö sinulla ole lähiomaisia, jonn evoisit mennä. Ymmärrän senkin, että on vaikeaa ulospäin viemään tätä ongelmaa. Hae hyvä nuori apua ajoissa, älä jää kärsimään enempää.
toivon kaikkea hyvää lämpimästi sydämeni pohjasta Sinulle! - Samaa vanhaa
Koita keksiä parempi PROVO,tämä luu on jo kaluttu monta kertaa.
Mainostajat vaativat uudempia keksittyjä aloituksia.
----------------------------------.- Koira älähti
Kun kalikka kalahti.
- no eipä ollu
kovin kummoinen trolli.
- Koira älähti
Kun kalikka kalahti.
- EntinenJuoppo
Ennen join joka vlk 2-3 päivää.Nykyisin juon 2-3 kertaa vuodessa.
- viina ei ole tauti
jos nyt kestät,sinusta tulee henkisesti vahva...vaikea sanoa muutamin sanoin.
tiedän vastaavia ja heistä monen perheen lapsista on kasvanut todella hyviä ihmisiä ja osaavat todella olla ilman viiinaa kaiken kokeneena.
tiedän mitä sanoa,en halua ettei mieli mene aivan syyttä suotta "pihalle" .
kestä ja "jotenkin" hyväksy ja muista kohtuudella,kun olet aikuinen. sinun ei saa eikä tarvitse olla ja tulla samanlaiseksi.
viina on vain tapa kuin tupakka,,,,ilman tai vähällä pärjää todella hyvin.
aivan sama mitä liikaa,aina ongelmia eri muodoissaan. Lstensuojeluilmoitus tehtävä välittömästi sosiaalipäivystykseen.Sinun on päästävä pois sieltä äitisi luota HETI. Soita vaikka hätänumeroon ja sitä kautta ohjaavat oikeaan paikkaan.
voi helvetti,voi sun kanssa ystävä hyvä,et varmasti ole ainoa,pysy vahvana,kyll mä sen tiedän,vaikeeta tää on,mä olen kans muksuna kokenut sen,mul oli faija joka ryyppäs,turpiin tul jotta tukka heilahti,voi kunpa voisin auttaa suaa,käteni ovat sidotut,sus on tulossa varmaan upee nainen,mä en tajuu miksi tehdä muksui tähän typerään maailmaan,joita ei voi rakastaa?????,ihan totta,
- 19 9
jos ei ole provo, niin tiedoksi, että minäkin "kännään", otan drinkrua sen verran, että saan nukuttua, aamulla ei soi herätyskello.
Keskiviikkona menenkin taas töihin, jotta eläisin ja maksaisin vuokrani, ruokani, veroni, vaatteeni, bussilippuni...
Mitä sitten on joulun ilot? En ole uskovainen, joulu on minulle pari päivää vapaata. Pari päivää ilman herätyskelloa. Pari päivää kaupatkin kiinni (sillä kassatyttökin haluaa vapaapäivänsä)
Itselläni ei ole lapsia. Tässä pikkupönässä ehkä jaksaisin leikkia ja touhuta lasten kanssa enenmmän, kuin ilman tätä pöhnää... koirat kuitenkin pissatan ja ruokin, niin kissat kuin koirat.
Mitä ihmettä. Äiti on kännissä? Hakkaako äiti? Unohtiko äiti hankkia ruokaa? Nukkuuko äiti?
Ihanaa joulunaikaa, rauhallista, lumista, musiikkia, leffoja...
Aloitus on aikuisen provo, joka kuvittelee olevansa muiden yläpuolella kaikessa täydellisyydessään...- lulx
Siis tosi törkeää! Miten joku kehtaa vastata aitoon ja vakavaan viestiin tällä lailla? Tajuatko sinä siellä drinkkipäissäsi, että aloittaja on 13-VUOTIAS! Kenenkään sen ikäisen ei pitäisi joutua käsittelemään tällaisia asioita. Häpeä.
- sul on 0 prosentin ä
Oli provo tai ei, ole sinä pöhnässä,, onneksi sulla ei ole lapsia.
- ettävittujeeetooyksi
Munkin vanhemmat juo aina jouluna ja hakkaa toisiaan....
- ......
Alkoholismi on sairaus josta voi toipua,mutta vaatii omaa tahtomista.Kukaan ei voi auttaa jos sitä ei ole.
- öökäksöö
Pikemminkin sääntö kuin poikkeus Viinailu!
- raitis perinne?
Mun parikymppiset pojat valitteli kun ei ollut kaljaa jouluaterialla. No, meillä ei ole ollut ikinä koska minä en juo. Nyt nuo nuorukaiset joisivatkin itse, ei vielä ongelmana mutta mielestäni liikaa kuitenkin. Eipä tuo minun raittiusesimerkki sitten auttanut. Jännitän vaan kuinka ne selviää tämän nuoruutensa kun muitakin kuin viinakokeiluja vaikuttaa olevan.
Olinko siis turhan tiukka, olenko yhä? En kuitenkaan ole ajatellut alkaa juomaan koska en ole sitä tarvinnut. Sitä kaiketi tarvitsee nuo tunne-elämältään vajaat sitä tunne-elämää vahvistamaan. Siinä mielessä se on sairaus johon toiset vaan on jotenkin alttiimpia kuin toiset.- ei tippa tapa
alkoholismi ei ole periytyvää , se on sairaus, siinä missä mikä tahansa mt.ongelma, kuten esim. mustasukkaisuus
- setä Kalossi
Tyttö "tiesi" jo kaksi viikkoa sitten, että äiti on kännissä tänään. Mitä se on muuta tehnyt kuin ollut kännissä? Onko järjestänyt ruokaa?
- äiti__kanta-häme
Hannamari: Mielenkiinnosta kysyn et missäpäin suomea olet? Mielelläni perheeni kanssa tarjoisin sinulle kiva ja raittiin joulun :)
- Leenuskainen
Etkö voi mennä jonnekin, sukulaisiin, viranomaispaikkaan? Isäni on kännännyt joka joulu yli 40 vuoden ajan. Nyt aikuisena helpottaa, koska en koskaan mene aattona vanhempieni luo. Kurjat muistot eivät unohdu koskaan. Ehkä olisi parempi pelottaa äitisi ja lähteä jonkun sukulaisen luo, jos hän sitten vaikka tajuaisi, että et halua häntä kännissä nähdä. Tee jotain, vaikka olet vasta 13-vuotias. Muuten olet lopunikääsi katkera äidillesi.
- Joulupukki1219
Kait sitä nyt ryyppää,kun lunta sataa ja vituttaa.
- 6+9
Onko siitä juomisesta niin paljon haittaa. Vaikka harmittaa niin koeta kestää ja nauttia mistä voit. Ei se juominen häntä välttämättä huonoksi tai kyvyttömäksi äidiksi tee.
- ....................
No helvetti, vanhemmalla on velvollisuus antaa lapselleen hyvät lähtökohdat elämälle, ja jos jatkuvasti on räkäkännissä ja on kuin aivoton zombie, niin tuo ei täytä sitä. Kyllä äiti, joka vetelee kännejä lapsensa "kustannuksella" on huono ja kyvytön. Tässä maassa kyllä puolustellaan näitä dokaajia, ja melkein käännetään kaikki jo jälkikasvua vastaan. Jos niitä pentuja värkätään, niin korkki kiinni ja vanhemmaksi sille lapselle.
- rentoutuva isä
.................... kirjoitti:
No helvetti, vanhemmalla on velvollisuus antaa lapselleen hyvät lähtökohdat elämälle, ja jos jatkuvasti on räkäkännissä ja on kuin aivoton zombie, niin tuo ei täytä sitä. Kyllä äiti, joka vetelee kännejä lapsensa "kustannuksella" on huono ja kyvytön. Tässä maassa kyllä puolustellaan näitä dokaajia, ja melkein käännetään kaikki jo jälkikasvua vastaan. Jos niitä pentuja värkätään, niin korkki kiinni ja vanhemmaksi sille lapselle.
"korkki kiinni ja vanhemmaksi sille lapselle."
On mulla parempaakin tekemistä kuin paapoa kakaroita. - m4l
tekee tekee.. vitun juoppo
- tälläistä kivaa, et
onhan se kiva että äitisi on vain kaksikertaa vuodessa kännissä...joulusta juhannukseen ja juhannuksesta jouluun.
- Avainkaulalapsi_-
Minun äitini, isäni ja isoäitini olivat kaikki täysiä idiootteja. He kohtelivat meitä lapsia aivan mielipuolisesti, eivät antaneet rakkautta, aikaa eivätkä todellakaan tuhlanneet aikaa lapsilleen. Nyt kun olen aikuinen, lopetin kaiken yhteydenpidon näihin vanhempiini. Kas kummaa, nyt kun äitini on vanha ja eläkkeellä, hän kovasti haluaisi olla lapsensa kanssa ja viettää aikaansa kanssani. Nauran hänelle nyt päin naamaa, kosto on suloinen. Tänäkin jouluna jätin hänet taas ilman mitään yhteydenottoa, kuten hän teki minulle kun olin lapsi. Nautin näistä hetkistä nyt yli kaiken yhtä paljon kuin hän nautti aikoinaan minun hylkäämisestäni. Vanha nainen on masentunut ja kadottanut elämänilonsa, epätoivoinen vanha nainen ja yrittää joka päivä ottaa minuun yhteyttä, mikä ei enää onnistu. Tiettyjä asioita elämässä ei voi antaa anteeksi, yksi niistä on oman lapsen jättäminen. Äitini kuolee onnettomana, iloitsen jokaisesta sekunnista kun näen hänen kuolevan.
Jätäpä tuo alkoholistiäitisi muutamaksi vuodeksi ilman minkäänlaista yhteydenottoasi ja katso, mitä tapahtuu: Yhtäkkiä sinä et enää olekaan se joka alistuu alkoholistivanhemman tahtoon, vaan äitisi joutuu valitsemaan alkoholin ja sinun välillä. Katso, minkä valinnan hän tekee.- 432222222222222
Kuten ihmiset aina sanovat, ei se omena puusta katoa. Sinusta on nyt tullut sama ihminen, kuin äitisi on. Oletko ylpeä itsestäsi?
- kuin minä lapsena
tuttu juttu. mun äiti alotti dokailun kun olin 9v. nyt ollessani 3-kymppinen, dokailu sen kun yltyy. joka joulu kännissä, tänäänkin.
aloittajalle.. moni täällä sanoo, että mene puhumaan jollekin. se on ainut ja oikea keino. itse en siihen kyennyt sinun iässäsi, koska häpesin äitiäni niin paljon, ja olin muutenkin ujo. jos jutteleminen tuntuu vaikealta, kirjoita vaikka kirje; terkkarille, mummulle, kelle vain johon luotat.
älä kuotenkaa ole vihainen äidillesi, se ei auta sinua. itse olen näin aikuisena vihainen äidille, mutta se tekee itsellesi vain entistä pahemman olon.
itse olen oppinut vihaamaan joulua, koska meidän perheen joulut ovat sellasia, joissa äiti huutaa kännissä, jouluruokaa ei ole nimeksikään, ja kaikki ovat vihaisia tai itkevät.
älä anna itsellesi lupaa vihata joulua. ensi jouluna, jos sama meno perheessäsi jatkuu, jos mahdollista, mene mummulaan tai jonnekin missä voti viettää unelmiesi joulun.
koeta jaksaa, - X-Massimies
Samankaltaisia kokemuksia ja muistoja on omasta lapsuudestani.. Joka joulu soi sama laulu, porukat dokas ja riiteli ja saatiinpa osamme me lapsetkin.. Tukkapöllyjä ja selkäsaunoja ilman mitään syytä, siitä oli joulunrauhat todella kaukana.. Muutinkin jo pois kotoa ennenkuin olin täysi-ikäinen enkä sen jälkeen ole joulujani mutsin dokaamisen takia pilannut.. Minä jätin alkkismutsini moneksi vuodeksi ilman yhteydenottoja, eikä minulla ole minkäänlaisia omantunnontuskia siitä vaan päinvastoin, tämä on ollut todella suuri helpotus.. Nyt on pikkuhiljaa sillä vanhalla huuhkajalla muuttunut ääni kellossa ja tänä vuonna se olisi kanssani halunnut joulua viettää, mutta eipä olisi tullut pieneen mieleenikään yhtään joulua pilata sen noita-akan takia... Sitä saa mitä tilaa, itse tilasin joulurauhan...
- Yhyhyhyy
Kälynen provo toi alotus!
- Valitettavan totta
Provo tai ei. Valitettavasti aivan liian monta aloittajan kuvaamaa t o d e l l i s t a tapausta on kukin meneillään.
- Kukkahattutäti
Kovin tutulta kuulostavaa tekstiä tämäkin ketju. Alkoholistihan ei koskaan ajattele kuin
itseään, mitä viinan juontiin tulee. Ei hän ajattele vanhingoittavansa lähimmäisiään, hänhän naukkailee vain niin vähän ettei sitä muut edes huomaa. Oma ns. rentoutuminen on päällimmäisenä. Tottahan ne lapset ymmärtävät jos äiti tai isä on hiukan hauskalla tuulella. No sehän kuuluu Jouluun, rentoa yhdessäoloa perheen kesken, ilon ja hauskan pitoa. Tottahan siinä nyt muutamia paukkuja tulee voida nauttia.
Miksipä ei, mutta kun se ei jää niihin muutamiin, ääni kohoaa, syntyy pientä riidan poikasta. Lopulta tapellaan jo tosissaan. Tarvitaan kenties poliisikin paikalle. Siinä lapset jaloissa ja sossuntädeille töitä. Valitettavasti tämä on tätäpäivää, tänäkin Jouluna.
Mitä muuta se voisikaan olla kun yhteiskuntamme alkoholimyönteisyys on nähtävissä kaikkialla. Jokaisessa marketissa ovat kalja ja siideriosastot parhailla paikoilla. Alkot sijoitetaan heti sisäänkäyntiauloihin, että ostokset olisi mahdollisimman vaivatonta suorittaa. Viinien käyttöön ruokajuomana suorastaan yllytetään. Erilaisissa kokkiohjelmissa jo selvästi alkoholisoituneet muka asiantuntijat naamat pöhöttyneinä kehua retostelevat erilaisia marjamehujen käymisjätteitä, joita hienosti viiniksi kutsutaan.
Kaksinaismoraali rehottaa. Jos joku uskaltaa sanoa sanankin vastaan, hänet leimataan tiukkapipoiseksi niuhottajaksi, joka vain pilaa toisten vaatimattoman ilon.
Tulipahan vuodatus. Mutta pisti taas niin vihaksi.- ....................
Joo, ja alkoholimainonta. Ihan kuin Suomessa joku ei tietäisi, mitä on esim. Lapin kulta. Ovatko ne olutmainokset ihan oikeasti tarpeen?
- molempiparempitaas
oisko mutsi vielä pantavan oloinen blondi?kyllä pukilla on kova sarvi
- darksider666
http://www.pasiradio.com/kuuntele joululähetys kuunnelkaa! :)
Kauhee haloo!
Tämän tekstin takana on lievässä nousukiidossa oleva wanha piika.
Jengi on heti helisemässä, hyvää Joulua!- vittuuntunut nuori
Aloittaja ei todellakaan ole ainoa joka on kärsinyt samasta asiasta. Omakin äitini juo aina kun vaan saa pullon jostakin ja kaikkein innokkaimmin juuri kun on jokin pyhä kuten joulu.
Arvatkaapa onko mukavaa kun humalassa muuttuu aggressiiviseksi (on saanut repiä kurkusta irti ja kietoa mattoon), puheesta ei saa mitään selvää, ei ymmärrä mitä muut sanoo, alkaa säheltämään ihan omiaan kaikilla kodin laitteilla eikä edes tiedä mitä tekee kun kysytään ja lopulta ei edes häpeä tekojaan. Ei suostu menemään katkaisuun tai edes vähentämään juontia.
Aina saa pelätä mitä tekee seuraavaksi. Itse ei voi lähteä noina päivinä minnekkään koska isä on niin munaton ettei osaa laittaa itse vastaan (uskovainen joka hionut rauhan ajatuksen huippuunsa) ja koirankin puolesta saa pelätä kun on uhannut tappaa senkin humalapäissään. Veljistä ei mitään apua kun asuvat jo omillaan ja kaukana. Sitten pätee tämä kun naista ei saa lyödä niin milläs puolustaudut ilman, että saat itse miehenä syytteen pahoinpitelystä muuten kuin kietomalla mattoon rauhottumaan tai soittamalla poliisin.
Jos joku äiti tai isä lukee tätä tekstiä niin sanon suoraan: tämän tapaisia vanhempia kuin aloittajan ja minun äitini ei haluta vanhemmiksi. Ja jos joku alkoholisoitunut haluaa lapsia niin suosittelen lopettamaan haaveilun siitä tai pilaat sitten lapsen elämän ja meillä on taas yksi onneton ihminen suomessa lisää. - raitista
Alkoholihan ei ole mikään ongelma verrattuna tupakkiin, mikäli meidän päättäjiin on uskominen. Ja mikä haloo siitä tuntuu seuraavan myös muidenkin kansalaisten keskuudessa. Voi mitä myrkytyksiä moni onkaan saanut passiivisesta tupakoinnista, kun joku savun tuoksaus on nokkaan tullut tuulen mukana. Voiko naurettavampaa enää olla tuokin vouhotus.
Jos tolla innolla puututtaisiin viinan juomiseen ja tehtailtaisiin kieltoja ja valistuksia, voisi jotain parannuksia saada aikaan, olisi ainakin jotain järkeä touhussa. - piilosilla metsässä
Ei suomessa sais tälläistä tapahtua ,lapset on etusijalla ,niinhän ne eduskunnassa aina väittävät ,otappa tyttö yhteys lastensuojeluun ,sosiaalitoimistoon tai lähimpään poliisiin saat viettää rauhallisen joulun .
Jos ei ole hyvää naapuria,ystävää,sukulaista tai toista vanhempaa,jos eronnut äitisi.Kyllä lapsella on oikeus olla kotona jossa ei ryypätä.Toki alkoholia monet juo ja siitähän ne kaikki seuraukset johtuvatkin ,suomihan olisi hyvä maa ilman liikaa viinaa,satuttavia miehiä(naisiakin.Luulen saat apua jos oikein kiperä paikka sinulla on kun vain soitat apua paikalle.Itse olen 42v mies ja asun erillään ,asun yksin ja en juo koskaan viinaa ja minulla pian täysikäinen tytär ja just vietimme joulua siis tätä päivää,kivaa oli molemmilla ja rakastan tytärtäni eniten maailmassa,niin sinunkin vanhempien tulisi.Tiedätkö miksi minä en juo.Minulla oli samanlainen lapsuus,mutta minä jouduin juoksemaan karkuun selkäsaunan takia,olin ilta myöhään paossa naapureissa,metsässä,yms..Isäni hakkasi ja huuti humalassa ajoi pihalle koko perheen äidin ja 4 lasta,myös yöllä,satutti äitiä ja lapsia jos sai kiinni ja uhkasi vaikka ja millä.Se oli hyvä isä ennen ,mut sitten vanhemmuuten meni liiaksi viinan käyttäjäksi ja tappeli jopa naapureiden kanssa pihamaalla ihan nyrkit verillä.Sitten kun me lapset kasvettiin noin 14v ikään ei isäni heittänyt sitä ,mutta lapset minä ja velipoika 2v vanhempi laitettiin isä pakolla aisoihin ja maahan makaamaan että siitä sait kun kerta et tapaasi muuta.Sitä jatkui pitkään ja jopa aseetkin oli välillä mukana.Onneksi se kuitenkin lopulta meni niin et äiti otti eron ja päästiin muualle.Sen koomin ei sit enää satutettu eikä tarvinnut metsässä olla palelemassa selkäsaunan pelon vuoksi.Toisinaan sainkin selkääni kun en vaan halunnut juosta pakoon ja olla yksin ulkona ,niin kauan että isäni nukkui.En ole juonut viinaa 42 vuoteen enkä meinaa sitä iloa lapselleni tarjota enkä ole tiukkapipo hänelle vaan keskustelemalla hän ollut mukana selvänä jo lähes täys ikäiseen asti.Ei käytä alkoholia eikä tupakkaa.Olen sanonutkin et täys ikäisenä en enää sitä kiellä mut kannattaako se todella miettiipä sitä.Tämä oli minulle se opetus ettei viina ole kaikkien ihmisten aine mitä pitää juoda ja jotkut ihmiset kun ovat äkkipikaisia ja surkimuksia päissään sen olen aikuis iällä tullut näkemään ihan omastakin perhepiiristä ettei tarvitse enää edes naapuriin asti mennä,vaikka sielläkin mesotaan niin että meinaa seinät joskus kaatua .Hae apua hyvä lapsi.Toivon saisit olla rauhassa kun minä en saanut. - Murhemiete
Tätä keskustelua lukiessani herää kysymys, että onko järkeä enää tehdä lapsia tähän maailmaan kun niillä tuntuu olevan aina vaan yhä kurjemmat oltavat vanhan sukupolven takia......
- meillä on tilaa
Laita yhteystietosi, olet jatkossa tervetullut meille jouluksi. Olen mummi ja minulla on kaksi aikuista lasta ja kaksi lapsen lasta.
Vietämme perinteistä rauhallista joulua, nauttien jouluateriasta, saunomisesta, joulupukin vierailusta, pelataan pelejä, ulkoillaan jne.. - noxshit
Kaikilta alkoholinkäyttäjiltä pitäis kieltää lapset. Sitä kusta litkitään millon mihinkin syyhyn, mut oikeesti ettei tarvis enään olla vastuussa teoistaan tai käytöksestään. Selkärangatonta sakkia.
Tuo että käytetään lasten läsnäollessa on kyllä niin syvältä. Sen pitäs olla laissa kiellettyä ihan niinku autoillessakin.
Jos teet lapsen niin sulla on velvollisuus antaa sille turvallinen ja onnellinen kasvuympäristö!! Siinä ei ole mitään toista tietä.
Onks nää suomen päättäjät niin juopaleita et ei tämmösiä perusasioita saada kuntoon. Tehkää jotain! - ihmettelen vaan
Taitaa tuokin aloitus olla ihan jonkun vaan hatusta vetämä, mutta hyvin tuntuu toimivan. Eipä tarvitse montaa riviä kirjoittaa kun on oikea aihe ja ajankohta.
Nyt kun olen tätä suomi24 enemmän selaillut, niin alkanut tuntua, että ylläpitäjät kirjoittaisi aloitusjuttuja. Aloitusjutut on liian hyvin kirjoitettuja jos vertaa tätä yleistä tasoa tällä palstalla. Voi olla että vaan kuvittelen. Kiinnittänyt vaan huomiota siihen, jos hyvä aloitus ei koskaan tule aloittajan välikommentteja. Huonoissa aloituksissa aloittaja kommentoi itse lähes joka väliin, ikään kuin tarkentaa ajatustaan.- Menetetty nuoruus
Nimimerkille: Ihmettelen vaan.
Mitä sillä pn väliä, onko alkuperäinen kirjoitus hatusta revitty vai ei. Sen lisäksi, että epäilen ylläpitäjillä olevan parempaakin tekemistä kuin sepustaa näitä juttuja, ihmettelen takaisin päin sinulle ihmettelijä, eikö aihe kuin aihe, jos se on elävästä elämästä, ole hyvä kekustelun avaaja? Tämänkin viestiketjun aloittaja puhuu asiasta, joka on todellinen ongelma liian monen lapsen elämässä. - --------------------
Menetetty nuoruus kirjoitti:
Nimimerkille: Ihmettelen vaan.
Mitä sillä pn väliä, onko alkuperäinen kirjoitus hatusta revitty vai ei. Sen lisäksi, että epäilen ylläpitäjillä olevan parempaakin tekemistä kuin sepustaa näitä juttuja, ihmettelen takaisin päin sinulle ihmettelijä, eikö aihe kuin aihe, jos se on elävästä elämästä, ole hyvä kekustelun avaaja? Tämänkin viestiketjun aloittaja puhuu asiasta, joka on todellinen ongelma liian monen lapsen elämässä.Ei kai sillä väljä olekkaan, mutta pitääkö se oikeesti liikuttaa herkkiä ihmisiä. Alko on ongelma, mutta täällä luodaan tunne, että se on jokaisen kohdalla. Ei pieni tissuttelu ihmisestä huonoa tee, päin vastoin. Hauskoja juopuneita on paljon.
Itse olen ollut raittiina 18 vuotta eli ei siis tippaakaan alkoholia. Saan olla jatkuvasti seittämässä miksi en juo, se ei riitä että olen lopettanu. Alkaa jankutus uskonnosta, vakavasta sairaudesta joka estää juomisen. Olen vaan itse päättänyt ettei alkoholi sovi minulle koska käyttö on liiallita. Tuntuu että ihmiset pelkäävät raitista ihmistä, sillä on oltava pakosta joku vika. Normaalia on ihmisen juominen, epänormaalia jos ei juo.
- Sini-valkoauto
Jos kännäily muuttuu vaaralliseksi sinulle tai hänelle itselleen niin soita vain hätäkeskukseen 112 niin mahdollisesti sini-valkoauto voi toimittaa häirikköäidin edes yhdeksi yöksi jaloista pois pannoille, jos vaikka viisastuisi.
- kirsi.hypen
Hannamari, tosi hyvä että kerrot ongelmasta! Tahtoisin rohkaista sinua kertomaan tämä asia pian esim. paikkakuntasi sosiaali- ja kriisipäivystäjille, saat varmasti numeron vaikka numerotiedustelusta tai terveysasemalta, tai soittamalla 112. Tämä sen tähden, että heillä voi olla keinoja auttaa sinua konkreettisesti eteenpäin, turvalliseen paikkaan joulua viettämään. Sinun ei tarvitse pelätä heitä, heidän tehtävänsä on tukea sinua elämässäsi, ja he voivat tukea myös äitiäsi, jos hän tahtoo apua. Usein vanhemmat tahtovat apua ainakin sitten, kun näkevät, että lapset oikeasti kärsivät ja tarvitsevat apua. Siihen tarvitaan joskus ulkopuolista tukea, toista aikuista, joka on turvallinen ja tietää miten auttaa. Tiedätkö, että myös Pelastakaa Lapset ry:llä on tukiperheitä, joihin lapset voivat mennä? Sellaisen tukiperheen voi pyytää! Sosiaali- ja kriisipäivystäjät ja kunnan sosiaalityöntekijät voivat auttaa sellaisessa, ja katsopa nettisivut http://www.pelastakaalapset.fi/toiminta/lastensuojelutyo/.
Rukoilen sinulle Taivaan Isältä rauhallista joulua, rauhallista elämää ja turvaa Jeesuksen rakkaudessa. Rukoilen äitisi puolesta, että hän voisi raitistua ja parantua olemaan sinulle turvallinen äiti. Hyvää Joulua, rakas Hannamari - vanha karavaanari
Eikös sulla ole isovanhempia,joiden luokse voisit mennä juhlapyhäksi?
Valitettava juttu,mutta miten voisimmekaan auttaa sinua ..hyvää Joulua joka tapauksessa!! - Väkivaltauhka
Tosi hienoa, että uskalsit ottaa puheeksi tämänkaltaisen asian. Voin hyvin kuvitella millaiselta siulustasi tuntuu kun vuoden suurin juhla joulu menee tavallaan pilalle. Meillä kotona ei ollut alkoholiongelmaa lainkaan, mutta isän taholta oli aina jouluaattona selvinpäin vakava väkivaltauhka (aseet ym.)
- lapsellaoikeusapuun
Tyttö hyvä, sinun täytyy mennä koulusi terveydenhoitajan tai koulukuraattorin puheille.
- kohtalonystäväsi
Onko sulla tosiaan joitakin "hyviä" sukulaisia kenen kanssa tulet toimeen? Ja ketkä tietäisivät mahdollisesti perheenne tilanteen jo entuudestaan. Vastasin tähän viestiisi (hädänhuutoon) siksi, että olen itsekin alkoholisti perheen kasvatti. Naispuoleinen myös.
Muistan kuinka piinaavaa se elämä oli. Pullot korkattiin melkein joka päivä ja se näkyi muussakin elämisessä. Raha ei tuntunut riittävän edes ruokaan? Uusista vaatteista puhumattakaan. Muistan kuinka menin useasti riitatilanteissa aikuisten väliin ja huusin että nyt rauhoittukaa jne. Se oli ahdistavaa. Onko äiti ollut agressiivinen/ väkivaltainen? Tiesitkö että henkilöt ketkä käyttävät alkoholia paljon muuttuvat ajanmyötä ihan erilaisiksi kuin mitä ennen viinan juontia ovat olleet?
Tästäkin syystä suosittelisin sinua (oikeasti) puhumaan tilanteestasi jollekulle. Ja tiedätkö, jos äitisi alkoholinkäyttö lisääntyy, on piina jokapäiväistä. Näet äidissäsi fyysisiä eli ruumiillisia merkkejä yhä enemmän. Hän saattaa olla krapulassaan äkäinen ja kenties oksentaa aamupäivät vessassa? Jos tilanne menee tuohon pisteeseen, niin se ongelma on sitten melkeinpä jokapäiväinen. Ei tiedä milloin hänellä rupeaa tekemään mieli juoda. Muistan kuinka harmittelin itse sitä, kun en voinut koskaan pyytää ystäviä/kavereita kylään. Yökyläilystä puhumattakaan! Häpesin ja yritin kieltää että mitään ongelmaa edes oli. Tiedätkö mikä minut pelasti? Mummo. Pääsin hetkeksi pakoon tuosta ahdistavasta ilmapiiristä. Kun nyt jälkeenpäin mietin tuota aikaa ja nykypäivää, niin yhden neuvon haluan sinulle antaa.
Älä "kadota" itseäsi. Olet olemassa juuri sinun itsesi vuoksi. Et todellakaan sen takia että joutuisit sijaiskärsimään äitisi huonoja elämänvalintoja. Tee niin mikä tuntuu oikealta ja itsellesi parhaalta vaihtoehdolta. Sulla on vielä pitkä elämä edessä.. ei kannata todellakaan pilata sen alkua toisten ongelmilla.
Eli olet oikeassa. Ikävä tosiasia että äitisi on kuin pieni lapsi joka vaatii sinua olemaan se vahvempi, vaikka sen kuuluisi olla toisinpäin ! Mutta ole se vahvempi ! Näytä äidillesi ja koko maailmalle että tämä on myös sinun elämäsi ja sinulla on todellakin oikeus raittiiseen nuoruuteen ! Hyvä sinä. Harva muuten uskaltaa pyytää apua kun sitä oikeasti tarvitsee. Ole sinä vahva ja tee se♥
Eli olisiko sukulaista kenelle voisit puhua? Luotettavaa henkilöä koululla, kenen tiedät haluavan ssinun parastasi, esim. luokanopettaja? Olisiko hänelle helppo avautua aiheesta? Tai sitten soitat noihin tukipuhelimiin ja he kyllä osaavat opastaa kuinka saisit parhainta apua omalla paikkakunnallasi. Auttajia kyllä löytyy, älä epäile sitä koskaan. Sulla on hyvä luonne, se paistaa tänne asti. Voimia♥ - kirjailija1
Hei Hannamari. Lue vaikka Virtahepo olohuoneessa näin alkajaisiksi. Tajuat, mikä sinun roolisi on ja mikä ei, ettet ala kantaa vastuuta äidistäsi.
Itse taisin olla aika monta kertaa kännissä entisinä aikoina, olin onneton ja pakenin alkoholiin. Nykyisin homma on hallussa, en koskaan enää ole humalassa. Tosin lapsetkin ovat jo aikuisia. Heillä ei minusta ole mielikuvaa humalaisena, mutta isästään on. Silti kaikilla meillä on hyvät ja läheiset välit, vaikka olemmekin lasteni isän kanssa eronneet jo 15 vuotta sitten.
Elämä ei ole aina helppoa, yritä ymmärtää äitiäsi, älä syytä. Mutta älä myöskään mene mukaan tilanteisiin, ei paapomaan, ei auttamaan (muuta kuin ihan välttämättömissä jutuissa). Ulkopuolista itsesi siitä, mitä elämässäsi tapahtuu. Katsele elämää näkijän ja kokijan silmin. Kirjoita vaikka juttu sellaisesta joulusta, jonka kuvittelet itsellesi. Tai kirjoita juttu siitä joulusta, jota koet. Kirjoita kaikki ylös, mitä näet, mitä koet. Sitä aineistoa voit käyttää myöhemmin. Parasta kirjoitettua tekstiä on se, jonka olet itse elänyt ja kokenut.
Tämänhetkinen tilanteesi: koe, että olet sinä, sinä itse tämän näköisenä, oloisena ja näinen ajatuksinesi, tässä ja nyt. Mikään ei voi sinua satuttaa, mikään ulkopuolinen ei voi sinun elämäsi suuntaan vaikuttaa. Äitisi elää omaa elämäänsä, sinulle on vielä kaikki mahdollista, sinun on tulevaisuus. - ratismies44v
alkoholi pilaa kaiken.. ja se pilaa lapsen joulun.. itese en ole koskaan juonut jouluna alkoholia missään muodossa... ite kanssa olen sitä mieltä että lastensuojelu virastolle tai sosiaali toimistoon puhut. tai sanot äitillesi että et halua enään katsoä äitisi juomistää. sano sille etä haluat sen lopettavan sen.. sano sitten ku hän on selvinpäin ja kasvotusten. niin luulisi että ottaa opikisi. ja sano myös että haluaako että lapsi pysyy hänellä.. PS. mun mielestä suomeen sais tulla alkoholi kielto. loppuis monet ja monet rikkolliset jutut ja väkivallat.. T: entinen alkoholisti. jaka pääsi siitä paskasta eroon. ku aloin tutkimaan iteseni elämää. ja sitä että se aiheutti tuskaa lähimäisille
- ------
Entistä alkoholistia ei ole! On vain juovia ja ei juovia alkoholisteja. Sairaus on elinikäinen siihen kerran sairastuttua.Ps.Onhan sitä kieltolakia yritetty suomessakin.
- niimpä niin
toivottavasti asia selviää ja äiti tajuaa ongelman/ alvana ongelman. vaikka kuinka olisi raskasta ja tekee mieli rentoutua niin ei jouluna alkoholin voimalla !
- PienenPojanÄiti
Tule meille juhlapyhiksi... meillä otetaan alkoholia ainoastaan silloin kun lapsi on vaik yön mummilassa ja silloinkin vain sen verran että ollaan seuraavana päivänä kunnossa kun lapsi tulee kotiin!!
- jyrijyri
No kyllähän on taas erikoiset kommentit täällä monilla, jessus sentään. =D
Holi on aivan hillittömän kokoinen ongelma tässä maassa. Tietenkään pulman ydin ei varsinaisesti ole aineessa eikä edes sen käyttötavoissa vaan yksinkertaisesti siinä, että kollektiivisen ahdistuksen määrä on niin *tolkuton* eikä mitään toimivia varaventtiileitä tarjolla, että lopputulos on ilman muuta katastrofi.
Hannamari, jotain on aivan varmasti tehtävissä. Kuten näkyy, neuvojia piisaa mutta juuri kukaan ei kysy sinulta mitään vaan alkaa nimen omaan heitellä vain omia näkemyksiään kehiin. Tällaista kohinaa ei kannata jäädä kuuntelemaan, mutta jotain on aivan ehdottomasti paikallaan tehdä. Mitä se jokin on, se vaatii hieman pohdintaa.
Jos haluat, pistä ihmeessä viestiä niin mietitään yhdessä mitä olisi mahdollista keksiä. Tähän nyt tietysti tulee joku heti huutelemaan että varo varo ja se on ihan oikein - ehdotan itsekin, että älä kerro minulle kuka olet tai paljasta sähköpostiosoitettasi tai puhelinnumeroasi tai mitään vastaavaa. Tiedän (hyvin) millaista on kun kukaan ei tunnu pystyvän jeesaamaan tai edes ymmärtämään miltä tuntuu, samoin tiedän että *hyvin* harva edes ns. ammattilaisista osaa oikeasti tehdä millekään yhtään mitään. Siksi haluan tarjoutua vähintään kuuntelemaan, jos kaipaat päästä juttelemaan näistä jonkun ainakin suht täyspäisen aikuisen kanssa.
Huutelijoille tiedoksi, että en välitä jos vaikutan silmissänne ääliöltä. Olen ollut itse kusessa vuosikausia ilman että se on kiinnostanut ketään, ja otan mielummin riskin että nolaan itseni kuin jätän tarjoamatta apua jos on edes etäisesti mahdollista että sille on tarvetta.
Lisäksi: joulua kaikille, kaikesta huolimatta. - sarrukka2
Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Elämä on harmaan eri sävyjä ja... - tyttäreni meinasi kuolla koulukiusaamisen takia. Oli niin masentunut, lintsasi, ei puhunut, oli Manson.
Nyt: hyvä elämä, rakastava mies, ymmärtävä asenne elämään.
Meillekin tuli lintsaamisen takia sosiaalitantat käymään, halusivat viedä tyttären pois. Sanoin, että ei käy. Tytär sanoi samaa.
Tyttö kyllä joutui katsomaan ex-miehen vieraissakäynnin johdosta joutuvaa riitelyä. Olen pahoillani siitä.
Hän silti selvisi siitä.- sarrukka2
Vitsi vitsi, ei sitä rakastavaa miestä ole.
Muuten kaikki on totta.
- noora17v
jossain tv-ohjelmassa sanottiin joskus viisaasti alkoholisti äidistä kärsineille lapsille että ''äitinne ei ole huono äiti vaan sairas äiti''
millon ihmiset alkaa ymmärtämään ettei se välttämättä ole alkoholin omasta tahdosta ja piittaamattomuudesta, tai siitä että viina on tärkeämpää kuin omat lapset vaan oikesti sairaus joka vaatii hoitoa. Ei kukaan syytä ihosyöpää sairastavaa äitiään siitä että hän on surkea äiti eikä rakasta meitä koska on ottanut elämsä aikana paljon aurinkoa.
asenteita ja suhtautumksta alkoholimiin olisi muutettava jotta saataisiin udeammalle lapsellee onnellinen joulu - luntapalloon
vastaan kokemuksella: jos mikään asia ei "lähde" käsistä ,niin se ei auta kuin kestää. jos jokin uhkaa tai siltä tuntuu niin soita poliisit. aikoinaan kestin vaikka mitä ja nykyään ihmettelen kuin naapuritkaan ei reagoinu huutoihin ja muhin tietäen lapsen asuvan kyseisesä osoitteessa. selvisin itse äisitni kanssa, mutta parempaa olisin toivonut... hannamari, voisin jutella sähköpostistse kanssasi, jos haluat tukea.
- 14v "nukkumassa"
Meiänki äiti ja isä juo, mut ei meiän lasten nähen. Ne käski mut just näin YHELTÄ nukkuun. Jotta voivat ryypätä.
Ei mul siin mitään muutaku ne ei voi ikinä sanoo suoraan mtn. Nehä menee aina iltasinki kattoon tähtiä ulos( eli tupakalle) Oon sanonu niille et miks eivät voi sanoo suoraan mut sillon kiistävät kaikkki..- 13 v. Hihhuloi
Täs on kyllä hyvä takaidea
- Aito tissuttaja
On hienoa, että äitisi rohkenee olla humalassa lasten läsnäolosta huolimatta. Se osoittaa vahvaa itsetuntoa ja selkärankaisuutta aikuiselta, kun uskaltaa nauttia alkoholia lasten mielipiteistä huolimatta. Sinä voit mennä aina jonnekin muualle jos haluat. Äidilläsi on Suomen perustuslain mukaan oikeus olla humalassa jos hän haluaa. Turhaan mussutat.
Minäkin otan nyt kuppia ja onneksi ei ole lapsia marisemassa jaloissa. Saan kännätä rauhassa yli joulun- retkulleohje
vedä se kuppi päähäs äläkä irrota enää koskaan. mene se potta päässäsi hautaan ja pysy siellä retku.
Eipä sinun ikäisesi,eikä kenenkään muunkaan tarvitsisi tuollaista kärsiä.Tee ilmoitus äitisi alkoholinkäytöstä.Joulu,kuten muukin aika kotona pitää olla päihteetöntä.Varmasti koti muuten on paras paikka Jouluna läheisten luona.
Kuitenkin paikka jossa ollaan raittiina,löytyy.Ja sinua autetaan sellaisen etsimisessä.- Hyvä Joulua
ALKOHOLI KIELTO SUOMESSA!!! :) HETIIIIIIIII
OLLA KUIVANA!!!!!!!! :) PORSAITA ÄIDIN OMME KAIKKI ..! KAIKKI!!! - kamaa naamaan
Oikein. Jouluna ihmisen on rentouduttava.
- kalle
Siis oikeesti haloo!! Ei todellakaan kannata lähteä kenenkään tuntemattoman foorumi-pellen matkaan joka väittää olevansa liisu 44vee tai antaa mitään yhteystietoja kenellekkään tuntemattomalle - kaveri tai sukulainen on se paras vaihtoehto ja tosiaankin jos tulee hätä niin silloin kannattaa soittaa poliisille jonka numero muuten noin kaikkien tiedoksi on 112 josta poliisit ohjaavat sinut oikeille tahoille riippuen paikkakunnastasi ja tietenkin voit pyytä jotain tuttua tai vaikka naapuria soittamaan jos et pääse itse puhelimen ääreen kotona...toivottavasti saat asiasi järjestykseen ja pääset normaaliin elämään kiinni
- jyrijyri
Niin, järki on oltava päässä. Toisaalta yletön paranoiakin on turhaa.
Jos pakoon pitää päästä niin toki, kaveri tai sukulaiset ensimmäisenä ilman muuta.
Keskusteleminen sen sijaan on turvallista, ja lukuisten henkilökohtaisten kokemusten perusteella voin todeta, että viranomaisten kykyyn tehdä asioille yhtään mitään ei yksinkertaisesti voi luottaa. Poliisi auttaa siinä vaiheessa kun kirves heiluu, juuri mikään vähäisempi ei riitä.
- 17 vuotias
jouluaatto sujui mukavasti siihen klo. 20 asti. kuppiahan äiti ja iskä kummonut jo varmaan aamupäivästä asti kun on niin stressaavaa ja kiiresitä jouluruokia valmistellessa niin pitää olla viinilasi tai olut tuoppi rentouttamassa. Noh, pientä hiprakkaa kyllä siedän, sillon he ovat hyväntuulisia ja hauskoja, eivät mitenkään huomattavasti kännissä. Syötiin ja avattiin lahjat hyvissä fiiliksissä. Siinä jossain vaiheessa alkaa vanhemmat sitten sammaltaa, horjua, silmät seisoo ja vuoron perään itketään ja nauretaan. VIHAAN sitä. Tiedän kuitenkin että vanhempani rakastavat minua yli kaiken ja senkin äitini humalapäissään sanoi varmaan 20 kertaa. olen vaan niiiin kyllästynyt.
Parii otteeseen olen kunnon itkupotkuraivarit aiheesta äitille vetänyt. Haukkunut juopoksi, kertonut miten vihaan heitä kännissä, mutta sitä kestää pari viikkoa kun he juomista vöhentävät kunnes palataan vanhaan malliin. rakastan perhettäni ja se on täydellinen hyvinä hetkinä. kiellän itseltäni että noilla olis oikeesti alkoholin kanssa ongelma. sitä kuitenki juiodaan ne pari siideriä joka arkipäivä ja viikoloppusin sitten vähän tukevammin aamupäivästä asti nautisekellen. ei ne viinaa juo, olutta ja siideriä kittaa.
en oikeasti tiiä mitä tekisin, puhe ei auta. en halua tehdä mitään sossuilmoituksia koska pelkään perheeni hajoamista. Pelkään että noi ryyppää maksansa pilalle ja kuolee ennen aikojaan johkin maksakirroosiin. Taidampa taas itkeä itseni uneen.- jyrijyri
Joo näin juuri, kiitos suorasta avautumisesta!
Homma on kyllä sellainen, että asioille on tullut nyt aika ihan *todella* tehdä jotain.
Jotain, joka auttaa sinne missä ongelmien ytimet ovat.
Katsotaanpa nyt, eiköhän tästä jotain muotoudu. Tarkoittaen, että aion ihan tosissaan tarttua tähän(kin) asiaan kunhan vain saan työryhmän kasaan. - sharp7
"juodaan ne pari siideriä joka arkipäivä ja viikoloppusin sitten vähän tukevammin aamupäivästä asti nautisekellen". tämä ei ylitä alkoholin suurkulutuksen rajaa, en tiiä sitten paljonko ne juo viikonloppusin>suurkulutuksen raja on miehillä 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa. mutta kuitenkin toi särähti pahasti korvaan ja tuntuu pahalta. Jos ei pysty lopettamaan juomista ja kokee aiheesta puhumisen kiusallisena, niin ehkä jonkun kellon pitäisi jossain jo soida. sun tekstissä tuliki jo alkoholismin tunnusmerkkejä esille... tälläinen voi olla henkisesti rankkaa perheen lapsille, kuten sulle. kannattaa ottaa yhteyttä johonki, joka vie asiaa eteenpäin... tää tilanne voi jopa pahentua jatkossa. tsemppiä sulle ja muille.......
- 17 vuotias
sharp7 kirjoitti:
"juodaan ne pari siideriä joka arkipäivä ja viikoloppusin sitten vähän tukevammin aamupäivästä asti nautisekellen". tämä ei ylitä alkoholin suurkulutuksen rajaa, en tiiä sitten paljonko ne juo viikonloppusin>suurkulutuksen raja on miehillä 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa. mutta kuitenkin toi särähti pahasti korvaan ja tuntuu pahalta. Jos ei pysty lopettamaan juomista ja kokee aiheesta puhumisen kiusallisena, niin ehkä jonkun kellon pitäisi jossain jo soida. sun tekstissä tuliki jo alkoholismin tunnusmerkkejä esille... tälläinen voi olla henkisesti rankkaa perheen lapsille, kuten sulle. kannattaa ottaa yhteyttä johonki, joka vie asiaa eteenpäin... tää tilanne voi jopa pahentua jatkossa. tsemppiä sulle ja muille.......
joo no en mäkään osaa sanoa meneekö se noiden rajonen yli vai ei, mutta eipä se tilanetta ja sen vaikutusta muhun mikskään muuttais ja turha mielestäni noilla annosmäärillä päätellä missä ongelma ja missä ei. vaikuttavat varmasti erilailla eri henkilöihin.
arkisin kaikki on ihan hyvin. ei ne juo niin että olisi humalassa. ei meitä lapsia laiminlyödä, vanhemmat käy töissä ovat vielä hyviäkin hommissaan ja kaikki on taloudellisesti kondiksessa. Semmoinen stereotypinen kuva alkoholistista joka vaan juo nuhjuisen näköisenä yksin tai kaksin kotona ja unohtaa muun elämän siinä rinnalla ei päde meidän perheeseen mitenkään. Meillä perus lauantai on sellainen että aamupäivällä kaiken näköisten pihahommien lomassa otetaan ns. palkkioksi pari olutta, sitten otetaan pari olutta kun tehdään ruokaa, sitten otetaan ruuan kanssa pari lasia viiniä tai pari olutta. Sitten ruuan jälkeen mennään saunaan ja otetaan ne pari olutta. Saunan jälkeen istuskellaan vaikka takkan tulen ääressä, jutustellaan ja otetaan pari olutta. Käytännössä siis se lasi (tai meidän perheessä aamupäivisin iso kahvikuppi, en tiedä luulevatko he ettei me todella tajuta mitä sielä on) täytetään siiis HETI kun pääsee tyhjenemään. Ilta monesti sitten päättyy niin että isä makaa sohvalla ja kuorsaa ja äiti nuokkuu nojatuolissa viinilasin ja kirjan kanssa. Ja ihan selvässä humalassa ollaan.
Joskus jos olen päivän ollu poissa ja tulen vaikka viideltä lauantaina iltapäivänä kotiin saattaa iskä tulla selvässä humalassa avaamaan oven. näinä päivinä on iltani poikkeuksetta pilalla, olen heitä kohtaan äöksy ja ilkeä mistä monesti kehkeytyy pahakin perheriita. Äiti ja isä ovat molemmat kuitenkin mahtavia ihmisiä, hyväsydämisi ja rakastavia ja minulla on läheiset suhteet heihin..
äitini ja isäni lapsuudessa vanhemmat olivat kummassakin perheessä kuulemma täysin raittiita....
En kuitenkaan aijo ainakaan kotono asumis aikanani viedä asiaa mihkään eteenpäin, olisin vielä enemmän hajalla jos sossut tulisivat ja hajottaisivat perheeni. tuntui vaan tarpeelliseslta jotenkin avautua.
- alkoholistintytär
itse olen 14w tyttö lapista ja vanhempieni ryyppäämistä olen katellut siitä asti ku muistan joten tiiän tosi hyvin miltä sinusta tuntuu. vanhempani ovat eronneet ja isälläni on uusi vaimo ja olin heidän kanssa yhden joulun ulkomailla ja olin tosi ilonen että pääsin ulkomaille mutta koko loma olikin yhtä helvettiä.. isäni ryyppäsi koko 4 viikkoa eli sen loman ajan.
äidilläni on mielenterveysongelmia minkä takia juo koska on masentunut. olen ollut aina lastensuojelun silmätikkuna ja olen ollut monta ketraa lähellä joutua perhekotiin. isosiskoni on ollut minun tukenani ja olen saanut asua hänen tykönä kun en ole kotona voinut olla äidin juomisen takia. viime kesänä raivosin äitille niin paljon että hän alkoi itkeä ja silloin hän tajusi että hän tarvii apua. hän oli vierotuksessa monta viikkoa ja kävin siskoni kanssa äitiä katsomassa. äitille hankittiin uusi lääkitys ja hän alkoi selvitä masennuksesta ja nyt hän on ollut juomatta melkein vuoden. nyt olen itse alkanut käymään juttelemassa terapeutille ja koulupsykiatrille. ja suosittelisin sitä sullekki :)
sullaki on oikeus kunnon elämään ja sie voit siihen ite vaikuttaa :) puhu äitilles miltä susta tuntuu ku hän on kännissä ja joudut kantaan huolta hänestä.. puhuminen auttaa aina :) voimia sulle ja koita jaksaa- jyrijyri
"sullaki on oikeus kunnon elämään ja sie voit siihen ite vaikuttaa :) puhu äitilles miltä susta tuntuu ku hän on kännissä ja joudut kantaan huolta hänestä."
Just näin, viisaita sanoja viesti täynnä. =)
- hellu11
Toivottavasti sulle on kerrottu etten oo aino amaailmassa..elä eläämääs eteenpäin....
- erässsss
No kannattaa jutella sitten jollekkin luotettavalle tutulle, onhan se ikävä asia jos perhe hajoais.
- isinomatyttö
Turpaa vaimole ja lapsille että oppii olemaan ruodussa.
- ajan myötä
Onneksi väliaikaista kaikki on vaan ja nimenomaan tässäkin tilanteessa.
Jaksamista sinne. - Auttava
Pyydä lastensuojelulta itsellesi tukiperhe siellä voit viettää juhlapyhiäkin.
- turistiii1
tosi traagista... etkö voi sanoa äidillesi suoraan mitä tunnet ? itse olen kuunnellut lapseni mielipiteitä alkoholin juonnista oli sit päivä kun päivä. otan kohtuudella sillä lapseni mielipide on minulle tärkeä... voisin tosi huonosti jos olisin lapselleni ongelma alkoholin takia.
- Eerikki!
Nythän on Joulu???
Nyt kilisee pullot -äiskällä- tai molemmilla onhan nyt joulu hyvä puolustus sekin. Muulloin kolisee astiat sen kuulee puhelimessa.
Yleensä joulunakin toimitaan lasten ehdoilla, mutta jouluna ja muuloinkin toimitaan "äiskän"
ehdolla. Tosin äiskä ja/tai molemmat puolustelee sillä, että on joulu. Ikäviä asioita vaikka on
Joulu. Voimia lapsille. Esimerkkiä ei kannata ko. henkilöistä ottaa. Ohjaus ja opetus on var-
maan voimallista. Sorry. - joulukerranvuodessa
Itselläni oli aina joka joulu tällaista (ja on itse asiassa edelleen vaikka aikuinen jo olenkin).Äitini on pahimman sortin alkoholisti. Nytkin oli se "joulun perus-satsi" eli 3 viinipulloa ja lava kaljaa ja lisää kaljaa jos pääsee loppumaan.
Lopulta äiti niin kännissä että "rauhallinen joulutunnelma" = äiti lässyttää kännissä jotain paskaa ja pyrkii sisälle huoneeseeni. Jo 6- vuotiaana on ensimmäiset muistot siitä, miten äiti jätti minut yksin moneksi tunniksi kotiin, joskus jopa oli pari päivää omilla teillään tai sitten tuli ryyppäämään lisää tänne kun lensi baarista pihalle. Minulle tuli tapana laittaa makuuhuoneen ovi lukkoon - äidillä oli tapana ryypätä myös viikolla ja kun minulla oli aikainen kouluun herätys, ei ollut kiva herätä siitä että äiti yrittää selittää keskellä yötä jotain.
Kerran jopa oli sellaista kännirähinää että äiti oli huutamassa oven takana että ketä mä piilottelen siellä ja tulkaa ulos heti. Luuli et joku kaveri oli yökylässä ja kun sanoin et menisit nukkumaan et tässä muutkin yrittää nukkua niin äiti hakkasi ovea vaan monta tuntia. Olin aina myöhässä koulusta "univaikeuksien" takia mutten kellekään siitä kertonut
Tämän takia JOPA AIKUISENA inhottaa tulla jouluksi kotiin. Onneksi en enää asu kotona enkä edes samalla paikkakunnalla... - Kipa6
Ota yhteys sosiaalitoimistoon ainakin heti pyhien jälkeen ja kerro koulun terveydenhoitajalle asiasta. Ymmärrän hyvin tilanteesi, koska isäni joi aina joulut ja muut juhlapyhät. Minulla on ja oli onneksi äiti joka huolehti minusta. Voimia sinulle ja yritä kestää tämä joulu. Toivottavasti seuraava joulu on huomattavasti parempi.
- isoäiti
onko sinulla isovanhempia tai muita läheisiä sukulaisia? Voisitko olla ainakin osan ajasta heidän luonaan ja antaisit äitisi kännäillä rauhassa yksinään, jospa hänellä avautuisi simät yksin ollessaan. Tuskin hän pystyy pakottamaan sinua katsomaan vieressään omaa kännäilyään. Voimia sinulle lähettää eräs isoäiti Kajaanista. Haluaisin lähettää lämpimät halaukset Sinulle Hannamari. Vielä tulee parempiakin jouluja.
- 21+4 on24
Ei lasten aikana kuulu juoda...Pari voi ottaa mutta ei humaltuakseen. Joulu on lasten juhla ja ei sitä pilata alkoholilla.
- joulu
Karkaa kotoa pois,äläkä ilmoita missä olet,niin on kumma jos ei ala huolettaa,niin ne nykyään nuoret tekee.
- juo, saat kavereita
Ihan hyvä, että äitisi osaa näyttää sinulle oikeaa esimerkkiä, koska nuori joka ei juo jää aina yksin.
- OikeinJUU
Ihan hyvä ja oikein niille äideille jotka ovat juoneet ja nyt istuvat räkäkuppilan baarissa naukumassa kohtaloaan ja ovat kenen tahansa pantavina kun mies on kyllästynyt siihen horoiluun ja hortoiluun. Lässyttäkää nyt mitä haluutte !!! Lapsi vaan isin huomaan ja sillä selvä.
- Ketokaa miksi juotte
Sinä äiti joka otat alkoholia jouluna ja lastesi nähden, vaikkpa vain kalpapullon tai viinisalisllisen.
Kysyn sinulta miksi juot, mikä on se todellinen syy tuohon haluusi.
Etstkö jotakin alkoholin avulla vai haluatko unohtaa jotain.
Sama juttu myös isilli, mitä tämä juominen elämässäsi tarkoittaa.
Ymmärtänette molemmat, että kukaan ei todellakaan kukaan tarvitse minkäänlaista alkoholi.- Saa ottaa
Sivistyneesti SAA ottaa alkoholia ruuan kanssa! Ei kukaan voi kieltää, että kun olen lapsia saanut, etteikö alkoholia saa juoda.
Isomummoni on Korsikalta kotoisin. Eli äitini juuret ovat etelä-euroopasta. Koskaan en ole lapsena kärsinyt siitä, että äiti ja isä ottivta viiniä, saunakaljaa, jne. Aina on otettu alkoholia koko laspuuteni ajan.
Nyt minulla on 3 lasta, 15, 6 ja 4-vuotiaat ja sama linja jatkuu, kuin omassa lapsuuteni kodissa. Olen sairaanhoitaja ja mieheni hyvässä työpaikassa. Lapset saavat paljon rakkautta osakseen ja pärjäävät hyvin koulussa.
Älkää olko niin mustavalkoisia! Älkää tuomitko, jos äiti juo viintä tai saunaolutta.
Eri asia on alkoholismi! - kotkotkoo
Saa ottaa kirjoitti:
Sivistyneesti SAA ottaa alkoholia ruuan kanssa! Ei kukaan voi kieltää, että kun olen lapsia saanut, etteikö alkoholia saa juoda.
Isomummoni on Korsikalta kotoisin. Eli äitini juuret ovat etelä-euroopasta. Koskaan en ole lapsena kärsinyt siitä, että äiti ja isä ottivta viiniä, saunakaljaa, jne. Aina on otettu alkoholia koko laspuuteni ajan.
Nyt minulla on 3 lasta, 15, 6 ja 4-vuotiaat ja sama linja jatkuu, kuin omassa lapsuuteni kodissa. Olen sairaanhoitaja ja mieheni hyvässä työpaikassa. Lapset saavat paljon rakkautta osakseen ja pärjäävät hyvin koulussa.
Älkää olko niin mustavalkoisia! Älkää tuomitko, jos äiti juo viintä tai saunaolutta.
Eri asia on alkoholismi!aivan, olen samaa mieltä mutta kuitenkin kysyn itseltäni eikö voi olla yhtä ihanaa/ hauskaa ilman lasillista tai kahta ? toisin sanoen vois siis juoda joka päivä jonku lasillisen. mut en minä sitä ainakaan tee..
itse me vaikutamme siihen että perinteet jatkuu... ei ois hullu homma jos jälkikasvu sais oppia / kasvaa ilman alkoholia, paljolta säästyisimme sitä ei voi kukaan kieltää. - jatkaja1
kotkotkoo kirjoitti:
aivan, olen samaa mieltä mutta kuitenkin kysyn itseltäni eikö voi olla yhtä ihanaa/ hauskaa ilman lasillista tai kahta ? toisin sanoen vois siis juoda joka päivä jonku lasillisen. mut en minä sitä ainakaan tee..
itse me vaikutamme siihen että perinteet jatkuu... ei ois hullu homma jos jälkikasvu sais oppia / kasvaa ilman alkoholia, paljolta säästyisimme sitä ei voi kukaan kieltää.En minä juo joka päivä. Viini kuuluu välimeren ruokavalioon eikä se ole isovanhempieni kotimaassa paha asia!!!
Tähän aion myös lapseni opettaa. Anteeksi nyt vaan!!! - 1=1
onko olut pullon tai viini lasillisen nautiskelu juomista?????
- tarkennusta ogelmaan
tekeekö hän jotain pahaa sinulle? vaiko laiminlyö velvoittetaan, kerro mistä kärsit !
- 13v
Anna Mari kullinen.
- henri57
Ilmota lastensuojeluun, olet vielä alaikänen
- kohtuus:::
Kaikki liikaa juovat ihmiset ovat säälittäviä reppanoita. Tämä asia vielä tuplaantuu esim. jos juo joulunpyhinä. Heikkoja ihmisiä. Kohtuus on asia, jota hyvin monen pitäisi vielä hallita. Ryhdistäytykää, näyttäkää ettette ole heikkoja.
- --------
Hah,hah...Me sanoo ripulitautiselle että ryhdistäyty,älä ole heikko äläkä pasko housuus.
- Kristus on Voittaja
24.-25.12.2012
Päinvastoin kuin monilla muilla vastaajilla, minun neuvoni on seuraavanlainen sananvapauden oikeutta sen esilletuomisessa hyväksikäyttäen:
Älä kavalla äitiäsi tai isääsi tai muitakaan perheenjäseniäsi kenellekään ns. viranomaisille, sillä se ei ole Jumalan eikä Kristuksen tahto, etenkään tässä tapauksessa, jos kyse ei ole mistään hengenhädästä.
Jumala niin kuin Kristus haluavat perheen pysyvän yhdessä, perheenjäsenten rakastavan ja tukevan toisiaan sekä vahvistavan yhdessäoloaan ja yhteyksiään Kristuksessa. Eikä se toteudu kavaltamalla ja pettämällä lähimpiään sekä saattamalla heitä ja samalla itseään vaikeuksiin, joka saattaa etenkin jumalattomassa Suomessa merkitä perheen ja kodin hajottamista, lasten ja/tai vanhempien karkottamista kodistaan, huostaanottoa, vieläpä muiden kustannuksella.
Niin perheen hajottaminen kuin lasten kuin vanhempien erottaminen jopa väkivalloin toisistaan sekä kaappaaminen ja karkottaminen omasta kodistaan on erittäin vakava rikkomus Jumalan Pyhää Sanaa, Lakia ja edelleen Pyhää Järjestystä vastaan eli syntiä, jota ei tulisi sallia laisinkaan Kristukseen kastettujen joukossa.
Kriisitilanteissa pitäisi etsiä tilapäisiä helpotuksia ja apuja pahimpiin hetkiin, josta sitten voitaisiin palata sujuvasti Jumalan säätämään normaaliin perhe-elämään ilman, että joitakin perheenjäseniä on kuljetettu jonnekin lukkojen taakse pitkäksi aikaa ja tapauksen selvittely kestää jopa vuosia, jona aikana sitten perhekin on saatu lopullisesti hajalle ja perheenjäsenet karkotettua kotoa sekä kirousta levitettyä yhteiskunnassa jopa sukupolvia eteenpäin.
Eikä ole laisinkaan siunauksellista ohjata ihmisiä epäjumalanpalvonnan kaltaisesti hakemaan apua sellaisilta tahoilta, jotka ovat hylänneet Jumalan ja Kristuksen sekä ovat järjestäytyneet ja toimivat Jumalan Sanan ja Lain vastaisesti eli syntisesti, vaikka joukossa vilpittömiä avuntarjoajia olisikin, ja etenkin kun apu tarjotaan Kristuksen antamaa vapautta rajoittavin ehdoin ja pakottein.
Ja mistä ja miten kehotti Kristus hakemaan ja antamaan apua esimerkiksi ryövätyksi tulleelle ja siten hänelle lähimmäisen rakkautta osoittamaan? Kenet hän laittaa auttamaan lähimmäistään?
Lue Luukas 10:30-37 ja opi Mestarisi antamasta esimerkistä lähimmäisenrakkauden osoittamista.
Sen sijaan, että täällä monet Jumalan Hengen ja Sanan ohjauksen vastaisesti suorastaan usuttavat ja työntävät hädässä olevaa prosessiin, joka voi hajottaa häneltä perheen, karkottaa omasta kodistaan sekä kaapata ja vangita hänet ja/tai muita perheenjäseniä Kristuksen antamaa vapautta rajoittaviin olosuhteisiin, tarjotkoot mieluummin omaa henkilökohtaista apuaan resursseineen kristityn tai vaikka islaminuskoisenkin lähimmäisensä auttamiseksi.
Te, jotka haluatte auttaa, mikä estää teitä ottamasta yhteyttä toisiinne, tapaamasta toisianne ja suunnittelemasta, mitä apua henkilökohtaisesti voisitte antaa hädässä olevalle lähimmäisellenne kuten ruokaa, lämmintä asuin- ja nukkumasijaa, vaatetta ja mahdollisesti taloudellistakin apua samalla hädässä olevan perhettä rakkaudellisesti tukien. Kuka estää?
Mielelläni minäkin apua tarjoaisin kyseisessä tapauksessa, mutta epäilen olevani hänestä melkoisen välimatkan päässä ja sitäpaitsi se ei ehkä olisi soveliastakaan, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Eikö se toiseksi suurin käsky ole edelleenkin "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" tai toisin sanoen "Kaikki mitä te tehdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te myös samoin heille"?
Ja milloin Jumala tai Kristus ovat koskaan käskeneet ketään hakemaan mitään apua sellaiselta ns. viralliselta taholta, joka ei tunnusta Heitä pääkseen eikä halua noudattaa Jumalan Sanaa ja Lakia?
Äitisi ryyppäämiseen on varmasti joitakin muitakin ja syvempiä syitä kuin himo alkoholiin. Mitkä ne ovat? Ovatko isäsi ja äitisi eronneet ja miksi? Ja missä on isäsi, sillä niin on Jumala säätänyt, että lapsi synnytetään periaatteessa aina isälle?
Jos vain suinkin mahdollista, yritä saada perhettäsi yhteen ja perheenjäseniäsi rakastamaan ja pitämään huolen toisistaan. Otapa siis yhteyttä myös isääsi, jos se vain suinkin on mahdollista.
Ilmoita äidillesi, etteivät Jumala ja Kristus hyväksy hänen ryyppäämistään ja että Kaikkivaltias Isä on antanut sinut niin isällesi kuin äidillesi kallisarvoiseksi lahjaksi, jonka heidän tulisi kasvattaa edelleen Jumalan ja Kristuksen lapseksi. Eikä se onnistu sillä, että hän ryyppää ja pilaa niin sinun kuin omankin elämänsä ja tulevaisuutensa.- Kristus on Voittaja
(jatkoa edelliseen)
Rukoile välittömästi ja usein äitisi, isäsi, perheenjäsentesi ja tietenkin itsesikin puolesta Isää Jumalaa Kristuksen nimessä ja pyydä apua. Jos olet tosissasi, niin uskon, että sitä alkaa myös tulla.
Ja jos jostakin löydät Raamatun ja/tai Koraanin, niin ala lukea ääneen äitisi kuullen ja nähden vaikkapa sitä mitä Kristus puhui ja/tai soveltuvia kohtia Koraanista.
Jotenkin aavistelen, että tämän seurauksena ja siihen liittyvien mahdollisten yhteenottojen seurauksena juopottelu alkaa kummasti vähentyä. Kokeilepa. Jumala on voimallinen auttamaan. Eikä jää toiseksi vajavaiselle ihmisille.
Jumala sinua ja perhettäsi siunatkoon Kristuksen nimessä kuten muidenkin perheitä.
Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki auktoriteetti (valta) taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt.28:18-20)
"Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." (Joh.16:33)
Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta JHVH:a, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
(Matt.22:37-40 & Mark.12:29-33 & Luuk.10:27-28)
"Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat." (Matt.7:12)
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka JHVH, sinun Jumalasi, sinulle antaa." (2.Ms.2:12 & 5.Ms.5:16)
"Älä himoitse (tavoittele) lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse (tavoittele) lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
(2.Ms.20:17 & 5.Ms.5:21)
"Palvelkaa Jumalaa älkääkä mitään asettako Hänen rinnalleen. Kohdelkaa hyvin vanhempianne, samoin läheisiä omaisianne, orpoja ja köyhiä, naapuria, joka on teille sukua, ja naapuria, joka ei ole teille sukua, matkakumppania, vaeltajaa ja orjia, jotka ovat vallassanne." (Koraani 4:36)
"Ja Herrasi on määrännyt, että palvelette yksin Häntä, ja teidän tulee tehdä hyvää vanhemmillenne. Jos toinen heistä tahi molemmat saavuttavat korkean iän sinun luonasi, älä halveksi äläkä soimaa heitä, vaan puhuttele heitä kunnioittavasti." (Koraani 17:23)
"Me olemme myös käskenyt ihmisiä hyvyyteen vanhempiaan kohtaan, mutta jos nämä kaikin voimin koettavat saada sinut asettamaan Minun rinnalleni sellaista, mistä et mitään tiedä, niin älä heitä tottele. Minun luokseni teidän on palattava, ja silloin Minä osoitan teille, mitä olette tehneet." (Koraani 29:8)
"Olemme myös määrännyt ihmisen pitämään huolta vanhemmistaan; hänen äitinsä on kantanut häntä äärimmäiseen uupumukseen saakka, ja hänen vieroittamisensa on kestänyt toista vuotta. Kiitä Minua ja molempia vanhempiasi. Minun luokseni on kaikkien palattava. " (Koraani 31:14)
"Me olemme myös käskenyt ihmisen tehdä hyvää vanhemmilleen; hänen äitinsä on kantanut hänet tuskalla ja synnyttänyt hänet kivulla, ja kantaminen ja vieroittaminen kestää kolmekymmentä kuukautta; ja kun hän saavuttaa kypsyysiän ja täyttää neljäkymmentä vuotta, hän sanoo: »Herra, suo minun olla kiitollinen siitä armosta, jota olet osoittanut minulle ja vanhemmilleni, suo että pystyisin hyviin tekoihin, jotka miellyttävät Sinua, ja salli kaiken koitua jälkeläisteni parhaaksi; totisesti, minä turvaan Sinuun ja kuulun Sinun alamaisiisi." (Koraani 46:15) - Kristus on Voittaja
Kristus on Voittaja kirjoitti:
(jatkoa edelliseen)
Rukoile välittömästi ja usein äitisi, isäsi, perheenjäsentesi ja tietenkin itsesikin puolesta Isää Jumalaa Kristuksen nimessä ja pyydä apua. Jos olet tosissasi, niin uskon, että sitä alkaa myös tulla.
Ja jos jostakin löydät Raamatun ja/tai Koraanin, niin ala lukea ääneen äitisi kuullen ja nähden vaikkapa sitä mitä Kristus puhui ja/tai soveltuvia kohtia Koraanista.
Jotenkin aavistelen, että tämän seurauksena ja siihen liittyvien mahdollisten yhteenottojen seurauksena juopottelu alkaa kummasti vähentyä. Kokeilepa. Jumala on voimallinen auttamaan. Eikä jää toiseksi vajavaiselle ihmisille.
Jumala sinua ja perhettäsi siunatkoon Kristuksen nimessä kuten muidenkin perheitä.
Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki auktoriteetti (valta) taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt.28:18-20)
"Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." (Joh.16:33)
Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta JHVH:a, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
(Matt.22:37-40 & Mark.12:29-33 & Luuk.10:27-28)
"Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat." (Matt.7:12)
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka JHVH, sinun Jumalasi, sinulle antaa." (2.Ms.2:12 & 5.Ms.5:16)
"Älä himoitse (tavoittele) lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse (tavoittele) lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
(2.Ms.20:17 & 5.Ms.5:21)
"Palvelkaa Jumalaa älkääkä mitään asettako Hänen rinnalleen. Kohdelkaa hyvin vanhempianne, samoin läheisiä omaisianne, orpoja ja köyhiä, naapuria, joka on teille sukua, ja naapuria, joka ei ole teille sukua, matkakumppania, vaeltajaa ja orjia, jotka ovat vallassanne." (Koraani 4:36)
"Ja Herrasi on määrännyt, että palvelette yksin Häntä, ja teidän tulee tehdä hyvää vanhemmillenne. Jos toinen heistä tahi molemmat saavuttavat korkean iän sinun luonasi, älä halveksi äläkä soimaa heitä, vaan puhuttele heitä kunnioittavasti." (Koraani 17:23)
"Me olemme myös käskenyt ihmisiä hyvyyteen vanhempiaan kohtaan, mutta jos nämä kaikin voimin koettavat saada sinut asettamaan Minun rinnalleni sellaista, mistä et mitään tiedä, niin älä heitä tottele. Minun luokseni teidän on palattava, ja silloin Minä osoitan teille, mitä olette tehneet." (Koraani 29:8)
"Olemme myös määrännyt ihmisen pitämään huolta vanhemmistaan; hänen äitinsä on kantanut häntä äärimmäiseen uupumukseen saakka, ja hänen vieroittamisensa on kestänyt toista vuotta. Kiitä Minua ja molempia vanhempiasi. Minun luokseni on kaikkien palattava. " (Koraani 31:14)
"Me olemme myös käskenyt ihmisen tehdä hyvää vanhemmilleen; hänen äitinsä on kantanut hänet tuskalla ja synnyttänyt hänet kivulla, ja kantaminen ja vieroittaminen kestää kolmekymmentä kuukautta; ja kun hän saavuttaa kypsyysiän ja täyttää neljäkymmentä vuotta, hän sanoo: »Herra, suo minun olla kiitollinen siitä armosta, jota olet osoittanut minulle ja vanhemmilleni, suo että pystyisin hyviin tekoihin, jotka miellyttävät Sinua, ja salli kaiken koitua jälkeläisteni parhaaksi; totisesti, minä turvaan Sinuun ja kuulun Sinun alamaisiisi." (Koraani 46:15)(jatkoa edelliseen)
"Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
"Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
"että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä"." (Ef.5:22-6:3)
Perheen yhdessäolo kotona on siunauksen merkki, perheen hajottaminen ja perheenjäsenten karkottaminen omasta kodista taas kirouksen merkki yhteiskunnassa:
"He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat JHVH:n siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä." (Jes.65:21-23)
Mutta jos sinä et kuule JHVH:n, sinun Jumalasi, ääntä etkä tarkoin pidä kaikkia hänen käskyjänsä ja säädöksiänsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, niin kaikki nämä kiroukset tulevat sinun päällesi ja saavuttavat sinut.....(5.Ms.28:15)
Sinun poikasi ja tyttäresi joutuvat vieraan kansan valtaan, ja sinun silmäsi näkevät sen ja raukeavat heitä alinomaa ikävöidessäsi, mutta sinä et voi sille mitään. (5.Ms.28:22)
"Minun kansani naiset te ajatte pois heidän kodeistansa, jotka ovat heidän ilonsa; heidän pieniltä lapsiltansa te otatte minun kunniani ainiaaksi.
Nouskaa ja menkää pois: ei tässä ole leposijaa saastutuksen tähden, joka on saanut aikaan turmion, parantumattoman turmion." (Miika 2:9-10)
"Jumala ei kiellä teitä osoittamasta ystävällisyyttä ja oikeamielisyyttä niitä kohtaan, jotka eivät ole taistelleet teitä vastaan uskontonne tähden eivätkä karkoittaneet teitä kodeistanne; totisesti, Jumala rakastaa oikeamielisiä.
Hän vain kieltää teitä olemasta ystävällisiä niille, jotka ovat taistelleet teitä vastaan uskonne tähden, karkoittaneet teidät kodeistanne ja olleet toisille apuna teitä karkoitettaessa. Ne, jotka osoittavat heille ystävällisyyttä, ovat totisesti jumalattomia." (Koraani 60:8-9) - kylläseittetäytyy
Jumala antoi ihmiselle sapattikäskyn työkyvyn vaalimiseksi.
Näin minäkin erehdyin pyytämään uskiksilta apua 40 vuotta sitten.
Kehoituksesi alistumaan hirveään perhehelvettiin on Jumalan pilkkaamista.
Eikö Jumala tahdo mieleltään terveitä veronmaksajia Paavalinkin opetusten mukaan?
Jumala tahtoo yhteiskunnan auttavan tätä lasta, kärsimisestä ei ole hyötyä.
Toivottavasti Jumala kostaa kaikille lasten kärsimyksellä hekumoiville.
Kiva katsella miten se siitä selviää, circulus vitiosus jatkuu.
"Totisesti, vereen saakka sinä olet vihannut, ja veri on sinua vainoava" - Kristus on Voittaja
kylläseittetäytyy kirjoitti:
Jumala antoi ihmiselle sapattikäskyn työkyvyn vaalimiseksi.
Näin minäkin erehdyin pyytämään uskiksilta apua 40 vuotta sitten.
Kehoituksesi alistumaan hirveään perhehelvettiin on Jumalan pilkkaamista.
Eikö Jumala tahdo mieleltään terveitä veronmaksajia Paavalinkin opetusten mukaan?
Jumala tahtoo yhteiskunnan auttavan tätä lasta, kärsimisestä ei ole hyötyä.
Toivottavasti Jumala kostaa kaikille lasten kärsimyksellä hekumoiville.
Kiva katsella miten se siitä selviää, circulus vitiosus jatkuu.
"Totisesti, vereen saakka sinä olet vihannut, ja veri on sinua vainoava"26.12.2012
Tästä keskustelupolusta ei näy suoraan, kenelle olet viestisi tarkoittanut. Mutta jos viestisi on tarkoitettu minulle, niin kommentoin viestiäsi seuraavasti:
Ole vakuuttunut siitä, että niin Jumala kuin Kristus eivät halua yhtään ainutta HEITÄ PALVELEVAA työveron maksajaa sellaiselle yhteiskuntajärjestelmälle, joka on Heidät hylännyt syntisten sopimustensa, liittojensa ja lainsäädäntöjensä kautta ja saatanaan vaihtanut. Palveleminen tarkoittaa Raamatun alkukielellä samaa kuin työn tekeminen.
Ja ne, jotka omasta halustaan, vapaaehtoisesti tällaista jumalatonta, antikristillistä järjestelmää palvelevat työllään, ovat joutuneet rangaistuksen tilaan ja maksavat nyt rangaistusta Jumalan ja Kristuksen hylkäämisestä ja liiton rikkomisesta. Voisin selittää tämän vielä tarkemmin, mutta tämä riittänee.
Valtaosa ns. uskiksista on porttokristittyjä, todellisuudessa Kristuksen ja Jumalan hylänneitä, Jumalan Sanan ja Lain rikkojia, luopioita. En katso heitä laisinkaan uskovaisiksi, sillä tuo sana alkukielellä pitää sisällään merkityksen uskollinen, ja juuri sitä he eivät ole.
Minä en kuulu näihin ns. uskoviin, joista monet ovat Jumalan ja Kristuksen uskollisen palvelijan pahimpia vihollisia, kavaltajia ja pettureita. Ja näin on ollut apostolisen seurakunnan alkuajoista lähtien, minkä historia todistaa. - ......
Kristus on Voittaja kirjoitti:
26.12.2012
Tästä keskustelupolusta ei näy suoraan, kenelle olet viestisi tarkoittanut. Mutta jos viestisi on tarkoitettu minulle, niin kommentoin viestiäsi seuraavasti:
Ole vakuuttunut siitä, että niin Jumala kuin Kristus eivät halua yhtään ainutta HEITÄ PALVELEVAA työveron maksajaa sellaiselle yhteiskuntajärjestelmälle, joka on Heidät hylännyt syntisten sopimustensa, liittojensa ja lainsäädäntöjensä kautta ja saatanaan vaihtanut. Palveleminen tarkoittaa Raamatun alkukielellä samaa kuin työn tekeminen.
Ja ne, jotka omasta halustaan, vapaaehtoisesti tällaista jumalatonta, antikristillistä järjestelmää palvelevat työllään, ovat joutuneet rangaistuksen tilaan ja maksavat nyt rangaistusta Jumalan ja Kristuksen hylkäämisestä ja liiton rikkomisesta. Voisin selittää tämän vielä tarkemmin, mutta tämä riittänee.
Valtaosa ns. uskiksista on porttokristittyjä, todellisuudessa Kristuksen ja Jumalan hylänneitä, Jumalan Sanan ja Lain rikkojia, luopioita. En katso heitä laisinkaan uskovaisiksi, sillä tuo sana alkukielellä pitää sisällään merkityksen uskollinen, ja juuri sitä he eivät ole.
Minä en kuulu näihin ns. uskoviin, joista monet ovat Jumalan ja Kristuksen uskollisen palvelijan pahimpia vihollisia, kavaltajia ja pettureita. Ja näin on ollut apostolisen seurakunnan alkuajoista lähtien, minkä historia todistaa.Kuvittele miltä se tuntuu pelkäävästä lapsesta kun käsketään vain turvautua Jumalaan ja on kuitenkin pakko olla tuollaisessa kodissa.
Vaikka kuinka periaatteessa olet oikeassa.
13-vuotiaalla on vielä uskonnonvapaus, he mieltävät Jumalankin samanlaiseksi kuin yhteiskunnan jos eivät apua saa.
Soppa saippua sielunhoito
Älä loukkaannu, en tarkoittanut ettet olisi oikeassa, mutta akuutissa hädässä on ihmisten tehtävä jotain. Vaikka heti kysyisimme. - Kristus on Voittaja
...... kirjoitti:
Kuvittele miltä se tuntuu pelkäävästä lapsesta kun käsketään vain turvautua Jumalaan ja on kuitenkin pakko olla tuollaisessa kodissa.
Vaikka kuinka periaatteessa olet oikeassa.
13-vuotiaalla on vielä uskonnonvapaus, he mieltävät Jumalankin samanlaiseksi kuin yhteiskunnan jos eivät apua saa.
Soppa saippua sielunhoito
Älä loukkaannu, en tarkoittanut ettet olisi oikeassa, mutta akuutissa hädässä on ihmisten tehtävä jotain. Vaikka heti kysyisimme.26.12.2012
Aivan oikein. Akuutissa hädässä on ihmisten tehtävä jotakin. Siis lähimmäisten kuten sukulaisten, naapurien, tuttavien, mutta myös niiden tuntemattomampien lähimmäisten, jotka haluavat henkilökohtaisesti auttaa.
Jotta tämä ei jäisi vain puheeksi, aletaanpa siis toimia kyseisessä tapauksessa. Ja pidetään loitolla kaikki, jotta yrittävät millään tavalla edesauttaa tämän perheen hajoamista ja perheenjäsenten karkottamista kodistaan.
Jos tämä 13-vuotias tyttö lukee edelleenkin tätä viestiketjua, hän antakoon jonkinlaisen yhteystiedon, miten ja mistä hänet tavoittaa tai antakoon joku (tai useampikin) vilpittömästi apua tarjoava hänelle yhteystietonsa tai tapaamispaikan, mielellään mahdollisimman anonyymisti.
Apua tarjoavat voivat sopia myös keskenään tapaamisesta ja miettiä, miten voisivat kyseistä perhettä auttaa mahdollisimman hienovaraisesti tungettelematta ja mielellään Kristuksen hengessä.
Tällaiset perheiden koossapitämiseen pyrkivät vilpittömät auttajat voivat perustaa vaikka kortteleittain, kylittäin jne auttajaryhmiä, jotka tarjoavat apuaan rakastavina lähimmäisinä niin, että kriisiin joutunut perhe pääsee mahdollisimman vähin vaurioin pahimman yli ja voi siirtyä sitten Jumalan säätämään normaaliin perhe-elämään ilman, että perheenjäseniä erotetaan toisistaan millään verukkeella, vaan että heidän keskinäistä yhteyttään lujitetaan.
Antakaapa hyviä ehdotuksia asian eteenpäin viemiseksi ja ryhtykää toimeen. Lähimmäisinä.
"Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys." (Joh.10:10)
Jumalan siunausta auttajille ja avunsaajille Kristuksen nimessä!
- tonttu
Ei ole hyvää asiaa sinulle, etkö voi olla jossain muualla vaikkapa sukulaisten luona. Voimia ja tsemppiä sinulle! Hyvää joulua.
- yhdessä kivaa
Sun pitäisi ryypätä yhdessä äipän kanssa niin olisi hauskempaa, vai onko äitee niin onneton ettei tarjoa?
- rahnaa
www.vippiilmanluottotietoja.com
- yksinäinen joulu
Mun lapsuudessa äiti ja isä juopottelivat aina. Muutaman kerran jouluna jättivät minut ja veljeni vaan kahdestaan kotiin kun lähtivät itse ryyppäämään jonnekkin. Mentiin sit yhelle sukulaiselle syömään ja yökyläänkin. Monta vuotta aina sama juttu. nyt olen jo yli 30 vuotias ja en ole käynyt jouluisin vanhemmila. Nyt ne on jo eronneetkin. Vieläkin äiti juo paljon viinaa oli joulu tai ei. Mä oon tääl kotona vaan ja kävin veljen luona kattelees.
- APUA SAATAVILLA
Käyppä netissä Alateen kolossa ja tutki mitä oikeesti auttavaa vertaistukea voi saada sen ja myös Al-anonryhmien kautta....sulle alkaa sieltä uusi elämä...voit olla varma...niin minullekin kävi.
- Mummolaan siitä!
Useimmilla 13 vuotiailla on olemassa myös isovanhemmat, eli jospa vaan soittais mummolle, papalle, kummisedälle, tms ja painelis joulunviettoon muualle, ei joka huushollissa "kännätä" koko joulua, vaikka ruuan kans viiniä/snahmpanjaa/terästettyä glögiä oliski...
KENENKÄÄN keskenkasvusen ei ole pakko jaksaa katella kännäävää vanhempaa, aina löytyy plan B. - non1
voi, kumpa äitisi huomaisi huolesi ja osaisi arvostaa sitä. kai hänellä olisi jokin syy juoda niin paljon, vai onko se hänen joulumielensä. onko teillä käynnyt vieraita ollenkaan. ja entä onko joku sinun kavereista ollenkaan ottamassa vastaan, jos vaikka tulee riitaakin. kaverini isä on kanssa alkoholistin kanssa, ja se on jo ajanut kolme lastaan läheisyydestään, josta nuorin lapsista on vakavasti henkisesti sairas, ajoi viime vuonna juopuneena pakkaseen. en kattonut hyvällä. mutta kerroin kamuille sen isän tehneen väärin. mutta toivottavasti ei sinulle tapahdu, kestämistä ja toivottavasti äitisi näkee vielä selvän päivän oikeen kunnolla.
- Matahariet
Kyllä itse muistan lapsuuden joulut, yritin olla huomaamaton ettei kännisen vanhemman elämän valistukset/haukkumiset osuisi minun kohdalleni, muistan kuinka yritin mielistellä etten saisi kärsiä, sekään ei yleensä toiminut koska siinäkin jotain tein väärin.
Suomi on juoppojen kehto ja luvattu maa, on jo yhteiskunnallisesti ok olla aina pikku tummussa!! - olihan minäkin
viinan kanssa läträävä, joulujen ja muiden pyhien pilaaja, en ollut mielekäs, enkä tunne ketään runsammin humalassa olevaa fiksua, vaan älämölöä. melua, räyhäämistä, kova äänistä meuhkaamista so.Ja nimen omaan lapset kärsivät.Kun nyt jo pitkän ilman viinaa olevan elämän elänyt ja kts. humalasia niin näen itseni ja häpeän! Vaikka kuinka alkoholin käyttöä (itsekin ymmärrän sauna kaljan, kaksikin, ruokaviini lasin tms.) mutta vääjäämätön tosia asia on että alkoholin liikakäytöstä johtuvat niin aineelliset kuin henkiset haitat ovat niin suuret että se tule vuosi tasolla maksamaan maltaita Suomessa yhteiskunnalle! Ja henkisiä haittoja ei suoraan rahalla voida mitata mutta juova alkoholisti sairastuttaa itsensä lisäksi 5-10 lähipiirissä (perheen jäsenet ym.) elävää.TOSI ON. Minä voitin ongelmani, tunnustamalla sen ja luovuttamalla elämäni ohjaimet Jumalalle, tämä oli minun valinta ja se toi vapauden josta olen itse ja lähiomaiseni jo pitkään, tosi pitkään nauttineet.
- APUA SAATAVILLA
OLET FIKSU IHMINEN, KUN OLET TOIPUNUT JA YMMÄRTÄNYT HYVITTÄÄ MUILLE!!! Olisi ihanaa kun moni muukin huomaisi alkoholisminsa ja osaisi käyttää henkilökohtaista korkeampaa voimaa hyväksensä toipumisessa... ja välttyisi samalla olemasta raivoraitis.
MUISTAKAA, ETTÄ VAIKKA KÄY TÖISSÄ VOI OLLA ALKOHOLISTI!!!
- lapsiraukat
Alkoholin nauttiminen alaikäisten aikana (lasten aikana) tulisi yksinkertaisesti kriminalisoida. Tällöin surutta vaan putkaan rikolliset jotka vetävät kotonaan kännit lasten aikana. Ja lapset turvaan heti. Aikuisille vaihtoehtoisesti seuraamuksina mojovat sakot tai hoitoon ohjaus heti.
- VOI EI!!!
Siltäpä helppo apua löytyi...ei se todellakaan ole noin helppoa...alkoholismi on paljon vaikeampi sairaus, kuin annat tuossa ymmärtää!!! Mitkään hoitoon ohjaukset eivät todellakaan auta...ja sakot vielä vähemmän. Silloinhan kieltolaki olisi kaikki alkoholistit jo tuhonneet monta vuotta sitten...alkoholisti on sairas ja saa apua vasta kuin itse sitä haluaa.
- omatekotauti
VOI EI!!! kirjoitti:
Siltäpä helppo apua löytyi...ei se todellakaan ole noin helppoa...alkoholismi on paljon vaikeampi sairaus, kuin annat tuossa ymmärtää!!! Mitkään hoitoon ohjaukset eivät todellakaan auta...ja sakot vielä vähemmän. Silloinhan kieltolaki olisi kaikki alkoholistit jo tuhonneet monta vuotta sitten...alkoholisti on sairas ja saa apua vasta kuin itse sitä haluaa.
Paskat se mikään sairaus ole vaan itse hankittu riippuvuus.
semmoset pitäis viä johonkin saarelle omin päin ryyppäämään itsensä hengiltä.
Suoraa toimintaa eli soittaa hätänumeroon!!!! Ei lasten tarvi olla ja kattoa aikuisten juopottelua varsinkin tässä tapauksessa kun se jatkuu monta päivää putkeen.
Ja tälläinen neuvo on tullut sosiaalityöntekijältä! Minun lasteni ei tarvitse pelätä että äiti joisi itsensä humalaan heidän edessään!!!- APUA SAATAVILLA
Aivan turhaa ottaa yhteyttä hätänumeroon tässä sallamarin tapauksessa, vertaistukea hän tarvitsee...eikä enään lisää hämminkiä....Alateen koko ja sietä shat, niin se on paras apua.
- Juodaan viinaa!!
Iskäki on kännissä!
Jihhaa, kokonainen viikko kännissä. Kokkaa sää hannamari ruuat. Äiti ja iskä vetää vähän tuliliemee! - kohtalontoveri
Hei hannamari!
Mä oon 15v tyttö ja mulla aivan sama ongelma.. Tosin minulla mun isä on se joka ryyppää.. ja sitten äiti riitelee mun isän kanssa koko ajan ja ne uhkailee toisiaan erolla. Aina kaikki joulut ja juhlapyhät on mullakin tällasia.. Inhoon joulua.. inhoon kaikkia juhlapyhiä ja viikonloppuja koska ne on tommosia.. Ei arkipäivinä mitään ongelmaa ole.. vain viikonloppuisin ja silloin kun on pitkät vapaat muuten.. Pari kertaa oon keskellä yötä lähteny kaverille yöks ku en oo jaksanu kattoo iskän ryyppäämistä ja äitin ja iskän riitelyä..
Minäki toivon aina että ois joku paikka minne mennä aina..
Musta ois kiva jutella sun kanssa enemmänkin kun molemmilla on sama ongelma. Jos sua kiinnostaa jutella ja jakaa näitä murheita jollekki ni laita mulle s-postia: [email protected] (:- APUA SAATAVILLA
Kokeileppa netistä Alateen koko ja sieltä chat...se on vertaistukiryhmä ja sieltä saat varmasti apua ja se kokoontuu joka torstai....kaikkea mukavaa sinulle vuoteen 2013!!!
- taivaanrannanmualari
NIIN TUU MEILLE... JA UPPOSIT KUITEN VÄÄRÄÄN OVEEN...
[email protected] - äijä25v..
Ite ryypäsin tuosa pyhät. Minusta se on ihan ok hommaa. Joten lässyn lässy teitä. Minusta joulu on vuoden pisin ryyppy juhla. Monta pyhää ja kaljaa ja viinia kului litra tolkulla.
- miestenmies..
Tosi äijämeininkiä. Miesten hommaa, juu. Kateeksi käy, kun tuohon kykenet, juu.
- APUA SAATAVILLA
Ikävä tilanne sulla, mutta ei heitetä toivoa....katsoppa netistä Alateen kolo ja sieltä chat, se kokoontuu aika torstaisin ja sieltä saat vertaistukea...siellä on sinun ikäsiäsi nuoria, jotka ovat samassa tilanteessa ja saat varmasti apua. Siellä on aina aikuinen mukana, jolla on myös samanlaisia kokemuksia ja joka on vaitiolovelvollinen.
Sosiaali-asiantuntijoilla harvoin on itsellä samoja kokemuksia, joten sieltä ei saa sellaista vertaistukea, jota sinä nyt tarvitset...usko pois...tulet varmasti saamaan apua. Kaikkea mukavaa sinulle vuodella 2013! - raitis1
on se hyvä että on noitä ääliötä jotka pilaa joulut ryyppäämällä. ja tuhoaa itsesä.. ei yhtään käy kateeksi.. no se tietää jossain vaiheessa monttu pileitä.. katos ku sisuskalut ja aivot tuhoutuu. noh ne on jo tuhoutunut.
- selväkuinpläkki
En tajua ryyppääviä ihmisiä.
Kuka on antanut heille oikeuden pilata muiden elämä kertokaas juopporetkut se !?
ja mikä äiti on sellainen joka pilaa lapsensa elämän taikka isä ja läheisten ja koko ympäristön.
kuka teille on anatnut sellaisen vallan !!!häh. - susa711
olen kolmekymppinen raitis nainen ja itselläni ei ole lapsia. Mielelläni järjestäisin joulun, jonne olisi kaikki lapset ja nuoret lämpimästi tervetulleita. Sydäntäni lähellä on nimenomaan lapset ja nuoret, enkä halua nähdä, että he kärsivät aikuisten ihmisten tähden yleensäkään. Tässä yhteiskunnassa on kyllä vaikea "puuttua" muiden asioihin ja koska esim. lapset katsotaan jonkun omaisuudeksi, (vaikka todellisuudessa kukaan ei omista ketään toista), on yksityishenkilönä vaikea tehdä mitään. Mutta nyt joulun aikaan ainakin pääkaupunkiseudulla on paikkoja minne nuoret voi mennä joulun aikaan, ja yöpyäkin siellä, jos esim kotona on vaikeeta tai haluavat vain omaa tilaa....
Hannamarille sanon sen, että yritä nauttia joulun ajasta äitistäsi huolimatta, joku päivä hän vielä katuu menetettyjä yhteisiä jouluja ja aikaa, jotka olisi voinut viettää kanssasi, mutta hän valitsi juomisen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241