Miten estää koira tuhoamasta huonekaluja?

terror1

Elikkä onko mitään tehtävissä kun pentu jyrsii AIVAN kaikkea?! Itsepäinen luonne vielä sattuu olemaan niin kiletäminen ei auta vaan aina uudestaan menee tihutöille.. Ajattelin että onko jotain suihkutettavaa ainetta mikä maistuu/ haisee koirasta pahalta, mutta ihmisen nenään ei käy pahasti? Entä esim. kangas pinnoille? kaikki muut kankaiset jutut olen poistanut asunnosta, mutta sohvastakin en haluaisi luopua :D

32

18614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häkkkkkiiin

Laita häkkiin kun et oo kotona ohjaamassa. Ite en jätä pentua koskaan yksin sohvia ja sähköjohtoja puremaan. laitan sen häkkiin nukkumaan ja erittäin tyytyväinen on. Menee sinne vapaaehtoisesti nukkumaan jos häkin ovi auki eli häkistä tullut pennun turvallinen pesä.

• vbnnvnn

Häkki on amerikan hullua touhua. :(

Rajaa alue pienemmäksi missä voi olla jos voit mutta ei häkkiin eläinsuojelukysymys!!!

Häkissä voi olla muutaman hetken mutta ei koko aikaa kun olet työssä.

http://www.sey.fi/ajankohtaista/ala_hakita!_sey_aloittaa_koirien_hakityksen_vastaisen_kampanjan.1767.news

• kieltämisestä.....
        vbnnvnn kirjoitti:

Häkki on amerikan hullua touhua. :(

Rajaa alue pienemmäksi missä voi olla jos voit mutta ei häkkiin eläinsuojelukysymys!!!

Häkissä voi olla muutaman hetken mutta ei koko aikaa kun olet työssä.

http://www.sey.fi/ajankohtaista/ala_hakita!_sey_aloittaa_koirien_hakityksen_vastaisen_kampanjan.1767.news

Jos annat koiralle huomiota VAIN

kun se tekee pahojaan

ja muuten istut koneella

tottakai se raukka jyrsii ja häiriköi, että tulee nähdyksi.

Paljon ulkoilua ja leikkiä, niin lepo maittaa. Lenkit ei voi olla PITKIÄ kilsoissa, mutta AIKAA voit ulkona viettää, itselle vaan paljon vaatetta seisoskeluun ja ihmettelyyn.

Pentu pitää ottaa silloin kun on aikaa sille.

• nakkapää

pistä apulaan kieroon

• vbnnvnn

Pistä koirankarkoitetta kohtiin joita voisi järsiä..saa eläinkaupasta vick rintavoide tehokas myös pieni roppi sitä. iin jättää rauhaan.

• joobax

Rajaa alue yksinoloon. Esim yksi huone. Riittävän suuri häkki voi myös tulla kysymykseen, mutta rajoita nyt ensin huoneeseen. Sitten tarjoa riittävästi tekemistä. Väsynyt ja tyytyväinen koira nukkuu, eikä tee tuhoja ;) Jos se tuhoaa tavaroita, kun olet paikalla, on syytä katsoa vain peiliin. Liian vähän tekemistä.

• pennun emäntä

Samaa mieltä. Ilmeisesti tuhoaa kun ovat paikalla, miten muuten kieltävät ? Eikai sentään jälkikäteen. Itse olen tehnyt vaihtokauppaa, eli kun tuo pentu on purrut jotain kiellettyä, olen ottanut lelun ja houkutellut leikkimään. Pennut eivät leiki kauaa, kun väsyvät, pallo on meillä ehdoton suosikki, aina saa huomion kun heittää palloa (sisällä varovasti), eli lähtee sen perään. Samoin piiloleikit, eli herkkuja sallituihin piiloihin, niitä jaksaa etsiä. Ja se minkä olen huomannut, parhaiten väsähtää, on koulutusharjoitukset, eli istu, maahan, paikka, ylös, anna tassu jne. ei pidä kauaa harjoitella kun alkaa torkkumaan.

ps. nyt on lumityöt parasta maailmassa.

• gffghgfhfh

Sisällä oleva häkki vaikka olisi suurikin on laiton!!

Eläinsuojelukysymys jota ei missään nimessä saa käyttää.

• nhjkjhkjkhkk

Heitin plussan vahingossa piti tulla miinusta kun sanoi häkin laiton. :(

• vilin muisto

hanki laillista purtavaa, puruluita, oikieta tarpeeksi suuria luita, kovasta muovista tehtyjä puruleluja tai vaikka kirpparilta kenkiä.
      Sivele etikalla tai sitruunamehulla kielletyt paikat.
      Tuolinjalkoihin rautakaupasta muoviputki-suojat esin vesijohtoputkesta. Sohvan päälle paksu matto yms joka kestää eikä harmita jos menee rikki. Pureskelu loppuu kun koira kasvaa

• Hirmun omistaja

Meillä karkotteteet ei toiminut, vaan innostivat koiraa järsimään enemmän, kieltämällä ja kärsivällisyydellä järsimisestä päästiin eroon, ja sillä että alue oli rajattu kun olin poissa kotoa :)

• terror1

Mulla pentu siis on reilun kokoisessa kompostikehikoista tehdyssä häkissä kun en ole kotona. Häkkiin en mielellään laittaisi, mutta kun on yksiö ja vuokra-asunto niin sitä on melkein mahdoton rajata... tekemisen puutteesta tuskin on kyse, koska pennulla lukuisa luita ja leluja millä leikin sen kanssa.. sitten kun on saanut kaikki rokotukset nii tietysti vien koirapuistoon tms. Mutta kiitos noista aine vinkeistä, pitää tutustua johonkin tuotteeseen mikä ei pilaisi sohvan kangasta.. tai sitten juuri ostaa jonkun räsymaton :) Lisää vinkkejä otetaan vastaan!

• ghgggjgjjgjjj

Häkit on laittomia ja eläinsuojelukysymys kummallista ettei kukaan piittaa. Jos on yksiö niin et voi vain rajata mutta voit lenkittää koiran hyvin, laittaa koirankarkoitetta ja vickiäkin paikkoihin joita koira ei saa järsiä, laittaa tavaraa pois ulottuvilta jne.

Ja voit laittaa pahvilaatikon ja rullien ei vessasta vedettävien kuitenkaan sisään herkkuja joita hakee.

• tuiit

Pentuaitaus? Meillä on sellainen :) Aitauksen portti on aina auki paitsi laitetaan kiinni sitten kun pentu jää yksin kotiin. Meillä ei etikat eikä chilikastikkeet toiminut, nuoli ne vaan pois ja jatkoi jyrsimistä :o

Kärsivällisyyttä ja tsemppiä!

• ÄLY HOI

Tuskin siitä sakoitetaan jos tekee kompostiaidasta kyllin ison aitauksen,sehän ei ole mikää häkki ja aitaelementtejä voi ostaa vaikka kuinka monta ei maksa paljon,minä ainakin aijon tulevan pentuni oleskelutilan rakentaa kompostiaidoista eteistilaani jo pennun oman turvallisuuden takia ja tulkoo vaikka koko poliisijohto tutkimaan tilan siitä ei seuraa rangaistusta kunhan tila on riittävän kokoinen.

• hgfghjhj

Sakottamisenko pelossa sinä ainoastaan toimit oikein. :(
        Kukaan tuskin tulee tosiaan sakottamaan sinua vaikka kiusaisitkin koiraa..näitähän tapahtuu koko ajan. Mutta onko se eettistä niin ei. Vaan surullista.

Kumpi on tärkeää eläinsuojelukysymys vai materia.

Kun pennun ottaa niin tietää että se pureskelee ja se vaihe menee ohi kyllä. Varotoimia voi tehdä. Kuten täällä jo sanottu ja rajata alue mutta ei kompostihäkkejä eikä muita pieniä viritelmiä vaan isompi alue missä voi liikkua suht normaalisti. Pentuaitaus menee jos riittävän iso siis ainakin 4m x4m.

Seyn sivulla on hyvät ohjeet mikä on oikeaa koiranpitoa.

• On ihan okei keino

Voisiko sohvien puremiseen auttaa turha sängyn peite?

• kikkelitonttu

Ei ole neuvoa!

• Äly hoi

Luitko siis mitä kirjoitin siis jos PENTUAITAUS ON RIITTÄVÄN SUURI.ja eteistilani on riittävän suuri kuten koko asuntoni.ja minulla on aina ollut koiria mutta ei koskaan ongelmakoiraa,mutta pentuna tykätään järsiä sähköjohtoja ym vaarallisia tavaroita.eli haluan suojella pentuni vaaroilta.se materiaali ei todella merkitse mitään,rahalla saa uutta tavaraa.mutta huonolla tuurilla pennun henki voi mennä ja sitä ei rahalla saa takaisin.

• gfgffghgjghj

Ja minkäkokoinen pentuaitaus sinulla on neliöinä?

• minä ja minun koira

Terveellinen ruoka (ettei ole masukipuja, joka aiheuttaa levottomuutta), puruluita (pureksiminen on terapeuttista ;)), riittävän pitkät lenkit, aktivointia = temppuharjoittelua ja aivojumppatehtäviä, tottelevaisuuskoulutusta, leikkimistä. Ei rankaisemista väärin tekemisestä, vaan kehuja ja/tai leikkimistä palkinnoksi. Ja oma rauhallisuus kotona. Koira ottaa mallia sinun käyttäytymisestäsi, usko tai älä. Jos olet itse hepuloimassa koko ajan kaikesta, tekee koirakin niin.
      Mutta riittävä liikunta on ensiaskel. Kunnon talvikamppeet päälle ja pitkälle lenkille, hopi hopi! :)

• Vahingon ilo

Siinäpähän kärsitte rakistanne.

• Äly hoi.

En kenenkään pitäisi kärsiä rakistaan ja jos näin on ei ole ajatellut asiaa tarpeeksi pitkälle koiraa hankkiessaan.sillä jokaisen pitäisi ymmärtää se että etenkin pentuna saattaa niitä tuhoja syntyä.mutta on totta että kun pentu väsytetään lenkkeilyllä sekä aivotyöskentelyllä niin tuhotkin pienevät huomattavasti ja kun isäntäväki on poissa niin silloin nukutaan.
        Itse nykyisen koirani kanssa joka on 5 vuotias eikä tee tuhoja mutta on energinen rotu.annan ruuan yleensä aina aktivointipallossa ja sitten lähden töihin,illalla sitten lenkkeillään ulkona jossa myösmahdollisuuksien mukaan puuhastellaan pentä aivojumppaa,

• älynväläys

jos ei oo viisast sanottavaa nii voi pitää turpasa kiinni...

• Koirienvihaaja

Pahintahan tässä on se että koira ei varmaan jyrsi vain huonekaluja ja niiden jalkoja, vaan varmaan myös ihmisten jalkoja. Huonosti koulutettu koiran on myös meidän muiden ongelma.

• oikeekoiralover

Jos ottaa koiran niin pitää vaan sopeutua sen tapoihin ja siihen että koti ei aina oo ihan tip top kunnossa. Se koira asuu siinä sun yksiössä, se on sen koti. Se käyttäytyy niinkuin koira ja koirat joskus jyrsii jotakin. Turhat matot, liinat ja sohvan peitteet pois etteivät innosta enempää. Hyvin ihminen pärjää ilman niitäkin. Tee koti sellaseksi etä haukkuli saa asua siinä ilman kohtuuttomia vaatimuksia. Ei se oo ihminen.

• Nääkeksin

Varmaan kaikki purulelut ja aktivointi jo neuvottu, mutta yksi asia on se, että koira on turhautunut ja tylsistynyt tai kärsii eroahdistuksesta. Niitä aineitakin on, saa eläinkaupoista, mutta
      - Puruleluja joiden kanssa myös leikitte, siis sinunkin kanssasi
      - Luvallinen iso ja kiva joku juttu, mitä saa repiä (kirpparilta vaikka peitto) minkä kanssa leikitte.
      - Jotkut väittää että radion päällä pitäminen auttaa koiran levottomuuteen
      - Säännöllisyyttä ja säännöllisyyttä: siis koiralle on sen turvallisempaa mitä säännöllisempää on. Eli tarkista elintapanne. Onhan lenkit ja ruoka ja muu ihan rutiininomaista?
      - Aikaa ja aktivointia. Kun koira on energinen, se tarvitsee lenkkien lisäksi aivojumppaa, yhdessä puuhaamista ja leikkimistä enemmän. Tarkista sen määrä.
      - Koska koira jaksaa tuhota, se on aktiivinen ja energinen ainakin yli nykyisen toimintamäärän joka tapauksessa. Koska se tuhoaa ihan kaikkea, sillä ei ole riittävästi sille osoitettuja puru- ja tuhoamisleluja. Koska se jaksaa ja touhottaa, se on jollainlailla levoton.
      Nämä nyt on ihan semmoisia lähtökohtia, mistä kannattaa lähteä, koska ongelma on olemassa, ja koirat ei tee tahallaan eivätkä ilkeyttään mitään vaan käytös on aina seurausta jostain. Joten syy on olemassa ja kun löydät sen, tiedät myös mitä tehdä.
      - Tilan rajaamista ei kannata tehdä häkillä.
      Tilan rajaaminen kuitenkin kannattaa tehdä vaikka pentuaitauksella tai jos saa huoneen rajattua niin pentuovella (avoin ja näkee muualle eli ei joudu eristyksiin). Niille ketkä sen voivat tehdä, niin tiedoksi, että kannattaa ihan suosiolla tehdä pennulle hetkeksi oma huone, mikä on kiva ja turvallinen. Sillä säästää siivoamistaan aikalailla ja on helpompaa opettaa pentu olemaan yksin. Mitään eristyshuoneita, häkkejä tms. ei saa pitää, koiranpentu on lapsi!
      Ylipäätään neuvon aina että pentuna kannattaa oikeasti nostaa vaan kaikki turvaan, mitä ei ainakaan halua menettää ja jos kalleimpien sohvien turvallisuuden haluaa taata, niin oikeasti ensimmäinen puoli vuotta, ne kannattaa pitää poissa jos omaa huonetta ei saa. Se ensimmäinen vuosi on aika hulabaloota ja siinä kun jollekin pennulle riittää lenkki ja purulelu, saman rodun toinen kaveri onkin ihan täystuho ja syö kengistä sohvaan ihan kaiken!
      - Koira lopettaaa kun hampaat on vaihtuneet ja kaikki muu on kunnossa. Joten älä liikaa murehdi, kyllä se siitä! Vuoden päästä jos sulla on enää mitään jäljellä, se on lopettanut tuhonsa noin suunnilleen ja on sisäsiisti. Jos jaksat sen kanssa touhuta ja sitä kouluttaa niin 3 vuoden päästä se on jo oppinutkin jotain :)

• kaardemummo

Miksköhän nää keskustelut täällä aina meinaa saada niin ikävän sävyn,ei varmaan kenenkään(toivottavasti)tarkoitus ole vahingoittaa pentua vaan suojella sitä sekä omaisuuttaan,eikä siinä ole mitään väärää.
      Arvaan kyllä että joku räyhänhenki vastaa tähänkin jotain ikävää.
      Mutta kuitenkin aikansa kutakin,pentu on pentu,aika auttaa asiaan kaiken parhaiten,on tullut todettua koko elämäni kun olen viettänyt koirien kanssa,elikkäs noin 50v .

• piikki_auttaa

Tulee paljon halvemmaksikin kuin rakin pitäminen.

• haloooou

Voi hyvä ihme ihmiset.. Koira ei kuole jos se on muutaman tunnin häkissä. Päin vastoin se tappaa itsensä jos e syö johtoja. Aitaus ei auta. Voimakas koissu kyseessä. Häkissä nukkuu ja nakertaa luita. Kaveri käyttää ulkona jos itsellä pitkä päivä.

• Ncnfnfmffflf

Se nyt kuitenkin on laitonta puuhaa. Ja sitä paitsi ainoastaan pahentaa ongelmaa. Oikeasti pääset helpommalla, kun opetat koiran olemaan rauhassa yksin niin ettei se tuhoa taloa. Sähköjohdot voit sivellä tabascolla ja avata huoneen sulakkeen vielä varmuuden vuoksi.

• vanhalääke

Lyijy vanhin rakin lääkkehistä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe