Miksi Karvian sivukylien teiden talvikunnossapito on niin retuperällä?
Niin viime vuonna kuin tänäkin vuonna.
Aurauskalustoa ei ole näkynyt tänäkään talvena vielä kertaakaan liikenteessä. Tiet ovat lumisia ja uraisia. Osaan teistä on painunut jo jäiset ajourat. Ojanpielustoilla on lumipalle johon on pakko joskus ajaa kun joutuu antamaan toiselle tietä, näiltä kolmelta uralta.
Pääkallokeleillä ja liukkailla, ei hiekoitusautoa näy ennen kuin pahin keli on mennyt ohitse.
Jotenkin on outoa, kun veronmaksajan täytyy itse soitella ylemmäs tiepiiriin ja rukoilla aura-autoa ja hiekkaa tielle kun ei pääse kulkemaan. Pitäähän täällä turvata myös kouluautojen, hälytysajoneuvojen, maitoauton ym. kulkeminen veronmaksajien lisäksi.
Ei se meitä sivulla asuvia paljon auta, jos tietä klanssataan Karvian keskustassa ja Kankaanpäässä.
Auttaisiko se jos Karvia yksityistäisi kaikki sivuteiden auraukset ja hiekotukset yksityisille? Kanttissa ainakin on esimerkillistä teiden hoitoa.
Karvian sivukylien teiden talvikunnossa pito
12
245
Vastaukset
Sorateitä ei voi aivan heti mennä auraamaan. Pohjalle on tultava ensin jonkinlainen kova polanne, ettei aura ns haukkaa. Tietysti, jos maksimimäärä ylittyy, niin tie aurataan alusterää käyttäen. Se on tää sama ainainen kärsimättömyys joka talvi ihmisillä. Joka tien päässä ei voi olla auraus, tai hiekitusautoa odottamassa liikkeelle lähtöä.
Sitä se oli, ei ollenkaan herkkua. Varsinkin liukkaalla kelillä puhelimet oli kuumana ja kärsimättömät ihmiset yhtenään soittelivat, että missä se hiekoitusauto viipyy.
Liukkaus syntyy lyhyessä ajassa, mutta hiekoitus ei käy ihan kädenkäänteessä.
Mullekkin sanottiin monesti, että missä on hiekka, eihän täällä pysy tiellä! Kenellekkään ei tule mieleen, että hiekoittajan on pysyttävä tiellä ja usein vielä pitää ajaa lava pystyssä. Ja koko ajan on liukasta.
Samoin auratessa. Lunta voi tulla sakeasti ja aurausvalot on auran takia korkealla, eivätkä siksi toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Näkyvyys on välillä lähes nolla, mutta silti on mentävä.
Yksityistäminen ei auta. Destialla on lähes koko tiimi jo nyt yksityistä porukkaa.
Ohjeet tulee tiehallinnolta, joiden mukaan toimitaan. Tässä on taulukko laatuvaatimuksista. Vertaa tilannetta tähän ja ota huomioon toimenpideajat ym.
Kalustorikko voi olla joskus kyseessä ja korvaavaa kalustoa ei saada ihan sormea napsauttamalla. Työt kyllä hoidetaan niin nopeasti, kuin suinkin. Karviassa on aina ollut hyvä tiimi ja homma on hoitunut. Itse en Karviassa ole ollut talvikunnossapidossa.
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/talvihoidon_laatuvaatimukset_2009.pdf- jep4
Kovasti on ihmetelty, miten ne siellä "pääpaikalla", josta auraus ja hiekoituskäskyt tulevat tietävät minkälainen tilanne on jossain karvian sivuraitilla on?
Miksi sitä liukkauden estoakin (hiekoitusta) voi ennakoida kun kerran nykyään pystytään sään muutoksia seuraamaan pienellä aikavälillä
Miksi pitää odottaa sitä tilannetta, että tie on pääkallokelillä, eikä kukaan pääse enään kulkemaan siellä turvallisesti?
Kunnioittaa täytyy kouluauton kuljettajia, postinjakajia ym. jotka hoitavat hommansa oli keli mikä tahansa.Kyllä ennakoidaan. Lähtökynnyshän on, kun puolet lumen max syvyydestä sateen aikana täyttyy. Ja yleensä lenkille lähdetään jo vähän ennempää ja alkupää aurataan toiseen kertaan, jos on tarvis. Samoin hiekoittaessa lähdetään hyvissä ajoin, mutta siinä on ongelmana, että jos lähtee kovin aikaisin, niin hiekka tuppaa jäämään jään alle, tai se lentää vek, jo ennen varsinaista tosi tarvetta. Ja hiekoitusta ei voi tehdä kovassa vauhdissa, jos nyt muutenkaan, koska se pyörii sinnetänne, eikä jää nauhaksi keskelle tietä, niin kuin on tarkoitus.
Sama se on hiekoittajalla. Tekee hommansa aina tosi surkeissa olosuhteissa. Aina saa ajaa pääkallokelillä. Auratessa saa sentään ajaa juuri aurattua tietä :)- jes3
jari-pek-ka kirjoitti:
Kyllä ennakoidaan. Lähtökynnyshän on, kun puolet lumen max syvyydestä sateen aikana täyttyy. Ja yleensä lenkille lähdetään jo vähän ennempää ja alkupää aurataan toiseen kertaan, jos on tarvis. Samoin hiekoittaessa lähdetään hyvissä ajoin, mutta siinä on ongelmana, että jos lähtee kovin aikaisin, niin hiekka tuppaa jäämään jään alle, tai se lentää vek, jo ennen varsinaista tosi tarvetta. Ja hiekoitusta ei voi tehdä kovassa vauhdissa, jos nyt muutenkaan, koska se pyörii sinnetänne, eikä jää nauhaksi keskelle tietä, niin kuin on tarkoitus.
Sama se on hiekoittajalla. Tekee hommansa aina tosi surkeissa olosuhteissa. Aina saa ajaa pääkallokelillä. Auratessa saa sentään ajaa juuri aurattua tietä :)Nyt sitten voisi ne Karvian sivukylän raittien hiekoittajat valmistautua hiekoitusrumbaan. Vesisadetta ja plussakeliä luvattu. Voisi olla parasta aurata tie ennen hiekoitusta kun on niin paljon pöperöä tien pinnassa urien päällä.
- Tärkeä reitti
jes3 kirjoitti:
Nyt sitten voisi ne Karvian sivukylän raittien hiekoittajat valmistautua hiekoitusrumbaan. Vesisadetta ja plussakeliä luvattu. Voisi olla parasta aurata tie ennen hiekoitusta kun on niin paljon pöperöä tien pinnassa urien päällä.
Vielä asian vierestä, kyllä nyt pitäisi ponnistaa ja saada perusparannus ja asfaltointi Kauhajoen suuntaan matka rajalle 5.1 km.Kauhajoen puolella lisäksi n.3,9 km.
- mats3
Myös Karvian pohjoispään tiet ja Rantatien (Sara-Karviankylä) kunnostus olisi tarpeen. Voisiko joku asiantunteva laskea paljonko tulisi pitkällä aikavälillä säästöä jos nämä tiet päällystettäisiin kunnan rajoihin saakka? säästöä tulisi mm. lanauksissa ja monttujen täytössä, soran ajossa ym.
- hopo2
Mitähän se Karvian "valtaväylän" hiekoitus auttaa niitä jotka asuvat näiden auraamattomien, loskaisten ja pääkallokelillä olevien teiden varrella
Näistäkin on päästävä lähtemään töihin, kouluun ja muutenkin asioille.
Mitä nämä uudet, syksyllä valitut, Karvian kunnan päättäjät nyt aikovat tehdä näiden äänestäjiensä hyväksi, vai oliko kaikki vain pelkkiä lupauksia kuten ennenkin. - hophop4
Saisikohan sitä aura-autoa liikkeelle, kun hiekkatiet ovat niin pehmenneitä ja liukastakin alkaa paikkapaikoin olla. Ei tarvittisi sitten pääkallokelillä hiekottajankaan ajaa jos nyt vähän ennakoitaisiin sitä liukkautta kun pakkastakin kerran on tämän vesisateen päälle luvassa.
- mummu9
Kai tälle palstalle saa kiitostakin laittaa?
Hyvin hoitaa sinisen aura-auton kuljettaja täällä Karviassa hommansa. Vetää kunnolla ojia myören eikä vain vähäsen klääpi keskutietä! - Kävelijä
Nyt kesällä Rannankylantie pölyää niin niin kovasti, etteivät kävelijät pysty hengittämään Autoilijoiden on vaikea nähdä kävelijöitä, josta aiheutuu vaaratilanteita. Kylällä pyöräilevät lapset ovat myös pölyn takia vaarassa.
- varvastossu
Sama tilanne jokaisella soratiellä, lisäksi tiet olisivat lanauksen tarpeessa.
Olisikohan pian aika tehdä se kuntalaisaloite näistä karvian sorateistä. - kielikeskelläsuuta
Tietääkö kukaan, onko Karvian teiden hiekotuksesta vastaava urakoitsija muuttunut kun hiekkaa ei ole tuotu muualle kuin keskustaan?
Tiet siinä kunnossa, että kun hivenen tulee taivaalta vettä niin liukastellaan ja kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko852380- 431970
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!841772- 821590
- 491280
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon261264- 771221
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai461218- 481118
- 591111