Joulu on jo ovella

Olemmeko vietävissä

Isovanhemmat mietivät mitä lastenlapsilleen joululahjaksi ?
Lapsia useampikin,lastenlapsia myöskin.
Monelaista pientä on löytynyt pukinkonttiin,joista mielestämme saamme iloa tuottaa lastenlapsillemme.Tavoitteemme tasapuolisesti kohdella jokaista lahjansaajaa.
Mutta nyt yksi lapsemme toinen osapuoli kirjoittaa "joulupukille" lapsemme haluaa lahjan,joka kattaa koko perhettä,minkä kustannusarvio lienee 1000-4000 €
Mikä pahinta,siltäpuolelta lastenlapsien tapaaminen on hyvin rajoitettua.
Jatkaakseni lisää.
Kyseiselle perheelle "joulupukki"on jo toimittanut lahjojaan monilukuisia €:ja toiveiden mukaan.
Hartain toiveeni on säilyttää oikea joulutunnelma,lankeamatta kyseiseen toiveeseen.

5

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kannata!

      "Mutta nyt yksi lapsemme toinen osapuoli kirjoittaa "joulupukille" lapsemme haluaa lahjan,joka kattaa koko perhettä,minkä kustannusarvio lienee 1000-4000 €"

      Älkää ottako moisiin suhteettomiin toiveisiin mitään kantaa vaan sivuuttakaa ne ilman mitään huomiota.

      Jos ilkeävät kysellä perään sanotte suoraan että toive on mahdoton ja haluatte olla tasapuolinen kaikkia kohtaan.

      Jos lähdette rahalla ostamaan tapaamisoikeuksia niin sillä tiellä ei ole loppua. Puhukaa sen oman lapsenne kanssa suoraan asioista.

    • jouluntaikaa

      Aika pieni lapsikin jo ymmärtää, että joulupukille voi kirjoittaa lahjatoiveet mutta eihän se pukki kaikkia lahjatoiveita voi toteuttaa.

      Ainakin meillä jo pienet tiitiäisetkin ovat jo omatekoista listaa 'kirjoittaneet', ehdotuksia on hassunkurisiakin - eivätkä he edes osaa kuvitellakaan lahjoilla olevan hintalappua, joulupukkihan ne tuo!

      Meillä ostetaan lastenlapsille jokin pieni lahja, usein kysyn myös vanhemmiltaan vaihtoehtoa, ettei sitten kummit ja muut osta samaa. Kyllä sitä rahaa kuluu näin joulun aikaan tavallista enemmän, vaikka nuuka ja kohtuullinen yritän olla. Lastenlapsien lahjoja on mukava kääriä joulupaperiin ja koristella värillisin koristenaruin ja pienellä nimilapulla - aikuisille lapsilleni en ostele enää lahjoja, vaan annan pikkusumman rahaa.

      Pidän kovasti joulunajasta ja siitä, kun laitan joulua ja sitten vietämme läheistemme kanssa yhteistä aikaa turhia stressejä ottamatta.

    • mummi minäkin

      Ottakaa käyttöön Englannin kuningashuoneen tapa: Jokainen lahja saa maksaa korkeintaan 48 dollaria.
      Minua on yritetty käyttää vuosien varrella pahasti hyväkseen. Mutta se johti vain siihen, että yhteydenpito väheni.
      Paras sanoa, jos kysytään sen kalliin lahjan perään, että harkitsevat sellaisia omassa perheessä. Lahjat ovat vain pieniä hyvänmielen tuojia, suuret hankinnat ovat perheen omia hankintoja.
      Ja hyvä mieli ei välttämättä ole rahasta kiinni, vaan lämmöstä ja hyvästä tahdosta.

    • Kaikkea vielä!

      Älä kiinnitä mitään huomiota lahjatoiveeseen, joka ylittää järjen.
      Varakkainkaan isovanhemmpi ei osta noin kallista joululahjaa, jos yhtään ajattelee kasvatusvastuutaan. Kyllä sellainen isovanhemmallakin on.
      Lapselle ei saa antaa sitä kuvaa, että isovanhemmat kierivät rahassa ja antavat kaiken minkä keksii pyytää.

      Jos kalliista lahjasta vielä tulee puhetta, sivuuta se naurahduksella.

      • 5+17

        "Varakkainkaan isovanhemmpi ei osta noin kallista joululahjaa, jos yhtään ajattelee kasvatusvastuutaan."

        Kyse ei tainnut edes olla lapsen toiveesta vaan aikuisen.

        Ap kirjoittaa :"Mutta nyt yksi lapsemme toinen osapuoli kirjoittaa "joulupukille" lapsemme haluaa lahjan,joka kattaa koko perhettä,minkä kustannusarvio lienee 1000-4000 €"

        Eli miniä tai vävy välittää anopille tämän pojan /tyttären lahjatoivetta joka on jo selvää ennakkoperun saantia. Näin minä ap.n kirjoituksen ymmärsin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe